Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Dieje die olie lekt.

:peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

De vorige patient van de brug gehaald, den SV650 staat klaar om straks gewassen te worden...
Den Duust op de brug geparkeerd...

dan kan ik al eens kijken hoe ik de voorkant gemakkelijk kan opbokken om de voorvork eruit te halen.
Al eens opgezocht hoe die UPSD-vork moet gedemonteerd worden, en dat lijkt best haalbaar te zijn...

nu nog eens kijken welke vork olie ik er in giet...
ik ben qua gewicht geen gemiddelde japanner, dus vraag me af of ik niet beter iets dikkere olie dan kan gebruiken.
Maar ben natuurlijk geen expert op dat vlak :)

sowieso deze week het koelwater alweer aflaten, zodat de waterpomp opnieuw gedemonteerd kan worden...
stom dat in die bidon niet genoeg zal inzitten om 2 keer te vullen... want het lijkt mij niet het beste idee om het koelwater te hergebruiken (ook al zit het er nog maar enkele weken/ 2 ritjes in)

Image

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Koeno wrote: 30 Jan 2021 17:22 Al opgezocht hoe het werkt om zo'n upsd vork te voorzien van nieuwe dichtingen, lijkt wel mee te vallen...
moeilijkste is de dichting erin krijgen, maar kameraad heeft blijkbaar seal driver in bezit/onderweg die ik kan gebruiken...
allemaal niet zo moeilijk. zo'n seal driver is natuurlijk het beste maar ik heb dat zelf in elkaar geknutseld. ik schuif de nieuwe dichting over de vork, daarover de oude dichting en op die oude dichting druk ik met mijn driver 8-) . Zo monteer ik mijn nieuwe dichtingen. Die worden er dan zo ingeperst en hoewel dat nooit echt absoluut perfect verticaal kan geperst worden heb ik daar tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Al een tiental keer met succes gebruikt. Heb er ondertussen al enkel van verschillende diameters.
Image

Die verse koelvloeistof zou ik toch hergebruiken. Netjes opvangen in een propere pet fles ofzo en klaar.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 31 Jan 2021 14:19 allemaal niet zo moeilijk. zo'n seal driver is natuurlijk het beste maar ik heb dat zelf in elkaar geknutseld. ik schuif de nieuwe dichting over de vork, daarover de oude dichting en op die oude dichting druk ik met mijn driver 8-) .
ik gebruik inderdaad ook de oude dichting als buffer. Als driver kan je ook een afvoerbuis gebruiken met een binnendiameter iets groter dan de vorkpoot. Overlangs opengesneden zodat die over de vorkpoot kan zonder al te veel moeite. Dat wat bijeenknijpen zodat die goed aansluit en beetje bij beetje de nieuwe dichting op z'n plaats slagen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

@stef, maar die bourage hulpstukken werken toch enkel met de gewone vorkpoten?
Maar niet met die upside down poten?

@Duib, bij de sv hebben we inderaad oude afvoer pijp gebruikt, zou nog eens moeten meten of die wel op de cb zijn poten past...

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Alleh hup, den SV staat klaar om op straat te komen:

Is zo binnen gekomen:
Image

Is zo uit mijn garage gebold:
Image

miniem verschilleke he...
niks herspoten, of vernieuwd... enkel gepoetserd... en met klei gespeeld, en gepolierd, en gewaxed...
en misschien maakt mijne gsm betere kwaliteit foto's :p

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Jawadde

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Koeno wrote: 31 Jan 2021 15:14 @stef, maar die bourage hulpstukken werken toch enkel met de gewone vorkpoten?
Maar niet met die upside down poten?
ik zie niet direct een verschil tussen een gewone vork en een upsdvork? moet lukken.

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Hoe krijgt ge een plankske uit 1 stuk rond de Chrome poot? Of zie ik iets over het hoofd? Die houder voor de wiel as zit daar toch?

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Koeno wrote: 31 Jan 2021 16:13 Hoe krijgt ge een plankske uit 1 stuk rond de Chrome poot? Of zie ik iets over het hoofd? Die houder voor de wiel as zit daar toch?
ja dat klopt maar dan splits je dat plankje in 2 delen en schroef je terug aan elkaar vast en klaar. de seal driver zal waarschijnlijk ook wel splitsen om die over de vork te krijgen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 31 Jan 2021 15:59Jawadde
:stupid: Dat ziet er inderdaad goed gepoetserd uit :thumbsup: :!:
Ik vrees wel dat bij gebruik in wat geschikte omstandigheden het voorwiel volledig vrij spel gaat hebben om dat oliekoelerke en alles in die buurt in mum van tijd weer helemaal onder te smodderen ;) :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 31 Jan 2021 15:31
...

Is zo uit mijn garage gebold:
Image

miniem verschilleke he...
niks herspoten, of vernieuwd... enkel gepoetserd... en met klei gespeeld, en gepolierd, en gewaxed...
en misschien maakt mijne gsm betere kwaliteit foto's :p
En er nu nog een Bellypan opzetten en 't is af!

Image
OzzePaa wrote:Ik vrees wel dat bij gebruik in wat geschikte omstandigheden het voorwiel volledig vrij spel gaat hebben om dat oliekoelerke en alles in die buurt in mum van tijd weer helemaal onder te smodderen ;) :?
Oliekoeler blijft nog wa gespaard maar (wat ik vroeger al es had geschreven) oppassen voor het draineerkanaaltje van de bougieholte van de voorste cylinder; da durft al es te verstoppen :|

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

@Ozzepa & Bullit:

Tuurlijk gaat die terug vuil worden, 't is bij god te hopen, dan is het een teken dat er weer mee gereden wordt...
De "before" was echt een onrijdbare motor (remklauwen zaten zo goed als volledig vast, starte niet, ... )

onder de radiator hangt al een extra rubber flapje om de voorste bougie (en bijhorende drainage-ding) wat properder te houden...

Mijne Sevenfifty staat ook niet meer in die topstaat als vlak na de restauratie...
Hoeft ook niet, mag er bereden uitzien ;-)

maar 'k moet zeggen, als ik de voor/na foto vergelijk ben ik zelf toch een beetje trots..
niet alleen qua presence, maar ook qua techniek...

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

zonet... de waterpomp op de cb1000 vervangen...
alles nog eens opgevuld (en alweer de ingenieur van honda vervloekt die de radiatordop onder een tank verstopt die niet ver genoeg naar omhoog kan zonder het stuur volledig weg te halen), en al eens laten draaien...
Morgen controle op lekken... ik bid tot god dat het probleem van de baan is...

En dan... de grote werken voorbereiden...
opbokken motor en alles van de vorken losmaken...

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 01 Feb 2021 23:00
...

En dan... de grote werken voorbereiden...
opbokken motor en alles van de vorken losmaken...
Ach, nu liever wat klooien in den atelier dan de baan op ...

(ok, ja ik ben ne wussie geworden :( )

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Jup, dat is 100% liever nu in't motokot sleutelen als tijdens de zomerdagen...
Maar 'k had er bij deze motor niet op gerekend ('k heb nog patienten die staan te wachten, Sevenfifty moet enkele nieuwe dichtingen krijgen, CBR moet klaar gezet worden voor circuitdagen)

maar goed, 12u na de operatie is alles nog droog... ik wacht nog even verder af voordat ik eureka roep

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by bompa »

Vandaag mijne scrambler nog is gestart, en hij deed het nog :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Wel, ikke hetzelfde met Gertruud Bompa :grin: ... En er bovendien op pad geweest richting Rochefort om haar nief embrayage te testen. Precies nen andere moto :o :thumbsup: :thumbsup: :lol: :ricky: Alleen is de versnellingsbaksensor wat van slag : schakelen doet ze dus formidabel, maar de FID geeft in eerste een "0", bij het opschakelen enkel "2" en "4" aan.
Alhoewel hij correct in die versnellingen gaat, blijken 1, 3 en 6 dus niet te bestaan :? :dontknow: Als ik echter de schakelpoot wat optrek, toont de display plots wel eventjes de goeie versnelling. Zoals we allemaal weten is ne "Gierindikeetor" natuurlijk geen levensnoodzakelijk attribuut, maar 'k zou toch graag uitvogelen waaraan zo zou kunnen liggen :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 04 Feb 2021 23:46"Gierindikeetor"
Overplakt dat met een stuk ducktape 8-)
Ge gaat direct meer op uw gemak zijn én uw ogen meer op de weg houden. :thumbsup:
Auto's hebben ook geen gierindicator, waarom zouden moto's dat moeten hebben? :dontknow: En zeg nu niet dat ge aan de stand van de pook kunt zien in welke vitesse hij zit. Wie kijkt er nu naar zijn pook om dat te weten? :pillepalle:

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

'k Had woensdag de olie uit de CB laten lopen,
nadat het druppen gestopt was, de aflaatplug & filter terug geplaatst.
normaal ging er gisteren olie op, maar ben dat euhm vergeten...

Dus deze morgen nog eens de plug & filter erafgehaald... indrukwekkend hoeveel olie er plots weer kwam uitgelopen...

vanavond eens proberen om een eigen tooltje te maken om de veerpoten van de CB te demonteren...
want honda zou honda niet zijn... als ze ook daarvoor een special tooltje aanraden...

+sinds de waterpomp "operatie" komt er geen drup meer uit...

Locked