Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Tom Thumper »

Inderdaad, ieder zijn ding natuurlijk.

Ik doe het niet helemaal zonder maar het schermpje dat ik nog over heb, is eigenlijk gewoon een afscherming van de spullen waarop het gewone scherm gemonteerd zit, noem het dus ook gewoon maar geen scherm.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Zowel den FJR als Gertruud zijn voorzien van zo'n uit de kluiten gewassen stuk plexi. Zei het zonder extra windafleiding-opzetstukje van een dure Duitse webshop.
Maar alhoewel ik Tom's stelling omtrent de geneugten van een onbelemmerde rijwind, die naar ik meen destijds ook geregeld door een forumgeest als zaligmakend werd gepromoot, onderschrijf, slaat de balans voor mij toch nog altijd door int voordeel van die V-Streams.

Misschien omdat het voor mijn postuur toevallig exact de goeie hoogte is, kijk ik op beide moto's al vlotjes cruisend net boven de ruitrand en is het gewoon kwazie windstil achter die vitrines. Ik rij zeer node met dichtgeklapt vizier. Ja, OK, niet écht een goed idee "im Falle eines Fallens" maar ten tijde van al mijn bodemonderzoeken is die ondeugd tot nu toe niet nefast uitgevallen en dus houd ik hout vast.
Dat met open vizier de wereld aanschouwen gebeurt zonder hinder van lawaai, buffeting, turbulentie of overdreven "hits" van allerlei rondvliegend kamikaze-gespuis, en ervaar ik dus als heel aangenaam.
Bovendien blijft mijn tere lijf bij een middelmatige, niet te lang aanhoudende plensbui gewoon droog.
Ook geen constante schrapzetten bij landurige snelwegritten aan euuhh ... snelwegtempo.

Maar ... ik zou het dikwijls ook graag anders hebben !
Het voelen en ondergaan van de rijwind hoort toch onlosmakelijk bij heel de beleving van met de moto op pad te zijn. Tijdens ritjes over wat "minder begaande" wegels is het zicht dichter bij uw voorwiel echt niet optimaal met zo'n Coronaveilige installatie, nog gezwegen van het potentiële guillotine-gevaar dat ermee gepaard gaat.
Ook in de vele, wat vlotter aan te snijden speeltuinen genre N645 langs de Lienne en Trou de Bra komt soms, zoals vorige woensdag ook weer, de intentie boven de Dremel erin te zetten omdat dan, "in aanvalshouding" gezeten, die voorruit er beter niet op zou zitten.
De steeds zichtbare ruitrand op m'n Driftactioncamfilmkes kan tenslotte ook nog de less-is-more-stelling versterken.

De beste test die ik in verband met dit dilemma mocht meemaken : paar jaar terug den FJR eens laten vallen (uit stilstand!) tijdens een sanitaire stop op terugweg van een Ardennentoerke, ergens in de buurt van Engis. Omdat de ruit met "speciale" nylon veilgheidsboutjes vast zit, springt die er spontaan af.
Het, voor de rest onbeschadigd, stuk plexi dus als een soort rugschild achter de motojas geschoven en weer op pad.
Heerlijk ! Het verschil was direct van de eerste km's duidelijk : een "vrijer" en op die hittegolf-dag verkwikkend fris rijgevoel.
De Trente Six Tournants waren nog nooit zo leuk geweest.
Dat gevoel duurde tot we, eens de Maas over, aan nietzo betamelijk tempo door de uitgestrekte, op en neer golvende Hesbaye sjeesden. Toen had ik echt wel liever gehad dat de druk op het ruitknoppeke meer dan alleen het mechanisme naar boven schoof. Dat gemis werd nog erger bij het opdraaien van de E313 in Tongeren ...

Wij motorrijders zouden idealiter per knopdruk de mogelijkheid moeten hebben, een beetje naar analogie met het vouw/plooidak van de cabriorijder, zulke zaken on the fly te regelen. En dan bedoel ik niet het beperkte op-en-neer bewegen van een al dan niet groot genoeg gedimensioneerde vitrine in de mate zoals dat op menige goed uitgeruste toerbak mogelijk is.
Tot zolang gaat voor mij dus de lichte voorkeur naar "a bit more" ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Tom Thumper »

Maar Pa, je omschrijft perfect een aantal redenen waarom ik voor een klein schermpje kies. Rijden met open vizier is perfect mogelijk zonder hinderlijk lawaai van luchtstromen allerhande. Snelwegtempo of een stuk sneller kan ik rustig op de moto blijven zitten, zelfs bij het voorbijsteken van camions en vrachtwagens allerhande, vliegjes van ik op met een zonnebrilletje of mijn gewone bril.

Met die onbelemmerde rijwind bedoel ik niet dat ik steeds op het punt sta om van mijn moto geblazen te worden. Ik vermoed dat de uitbundig van kuipdelen allerhande voorziene moto er voor iets tussenzit en dat al heel veel rijwind, die door je lichaam opgevangen wordt op een naked, wordt afgeleid.

Tenslotte heb je gelijk dat vermoedelijk uw gestalte helpt bij het waarderen van de geneugten van een groot scherm. Als die andere adept van het kleine scherm en ikzelf iets gemeen hebben, is het natuurlijk onze uit de kluiten gewassen gestalte, wat niet echt bijdraagt tot het creëren van een aerodynamisch geheel met de machine waar we op gezeten zijn.
Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by pingu »

Tom Thumper wrote: 22 May 2020 09:19
Koeno wrote: 21 May 2020 16:07 Gisterenavond/nacht testrit gedaan en 't is goed bevonden...
hoofd meer in de wind, maar minder turbulentiekes...
Ik ben ook al heel lang geleden overhaald door het less is more principe aangaande windschermpjes. Niks zo plezant als een mooie zuivere rijwind rond uw helm zonder "slagen" om uw oren. Het is ineens ook veel stiller op de moto. Dat dit het stuurgedrag op uw moto beïnvloed zou ik ook eerder raar vinden, maar bon, ik ben blij dat je content bent met het kleiner scherm.

Als ik dan weer iemand zie met zo een vitrine vanvoor op de moto, meestal nog afgewerkt met een 'deflector' van een dure duitse webshop van 'adventure' materiaal, moet ik me steeds inhouden om die mensen uit te leggen wat er zo geweldig is aan een klein schermpje maar dan besef ik dat ze het toch niet gaan begrijpen en hou ik wijselijk mijn mond. Beter dan die spullen van de dure duitse webshop, dat kan toch niet! ;)
Dat hangt wat mij betreft toch ook af van het seizoen. Destijds op de FZ6 ook de helft van het scherm weggedremeld. In de zomer bij een graad of 20, 25 is dat allemaal top. Maar op een februari-ochtend, temperatuur niet teveel boven het vriespunt, ferme regenbui... dan ben ik op 'd ottostraat blij met elke vierkante cm plexi waar ik achter weg kan kruipen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

Tja, als er één ding is waar de RT in uitblonk, dan was het dat 'toppeke' waarmee de plexiglas helemaal omhoog en redelijk ver omlaag kon bewegen.
Op de snelweg helemaal omhoog, en zonder doppekes in de oren genieten van de muziek in de oren teneinde de saaie kilometers sneller te doen voorbijgaan.
En eens de rit begonnen, de ruit naar zijn laagste punt en genieten van de rijwind.

Met de 790 nu geniet ik nog altijd van de rijwind. Maar op de snelweg, nu met doppekes in de oren, hoor ik zo goed als geen muziek...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11785
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Mijn eerste twee moto's waren naakte moto's. Dan de VFR, de ideale combi van toer en sport. Binnen het jaar was het scherm 20cm korter.
Ook op mijn ouwe Gs ging het er gewoon af. Op de Ktm zit het afgezaagd tot tegen het dashboard.
Maar in de winter monteer ik mijn andere, grote scherm.
De motor waar ik tot nu toe het beste uit de wind zat was de K1100RS van een nonkel.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by TuttoTerreno »

"urban" zijkoffers besteld.

User avatar
Muug
Posts: 11785
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Andere spiegels gemonteerd op de XTR.

User avatar
Muug
Posts: 11785
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Avondritje van twee uur met de ladywife achterop.

User avatar
Muug
Posts: 11785
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Wat ouwe t-shirts erover gelegd.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Gertruud derjust van 30 liter voorzien en gereed gezet voor een retake van De Fore zijnen "Biertoer" uit een grijs verleden.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11785
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 26 May 2020 20:47retake
Man
ik was dat aan 't lezen gelijk ge saké leest... Rétaké... ik snapte er de eerste drie seconden niks van :| :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 28 May 2020 13:54
OzzePaa wrote: 26 May 2020 20:47retake
Man
ik was dat aan 't lezen gelijk ge saké leest... Rétaké... ik snapte er de eerste drie seconden niks van :| :grin:
Slechts drie seconden :?: ... :shock: ...
Ge zijt nogaltijd snel, Muug ;) :thumbsup: :mrgreen:
Tenandere : dat toerke is (ook met wat aanpasdingskes her en der :lipsrsealed2: ) nog altijd even subliem :rayof: :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

Over retakes gesproken. Zondag staat de ABR2 revisited op de planning.
Maar on topic. Ik heb naar mijne moto gekeken vandaag. :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

F M wrote: 28 May 2020 22:40 Over retakes gesproken. Zondag staat de ABR2 revisited op de planning.
Maar on topic. Ik heb naar mijne moto gekeken vandaag. :oops:
Dat is er inderdaad ook eentje een revisite waardig :thumbsup: ... Mocht ik nu al niet met een nest Motsekletsers een visite aan de Vesderdam in Eupen gepland hebben ... :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 28 May 2020 22:40 Over retakes gesproken. Zondag staat de ABR2 revisited op de planning.
:ricky:
het is hier ook alweer 2 weken geleden dat wij nog gereden hebben.
Maar ik vind de ABR2 route niet terug in mijn archief. Kan je die delen?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2915
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Stefke »

Opstaan en merken dat er verdacht veel plaats in de garage is. :? En dan zien dat de garagedeur op een kier staat. :?
En jawel de moto is de hele nacht op de oprit blijven staan. Sleutel in het contact, tanktas wagenwijd open, helm en handschoenen op het zadel... Tanktas nog steeds tot het randje gevuld met zenders, fototoestel, handschoenen, zonnebril, handgel, sleutels.... 8-) Helaas is het mijn vrije dag vandaag, anders was ik zeker 5 minuten vroeger op't werk geweest... :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

Amaai, dat zou hier niet waar geweest zijn, denk ik. :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 29 May 2020 08:42
F M wrote: 28 May 2020 22:40 Over retakes gesproken. Zondag staat de ABR2 revisited op de planning.
:ricky:
het is hier ook alweer 2 weken geleden dat wij nog gereden hebben.
Maar ik vind de ABR2 route niet terug in mijn archief. Kan je die delen?
Ik zal straks die route doormailen. Ik moet zeggen, de ABRs heb ik ook allemaal niet meer.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 29 May 2020 09:20 Opstaan en merken dat er verdacht veel plaats in de garage is. :? En dan zien dat de garagedeur op een kier staat. :?
En jawel de moto is de hele nacht op de oprit blijven staan. Sleutel in het contact, tanktas wagenwijd open, helm en handschoenen op het zadel... Tanktas nog steeds tot het randje gevuld met zenders, fototoestel, handschoenen, zonnebril, handgel, sleutels.... 8-) Helaas is het mijn vrije dag vandaag, anders was ik zeker 5 minuten vroeger op't werk geweest... :ricky:
gegarandeerd ineens veel wakkerder dan gisteravond vermoed ik zo. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Locked