Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Blackbert »

Polle, herinner u de tijd van meer haar en minder pijntjes, toen Thatcher en Reagan de plak zwaaiden? Awel, die 2 hebben de boel in gang getrokken om oa freon te bannen. Voor de ozon.

Ne maat van mij heeft een hybride Volvo V90. Ik heb daar eens mee mogen rijden. Peis dak goed mijn best moet doen met de moto om die bij te houden als 't groen wordt. En dagge karakter moet hebben om die 400+pk niet regelmatig eens aan te spreken. Vaneigens haalde dan de opgegeven range niet.
En klaagt hij weleens over het verbruik.
Dan stel ik mij ook wel de vraag waarvoor ge in feite 400pk nodig hebt in een voituur. Zone 30-50-70 en nog enigszins 120 als 't geen file is.
Mijn dochter heeft een Sandero 0.9i. 90PK, verbruikt iets van een 5à6 liter en gaat verbazend goed vooruit. Bon, dat zal het waarschijnlijk geen 500.000km uithouden, maar 't is ook niet zo duur.

Ik heb zo het gevoel dat heel dat plug in gedoe een grap is, een doekje voor het bloeden met als voordeel voor de gefortuneerden dat ze dat meer dan volledig fiscaal konden recupereren. Voor Janneke Modaal blijft het veel geld (als de baas geen duit in 't zakje doet) met daar bovenop nog eens de zonnepanelen saga. Ze weten ons wel te motiveren.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

En de mensen blijven meedoen eh Bert, dat is nog het strafste.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 22 Jan 2021 21:19 Ik heb zo het gevoel dat heel dat plug in gedoe een grap is, een doekje voor het bloeden met als voordeel voor de gefortuneerden dat ze dat meer dan volledig fiscaal konden recupereren. Voor Janneke Modaal blijft het veel geld (als de baas geen duit in 't zakje doet) met daar bovenop nog eens de zonnepanelen saga. Ze weten ons wel te motiveren.
Dat denk ik ook. Hier in de vriendenkring rijden er nu een paar Tesla's. 2x model S, 2x model 3 en 1 model X. Allemaal goed boerende zelfstandigen. En zeker 3 eigenaars zijn echt van die technologiefreaks. Die liggen eigenlijk niet wakker van het verbruik, maar zijn wel nogal zot van al die snufjes en het betere acceleratievermorgen... :mrgreen: Ik apprecieer dat ook wel net als de ongelofelijke stilte... Maar verder heel ver van mijn bed en ver van mijn loon. 8-) Ik ben zo content met mijn 5 cylinder diesel, 1000km met een bakje, geen airco, zelf ruiten afzwengelen, en die kan 30, 50, 70 en 90 rijden. En met aandringen zelfs 120! :ricky:
Maar heel erg frustrerend dat ik niet weet of ik er binnen dit en 5 jaar nog mee kan rijden... :furious3:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Jopet »

Koeno wrote: 22 Jan 2021 07:47 Jij gaat er van uit dat de batterij geen beperkte range heeft...
en dat je dus onbeperkt hybride kan rijden... daar zit jouw denkfout volgens mij toch wel.
Nu ben jij ook de theoretische rang aan't verbruiken...
Neen ik ga er van uit van wat een men meedeelt.....

MAAR :!:

Het wordt nog zotter, als ik kijk op de website van Skoda dan spreken ze zelfs voor de nieuwe modellen over 23 g/km WLTP-uitstoot gemengde cyclus (gewogen) of 1l. per 100 km :o :shock: :?: :?: :?:
Nu spreken ze ook over een tank van 50l dus heb je met de nieuwe modellen dus een theoretisch bereik van 5.000 km :!:

Wat ik liever zou lezen is wat moet een klant doen om 1.000 km te rijden volgens hun WLTP verbruik, met een diesel is dit 1 of 2 X tanken en met een benzine 2 X tanken en daarmee kunnen ze die testen op een dag of 2 zeker afhaspelen, die Plug in Hybride zal dus na +/- 50 km minstens 4 à 6 uur aan het stopcontact moeten, m.a.w. zo'n 16 X aan het stopcontact maar wel geen benzine moeten bijtanken ;-), ik denk dat je een week of 2 nodig hebt om de 1.000 km zuinig volgens WLTP af te kunnen haspelen.

Geloof ik dan niet in die plug in hybrides, ja toch wel, ik zou zelfs de ideale persoon zijn om met zo'n wagen te rijden, want een groot deel van mijn rijden is vooral korte afstanden en dus heel veel stadsverkeer.
Maar helaas zijn die wagens zo verschrikkelijk duur dat dit enkel interessant is voor zelfstandigen die boekhoudkundig alles mogen inbrengen....

Als je naar de Superb Clever+ kijkt dan start die bij 39.815 voor de 1.5 benzine, de diesel start bij 42.150 en de plug in hybride bij 51.170, zelfs de versie met 280pk en 4X4 is goedkoper met 49.015 €....
Dus vooraleer je die 11.355 € betaald hebt aan benzine (zo'n 8.000l.) zijn we 130.000km verder (1.5 verbruikt theoretisch 6,1l.), ik rij zo'n 7 à 8.000 km per jaar dus zijn we na zo'n 17 à 18 jaar break even op voorwaarde dat je nooit benzine getankt hebt en je al je elektriciteit gratis hebt voor de plug in hybride.....

M.a.w. in praktijk haalt een particulier nooit of te nimmer financieel voordeel bij een plug in hybride :(
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Misschien heeft de raket meer dan 240 in huis? Of heel onstabiel , met pieken en dalen.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

Jopet wrote: 23 Jan 2021 18:58
Koeno wrote: 22 Jan 2021 07:47 Jij gaat er van uit dat de batterij geen beperkte range heeft...
en dat je dus onbeperkt hybride kan rijden... daar zit jouw denkfout volgens mij toch wel.
Nu ben jij ook de theoretische rang aan't verbruiken...
Neen ik ga er van uit van wat een men meedeelt.....

MAAR :!:

Het wordt nog zotter, als ik kijk op de website van Skoda dan spreken ze zelfs voor de nieuwe modellen over 23 g/km WLTP-uitstoot gemengde cyclus (gewogen) of 1l. per 100 km :o :shock: :?: :?: :?:
Nu spreken ze ook over een tank van 50l dus heb je met de nieuwe modellen dus een theoretisch bereik van 5.000 km :!:

Wat ik liever zou lezen is wat moet een klant doen om 1.000 km te rijden volgens hun WLTP verbruik, met een diesel is dit 1 of 2 X tanken en met een benzine 2 X tanken en daarmee kunnen ze die testen op een dag of 2 zeker afhaspelen, die Plug in Hybride zal dus na +/- 50 km minstens 4 à 6 uur aan het stopcontact moeten, m.a.w. zo'n 16 X aan het stopcontact maar wel geen benzine moeten bijtanken ;-), ik denk dat je een week of 2 nodig hebt om de 1.000 km zuinig volgens WLTP af te kunnen haspelen.

Geloof ik dan niet in die plug in hybrides, ja toch wel, ik zou zelfs de ideale persoon zijn om met zo'n wagen te rijden, want een groot deel van mijn rijden is vooral korte afstanden en dus heel veel stadsverkeer.
Maar helaas zijn die wagens zo verschrikkelijk duur dat dit enkel interessant is voor zelfstandigen die boekhoudkundig alles mogen inbrengen....

Als je naar de Superb Clever+ kijkt dan start die bij 39.815 voor de 1.5 benzine, de diesel start bij 42.150 en de plug in hybride bij 51.170, zelfs de versie met 280pk en 4X4 is goedkoper met 49.015 €....
Dus vooraleer je die 11.355 € betaald hebt aan benzine (zo'n 8.000l.) zijn we 130.000km verder (1.5 verbruikt theoretisch 6,1l.), ik rij zo'n 7 à 8.000 km per jaar dus zijn we na zo'n 17 à 18 jaar break even op voorwaarde dat je nooit benzine getankt hebt en je al je elektriciteit gratis hebt voor de plug in hybride.....

M.a.w. in praktijk haalt een particulier nooit of te nimmer financieel voordeel bij een plug in hybride :(
Als skoda 100km rijdt met zijn plugin hybride zullen ze wel aan die 1l komen in de perfecte omstandigheden...
Dus halen ze de theoretische range van 1l op 100km;

Als je die theoretische range gaat uitsmeren naar een gigantische afstand, dan ga je inderdaad tot iets onmogelijks komen..
omdat je er nog steeds van uit gaat dat een tank inderdaad leeg gereden wordt (50l) maar je weigert in de berekening mee te nemen hoeveel kwh de elektro motor verbruikt (en dus hoeveel km de batterij kan aangepsroken worden)...
dus je blijft er vanuit gaan dat je onbeperkt die batterij gaat aanspreken over grote afstanden.

Waarom in jouw berekening kan de naftbak leeggereden worden, maar dat batterij niet?
Zodra je die mee pakt in je berekening ga je nooit nog aan 5000km komen op 1 tank & laad beurt.
Nadien geef je aan wel te willen weten hoeveel keer je moet herladen met een batterij voor die 1000km te halen.. maar dan rijd je alweer puur elektrisch.

Nu geef ik je op 1 punt gelijk:
Ik zou ook niet weten hoe je het verbruik deftig moet weergeven...
Jij wilt weten voor 1000km te rijden hoe vaak je zou moeten laden, maar is dat dan realistisch?

Eigenlijk zou je wereldwijd moeten kijken wat is de gemiddelde lengte van een autorit.
En daarop het verbruik bereken.

Maar om nu te zeggen: laat een volgeladen/volgetankt hybride eens 5000KM aan een stuk rijden en geef mij dan zijn verbruik eens, dan kom je zeker tot een standaard verbruik van een naft wagen (of meer).
maar wie doet dat, wie rijdt zoveel?

Qua financiele: bij ons is de skoda een bedrijfswagen. Zelfs de laadbeurten op eletriek krijg ik terugbetaald...
eigenlijk zou ik asap zonnepanelen moeten leggen, want de energie die van die panelen richting de auto gaat krijg ik ook betaald...

mijn volgende tankbeurt zal ergens eind februari worden vermoed ik...
en als we deze zomer op reis mogen gaan, zal ik wat meer moeten tanken om in frankrijk te geraken...
Voor al de rest red ik het op elentriek ;-)

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 25 Jan 2021 10:26Eigenlijk zou je wereldwijd moeten kijken wat is de gemiddelde lengte van een autorit.
En daarop het verbruik bereken.
Dat is toch net wat de WLTP-cyclus pretendeert te zijn?
Dat is niet voor niets de afkorting van Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure.

Maar ik ben het met je eens, om van daaruit terug te gaan omrekenen naar theoretische maxima is wel serieus op flessen getrokken...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

WLTP is bedoeld om een realistischer beeld te scheppen en zal dus dichter bij de waarheid komen.
Wat ik bedoel is een onmogelijke stap verder nemen: Al het verkeer ter wereld registeren, daarvan gemiddeldes trekken en die in de testen steken...

Wat bv nuttig zou zijn als skoda volgens de wltp norm een verbruik van 1l/100km aangeeft, om dan te vermelden, volgens die testmaatstaf zouden we 850km ver geraken, want de batterij is leeg na 100km en dus bla bla bla.... dan wordt direct alles meegegeven, en moet Jopet zijn rekenmachine niet meer naar boven halen...

Maar 't komt niet leuk over he als de range plots minder is als de gewone traditionele modellen...
(ook al gebruik je die range zelden of nooit).

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Koeno wrote: 25 Jan 2021 13:41 Wat ik bedoel is een onmogelijke stap verder nemen: Al het verkeer ter wereld registeren, daarvan gemiddeldes trekken en die in de testen steken...
En als jij een ander rijgedrag vertoont dan het wereldwijd gemiddelde, dan ben je nog niks mee...

Eerlijker bij hybride wagens: het verbruik per krachtbron vermelden.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

F M wrote: 25 Jan 2021 13:49 Eerlijker bij hybride wagens: het verbruik per krachtbron vermelden.
Ja en neen...
want dan weet je hoe ze het apart doen, maar niet hoe ze het gecombineerd doen...

Als ik de verkoper mag geloven zou in hybride stand de elektromotor gebruikt worden om te vertrekken, en zodra de je stabiele snelheid rijdt zou hij moeten naar benzine motor gaan omdat die dat ook zuinig genoeg kan.
Zou ik eigenlijk eens moeten testen, maar momenteel rijden wij quasi alles op puur elektro stand...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Koeno wrote: 25 Jan 2021 13:56
F M wrote: 25 Jan 2021 13:49 Eerlijker bij hybride wagens: het verbruik per krachtbron vermelden.
Ja en neen...
want dan weet je hoe ze het apart doen, maar niet hoe ze het gecombineerd doen...

Als ik de verkoper mag geloven zou in hybride stand de elektromotor gebruikt worden om te vertrekken, en zodra de je stabiele snelheid rijdt zou hij moeten naar benzine motor gaan omdat die dat ook zuinig genoeg kan.
Mijne voet is zo zwaar dat die buiten alle statistieken valt... :whistling:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote: 25 Jan 2021 13:56
F M wrote: 25 Jan 2021 13:49 Eerlijker bij hybride wagens: het verbruik per krachtbron vermelden.
Ja en neen...
want dan weet je hoe ze het apart doen, maar niet hoe ze het gecombineerd doen...

Als ik de verkoper mag geloven zou in hybride stand de elektromotor gebruikt worden om te vertrekken, en zodra de je stabiele snelheid rijdt zou hij moeten naar benzine motor gaan omdat die dat ook zuinig genoeg kan.
Zou ik eigenlijk eens moeten testen, maar momenteel rijden wij quasi alles op puur elektro stand...
Dat klopt, het verbruik van een hybride is niet zo eenduidig te bepalen, ook al rij je met de verbrandingsmotor, er zal meer of minder extra kracht van de elektromotor geleverd worden afhankelijk van de omstandigheden.
Die theoretische cijfers zijn heel nuttig in het vergelijken van het gebruik van twee modellen, niet als voorspelling wat uw reëel verbruik zal zijn
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 25 Jan 2021 13:41Wat ik bedoel is een onmogelijke stap verder nemen: Al het verkeer ter wereld registeren, daarvan gemiddeldes trekken en die in de testen steken...
Sorry maakt dat lijkt me echt een compleet nutteloze waarde.
Verbruiken in Noord-Amerika of Afrika zijn toch irrelevant voor wat je hier wil weten?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Schussboelie »

F M wrote: 25 Jan 2021 13:49Eerlijker bij hybride wagens: het verbruik per krachtbron vermelden.
En de verhouding elektrische vs ICE aandrijving.
Zoiets als 1,1l/100km à 55/45.

Dat is wel degelijk relevant.
Iemand die 35km enkel naar 't werk rijdt en ter plaatse en thuis kan laden zal zo goed als alles elektrisch kunnen rijden.
Die zou dus wel aan die theoretische 5000km op één naftbak kunnen komen.
Ik doe 80km enkel waarvan bijna 60 autosnelweg én ik tank gratis diesel op 't werk dus ik laad thuis niet (meer) op.
Ik kom dan ook hooguit aan 700km met een bak, ondanks mijn theoretische CO2-uitstoot van 41gr/100km.
Last edited by Schussboelie on 25 Jan 2021 15:27, edited 1 time in total.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 25 Jan 2021 15:22
Koeno wrote: 25 Jan 2021 13:41Wat ik bedoel is een onmogelijke stap verder nemen: Al het verkeer ter wereld registeren, daarvan gemiddeldes trekken en die in de testen steken...
Sorry maakt dat lijkt me echt een compleet nutteloze waarde.
Verbruiken in Noord-Amerika of Afrika zijn toch irrelevant voor wat je hier wil weten?
:lol:
Ik had het ook al zitten denken. Het is wellicht logischer om zich te beperken tot delen van de wereld waar het verkeer enigszins vergelijkbaar is. bvb enkel in west-europa.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Muug wrote: 25 Jan 2021 15:24 delen van de wereld waar het verkeer enigszins vergelijkbaar is. bvb enkel in west-europa.
:grin: :grin:
Al eens het verkeer vergeleken tussen het landelijke Zo***em en een gemiddelde Italiaanse stad ? :pillepalle: :pillepalle:

Ach, het komt erop neer dat het bepalen van gemiddeld verbruik bij een hybride zo goed als zinloos is. Je zou het nog enigszins kunnen gebruiken om 2 auto's met elkaar te vergelijken, maar je moet het altijd toetsen aan je eigen gebruik van de auto.
I am confused. Oh no, maybe not!


User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by zappa »

ik hou mijn hart, maag en portemonnee al vast tegen dat ik een volgende auto ga moeten kopen.

Nu een Toyota LC 3L met genoeg trekkracht voor een paardentrailer te trekken, ook bergop. En zeker plaats voor 3 personen, grote hondjes en nog wat zadels.

Als ik het goed begrepen heb , mag je in 2030 niet meer Wallonie binnen met iets minder dan euo 6 ?
Ook bvb naar mijn werk binnen de ring van Gent, zou niet meer mogen voor een dikke diesel?

En dan zwijg ik nog over Frankrijk (mijn plan om daar te gaan wonen zakt iedere dag een beetje meer) daar zou men nog eens belast worden aan 10 euro per kilo gewicht van je voertuig ??? :o

Maar ik ga er voorlopig nog niet van wakker liggen. Maar de mensen bij hun dingetjes hebben dat zullen ze. :cry:
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 29 Jan 2021 08:20
.... ergens is ongetwijfeld het zogenaamde omslagpunt aka break-even point. Het punt dus vanaf waar ze goedkoper worden.
Het zou zeer interessant zijn om te weten waar dat omslagpunt ligt, na hoeveel uren dus, dat je er juistekes de kosten uitgehaald hebt.
En als we dan weten hoeveel uur per dag die lamp brandt, dan kunnen we er een aantal jaar op kleven, en dan wordt het hele verhaal een pak intessanter. :thumbsup:
Dus, waar is uw rekenmachien? ;)
Zoiets moette aan zonnepaneelbezitters vragen ... die zijn daar de ultieme experten in ;) :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
PraatAdmin
Site Admin
Posts: 40
Joined: 02 Feb 2016 16:26

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by PraatAdmin »

De admin heeft het gesprek over LED en andere lampen even afgesplitst naar een andere topic, onder Toogpraat. :thumbsup:

Post Reply