Concentratie

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Concentratie

Post by Mario »

vandaag een advertentie van BMW in de krant van gisteren zien staan en daarbij een lijst van hun dealers

amai, 't viel op hoezeer die BMW-dealerships steeds meer een gebeuren is van regionale groepen, dus een groep die er in de regio 3 of 4 heeft
minstens de helft van al die dealers (toch een 40-tal denk ik) zitten zo bij Jorssen, Martin, Ginion enz.
zitten niet veel zelfstandige garages tussen (over 'kleine' rep ik al helemaal niet...)
die in Turnhout heeft ook een megatoonzaal maar is wel nog 'zelfstandig'

ongetwijfeld is dat niet alleen bij BMW het geval ; die zoektocht naar schaalvergroting is al lang geleden ingezet
maar ik ben wel content dat onze dealer nog maar 1 vestiging heeft en al bij al nog redelijk bescheiden ; ze geven me ook niet de indruk dat ik daar gewoon een nummer ben eens de auto gekocht was (de 2de daar dus klantvriendelijkheid en service lonen vaak uiteindelijk wel)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Concentratie

Post by Muug »

Ja, da's den trend eh.
En sommige garage-uitbaters kunnen daarmee overweg, en anderen zeggen "foert ik doe op mijn eigen voort", of ze gaan ten onder.

Recht tegenover het huis van mijn grootouders in Wieze, was er ooit een kleine Volkswagen garage. Thoen. Als kleine pagadder heb ik die zaak nog klein geweten. Check internet efkes om te weten hoe groot ze nu zijn. 8-)
Ander voorbeeld: Kerkvliet, te Erembodegem. Nu Huyndai na vele jaren Skoda, omdat ze niet naar de nieuwste pijpen van Skoda wilden dansen (onder andere geheel nieuwe showroom!). En voor Skoda deden ze ook nog een ander merk, dat toen ook teveel capsones kreeg. Ik denk dat Kerkvliet - een zeer sympathieke garage - héél blij is momenteel dat ze zich nu niet onnozel betalen aan een vers gezette toonzaal. :o

En tegelijk is er een GIGANTISCH circuit van niet-officiële garagisten - een leger dat groter en groter wordt - die gebruik maken van witte producten. Een kameraad van ons werkt al heel zijn leven bij groothandels (vroeger Centuri Snelservice) die aan zulke kleine garagisten leveren. En ook aan grote trouwens, die dan de volle prijs rekenen voor die onderdelen, alsof het OEM producten zijn. :?

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Concentratie

Post by Davy78 »

Muug wrote: 13 May 2020 09:32 En tegelijk is er een GIGANTISCH circuit van niet-officiële garagisten - een leger dat groter en groter wordt - die gebruik maken van witte producten.
Ah, misschien daarom dat half sint-niklaas met groene platen rondbolt ...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Concentratie

Post by pingu »

Mario wrote: 13 May 2020 08:23 ongetwijfeld is dat niet alleen bij BMW het geval ; die zoektocht naar schaalvergroting is al lang geleden ingezet
maar ik ben wel content dat onze dealer nog maar 1 vestiging heeft en al bij al nog redelijk bescheiden ; ze geven me ook niet de indruk dat ik daar gewoon een nummer ben eens de auto gekocht was (de 2de daar dus klantvriendelijkheid en service lonen vaak uiteindelijk wel)
Ik ga -- zowel voor auto als moto -- heel bewust naar zo'n kleine merkgarage. Genre baas en 1 of 2 mecaniekers, vrouwlief doet de boekhouding. Waar ge effectief geen nummer bent, ge met uw vragen terechtkunt, er voor problemen een correcte oplossing gezocht wordt ipv die waarmee ze u zo snel mogelijk weer kunnen wegsturen, enz. Maar die kleine merkgarages kunnen meestal niet aan de steeds hogere eisen van de merken / distributeurs van die merken voldoen (showroom oppervlakte, aantal wagens / motos, personeel, etc). Dus ze gaan er langzaam maar zeker tussenuit... :(

Nu, naarmate het aandeel electrische voertuigen gaat stijgen, ziet het er voor garages sowieso niet zo goed uit: die dingen hebben (zeker in vgl met benzineslurpers) nauwelijks onderhoud nodig...

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Concentratie

Post by Stefke »

Ik ga alleen nog in een garage binnen om de vrienden en vriendinnen die daar werken eens goeiedag te gaan zeggen. :lol: Aja, en om speciale tools in bruikleen te nemen... 8-)
Onderhoudsfacturen van zo een beetje auto zijn voor mij onbetaalbaar geworden, ik kan daar geen geld aan uitgeven als ik het zelf kan doen.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Concentratie

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 13 May 2020 18:18 Ik ga alleen nog in een garage binnen om de vrienden en vriendinnen die daar werken eens goeiedag te gaan zeggen. :lol: Aja, en om speciale tools in bruikleen te nemen... 8-)
Onderhoudsfacturen van zo een beetje auto zijn voor mij onbetaalbaar geworden, ik kan daar geen geld aan uitgeven als ik het zelf kan doen.
Ik in principe ook, maar aan nen auto is 't moeilijk sleutelen op straat :?

Maar geen erg, ik ga met de vierwielers naar een kleine garage in Leerbeek (geen merk) en die doet dat prima!
't Voordeel is ook dat ik diene (en zijne zoon, caféracer Duc 900CC en nen Hypermotard) van tijd tot tijd ene kan trakteren in De Sleutel 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Concentratie

Post by Stefke »

den Bullet wrote: 13 May 2020 19:10 (en zijne zoon, caféracer Duc 900CC en nen Hypermotard) van tijd tot tijd ene kan trakteren in De Sleutel 8-)
ha, dingske die ik niet ken maar vroeger wel een skatewinkel in Gent had? 1st8?

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Concentratie

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 13 May 2020 21:17
ha, dingske die ik niet ken maar vroeger wel een skatewinkel in Gent had? 1st8?
Da 's de Koener. Ik had 't over Porko en zijn Pa (Mark) ;)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Concentratie

Post by Raketman »

En toch denk ik dat al die kleinere witte-merken-garagisten er mettertijd vantussen zullen gaan...de verregaande elektronisatie zorgt op den duur voor dusdanig ingewikkelde software en diagnose apparatuur
dat die voor die mensen onbetaalbaar zijn, zowel in aankoop als in verplichte jaarlijkse software updates om mee te blijven. BMW gaat daar tegenwoordig al heel ver in, als ge een onderdeel vervangt dat aan de canbus hangt (en wat hangt vantegenwoordig niet aan de canbus :? ) moet de BMW-nummer ingelezen worden in de body controle module. Geen origineel onderdeel en geen bijhorende BMW nummer ? Pech...

De enige optie die uwe witte garagist dan rest is zelf een afspraak maken bij een officiële dealer en daar het computerwerk laten uitvoeren. En 1 keer raden bij wie die factuur dan toch nog terrecht komt.
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Concentratie

Post by duibhce Kaelann »

ik heb nog een sprankeltje hoop dat de "right to repair"-wetgevingen die op Europees niveau voorliggen er effectief gaan komen. Die zijn in eerste instantie gericht op fabrikanten van elektronica, maar zullen dan ook toegepast worden op fabrikanten van voertuigen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Concentratie

Post by den Bullet »

Raketman wrote: 26 May 2020 19:59 En toch denk ik dat al die kleinere witte-merken-garagisten er mettertijd vantussen zullen gaan...de verregaande elektronisatie zorgt op den duur voor dusdanig ingewikkelde software en diagnose apparatuur
dat die voor die mensen onbetaalbaar zijn, zowel in aankoop als in verplichte jaarlijkse software updates om mee te blijven. BMW gaat daar tegenwoordig al heel ver in, als ge een onderdeel vervangt dat aan de canbus hangt (en wat hangt vantegenwoordig niet aan de canbus :? ) moet de BMW-nummer ingelezen worden in de body controle module. Geen origineel onderdeel en geen bijhorende BMW nummer ? Pech...

De enige optie die uwe witte garagist dan rest is zelf een afspraak maken bij een officiële dealer en daar het computerwerk laten uitvoeren. En 1 keer raden bij wie die factuur dan toch nog terrecht komt.
Tot hiertoe heeft mijn wit-merk-garagist alle digitale obstakels weten te omzeilen; zolang ge maar weet op welk topke ge lang genoeg moet duwen om te resetten ...

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Concentratie

Post by Stefke »

den Bullet wrote: 27 May 2020 14:47 Tot hiertoe heeft mijn wit-merk-garagist alle digitale obstakels weten te omzeilen; zolang ge maar weet op welk topke ge lang genoeg moet duwen om te resetten ...
Jamaar daar zit mekaniek en elektronica is van 10 jaar geleden! :wall:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Concentratie

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 27 May 2020 21:50
den Bullet wrote: 27 May 2020 14:47 Tot hiertoe heeft mijn wit-merk-garagist alle digitale obstakels weten te omzeilen; zolang ge maar weet op welk topke ge lang genoeg moet duwen om te resetten ...
Jamaar daar zit mekaniek en elektronica is van 10 jaar geleden! :wall:
Traffic van 2014 (EURO 5+)
Dacia Dokker 2019 (Euro 6)

En bediening aan 't stuur zijn bij den Dacia nog iets moderner; voor de rest nagenoeg hetzelfde ;)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Concentratie

Post by Jopet »

Dat is de reden dat ik na 2 Mondeo's en een C-Max met geen Ford meer rij, na het salon van 18' viel mijn hart toch weer voor de Mondeo, de Vignale versie, wij eens gaan kijken bij de dealer eind februari, na de testrit stelt de verkoper voor een prijsofferte te maken, ik leg hem uit dat mijn geld pas vrij komt half juni en dat ik dus niet eerder de auto kan betalen, geen probleem zegt hij, de bestelling duurt toch een maand of 2 à 3 en we kunnen dan leveren in juni. Wij met de prijsofferte naar huis en een week later staan we terug in de winkel om de bestelbon te ondertekenen, hoewel over een voorschot nooit gesproken is zegt hij dat hij van zijn baas toch iets moet vragen, hij vraagt 1500 euro en ik zeg oké, nadat alles op papier staat zegt de verkoper dat hij nog even bij de baas langs moet, komt die baas bij ons en zegt onmiddellijk, een voorschot van 1500 € is veel te weinig en wat is dat daar van betalen in juni? Zegt die baas als die auto binnen komt in April of mei dan moet je die onmiddellijk kunnen betalen, ik leg hem uit dat ons geld pas midden juni beschikbaar is en dat we niet eerder kunnen betalen... Je moet dan maar een krediet nemen zegt hij, ik zeg dat wil ik niet en ik heb van in het begin gezegd dat het was om in juni te leveren. We zijn daarop rechtgestaan en hebben de zaak verlaten. Hij had dan nog het lef om naar ons te roepen dat we de gevolgen wel zouden dragen..... Natuurlijk achteraf niets meer gehoord.
Omdat de Mondeo mijn grote liefde was zou ik in dit geval naar een ander garage geweest zijn, vroeger had je er 2 in Brugge, nu maar 1 meer, plus dat die nu in West/Oost-Vlaanderen ze allemaal 1 grote groep vormen, dus of ik nu in Oostende, Knokke, Diksmuide, Torhout, Eeklo of Aalter enz bestel is het altijd bij dezelfde familie, dus neen geen Ford meer en dus rijden we nu met een Opel....

Ik vind die schaalvergroting zeker niet in het voordeel van de klant, er is geen concurrentie binnen het merk meer en de kleinere merkverdelers met persoonlijk contact verdwijnen....

Vroeger was alles beter ;-)

Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply