Osmand+ : how to's en tips and tricks

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote: 30 Aug 2020 00:38 Op deze foto hieronder voelt het misschien niet zo aan, maar naast elkaar bekeken is voor mij de GPS op één of andere manier duidelijker en, vermoed ik sterk, beter leesbaar tijdens het rijden. Too much info op de OSMP-kaart :dontknow:
Met enkele van die 200.000 instellingen van OSMAnd kan je die net zo leesbaar maken als de Garmin. Ik heb verschillende profielen ingesteld met verschillende kaartstijlen en navigatievoorkeuren. Daartussen kan ik elk moment switchen met 2 tikjes op het scherm.
  • Een profiel voor baanritjes met de motor waar de details naast de baan veel minder prominent zijn en het onderscheid tussen de grootte van de wegen heel duidelijk is (autostrade, steenweg, A-weg, B-weg). Zo kan ik heel gemakkelijk de kleine bochtige wegjes vinden waar FM zo'n hekel aan heeft :lol:
  • Een offroad profiel waar de onverharde wegen veel prominenter zichtbaar zijn en ook de details naast de weg duidelijker zijn zodat direct zichtbaar is of het gaat om bos, agrarisch, moeras, duinen, bebouwd, ...
  • Een profiel voor in den otto van A naar B te gaan. Hoewel voor dat soort navigatie Waze of Google Maps wel aangenamer werkt. Maar da's een voordeel van het gebruiken van een smartphone. Ik kan op eender welk moment wisselen naar een andere navigatie-app die op dat moment beter werkt.
Je kan ook voor elk profiel kiezen welke info er rechts bovenaan zichtbaar is. Hoe je de instructies links bovenaan wil zien en of je de balk met de naam van de straat wil zien.
Daarnaast kan je nog eender waar op het scherm een quick-action knop zetten waarin je enkel zaken snel kan aan en uit zetten. Ik heb daar shortcuts in staan om POIs aan en uit te schakelen voor tankstations, eet- en drinkgelegenheden, overnachtingsplaatsen, ...

Reactie van de administrator: deze topic werd afgesplitst van een andere topic omdat er plots vooral over de features van Osmand+ wordt gesproken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Dat lijken me inderdaad zeer mooie features.

Ik ga het toch eens aandurven mijn redenen aan te geven waarom ik bij mijn Zumo XT blijf.

Het is voor mij belangrijk dat een door mij gemaakte route volledig exact in de gps terecht komt. Sporen liggen vast, die worden niet door een toestel gewijzigd. Daarnaast krijg ik graag de aanwijzingen die bij een route horen. Liefst zelfs met geluid, maar mijn helm werkt daar niet meer mee op dit moment.
Zumo's en de nieuwe generatie TomToms zijn bij mijn weten de enigen die een spoor in een route kunnen omzetten. Een Zumo kan daarnaast ook het spoor mee in beeld zetten, zodat je bij het rijden kan merken wanneer de route door een verkeerde handeling toch gaat afwijken. Dat kan een TomTom dan weer niet.

Met mijn XT heb ik eindelijk een scherm wat altijd en overal perfect afleesbaar blijf. Dat was wel niet zo bij mijn vorige toestellen. Ik vergelijk het met het scherm van mijn smartphone, die ik wel gebruik met de app van route.nl om te fietsen. Dat scherm is in fel zonlicht toch minder duidelijk. En met mijn slecht kleurenzicht is dat argument ook erg belangrijk. Dat was immers ook de reden waarom ik mijn nog niet zo oude 590 vervangen heb door de XT.

Nog een nadeel van de smartphone wat hierbij aanleunt. Enkele maanden terug waren we aan het fietsen en kwam de smarthone plots met een melding met 2 knoppen om te reageren. Ik kon het niet goed lezen, en dacht op de 'annuleer'-knop te duwen. Bleek dat ik toestemming gegeven had om een update van de android uit te voeren :oops: . Daar zat ik plots een hele tijd zonder navigatie. :cry:

En er is het feit dat ik al meer dan 15 jaar met dedicated toestellen rijd. Ik ben dat gewoon, en ben ook gewoon er zo veel mogelijk over te willen weten. Smartphones daarentegen blijven me een beetje dingen die veel meer dingen kunnen dan ik aankan, en ik vind mijn weg er niet altijd in. Ik moet regelmatig mijn zoon eens vragen wat ik moet doen. Dat zal de leeftijd zijn, vermoed ik ?

En zoals Ozzepaa het aangeeft: voor mij blijft een spartphone een fragiel ding. Dan mag je het nog in een bescherming steken, ik zie mij dat ding meer keren laten vallen bij het monteren/afhalen. Aan een gps-toestel heb ik meer 'pak' aan, en dat kan sowieso tegen een stootje.

Dit zijn mijn persoonlijke redenen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes, op basis van zijn voorkeuren. Dacht ik.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 30 Aug 2020 13:20 Ik ga het toch eens aandurven mijn redenen aan te geven waarom ik bij mijn Zumo XT blijf.
Er is zeker nog een grote markt voor gespecialiseerde GPS-toestellen. Meer dan voldoende mensen die ze (om overigens zeer valabele redenen) verkiezen. Maar zelf zal ik niet snel weer eentje aanschaffen. Tenzij er iemand op de markt zou komen met hetgeen de Garmin Monterra had moeten zijn. Ik hou van de flexibiliteit die een "general purpose" betsuringssysteem geeft. Het probleem met de Monterra was dat Garmin weigerde update voor de Android versie te maken en er een veel te zwakke processor in hadden gestoken. Met als gevolg: de flexibiliteit die je zou kunnen verwachten blijkt er al snel helemaal niet meer te zijn omdat je geen nieuwere apps meer kan installeren en ook geen updates meer voor je bestaande apps.
Bij een gespecialiseerd GPS toestel speelt dat uiteraard allemaal niet, omdat je gewoonweg de optie niet hebt om die extra apps te installeren.

En toch vind ik het handig. Ik kan mijn Cardo Scala beheren, Mijn GS911 gebruiken, de buienradar raadplegen, (tank)budget bijhouden, een kamer of een ferry reserveren, Google Translate raadplegen, munteenheden converteren, ... Gewoon vanop het dashboard van mijn motor. En ik heb op elk moment al mijn routes bij de hand, want ik sla ze bij het maken rechtstreeks op in Dropbox en kan ze met OSMAnd ook van daaruit open doen. En als iemand me een gpx mailt of een downloadlink stuurt gaat dat ook meteen open in OSMAnd. Ik heb zo al routes gedeeld via email, Whatsapp, Telegram, ... ik zou ze zelfs kunnen bluetooth beamen :mrgreen:
F M wrote: 30 Aug 2020 13:20 Het is voor mij belangrijk dat een door mij gemaakte route volledig exact in de gps terecht komt. Sporen liggen vast, die worden niet door een toestel gewijzigd. Daarnaast krijg ik graag de aanwijzingen die bij een route horen. Liefst zelfs met geluid, maar mijn helm werkt daar niet meer mee op dit moment.
Zumo's en de nieuwe generatie TomToms zijn bij mijn weten de enigen die een spoor in een route kunnen omzetten. Een Zumo kan daarnaast ook het spoor mee in beeld zetten, zodat je bij het rijden kan merken wanneer de route door een verkeerde handeling toch gaat afwijken. Dat kan een TomTom dan weer niet.
Ik neem aan dat je het hier enkel over gespecialiseerde GPS toestellen hebt? Want dat is net wat ik met OSMAnd doe (of beter, wat de app voor mij doet): een track converteren naar een route en tegelijk (een onbeperkt aantal?) tracks visualiseren op het scherm. De route en de verschillende tracks kan ik elk hun eigen kleur geven al naargelang mijn voorkeur.

Pas op, ik probeer u niet te overtuigen om een smartphone te gaan gebruiken. Ik wil maar aangeven dat anderen met andere verwachtingen dan u misschien wel beter voor een smartphone kiezen. ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 30 Aug 2020 14:59
F M wrote: 30 Aug 2020 13:20 Het is voor mij belangrijk dat een door mij gemaakte route volledig exact in de gps terecht komt. Sporen liggen vast, die worden niet door een toestel gewijzigd. Daarnaast krijg ik graag de aanwijzingen die bij een route horen. Liefst zelfs met geluid, maar mijn helm werkt daar niet meer mee op dit moment.
Zumo's en de nieuwe generatie TomToms zijn bij mijn weten de enigen die een spoor in een route kunnen omzetten. Een Zumo kan daarnaast ook het spoor mee in beeld zetten, zodat je bij het rijden kan merken wanneer de route door een verkeerde handeling toch gaat afwijken. Dat kan een TomTom dan weer niet.
Ik neem aan dat je het hier enkel over gespecialiseerde GPS toestellen hebt? Want dat is net wat ik met OSMAnd doe (of beter, wat de app voor mij doet): een track converteren naar een route en tegelijk (een onbeperkt aantal?) tracks visualiseren op het scherm. De route en de verschillende tracks kan ik elk hun eigen kleur geven al naargelang mijn voorkeur.
Aha, een track naar een route converteren? Ik had niet begrepen dat Osmand dat ook kon. Dat is een belangrijk gegeven. Ik ga die Osmand ook eens bekijken, zien hoe die dat doet.

Wat betreft het downloaden van routes (uit de cloud of uit e-mails), dat kan de Zumo XT ook wel, maar ik heb daar nog geen behoefte aan gehad. Op mijn laatste Alpenreis had ik de routes ook wel in mijn Google Drive gestoken, als backup.

Al de rest kan ik natuurlijk ook met mijn smartphone, zij het niet vanop het stuur. ;) Dat was dus een vrees van mij, dat één van al die apps plots naar voor komt, of dat ik gebeld wordt, en de navigatie weggedrukt wordt.

Wat is een GS911 ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 30 Aug 2020 15:17 Aha, een track naar een route converteren? Ik had niet begrepen dat Osmand dat ook kon. Dat is een belangrijk gegeven. Ik ga die Osmand ook eens bekijken, zien hoe die dat doet.
Mag ik nog een keer proberen? Zoals Jo ook al heeft duidelijk gemaakt in zijn verhaal van de eeneiige tweeling, de track en de route in uw gpx is hetzelfde! Ze kunnen andere punten bevatten, meer of minder al naargelang de nood en de voorkeur van het programma dat de uiteindelijke route op het scherm maakt maar het zijn allebei lijsten van punten met coördinaten en een timestamp. Als je de naam van de tags wisselt, zal de route als een track weergegeven worden of de track als een route. Ok, in de Garmin versie van een route zijn er tussen de routepunten nog meer coördinaten aan toegevoegd die dus enkel door de Garmin toestellen gelezen kunnen worden maar eigenlijk is er geen verschil of de route nu berekend wordt op basis van de routepunten (met eventueel de extra data toegevoegd) of de punten in de track. Het ene programma doet zijn berekeningen op basis van de track punten, het andere op basis van de routepunten.

En ja, ik heb er nog even mijn originele post op nagelezen en ik gebruik daar inderdaad .gpx als ik schreef dat de route wordt berekend op basis van de .gpx, ik had daar inderdaad moeten verduidelijken dat het op basis van de track in het gpx bestand was maar ja, vermits de track en de route een eeneiige tweeling is, is dat eigenlijk ook niet relevant.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 30 Aug 2020 15:17 Aha, een track naar een route converteren? Ik had niet begrepen dat Osmand dat ook kon. Dat is een belangrijk gegeven. Ik ga die Osmand ook eens bekijken, zien hoe die dat doet.
Wel, ik kan een track die in OSMAnd is ingeladen ofwel op de kaart laten visualiseren, of ik kan vanuit het navigatiemenu diezelfde track selecteren en dan gaat OSMAnd die als een route behandelen door instructies voor afslagen, afstanden en aankomsttijden voor tussenliggende wayoints en voor eindpunt e.d. te berekenen. Als ik afwijk van die route gaat hij ook herberekenen. Ik kan instellen dat ik eerst naar het beginpunt wil navigeren of dat ik de route in de omgekeerde richting wil rijden. Ik kan ook ergens middenin inpikken en instellen dat ik toch de hele rit wil doen met mijn startpunt op de route ook als eindpunt.

Om de rit tegelijkertijd als track te visualiseren en te navigeren als een route heb ik wel nog geen andere oplossing gevonden dan 2 kopieën van die track in te laden en eentje te visualiseren met een ander kleurtje dan de kleur die ik voor de te navigeren route gebruik.
F M wrote: 30 Aug 2020 15:17 Wat is een GS911 ?
Een toestelletje voor BMW en afgeleide modellen om de ECU uit te lezen, foutcodes te resetten en wat instellingen te doen. Ik gebruik die op de Terra.
Voor uw 790 kan dat met een standaard Bluetooth ODB2 adapter en een van de vele apps uit de google of Apple appstore ook.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 30 Aug 2020 15:39
F M wrote: 30 Aug 2020 15:17 Aha, een track naar een route converteren? Ik had niet begrepen dat Osmand dat ook kon. Dat is een belangrijk gegeven. Ik ga die Osmand ook eens bekijken, zien hoe die dat doet.
Mag ik nog een keer proberen? Zoals Jo ook al heeft duidelijk gemaakt in zijn verhaal van de eeneiige tweeling, de track en de route in uw gpx is hetzelfde! Ze kunnen andere punten bevatten, meer of minder al naargelang de nood en de voorkeur van het programma dat de uiteindelijke route op het scherm maakt maar het zijn allebei lijsten van punten met coördinaten en een timestamp. Als je de naam van de tags wisselt, zal de route als een track weergegeven worden of de track als een route. Ok, in de Garmin versie van een route zijn er tussen de routepunten nog meer coördinaten aan toegevoegd die dus enkel door de Garmin toestellen gelezen kunnen worden maar eigenlijk is er geen verschil of de route nu berekend wordt op basis van de routepunten (met eventueel de extra data toegevoegd) of de punten in de track. Het ene programma doet zijn berekeningen op basis van de track punten, het andere op basis van de routepunten.

En ja, ik heb er nog even mijn originele post op nagelezen en ik gebruik daar inderdaad .gpx als ik schreef dat de route wordt berekend op basis van de .gpx, ik had daar inderdaad moeten verduidelijken dat het op basis van de track in het gpx bestand was maar ja, vermits de track en de route een eeneiige tweeling is, is dat eigenlijk ook niet relevant.
Ok, Tom.

We zijn het eens dat track en route uiteindelijk uit dezelfde bouwstenen bestaan. Alles is gebaseerd op routepunten en hun coördinaten. En je zou een track kunnen wijzigen in een route en omgekeerd, door de tags van naam te wisselen.

Maar waarom wordt dat verschil dan gehanteerd in een gpx? Of in een GPS? Omdat ze een verschillende functie hebben. Ik maak even abstractie van de verschillen tussen de systemen en merken. De algemene definitie van een route in een gpx-bestand heb je zelf al gegeven: met die bouwstenen berekent de gps-software een route over wegen tussen die bouwtenen. Dat gebeurt niet met een track, die wordt gewoon getoond.

Wat zou er nu gebeuren als je de tags verwisselt van naam. Wat een route was, wordt een track. Daar zal het toestel geen moeite mee hebben. Hij gaat de viapunten verbinden met een rechte lijn. Natuurlijk, hoe minder viapunten, hoe grover de track.

Maar de andere omwisseling zal problemen geven. Een track bestaat immers uit veel meer routepunten. de software gaat tussen elk van die punten een route moeten berekenen, over een weg. En daar zijn er 2 problemen.
1. Het aantal is enorm. De meeste systemen kennen een beperking op het aantal viapunten in een route, omdat er anders veel te veel moet gerekend worden.
2. En elk punt moet verbonden worden met het volgende via een weg op de kaart. Dat is zo goed als onmogelijk, tenzij al die punten effectief op de weg gelegen zijn. De enige manier waarop dat kan, is als je een track gemaakt hebt van een berekende route in hetzelfde kaartmateriaal.

Dus, ja, de bouwstenen zijn hetzelfde. En je zou ze theoretisch kunnen verwisselen. Maar functioneel verschillen ze, en dat reflecteert zich ook in de vorm : het aantal punten.

En dan komen we terug bij de vraag: hoe gaan sommige toestellen of softwares toch bijkomende functionaliteiten inbouwen bij het verwerken van een route of een track uit een gps-bestand. Dat is eigenlijk waarop we die systemen kunnen vergelijken. En volgens wat ik lees van Pingu en Jo, kan Osmand wel degelijk meer doen met een track dan die gewoon te tonen. Wat een positieve eigenschap is, wat mij betreft.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

pingu wrote: 29 Aug 2020 22:52
TuttoTerreno wrote: 29 Aug 2020 20:50 Ben je content van die slimme buitendeurs telefoon?
't is een grote, zware, robuuste 'blok' van een telefoon. Batterij houdt het bij niet al te zwaar gebruik 3 à 4 dagen vol. Quasi stock Android. Meer dan snel genoeg. Alleen de camera zou volgens reviewers wat tegenvallen, maar aangezien ik die niet gebruik kan ik daar niks over zeggen. Al bij al heel content van :thumbsup:
Ah, 1.3cm dikke brok. Dat is mss wel een nadeel.

Mijn huidig slim foontje is aan vervanging toe en iets robuuster met groter geheugen zou ik wel zien zitten.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 30 Aug 2020 18:26 Ah, 1.3cm dikke brok. Dat is mss wel een nadeel.

Mijn huidig slim foontje is aan vervanging toe en iets robuuster met groter geheugen zou ik wel zien zitten.
Moest ik momenteel naar een nieuwe rugged smartphone uitkijken zou ik zelf een Blackview BV9900 overwegen. Of eventueel nog wachten op de BV9900 Pro, die gaat meteen Android 10 hebben. De kans is klein dat de gewone BV9900 die update gaat krijgen. De meeste Chinese fabrikanten zijn overgestapt op een principe van bestaande telefoons niet te upgraden, maar met minieme hardware-aanpassingen opnieuw uit te brengen wanneer er een nieuwe versie van Android beschikbaar is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

F M wrote: 30 Aug 2020 17:24
Wat zou er nu gebeuren als je de tags verwisselt van naam. Wat een route was, wordt een track. Daar zal het toestel geen moeite mee hebben. Hij gaat de viapunten verbinden met een rechte lijn. Natuurlijk, hoe minder viapunten, hoe grover de track.

Maar de andere omwisseling zal problemen geven. Een track bestaat immers uit veel meer routepunten. de software gaat tussen elk van die punten een route moeten berekenen, over een weg. En daar zijn er 2 problemen.
1. Het aantal is enorm. De meeste systemen kennen een beperking op het aantal viapunten in een route, omdat er anders veel te veel moet gerekend worden.
2. En elk punt moet verbonden worden met het volgende via een weg op de kaart. Dat is zo goed als onmogelijk, tenzij al die punten effectief op de weg gelegen zijn. De enige manier waarop dat kan, is als je een track gemaakt hebt van een berekende route in hetzelfde kaartmateriaal.

Dus, ja, de bouwstenen zijn hetzelfde. En je zou ze theoretisch kunnen verwisselen. Maar functioneel verschillen ze, en dat reflecteert zich ook in de vorm : het aantal punten.
Interessant !
Dus ik begrijp dat de route-sectie in een gpx minder punten bevat om de simpele reden dat de GPS adhv het kaartmateriaal de route kan berekenen. Waarbij er natuurlijk verschillen kunnen optreden omdat het ene toestel de routes wat anders berekent dan de andere. Cool.
Dank iedereen om dit uit te klaren! :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:
Moest ik momenteel naar een nieuwe rugged smartphone uitkijken zou ik zelf een Blackview BV9900 overwegen. Of eventueel nog wachten op de BV9900 Pro,
Toch ook 600 euro!!!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 30 Aug 2020 17:24 Ok, Tom.

We zijn het eens dat track en route uiteindelijk uit dezelfde bouwstenen bestaan. Alles is gebaseerd op routepunten en hun coördinaten. En je zou een track kunnen wijzigen in een route en omgekeerd, door de tags van naam te wisselen.

Maar waarom wordt dat verschil dan gehanteerd in een gpx? Of in een GPS? Omdat ze een verschillende functie hebben. Ik maak even abstractie van de verschillen tussen de systemen en merken. De algemene definitie van een route in een gpx-bestand heb je zelf al gegeven: met die bouwstenen berekent de gps-software een route over wegen tussen die bouwtenen. Dat gebeurt niet met een track, die wordt gewoon getoond.

Wat zou er nu gebeuren als je de tags verwisselt van naam. Wat een route was, wordt een track. Daar zal het toestel geen moeite mee hebben. Hij gaat de viapunten verbinden met een rechte lijn. Natuurlijk, hoe minder viapunten, hoe grover de track.

Maar de andere omwisseling zal problemen geven. Een track bestaat immers uit veel meer routepunten. de software gaat tussen elk van die punten een route moeten berekenen, over een weg. En daar zijn er 2 problemen.
1. Het aantal is enorm. De meeste systemen kennen een beperking op het aantal viapunten in een route, omdat er anders veel te veel moet gerekend worden.
2. En elk punt moet verbonden worden met het volgende via een weg op de kaart. Dat is zo goed als onmogelijk, tenzij al die punten effectief op de weg gelegen zijn. De enige manier waarop dat kan, is als je een track gemaakt hebt van een berekende route in hetzelfde kaartmateriaal.

Dus, ja, de bouwstenen zijn hetzelfde. En je zou ze theoretisch kunnen verwisselen. Maar functioneel verschillen ze, en dat reflecteert zich ook in de vorm : het aantal punten.

En dan komen we terug bij de vraag: hoe gaan sommige toestellen of softwares toch bijkomende functionaliteiten inbouwen bij het verwerken van een route of een track uit een gps-bestand. Dat is eigenlijk waarop we die systemen kunnen vergelijken. En volgens wat ik lees van Pingu en Jo, kan Osmand wel degelijk meer doen met een track dan die gewoon te tonen. Wat een positieve eigenschap is, wat mij betreft.
In een gpx zijn GEEN viapunten, enkel routepunten track punten en way points, die dan weer enkel van elkaar verschillen in de naam.

In een Gpx door Garmin gegenereerd, toch degene die jij gemaakt hebt, zijn ruwweg evenveel punten in de route node als in de Track node. Dus ook geen verschil in de berekening van de uiteindelijke route als je routes maakt op basis van de punten in de track of op basis van de routepunten. Heb je hiervoor niet geschreven dat de outdoor toestellen van Garmin hun navigatie niet berekenen op basis van de track?

Tripy maakt in RoadTracer enkel routes gebaseerd op basis van Track punten. Deze worden perfect weergegeven op het kaartmateriaal op het toestel, zelfs zonder opnieuw iets te berekenen. En als dat naast de weg loopt, dan loopt dat naast de weg maar je bent zeker dat ze loopt zoals je wou want er wordt door het toestel niets berekend.

Ook OsmAnd kan routes berekenen op basis van enkel Track punten. Dus praktisch is het perfect mogelijk om een route te maken op basis van Track punten getekend in volledig verschillend kaartmateriaal en toch op een identieke route uit te komen.

De beperking van het aantal punten bestaat niet in Tripy, ook nog niet tegengekomen in OsmAnd. Ervaring in deze laatste is beperkt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 30 Aug 2020 22:56 In een gpx zijn GEEN viapunten, enkel routepunten track punten en way points, die dan weer enkel van elkaar verschillen in de naam.
Sorry, met viapunten bedoel ik de waypoints die de route bepalen. Viapunten en waypoints hebben ongeveer dezlfde betekenis. Alleen kan een waypoint zowel in een route zitten, alsook afzonderlijk bestaan, en in een toestel opgeslagen worden.
Tom Thumper wrote: 30 Aug 2020 22:56In een Gpx door Garmin gegenereerd, toch degene die jij gemaakt hebt, zijn ruwweg evenveel punten in de route node als in de Track node.
Dus ook geen verschil in de berekening van de uiteindelijke route als je routes maakt op basis van de punten in de track of op basis van de routepunten.
Klopt, alleen wordt een ander soort berekening gemaakt, eigen aan de Zumo's.
Tom Thumper wrote: 30 Aug 2020 22:56Heb je hiervoor niet geschreven dat de outdoor toestellen van Garmin hun navigatie niet berekenen op basis van de track?
Inderdaad, de meeste outdoortoestellen kunnen dat niet, voor zover ik weet.
Tom Thumper wrote: 30 Aug 2020 22:56 Tripy maakt in RoadTracer enkel routes gebaseerd op basis van Track punten. Deze worden perfect weergegeven op het kaartmateriaal op het toestel, zelfs zonder opnieuw iets te berekenen. En als dat naast de weg loopt, dan loopt dat naast de weg maar je bent zeker dat ze loopt zoals je wou want er wordt door het toestel niets berekend.

Ook OsmAnd kan routes berekenen op basis van enkel Track punten. Dus praktisch is het perfect mogelijk om een route te maken op basis van Track punten getekend in volledig verschillend kaartmateriaal en toch op een identieke route uit te komen.

De beperking van het aantal punten bestaat niet in Tripy, ook nog niet tegengekomen in OsmAnd. Ervaring in deze laatste is beperkt.
Dat zijn dan goede eigenschappen. Jo had dat over Osmand ook al gezegd.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Muug wrote: 30 Aug 2020 21:54
Dus ik begrijp dat de route-sectie in een gpx minder punten bevat om de simpele reden dat de GPS adhv het kaartmateriaal de route kan berekenen. Waarbij er natuurlijk verschillen kunnen optreden omdat het ene toestel de routes wat anders berekent dan de andere. Cool.
Dank iedereen om dit uit te klaren! :thumbsup:
Inderdaad, dat is de manier waarop een conventionele gps een route berekent. En aangezien die route berekend wordt aan de hand van de routeringsinstellingen en de eigen logaritmes, kan het zijn dat er verschillen ontstaan in de routes tussen de verschillende toestellen, en vergeleken met de route die je op de PC ontworpen had.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 30 Aug 2020 21:59 Toch ook 600 euro!!!
Ja, maar ge hebt daarnaast dan niet nog een smartphone nodig ;)
Momenteel heb ik een Doogee S90Pro. Die was 330€ en werkt ook goed.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by OzzePaa »

Met wat Jo hierboven ivm enkele van de 200.000 instellingsmogelijkheden vertelt heb ik OsmAnd zover gekregen dat het inderdaad heel bruikbaar zou zijn naar mijn inzicht hoe een navigatiescherm er moet uitzien :thumbsup: Sommige opties zijn me nog niet helemaal duidelijk (bv. bij de route-instellingen "Volg de gehele track" en "Bereken een OsmAndroute voor het eeerste en laatste routesegment" :dontknow: ) maar het App'ken heeft alvast een vaste stek gekregen op mijn smarte foon 8-)
Toch één vraagje aan de adepten : van een GPX met meerdere tracks bouwt OsmAnd blijkbaar één lange route ... Heb de IST-5, de heenrit Mol-Celles, twee terugritversies Celles-Mol en nog een alternatieve rondrit die toevallig ook langs Celles komt, in één GPX probleemloos binnengehaald. Maar als hij gaat navigeren wordt het een ritje van 1470km ipv zo'n 620 samengeteld voor de IST-routes en 370 voor het andere toerke ... :? Hij maakt er dus één grote toer van met noggis extra drie rechte lijnen tussen Mol en Celles. Is het idd zo dat OsmAnd die tracks niet apart kan weergeven en er langs navigeren :?: Eén track per GPX is niet onoverkomelijk, maar Zumo's en TT's hebben daar dan toch een streepje vóór ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Droopy »

duibhce Kaelann wrote: 30 Aug 2020 14:59
Pas op, ik probeer u niet te overtuigen om een smartphone te gaan gebruiken. Ik wil maar aangeven dat anderen met andere verwachtingen dan u misschien wel beter voor een smartphone kiezen. ;)
Misschien ligt het aan mijn keuze van smartphones maar zowel mijn vorige (Huawei) als huidige (LG) smartphone durven wel eens een paar minuten uitvallen op de moto als ze het te warm krijgen. :?
Meestal doet Murphy dan ook nog mee en is dat op een moment dat je de gps net nodig hebt. :whistling:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote: 01 Sep 2020 14:51Sommige opties zijn me nog niet helemaal duidelijk (bv. bij de route-instellingen "Volg de gehele track" en "Bereken een OsmAndroute voor het eeerste en laatste routesegment" :dontknow: )
"Volg de gehele track" kan o.a. gebruikt worden om ergens halverwege een rondrit-track in te pikken en toch de hele track te navigeren (dat punt dus in de praktijk als start- en eindpunt te gebruiken).
"Bereken een OsmAndroute voor het eerste en laatste routesegment" voegt navigatie naar het startpunt van een track toe aan de instructies, of voegt navigatie vanaf het eindpunt naar een bijkomend gekozen destination toe.
OzzePaa wrote: 01 Sep 2020 14:51 Toch één vraagje aan de adepten : van een GPX met meerdere tracks bouwt OsmAnd blijkbaar één lange route ...
[...]
Is het idd zo dat OsmAnd die tracks niet apart kan weergeven en er langs navigeren :?: Eén track per GPX is niet onoverkomelijk, maar Zumo's en TT's hebben daar dan toch een streepje vóór ...
Dat klopt inderdaad. OSMAnd maakt daar 1 track van. Ik heb er zelf niet zo'n last van, maar je bent zeker niet de enige die erover klaagt. Werkt inderdaad beter bij Garmin en TomTom.
Droopy wrote: 01 Sep 2020 17:24 Misschien ligt het aan mijn keuze van smartphones maar zowel mijn vorige (Huawei) als huidige (LG) smartphone durven wel eens een paar minuten uitvallen op de moto als ze het te warm krijgen. :?
Meestal doet Murphy dan ook nog mee en is dat op een moment dat je de gps net nodig hebt. :whistling:
Er zijn toestellen die niet zo goed met de warmte om kunnen. Maar afgelopen zomer in Bulgarije nog een ritje gedaan op een dag dat het een stuk in de 30graden was, met de telefoon op een QI charging pad dat ook nog eens extra warmte opwekt en op geen enkel moment een probleem gehad.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote: 01 Sep 2020 18:04 .............
"Volg de gehele track" kan o.a. gebruikt worden om ergens halverwege een rondrit-track in te pikken en toch de hele track te navigeren (dat punt dus in de praktijk als start- en eindpunt te gebruiken).
"Bereken een OsmAndroute voor het eerste en laatste routesegment" voegt navigatie naar het startpunt van een track toe aan de instructies, of voegt navigatie vanaf het eindpunt naar een bijkomend gekozen destination toe.
..............
Danke Duibhce :bowdown: ... Dat zijn zeer handige dingetjes :!: Bij gelegenheid ga ik toch eens een ritje doen om OsmAnd in actie te testen :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

Deze topic even van onder het stof halen omdat er ondertussen wat verbeteringen zijn aangebracht in OSMAnd.

De functionaliteit om tracks te mappen op kaartmateriaal en zo de turn-by-turn instructies iets intelligenter te maken ipv elke 3e bocht in de weg als een afslag te beschouwen zit nu in de stabiele versie. Heb het zelf nog niet getest dus ik kan nog niet zeggen of er daardoor afwijkingen van de track insluipen, maar enkele gesimuleerde navigaties uit de zetel zien er wel goed uit.

Daarnaast kan je ook kiezen om wanneer je start aan het navigeren van een track eerst naar het begin van de track te navigeren of naar het dichtste punt van de track.

Beide opties te vinden door de track te selecteren > follow track > "Attach to the roads" en "point of the track to navigate" (wat ook meteen duidelijk maakt dat er nog niet veel verbetering is in het kluwen aan opties en mogelijkheden in de app :lol: )
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply