Bandenhotel

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bandenhotel

Post by Muug »

En hop , ik heb deze middag ons wintersetje op de Yeti laten leggen zie :mrgreen: Het is te koud buiten om het zelf te doen. :peepwall:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bandenhotel

Post by Muug »

Koeno wrote: 09 Dec 2020 13:39
Muug wrote: 09 Dec 2020 12:23 Ehm, wacht effe.
De wellessen en nietessen zijn toch ook meningen? :dontknow: Ergo: ook die mogen gepost worden. :thumbsup:
Ik bedoel eerder, als ik mijn mening 1 keer geef dan heb ik ze ook gegeven/gepost.
Ze blijven herhalen naar anderen toe die ook hun mening blijven herhalen is weinig constructief...
Ik ken een forum waar elke winter opnieuw hetzelfde winterbanden topic wordt naar boven gehaald met telkens dezelfde argumenten...
tot een tijdje terug liet ik mij makkelijker meeslepen in zo'n situaties... maar nu probeer ik dat af te leren, helpt mij "gelukkiger" te zijn.... :peepwall:
Groot gelijk :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Bandenhotel

Post by Blackbert »

Muug wrote: 09 Dec 2020 15:44 En hop , ik heb deze middag ons wintersetje op de Yeti laten leggen zie :mrgreen: Het is te koud buiten om het zelf te doen. :peepwall:
:peepwall: :rifle: :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Bandenhotel

Post by Stefke »

TRooPER wrote: 09 Dec 2020 15:03 en voor onze belgische strenge winter heb ik een vermoeden dat een all-season ook wel zal lukken.
en een paar oprijplaten in de koffer liggen hebben kan ook handig zijn.... :grin:
Image

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Bandenhotel

Post by pingu »

TRooPER wrote: 09 Dec 2020 15:03 voor de camionet zitten er nu 'all season' banden op. Eerste keer dat ik met all-seasons ga rijden. Winterreizen doen wij niet in skigebieden.... en voor onze belgische strenge winter heb ik een vermoeden dat een all-season ook wel zal lukken. Denk dat we vorige winter wel geteld op 1 hand enkele smeltende sneeuwdagen hebben gehad.
:stupid:
Rij al jaren met all-season banden rond, nooit van te klagen gehad. Als alles is ondergesneeuwd gaat ne winterband misschien wat in het voordeel zijn. Maar ik moet geen 2x per jaar mijn banden 'op hotel' doen, of ergens plaats zoeken om een extra set velgen te stockeren.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bandenhotel

Post by Muug »

Als er al één constante is in zowat alle testen die ik al gelezen heb - duitse, hollandse, belgische - dan is het dat all season banden minder hard remmen dan "zomer"-banden. En dat vind ik toch erg belangrijk. :|

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Bandenhotel

Post by den Bullet »

Muug wrote: 09 Dec 2020 22:20 Als er al één constante is in zowat alle testen die ik al gelezen heb - duitse, hollandse, belgische - dan is het dat all season banden minder hard remmen dan "zomer"-banden. En dat vind ik toch erg belangrijk. :|
Euh ... Langere remweg of remmen die banden uw snelheid minder af?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bandenhotel

Post by Muug »

den Bullet wrote: 10 Dec 2020 09:22
Muug wrote: 09 Dec 2020 22:20 Als er al één constante is in zowat alle testen die ik al gelezen heb - duitse, hollandse, belgische - dan is het dat all season banden minder hard remmen dan "zomer"-banden. En dat vind ik toch erg belangrijk. :|
Euh ... Langere remweg of remmen die banden uw snelheid minder af?
Beide eh: doordat ze minder gripperen dan gewone zomerbanden wordt de remweg langer. De Duitse tests van ADAC zijn hierin heel interesssant.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/

Check deze pdf: https://www.adac.de/-/media/pdf/dko/rei ... _final.pdf
en vooral pagina 26 is heel interesssant. Daar vergelijken ze de stopafstanden van winterbanden, zomerbanden en allseasonbanden in regen, sneeuw, droog, koud en warm.

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Bandenhotel

Post by Stefke »

Muug wrote: 09 Dec 2020 22:20 Als er al één constante is in zowat alle testen die ik al gelezen heb - duitse, hollandse, belgische - dan is het dat all season banden minder hard remmen dan "zomer"-banden. En dat vind ik toch erg belangrijk. :|
En dan nog wordt de remweg bepaald door zoveel ander zaken zoals de staat van het wegdek, reactietijd, staat ophanging, staat reminstallatie, bandendruk... Er zal wel een verschil zijn dat kan niet anders, maar ik denk dat het kwaliteitsverschil tussen merken veel meer invloed heeft op de remweg dan het verschil tussen zomer/winter/allseason bij eenzelfde merk. Laatst had ik toch onverwacht vierwieldrift in een bocht, en dat met zeer zachte (ik denk) Dunlop sportbanden...dus ja alles is relatief.... :dontknow:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Bandenhotel

Post by pingu »

Muug wrote: 10 Dec 2020 11:01
den Bullet wrote: 10 Dec 2020 09:22
Euh ... Langere remweg of remmen die banden uw snelheid minder af?
Beide eh: doordat ze minder gripperen dan gewone zomerbanden wordt de remweg langer. De Duitse tests van ADAC zijn hierin heel interesssant.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/

Check deze pdf: https://www.adac.de/-/media/pdf/dko/rei ... _final.pdf
en vooral pagina 26 is heel interesssant. Daar vergelijken ze de stopafstanden van winterbanden, zomerbanden en allseasonbanden in regen, sneeuw, droog, koud en warm.
:?:
Da's nogal kort door de bocht...
Volgens p38-39 van die PDF presteren all-season banden precies tussen zomer- en winterbanden in. Wat je ook mag verwachten aangezien zo'n band een compromis is tussen zomer en winter. Volgens die PDF presteert een zomerband trouwens alleen beter bij (erg) warm weer (asfalt > 30°). Van zodra het kouder wordt, of bij nat weer, presteert de all-season band minstens even goed...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Bandenhotel

Post by bompa »

Ik heb al een aantal jaren 4-seizoenenbanden op mijne wagen liggen ,op mijne vorige wagen heb ik die ook een jaar of drie liggen gehad, en nu met mijne nieuwe (ondertussen ook al weer eventjes geleden ) ,daar lagen die 4-seizoenenbanden van de fabriek uit op , en ben er wel tevreden van of over.

Post Reply