Concentratie
Concentratie
vandaag een advertentie van BMW in de krant van gisteren zien staan en daarbij een lijst van hun dealers
amai, 't viel op hoezeer die BMW-dealerships steeds meer een gebeuren is van regionale groepen, dus een groep die er in de regio 3 of 4 heeft
minstens de helft van al die dealers (toch een 40-tal denk ik) zitten zo bij Jorssen, Martin, Ginion enz.
zitten niet veel zelfstandige garages tussen (over 'kleine' rep ik al helemaal niet...)
die in Turnhout heeft ook een megatoonzaal maar is wel nog 'zelfstandig'
ongetwijfeld is dat niet alleen bij BMW het geval ; die zoektocht naar schaalvergroting is al lang geleden ingezet
maar ik ben wel content dat onze dealer nog maar 1 vestiging heeft en al bij al nog redelijk bescheiden ; ze geven me ook niet de indruk dat ik daar gewoon een nummer ben eens de auto gekocht was (de 2de daar dus klantvriendelijkheid en service lonen vaak uiteindelijk wel)
amai, 't viel op hoezeer die BMW-dealerships steeds meer een gebeuren is van regionale groepen, dus een groep die er in de regio 3 of 4 heeft
minstens de helft van al die dealers (toch een 40-tal denk ik) zitten zo bij Jorssen, Martin, Ginion enz.
zitten niet veel zelfstandige garages tussen (over 'kleine' rep ik al helemaal niet...)
die in Turnhout heeft ook een megatoonzaal maar is wel nog 'zelfstandig'
ongetwijfeld is dat niet alleen bij BMW het geval ; die zoektocht naar schaalvergroting is al lang geleden ingezet
maar ik ben wel content dat onze dealer nog maar 1 vestiging heeft en al bij al nog redelijk bescheiden ; ze geven me ook niet de indruk dat ik daar gewoon een nummer ben eens de auto gekocht was (de 2de daar dus klantvriendelijkheid en service lonen vaak uiteindelijk wel)
Re: Concentratie
Ja, da's den trend eh.
En sommige garage-uitbaters kunnen daarmee overweg, en anderen zeggen "foert ik doe op mijn eigen voort", of ze gaan ten onder.
Recht tegenover het huis van mijn grootouders in Wieze, was er ooit een kleine Volkswagen garage. Thoen. Als kleine pagadder heb ik die zaak nog klein geweten. Check internet efkes om te weten hoe groot ze nu zijn.
Ander voorbeeld: Kerkvliet, te Erembodegem. Nu Huyndai na vele jaren Skoda, omdat ze niet naar de nieuwste pijpen van Skoda wilden dansen (onder andere geheel nieuwe showroom!). En voor Skoda deden ze ook nog een ander merk, dat toen ook teveel capsones kreeg. Ik denk dat Kerkvliet - een zeer sympathieke garage - héél blij is momenteel dat ze zich nu niet onnozel betalen aan een vers gezette toonzaal.
En tegelijk is er een GIGANTISCH circuit van niet-officiële garagisten - een leger dat groter en groter wordt - die gebruik maken van witte producten. Een kameraad van ons werkt al heel zijn leven bij groothandels (vroeger Centuri Snelservice) die aan zulke kleine garagisten leveren. En ook aan grote trouwens, die dan de volle prijs rekenen voor die onderdelen, alsof het OEM producten zijn.
En sommige garage-uitbaters kunnen daarmee overweg, en anderen zeggen "foert ik doe op mijn eigen voort", of ze gaan ten onder.
Recht tegenover het huis van mijn grootouders in Wieze, was er ooit een kleine Volkswagen garage. Thoen. Als kleine pagadder heb ik die zaak nog klein geweten. Check internet efkes om te weten hoe groot ze nu zijn.
Ander voorbeeld: Kerkvliet, te Erembodegem. Nu Huyndai na vele jaren Skoda, omdat ze niet naar de nieuwste pijpen van Skoda wilden dansen (onder andere geheel nieuwe showroom!). En voor Skoda deden ze ook nog een ander merk, dat toen ook teveel capsones kreeg. Ik denk dat Kerkvliet - een zeer sympathieke garage - héél blij is momenteel dat ze zich nu niet onnozel betalen aan een vers gezette toonzaal.
En tegelijk is er een GIGANTISCH circuit van niet-officiële garagisten - een leger dat groter en groter wordt - die gebruik maken van witte producten. Een kameraad van ons werkt al heel zijn leven bij groothandels (vroeger Centuri Snelservice) die aan zulke kleine garagisten leveren. En ook aan grote trouwens, die dan de volle prijs rekenen voor die onderdelen, alsof het OEM producten zijn.
Re: Concentratie
Ik ga -- zowel voor auto als moto -- heel bewust naar zo'n kleine merkgarage. Genre baas en 1 of 2 mecaniekers, vrouwlief doet de boekhouding. Waar ge effectief geen nummer bent, ge met uw vragen terechtkunt, er voor problemen een correcte oplossing gezocht wordt ipv die waarmee ze u zo snel mogelijk weer kunnen wegsturen, enz. Maar die kleine merkgarages kunnen meestal niet aan de steeds hogere eisen van de merken / distributeurs van die merken voldoen (showroom oppervlakte, aantal wagens / motos, personeel, etc). Dus ze gaan er langzaam maar zeker tussenuit...Mario wrote: ↑13 May 2020 08:23 ongetwijfeld is dat niet alleen bij BMW het geval ; die zoektocht naar schaalvergroting is al lang geleden ingezet
maar ik ben wel content dat onze dealer nog maar 1 vestiging heeft en al bij al nog redelijk bescheiden ; ze geven me ook niet de indruk dat ik daar gewoon een nummer ben eens de auto gekocht was (de 2de daar dus klantvriendelijkheid en service lonen vaak uiteindelijk wel)
Nu, naarmate het aandeel electrische voertuigen gaat stijgen, ziet het er voor garages sowieso niet zo goed uit: die dingen hebben (zeker in vgl met benzineslurpers) nauwelijks onderhoud nodig...
Re: Concentratie
Ik ga alleen nog in een garage binnen om de vrienden en vriendinnen die daar werken eens goeiedag te gaan zeggen. Aja, en om speciale tools in bruikleen te nemen...
Onderhoudsfacturen van zo een beetje auto zijn voor mij onbetaalbaar geworden, ik kan daar geen geld aan uitgeven als ik het zelf kan doen.
Onderhoudsfacturen van zo een beetje auto zijn voor mij onbetaalbaar geworden, ik kan daar geen geld aan uitgeven als ik het zelf kan doen.
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Concentratie
Ik in principe ook, maar aan nen auto is 't moeilijk sleutelen op straatStefke wrote: ↑13 May 2020 18:18 Ik ga alleen nog in een garage binnen om de vrienden en vriendinnen die daar werken eens goeiedag te gaan zeggen. Aja, en om speciale tools in bruikleen te nemen...
Onderhoudsfacturen van zo een beetje auto zijn voor mij onbetaalbaar geworden, ik kan daar geen geld aan uitgeven als ik het zelf kan doen.
Maar geen erg, ik ga met de vierwielers naar een kleine garage in Leerbeek (geen merk) en die doet dat prima!
't Voordeel is ook dat ik diene (en zijne zoon, caféracer Duc 900CC en nen Hypermotard) van tijd tot tijd ene kan trakteren in De Sleutel
Re: Concentratie
ha, dingske die ik niet ken maar vroeger wel een skatewinkel in Gent had? 1st8?den Bullet wrote: ↑13 May 2020 19:10 (en zijne zoon, caféracer Duc 900CC en nen Hypermotard) van tijd tot tijd ene kan trakteren in De Sleutel
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Concentratie
En toch denk ik dat al die kleinere witte-merken-garagisten er mettertijd vantussen zullen gaan...de verregaande elektronisatie zorgt op den duur voor dusdanig ingewikkelde software en diagnose apparatuur
dat die voor die mensen onbetaalbaar zijn, zowel in aankoop als in verplichte jaarlijkse software updates om mee te blijven. BMW gaat daar tegenwoordig al heel ver in, als ge een onderdeel vervangt dat aan de canbus hangt (en wat hangt vantegenwoordig niet aan de canbus ) moet de BMW-nummer ingelezen worden in de body controle module. Geen origineel onderdeel en geen bijhorende BMW nummer ? Pech...
De enige optie die uwe witte garagist dan rest is zelf een afspraak maken bij een officiële dealer en daar het computerwerk laten uitvoeren. En 1 keer raden bij wie die factuur dan toch nog terrecht komt.
dat die voor die mensen onbetaalbaar zijn, zowel in aankoop als in verplichte jaarlijkse software updates om mee te blijven. BMW gaat daar tegenwoordig al heel ver in, als ge een onderdeel vervangt dat aan de canbus hangt (en wat hangt vantegenwoordig niet aan de canbus ) moet de BMW-nummer ingelezen worden in de body controle module. Geen origineel onderdeel en geen bijhorende BMW nummer ? Pech...
De enige optie die uwe witte garagist dan rest is zelf een afspraak maken bij een officiële dealer en daar het computerwerk laten uitvoeren. En 1 keer raden bij wie die factuur dan toch nog terrecht komt.
Nil volentibus arduum
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Concentratie
ik heb nog een sprankeltje hoop dat de "right to repair"-wetgevingen die op Europees niveau voorliggen er effectief gaan komen. Die zijn in eerste instantie gericht op fabrikanten van elektronica, maar zullen dan ook toegepast worden op fabrikanten van voertuigen.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Concentratie
Tot hiertoe heeft mijn wit-merk-garagist alle digitale obstakels weten te omzeilen; zolang ge maar weet op welk topke ge lang genoeg moet duwen om te resetten ...Raketman wrote: ↑26 May 2020 19:59 En toch denk ik dat al die kleinere witte-merken-garagisten er mettertijd vantussen zullen gaan...de verregaande elektronisatie zorgt op den duur voor dusdanig ingewikkelde software en diagnose apparatuur
dat die voor die mensen onbetaalbaar zijn, zowel in aankoop als in verplichte jaarlijkse software updates om mee te blijven. BMW gaat daar tegenwoordig al heel ver in, als ge een onderdeel vervangt dat aan de canbus hangt (en wat hangt vantegenwoordig niet aan de canbus ) moet de BMW-nummer ingelezen worden in de body controle module. Geen origineel onderdeel en geen bijhorende BMW nummer ? Pech...
De enige optie die uwe witte garagist dan rest is zelf een afspraak maken bij een officiële dealer en daar het computerwerk laten uitvoeren. En 1 keer raden bij wie die factuur dan toch nog terrecht komt.
Re: Concentratie
Jamaar daar zit mekaniek en elektronica is van 10 jaar geleden!den Bullet wrote: ↑27 May 2020 14:47 Tot hiertoe heeft mijn wit-merk-garagist alle digitale obstakels weten te omzeilen; zolang ge maar weet op welk topke ge lang genoeg moet duwen om te resetten ...
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Concentratie
Traffic van 2014 (EURO 5+)Stefke wrote: ↑27 May 2020 21:50Jamaar daar zit mekaniek en elektronica is van 10 jaar geleden!den Bullet wrote: ↑27 May 2020 14:47 Tot hiertoe heeft mijn wit-merk-garagist alle digitale obstakels weten te omzeilen; zolang ge maar weet op welk topke ge lang genoeg moet duwen om te resetten ...
Dacia Dokker 2019 (Euro 6)
En bediening aan 't stuur zijn bij den Dacia nog iets moderner; voor de rest nagenoeg hetzelfde
Re: Concentratie
Dat is de reden dat ik na 2 Mondeo's en een C-Max met geen Ford meer rij, na het salon van 18' viel mijn hart toch weer voor de Mondeo, de Vignale versie, wij eens gaan kijken bij de dealer eind februari, na de testrit stelt de verkoper voor een prijsofferte te maken, ik leg hem uit dat mijn geld pas vrij komt half juni en dat ik dus niet eerder de auto kan betalen, geen probleem zegt hij, de bestelling duurt toch een maand of 2 à 3 en we kunnen dan leveren in juni. Wij met de prijsofferte naar huis en een week later staan we terug in de winkel om de bestelbon te ondertekenen, hoewel over een voorschot nooit gesproken is zegt hij dat hij van zijn baas toch iets moet vragen, hij vraagt 1500 euro en ik zeg oké, nadat alles op papier staat zegt de verkoper dat hij nog even bij de baas langs moet, komt die baas bij ons en zegt onmiddellijk, een voorschot van 1500 € is veel te weinig en wat is dat daar van betalen in juni? Zegt die baas als die auto binnen komt in April of mei dan moet je die onmiddellijk kunnen betalen, ik leg hem uit dat ons geld pas midden juni beschikbaar is en dat we niet eerder kunnen betalen... Je moet dan maar een krediet nemen zegt hij, ik zeg dat wil ik niet en ik heb van in het begin gezegd dat het was om in juni te leveren. We zijn daarop rechtgestaan en hebben de zaak verlaten. Hij had dan nog het lef om naar ons te roepen dat we de gevolgen wel zouden dragen..... Natuurlijk achteraf niets meer gehoord.
Omdat de Mondeo mijn grote liefde was zou ik in dit geval naar een ander garage geweest zijn, vroeger had je er 2 in Brugge, nu maar 1 meer, plus dat die nu in West/Oost-Vlaanderen ze allemaal 1 grote groep vormen, dus of ik nu in Oostende, Knokke, Diksmuide, Torhout, Eeklo of Aalter enz bestel is het altijd bij dezelfde familie, dus neen geen Ford meer en dus rijden we nu met een Opel....
Ik vind die schaalvergroting zeker niet in het voordeel van de klant, er is geen concurrentie binnen het merk meer en de kleinere merkverdelers met persoonlijk contact verdwijnen....
Vroeger was alles beter
Jopet
Omdat de Mondeo mijn grote liefde was zou ik in dit geval naar een ander garage geweest zijn, vroeger had je er 2 in Brugge, nu maar 1 meer, plus dat die nu in West/Oost-Vlaanderen ze allemaal 1 grote groep vormen, dus of ik nu in Oostende, Knokke, Diksmuide, Torhout, Eeklo of Aalter enz bestel is het altijd bij dezelfde familie, dus neen geen Ford meer en dus rijden we nu met een Opel....
Ik vind die schaalvergroting zeker niet in het voordeel van de klant, er is geen concurrentie binnen het merk meer en de kleinere merkverdelers met persoonlijk contact verdwijnen....
Vroeger was alles beter
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT