Een bleittopic exclusief voor iedereen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Tom Thumper »

Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 17:18
OzzePaa wrote: 12 Mar 2020 16:30

Ah nee : als die plaatsen dan TIJDIG in lock-down zouden (pff) gaan de daar verblijvenden niet besmet geraken, en alst overgewaaid is bij de rest, en er een immuniteitsituatie ontstaat zoals bij griep, is er geen enkele aan Corona-dode bejaarde te betreuren. 14 dagen na uitbraak verkondigde VanRanst al dat het virus goed in kaart was gebracht en volop aan een vaccin werd gewerkt. Vandaag is het nog steeds "een nieuw virus waar we weinig van weten" ... Van alle nieuwe griepmutaties (zoals de Spaanse griep) die er elk ontstaan weten we ook niks ... Maar blijkbaar zijn dan zulke exorbinante maatregelen niet nodig.
't Is wat ik zeg, de mensen weten het allemaal veel beter dan virologen en andere wetenschappers die zeggen dat de maatregelen die genomen zijn niet ver genoeg gaan en dus helemaal niet exuberant zijn. Maar wat weten &wetenschappers nu eigenlijk, die hebben ooit ook eens bedacht dat de aarde rond is, godbetert! :roll:

Al even overdacht wie voor die bejaarden in lockdown gaat zorgen, daar eten gaat geven, daar gaat poetsen,... Ja, jonge mensen die er gezond uitzien, mogelijk helemaal niet ziek worden maar wel een heel bejaardentehuis kunnen besmetten. En wat met andere mensen met ademhalingsproblemen, immuniteitsproblemen, ... Allemaal opsluiten zodat de rest, de "gezonden" hun goesting kunnen doen?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Stefke
Posts: 2917
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Stefke »

Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 16:02 En bejaarden isoleren in bejaardentehuizen waar ze dan sterven van eenzaamheid want er mag geen bezoek meer komen???
En 3 weken dezelfde kleren en een volle pamper... :mrgreen:

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by red_zebra »

What about de studenten ?
Als ze nu allemaal moeten stoppen met den univ, kunnen er geen pak vrijwilligers mee gaan helpen bij de bejaarden ?
Solidariteit en zo van die dingen ?
#durftevragen
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Zeg mannen en vrouwen, bleit eens over iets anders.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by F M »

Sorry. Dit is het ultieme bleittopic. Period.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 12 Mar 2020 21:36 Sorry. Dit is het ultieme bleittopic. Period.
Ja, en er zitten al evenveel collega's van de Frans thuis als van mij :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by F M »

Waar het accent nu nog ligt op het indijken van de ziekte, en het beperken van verlies aan levens, gaan we een wereld tegemoet waar het weer zal gaan om overleven, en zich staande houden. Ik zie het heel somber in.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by pingu »

Bij de klant waar ik nu zit is dat thuiswerken vooralsnog voorbehouden aan interne medewerkers. Externe consultants mogen dat "om veiligheidsredenen" niet. :evil:
Nu bon, lekker rustig op de baan, en eveneens lekker rustig op kantoor, zo zonder internen om u van uw werk te houden 8-)

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by diskeletloetje »

Ik, als kleuterjuf in een redelijk grote Vlaamse stad, begin toch stilaan bezorgd te worden. Je wil niet weten in welke toestand kinderen naar school worden gestuurd. Snot, hoesten, diarree, koorts. Ja maar, de dokter zegt dat mijne kleine naar school mag, terwijl de rochels u om de oren vliegen. Komt daar nog bij dat een collega griepverschijnselen kreeg na een vakantie in Italië, die is niet getest geweest en bijgevolg lopen de collega's hier redelijk ongerust rond. Momenteel zijn al 4 collega's uitgevallen, er is geen vervanging beschikbaar dus wordt van ons verwacht dat we die kinderen opvangen, als er nog iemand uitvalt wordt het voor de overige collega's wel heel belastend. Ongerustheid troef dus.
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by red_zebra »

F M wrote: 12 Mar 2020 21:36 Sorry. Dit is het ultieme bleittopic. Period.
:stupid: :grin: :grin: :grin:

Maar ik geef toe dat ik het beu ben van erover te horen/lezen overal en altijd.
Het is misschien naïef van mij maar ik maak mij zorgen voor al de neveneffecten van het geheel. Wat met de zwakkere personen ? Wat met de kleine zelfstandige ? Wat met mensen dat niet vanuit thuis kunnen werken ...
Waarom moet er in België weer alles zo ingewikkeld zijn ?

Soit.

Het regent niet meer, tijd om te gaan rijden.
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Ik ken hier een 70plusser die met nieuwjaar de griep had en zich pas in februari weer helemaal ok voelde.
'Vaccineren? Nou, nee, dat doe ik niet.'
Vorig weekend was hij ook nog vast van plan om op 8 april weer op z'n berghelling in Toscane te zitten. Geen argument kon hem van mening laten veranderen. Straks eens bellen hoe het zit, of hij al een plan heeft om de Italianen te verschalken aan de grens.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Cotthem »

Spijtig spijtig dat ik met een deontologische code zit...in ieder geval heb ik nu nog een grotere afkeer van lokale politiekers. Maar soit. Mijnen baas heeft gezegd dat ik nu 3 weken de tijd heb om mijn bureau op te kuisen....tzal raar zijn...zo de komende weekends thuis zitten...zeker omdat een groot stuk van mijn sociaal leven zich op het werk afspeeld...
"...the path is the destination"

Koeno
Posts: 3211
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

diskeletloetje wrote: 12 Mar 2020 22:11 Ik, als kleuterjuf in een redelijk grote Vlaamse stad, begin toch stilaan bezorgd te worden. Je wil niet weten in welke toestand kinderen naar school worden gestuurd. Snot, hoesten, diarree, koorts. Ja maar, de dokter zegt dat mijne kleine naar school mag, terwijl de rochels u om de oren vliegen. Komt daar nog bij dat een collega griepverschijnselen kreeg na een vakantie in Italië, die is niet getest geweest en bijgevolg lopen de collega's hier redelijk ongerust rond. Momenteel zijn al 4 collega's uitgevallen, er is geen vervanging beschikbaar dus wordt van ons verwacht dat we die kinderen opvangen, als er nog iemand uitvalt wordt het voor de overige collega's wel heel belastend. Ongerustheid troef dus.
Bij mij gaat het momenteel om het verlies der gezond verstand.
Onze oudste (/momenteel nog enigste) was vorige week ziek, dan hebben wij geen maatregelen nodig hoor, wij bellen naar de dokter en leggen situatie uit.
Dokter zegt kom maar langs en zegt: Geen Corona maar Bronchitis. Vanaf donderdag kan hij naar school als koorts weg is.
oudste is nog steeds aan't hoesten maar had geen koorts dus: wij hebben hem thuis gehouden.

Dat andere ouders blijven volharden om zieke kinderen blijven naar't school te sturen dat zal ik nooit snappen.

hetzelfde met uw zieke collega vanuit Italië, dat snap ik nog minder. Bij ons op't werk hebben 2 collega's dat ook gedaan.
Dan vraag ik mij af: hebt ge echt geen gezond verstand meer?

Mocht iedereen wat logischer omgaan met de informatie voor handen, dan zou al dat paniek gedrag niet nodig zijn...
In de colruyt in aalst stonden sebiet kilometers file aan de kassa van mensen die aan't hamsteren gaan... :dontknow:

Maar goed als ik deze post typ, gaat iemand anders weer zeggen dat ik pretendeer het beter te weten dan wetenschappers...

de strikvraag is:
Wat is het verschil tussen kinderen naar school sturen waar ze les krijgen in hun klasje van max 20 leerlingen.
of kinderen naar school sturen waar ze in de studierefter met 100 tesamen zitten voor opvangen.

blijkbaar is het eerste gigantisch gevaarlijk en het 2de is de oplossing. :peepwall:

User avatar
Droopy
Posts: 1064
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Droopy »

Gezond verstand heb ik (denk ik) genoeg maar als ik al zie welke impact dat Corona virus heeft op mijn gezin dan hou ik toch mijn hart vast. :?

Twee bejaarde ouders met een zeer zwakke gezondheid, een vrouw die als verpleegster in een rusthuis werkt, een dochter die in het onderwijs werkt, een zoon die aan de hogeschool studeert, een zoon die weinig verandering aankan en ikzelf die in een winkel werk. :? :?
Als afsluiter hebben we dan nog een burgemeester die de gemeente in lockdown plaatst en geen schrik heeft om nog meer drastische maatregelen te nemen, nooit gedacht van mezelf maar we hebben hier nu ook een extra voorraad rijst, pasta en sausen in huis. :oops:

Hopelijk zijn al die drastische maatregelen voldoende om over enkele weken weer het leven zijn gewone gang te laten gaan.

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Koeno,
mijn broer en zijn vrouw blijken ook de situatie zeer zwaar te minimaliseren. Zij loopt hoestend en kuchend door het huis, tussen hun vier kinderen.

Wat de school -zonder-les-met-opvang betreft: dat is natuurlijk een rare beslissing. Anderszijds zouden we begot niet weten hoe mijn vrouw en ik dat hadden moeten oplossen, met ons dochter die dan vijf weken zou thuis zitten. Nu, we zouden wel een oplossing vinden.

Verder is er zo'n traditioneel spreekwoord: "Voorkomen is beter dan genezen". 8-) En aangezien het sterftecijfer van deze ziekte - waarvoor niemand antilichamen heeft want ze is brandnieuw - veel hoger ligt dan bij de gewone griep, is het ergens logisch dat de overheid hier zijn verantwoordelijkheid neemt.

Maar ge moogt natuurlijk van mening verschillen. Dat moet kunnen. :thumbsup:

Trouwens, gij hebt nooit de Y2K-bug situatie bewust meegemaakt denk ik? Voor de IT-wereld was dat zo'n beetje wat Corona nu voor iedereen is. :mrgreen:

Koeno
Posts: 3211
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Y2K was mijn 1e jaar in informaticabeheer op school. dus ik heb de drukte meegemaakt maar op laag pitje.

Ivm het sterftecijfer, dat hangt dus af welke bron je leest.
sommige roepen nu al 10 keer dodelijker,
andere zeggen, dat kan je pas berekenen als de epidemie voorbij is.
anderen zeggen dat een gewone griep 1% doden meebrengt en corona 2 a 3%
nog anderen zeggen gewone griep brengt 0.1% doden mee en corona 2 a 3%

't zijn allemaal wetenschappers en ik weet het misschien beter ;-)

kortom: er is momenteel té veel misinformatie (of gebrek aan duidelijke informatie) en te weinig gezond verstand .

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Koeno wrote: 13 Mar 2020 11:15
kortom: er is momenteel té veel misinformatie (of gebrek aan duidelijke informatie) en te weinig gezond verstand .
Dus: voorkomen is beter dan genezen. Véél beter. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Muug wrote: 13 Mar 2020 11:51
Koeno wrote: 13 Mar 2020 11:15
kortom: er is momenteel té veel misinformatie (of gebrek aan duidelijke informatie) en te weinig gezond verstand .
Dus: voorkomen is beter dan genezen. Véél beter. 8-)
Die 2 stellingen vatten het helemaal samen.
De overheid:
- 'We rekenen op het gezond verstand van de burger.' De laatste keer dat "de burger" veranderde in "de kiezer" is gebleken dat dit geen goed uitgangspunt is.
- geeft wel richtlijnen en legt verplichtingen op, maar zonder achterliggende info erbij. De burger zoekt die dan zelf en we weten eigenlijk allemaal dat niet alle kanalen even betrouwbaar zijn.

De wetenschappers:
- weten wat er op dat moment te weten is. Dat kan elke dag veranderen.
- geven adviezen gebaseerd op 'worst case scenario' obv de bekende gegevens.
- zijn waarschijnlijk een beetje gefrustreerd door de traagheid van begrip bij overheid en de burger.

De burger: Degene om wie het allemaal draait. Is enigszins traag van begrip, gelooft dat het allemaal zo erg niet zal zijn. Wil vasthouden aan zijn dagelijkse routine en de planning voor de komende weken/maanden niet zien veranderen.
Verlof dient om in een all-in reservaat te liggen sudderen of op een berg te après-skieën, niet om uw kinderen op te vangen omdat anders uw ouders wel eens de pineut zouden kunnen zijn.
Dus eerst de snotterende snotters aan de schoolpoort droppen en dan de supermarkt gaan leegroven. :dontknow:

Elke dinsdagochtend komen wij met +/- 30 zelfstandigen bijeen. Komt een berg opdrachten en dus omzet uit. Het organiserend orgaan laat nog steeds de keuze: komen of niet. Wij hebben zelf beslist om de samenkomsten op te schorten. We kunnen perfect virtueel de essentie van het verhaal laten doorgaan: elkaar klanten aan de hand doen of vragen naar oplossingen of contacten.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Davy78 »

Ik vraag mij af hoeveel er na deze crisis met een tuinhuis vol wc-papier gaan opgescheept zitten

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Davy78 wrote: 13 Mar 2020 12:54 Ik vraag mij af hoeveel er na deze crisis met een tuinhuis vol wc-papier gaan opgescheept zitten
:mrgreen:
en spaghetti, en soep, en blikken vanalles en nog wat :laughing:

Locked