ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Ja. En laat de abs maar eens goed zijn werk doen!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Stefke »

Koeno wrote: 20 Dec 2020 15:49 Bij deze de wphb ontvangen... maar daar wordt dus niets vermeld over software & toestanden:
http://koenonline.be/jGallery2/cache/al ... M)%201.pdf
Dat lijkt mij verdacht veel op een originele werkplaatshandboek van Honda. Ik weet dat omdat ik er zelf zo een 4-tal heb. 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Raketman »

Hoofdstuk 16 is anders wel héél erg compleet. Het leert ons zelfs dat dit ABS-systeem wel een diagnose-systeem heeft dat de interne werking van de pomp gaat testen bij elke keer dat ge het contact aanzet.

Dit is natuurlijk wel de consumer manual, dat is dus de manual die elke fabrikant wettelijk verplicht is om toegankelijk te maken voor zijn klanten en het grote publiek. In die wetgeving wordt natuurlijk niet vermeld wat er wel en niet verplicht moet instaan. Echt belangrijke en soms cruciale info zal daar dus niet instaan, anders lopen ze teveel het risico dat ze hun eigen dealers overbodig maken. Ik heb zo ooit op cursussen van HD het verschil gezien tussen die manuals.

Hier kunt ge veel interessante info in vinden, maar de software die nodig is om vlot en snel te werken zal nergens vermeld worden. Het programma dat HD gebruikt om diagnose te doen noemt Digital Technician II, maar dat zult ge nergens vinden. Die programma's worden aan de dealer geleverd op vooraf gestagede laptops, kunt ge niet kopiëren en hebben een maandelijks te vernieuwen licentiesleutel die enkel aan de dealers geleverd wordt. Bij elke startup van het programma wordt er een online controle uitgevoerd naar HD om te bevestigen dat het om een gelicentieerde laptop gaat. Ge moogt daar zelfs geen Windows update op draaien...

Ik denk dat ge er redelijk gerust op kunt zijn dat elk merk zo zijn beschermde techsoftware heeft.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Koeno »

Ik weet wat te doen dus...
Merci voor al het geduld & uitleg.

ik blijf er bij, spijtig dat ze zo'n dingen niet in detail vermelden...
Ze zouden minstens mogen melden dat je bij een dealer/garagist moet gaan omdat je anders risico's neemt door de abs niet de oude vloeistof er laten uit te pompen...

Dat vind ik ergens een zware tekortkoming...

zelfs in het hoofdstuk voor monteren/demonteren van de module, verwijzen ze naar hoofdstuk 15 voor het bleeden, waar dan weer niets gezegd word over de abs module zelf...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Raketman »

Awel, eigenlijk geeft hoofdstuk 16 onrechtstreeks het antwoord op wat ge moet doen met deze specifieke ABS-module : niets. Ze doet namelijk een zelftest bij het opstarten met bediening van de interne kleppen. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ze zichzelf zal bleeden en na een keer of 10 uw contact aanzetten is ze dus ook gevuld met nieuwe vloeistof. Er zal dus vanuit gegaan worden dat de waarschijnlijk verwaarloosbaar kleine hoeveelheid vuile remvloeistof in de module zich dan zal vermengen met de nieuwe en dat een tweede keer verversen niet meer nodig is. Da's dus een duidelijk verschil met oudere ABS-modules van bvb BMW of de modules van HD. Maja, die laatste hinkelt nu eenmaal al jaren achter de rest aan :geek: :mrgreen: .

Ik dacht dat dat al duidelijk was, daarmee da'k het nog maar eens vermeld...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

dju toch :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Muug »

Koeno wrote: 20 Dec 2020 23:25 ik blijf er bij, spijtig dat ze zo'n dingen niet in detail vermelden...
Tja, da's nu eenmaal de moderne manier van doen eh.
Zoveel mogelijk elektronisch, zoveel mogelijk computers, een speciaal CANbus systeem, zoveel mogelijk speciaal gereedschap.
En bij auto's is 't nog veel en veel erger.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 21 Dec 2020 10:59 Tja, da's nu eenmaal de moderne manier van doen eh.
Zoveel mogelijk elektronisch, zoveel mogelijk computers, een speciaal CANbus systeem, zoveel mogelijk speciaal gereedschap.
En bij auto's is 't nog veel en veel erger.
Er is mogelijk beterschap op komst. Bij de Amerikaanders ligt er een wetsvoorstel op tafel om toegang tot de elektronische configuratie en de data die wordt opgeslagen door het voertuig beschikbaar te maken voor de eigenaar en onafhankelijke garagisten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Walter
Posts: 7
Joined: 01 Apr 2021 21:27

Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling

Post by Walter »

duibhce Kaelann wrote: 21 Dec 2020 11:54
Muug wrote: 21 Dec 2020 10:59 Tja, da's nu eenmaal de moderne manier van doen eh.
Zoveel mogelijk elektronisch, zoveel mogelijk computers, een speciaal CANbus systeem, zoveel mogelijk speciaal gereedschap.
En bij auto's is 't nog veel en veel erger.
Er is mogelijk beterschap op komst. Bij de Amerikaanders ligt er een wetsvoorstel op tafel om toegang tot de elektronische configuratie en de data die wordt opgeslagen door het voertuig beschikbaar te maken voor de eigenaar en onafhankelijke garagisten.
Volgens de GPDR regelgeving in Europa heb je recht op toegang tot alle data die over je bijgehouden wordt. Dus die zwarte dozen en andere rotzooi die men voor ons in petto heeft, zullen we in principe moeten kunnen uitlezen of laten uitlezen met een afschrift voor onszelf. Daar bovenop hebben we als Europeaan het recht om vergeten te worden. Dus wanneer men uw zwarte doos wil uitlezen doe je maar snel beroep op dat recht. Resetten die hap. Mooi toch die oprechte bezorgdheid van de Europese regelgever. Hoe onbeschermd zouden we toch door het leven gaan zonder hun belangeloze inzet. :roll:
In de praktijk zal er wel een binnendoorsteekomweg verzonnen worden.

Honda motoren met ABS doen inderdaad bij elke start iets met het ABS. Want dat lichtje blijft telkens even branden. Dus is het even bleeden, beetje met de sleutel doen alsof je gaat starten en dan nog wat meer bleeden. Die werkplaatshandboeken van Honda doen je overigens flink van hoofdstuk naar hoofdstuk bladeren.

Post Reply