Thuis telewerken of met vingers draaien?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Muug »

En?
Wie is er technisch/economisch/whatever werkloos thuis door al deze gekke toestanden?
En kunt ge uw dagen vullen?
Zelf werken we alletwee nog full-time. Is een nieuwe ervaring: opstaan, rustig ontbijten, en toch een uur vroeger dan anders kunnen beginnen. En 's avonds boeken toe, trap af en hop ge zijt thuis. Gek genoeg veel minder moe dan wanneer we moeten pendelen. Dat had ik niet verwacht. 't is gelijk of die trein nemen loodzwaar vermoeiend is. :dontknow:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by den Bullet »

Ik zit hier op mijn werkbureau in mijn derde week eenzaam permanentie te verzekeren.
Verveling? Absoluut niet; telefoontjes genoeg (kan ik thuis niet opnemen) en mails op ons algemeen adres moeten ook verspreid worden naar de goei bestemmelingen (kan ik thuis wel).
Fysieke post komt er ook nog steeds toe (facturen, briefwisseling van andere overheidsdiensten die blijkbaar nog nooit gehoord hebben van het bestaan van email ...).

Van deur tot deur duurt het pendelen tussen de 30 en 35 minuten, dus da 's ni lang (en wordt ingevuld met het lezen van mijn krant).
Elke dag dus geoorloofd buiten komen. De dagen gaan sneller voorbij dan bv. tijdens het weekend.
Thuis zouden we met drie (twee zoons) op elkaars lip zitten, en dat heb ik liever niet.

En de gemeende erkentelijkheid van de collega's doet ook deugd 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Stefke »

Muug wrote: 02 Apr 2020 09:01 Zelf werken we alletwee nog full-time. Is een nieuwe ervaring: opstaan, rustig ontbijten, en toch een uur vroeger dan anders kunnen beginnen. En 's avonds boeken toe, trap af en hop ge zijt thuis. Gek genoeg veel minder moe dan wanneer we moeten pendelen. Dat had ik niet verwacht. 't is gelijk of die trein nemen loodzwaar vermoeiend is. :dontknow:
En dan vragen ze nu om geen onnodige verplaatsingen te maken, blijf in uw kot. :pillepalle: En het is heel rustig op de baan. Dus al diegenen die hun job ook thuis kunnen uitoefenen maar toch naar het kantoor moeten, wel dat noem ik onnodige verplaatsingen... :furious3: Ik hoop dat men dat nu eens gaat inzien en men de mensen eens wat meer van thuis uit kan laten werken. Scheelt ook een stuk voor die die niet van thuis kunnen werken.
Maar bon, ik zit werkloos thuis maar ik verveel mij hoegenaamd niet.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Muug »

Stefke wrote: 02 Apr 2020 09:56
Muug wrote: 02 Apr 2020 09:01 Zelf werken we alletwee nog full-time. Is een nieuwe ervaring: opstaan, rustig ontbijten, en toch een uur vroeger dan anders kunnen beginnen. En 's avonds boeken toe, trap af en hop ge zijt thuis. Gek genoeg veel minder moe dan wanneer we moeten pendelen. Dat had ik niet verwacht. 't is gelijk of die trein nemen loodzwaar vermoeiend is. :dontknow:
En dan vragen ze nu om geen onnodige verplaatsingen te maken, blijf in uw kot. :pillepalle: En het is heel rustig op de baan. Dus al diegenen die hun job ook thuis kunnen uitoefenen maar toch naar het kantoor moeten, wel dat noem ik onnodige verplaatsingen... :furious3: Ik hoop dat men dat nu eens gaat inzien en men de mensen eens wat meer van thuis uit kan laten werken. Scheelt ook een stuk voor die die niet van thuis kunnen werken.
Maar bon, ik zit werkloos thuis maar ik verveel mij hoegenaamd niet.
Alles heeft zijn grenzen natuurlijk.
Iemand thuis kan bvb geen computerschermen of ander materiaal op ene zijn bureau plaatsen, of die printer eens herstarten, of een netwerkkabel vervangen, of nieuwe bureau's vol materiaal zetten, of ne keer met de vinger op de powerknop van een koppige pc drukken, of ne nieuwe computer geven aan een nieuwe medewerker. :whistling:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Koeno »

Thuiswerken is eens leuk... maar voor mij persoonlijk toch een pak minder productief...
video calls werken wel vrij goed tegenwoordig, maar zijn zelden even productief als een face 2 face meeting.
debuggen van netwerk issues werkt meestal ook wel handiger als je even naast elkaar kan gaan zetten en alle parameters gaat vergeljken...
ook kost de elektriciteit/water die ik op't werk gebruik niets, en thuis kost dat wel wat extra voor mij... en dat zullen wij ook voelen na 6 weken thuis werken...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Davy78 »

Ik werk al enkele weken constant van thuis uit. Vanaf volgende week wel 2 weken tijdelijk werkloos, daarna hervatten we terug ... (en dan is het terug van thuis uit werken)

Eerlijk gezegd ... Ik kijk uit naar die 2 weken tijdelijke werkloosheid. Ik was net op het punt gekomen dat ik de planning perikelen op het werk serieus beu begon te worden. Het begon mijn keel wat uit te hangen. In die 2 weken ga ik zoveel mogelijk proberen studeren om een bepaald certificaat te behalen ... zal goed van pas komen als de emmer echt helemaal overloopt ;)

User avatar
julien
Posts: 63
Joined: 31 Dec 2012 05:42

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by julien »

Voor mij geen thuiswerk mogelijk , werk in een bedrijf dat essentiële dingen maakt :roll: , enige voordeel is dat ik met mijnen tuffer naar het werk kan en meestal langs de klein weggeskes tegenwoordig :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Muug »

julien wrote: 02 Apr 2020 11:20 Voor mij geen thuiswerk mogelijk , werk in een bedrijf dat essentiële dingen maakt :roll: , enige voordeel is dat ik met mijnen tuffer naar het werk kan en meestal langs de klein weggeskes tegenwoordig :mrgreen:
Ja de wegen zijn prachtig leeg.
Het doet me denken aan vele jaren geleden, toen motorrijders écht nog het gevoel van vrijheid konden beleven, zonder achteraf twee-drie weken lang te liggen wachten op een eventuele boete. :whistling: Je kan terug zorgeloos rijden, geen schrik om plots in iemands gat te zitten omdat ge met 20 auto's in een treintje rijdt. Als ge moogt rijden tenminste. :| Vorige maandag was mijn laatste kantoordag.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Droopy »

Sinds twee weken ben ik ook technisch werkloos, geen vakantiegevoel maar na 30 jaar (te) weinig vakantie op te nemen doet het wel eens deugt om wat op een trager ritme te leven en wat dingen te doen die al lang op mijn "to do" lijstje stonden alhoewel ik geen vakantiegevoel heb. :|

Tot nu ben ik twee halve dagen in de winkel gaan werken, met gesloten deur, om de lopende bestellingen af te werken.
De baas doet de aflevering dan op afspraak.

Het leuke aan die twee werkdagjes is dat ik toch al twee keer heb staan kletsen met de controlerende agenten aan de grens, yep, moto's was het onderwerp. :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Muug »

Droopy wrote: 02 Apr 2020 15:29l maar na 30 jaar (te) weinig vakantie op te nemen
Amai het zou mij niet lukken, zo werken zonder vakantie. :?
Ik wérk juist om vakantie te kunnen nemen. Hoewel er natuurlijk wel mensen zijn die gewoon ontslag nemen om op (lange) reis te kunnen gaan, iets wat ik wel bewonder.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Davy78 »

Muug wrote: 02 Apr 2020 15:33 Hoewel er natuurlijk wel mensen zijn die gewoon ontslag nemen om op (lange) reis te kunnen gaan, iets wat ik wel bewonder.
Vrienden van ons hebben een half jaar tijdskrediet genomen, om met de kinderen een paar maand door de states te kunnen trekken. Ze hebben daar lang voor gespaard, en veel voorbereidend werk voor gedaan.

Zal niet veel van in huis komen vrees ik ...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Raketman »

Ook hier tijdelijke werkloosheid, madam werkt ongeveer halftijds nu. Vervelen doe ik mij geen seconde. De kinderen zijn alletwee thuis, maar dat loopt allemaal gesmeerd tot nu toe. 't Zijn ook geen kleuters meer natuurlijk. Ik ken wel een paar koppels die van thuis uit werken nu, én tegelijkertijd met de koters op hun dak zitten. Als dat nog 2 weken moet duren komen er echtscheidingen van :? :mrgreen: .
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 02 Apr 2020 09:01 Wie is er technisch/economisch/whatever werkloos thuis door al deze gekke toestanden?
Voorlopig nog voltijds aan het werk. Binnenkort gaat het naar 80%. De rest in technische werkloosheid.
Momenteel is er nog meer dan genoeg werk. Vandaag en morgen al ons eigen werk moeten laten vallen om de collega's van de eerste lijn te helpen alle aanvragen van zelfstandigen die wensen gebruik te maken van de noodmaatregelen verwerkt te krijgen. Het is alvast duidelijk dat veel van onze klanten hard getroffen worden door de situatie. :|
Stefke wrote: 02 Apr 2020 09:56 Ik hoop dat men dat nu eens gaat inzien en men de mensen eens wat meer van thuis uit kan laten werken.
Bij de development teams, waar totnogtoe vaak moeilijk werd gedaan over thuiswerken, zijn ze er ondertussen achter dat er van thuis uit efficiënter gewerkt wordt. Minder gestoord door allerlei pietluttige vragen en meetings. Plus meer uren aan het werk omdat ze een deel van de tijd die ze anders aan ww-verkeer spendeerden nu aan werk spenderen. :thumbsup:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by F M »

Zelf werken mijn vrouw en ik nu ook 100% van thuis uit. Tis te zeggen, we werken allebei al sinds mensenheugenis 90%, maar die 90% blijft wel 100% in stand, als je begrijpt wat ik bedoel. En ook als je het niet begrijpt.

In tegenstelling tot Jo blijven wij op onze dienst dus volledig voort doen, geen technische werkloosheid. Mijn vrouw werkt bij de bank op de kredietafdeling, en ook daar is het meer dan volle bak tegenwoordig, met de genomen maatregelen die het mogelijk maken de afbetaling van uw woonlening tijdelijk op te schorten.

Ik had vroeger nooit van thuis gewerkt. Niet omdat het niet kon, maar omdat ik het niet zag zitten. De collega's waren de oorzaak dat ik mijn werk nog enigszins graag deed, en ik dacht ook niet de discipline te hebben om thuis door te werken. Dat laatste blijkt een waanidee geweest te zijn. Het gaat me eigenlijk goed af. Ik win wel minder tijd, omdat ik er met de fiets maar een kwartier over doe om op het werk te geraken. En ook terug natuurlijk.

Algemeen gesproken is deze rotsituatie mogelijk wel een aansporing om meer richting thuiswerk te evolueren. Het kan het verkeer maar ten goede komen. En voor vele mensen betekent het een ontzettende tijdswinst.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 02 Apr 2020 18:18 Bij de development teams, waar totnogtoe vaak moeilijk werd gedaan over thuiswerken, zijn ze er ondertussen achter dat er van thuis uit efficiënter gewerkt wordt. Minder gestoord door allerlei pietluttige vragen en meetings. Plus meer uren aan het werk omdat ze een deel van de tijd die ze anders aan ww-verkeer spendeerden nu aan werk spenderen. :thumbsup:
Dat is ook hier de ervaring. Op een week tijd van "geen thuiswerk voor externe consultants, alleen voor eigen medewerkers" (aka de meest onnozele policy ooit), naar "iedereen thuiswerk, zonder uitzondering". Met duidelijke productiviteitswinst.

Ik ken een boel collegas die zich afvragen waarom ze de dagelijkse verplaatsing naar Bxl, A'pen,... nog zouden willen maken eens de huidige toestand opklaart...

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Koeno »

goh als ik argumenten lees als: tijdswinst (meer werken) door woonwerk-verplaatsing te elimineren... je moet het maar willen dan he...
ipv 9u werken op een dag en 1u mijn hoofd leegmaken door naar huis te rijden.
zou ik dan 10u werken op een dag.

ook is het (voor mij) moeilijk om te durven zeggen: nu stop ik met werken voor vandaag.
Ergens voel ik mij "schuldig" door thuis te werken, en durf ik dus niet te rap stoppen...

Dus mijn balans vrije-tijd/werk slaagt volledig door in de verkeerde richting...
'k Ben sowieso al niet sterk om "op tijd" te stoppen met werken, dus moet daar zelf wat voorzichtig mee zijn om niet richting een opgebrand gevoel te gaan...

again, alles wat je thuiswerk is ook extra kosten voor je privé he... meer water/elektriciteit/(gas)/....
achjah, allemaal zijn voor & nadelen zeker?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Muug »

@Koeno : er is maar één mens die kan zeggen dat hij na 9u werken stopt, en dat ben jijzelf natuurlijk. ;) En ge zult zien dat uw baas u niet gaat ontslaan, en het werk zal ook met dat uurtje minder gedaan geraken . En uw gezin gaat dat ook leuker vinden. :thumbsup:

Verder, wat het efficiënter werken betreft zie ik bij ons twee oorzaken: 1) niemand heeft zin in oeverloze discussies tijdens internetmeetings dus de vergaderingen zijn kort en efficiënt, en 2) ze kunnen geen uur of langer blijven hangen in de vele coffee corners in onze gebouwen. :w00t:

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Stefke »

Muug wrote: 02 Apr 2020 20:02 @Koeno : er is maar één mens die kan zeggen dat hij na 9u werken stopt, en dat ben jijzelf natuurlijk. ;) En ge zult zien dat uw baas u niet gaat ontslaan, en het werk zal ook met dat uurtje minder gedaan geraken . En uw gezin gaat dat ook leuker vinden. :thumbsup:
Bof, ik weet het niet, ik ken er hier toch een paar die zich ook zo doodwerkten, en cijfers halen en bonussen scoren en alles er op en eraan. En jopla, ontslag, 25 jaar dienst of niet... Uiteindelijk zijt ge maar een nummerke in het bedrijf... 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Muug »

Dat bedoel ik net. Die persoon had ook gewoon rustig jarenlang zijn 7u36 kunnen doen, en wat meer bij zijn familie zijn en zo, en als hij na 25 jaar was ontslagen dan had hij tenminste zijn kinderen zien opgroeien. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Thuis telewerken of met vingers draaien?

Post by Blackbert »

Na deze korte enquete kunnen we besluiten dat er eigenlijk alleen voordelen aan zijn, aan thuiswerken. Eens de kinders weer naar school kunnen zal het zelfs nog duidelijker worden.
Geef de bazen de tijd om de productiviteitscijfers en het aantal ziektebriefjes te zien evolueren. Als De Croo en zijn collega's dan nog even besluitvaardig meewerken kan je je (eerder eigenlijk al) overbodige firmawagen inruilen voor een werk-only computer en gsm, samen met een tussenkomst in energie- en internet kosten.

Glijdende uren/dagen worden een droom en je kan je hoofd gaan leegrijden wanneer dat best uitkomt, zolang je je uren maar presteert.
Slimme werkgevers bouwen een aantal momenten per week op kantoor in, want blijkbaar is facebook alleen toch niet voldoende als sociaal contact.

Ikke? Ik ben toevallig aan een projectje bezig waarvoor ik de helft thuis kan doen. tof. Nog toffer zijn de lege wegen als ik dan toch op verplaatsing moet. Minder tof zijn de extra mails en telefoons met leveranciers, om uit te vissen of en hoe ik aan materiaal geraak.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply