Gedemonteerd ziet dat spul er waarschijnlijk veel beter uit.Muug wrote: ↑15 Apr 2021 15:03Een man met een visie, en sinds ik zo'n ouwe Multistrada gedemonteerd heb, heb ik enkel maar groot respect voor die man.den Bullet wrote: ↑15 Apr 2021 14:33 De eerste Multistrada werd getekend door Pierre Terblanche; de 1200 door een heel team.
Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Wat vooral opvalt, FM, als ge zo'n blote Ducati van de jaren '90 vergelijkt met een blote Japanner van de jaren '90, is dat bij zo'n Jap alle gaten van 't frame zo enorm propvol bedrading en componenten zitten dat ge bijna de motor niet ziet zitten. Terwijl ge bij die Ducati perfect uw twee armen dwars door 't blok/frame kunt steken. En toch hebben ze beide dezelfde elektrische componenten, licht- en ontstekingsgerelateerd.
Als gewone mens versta je dat niet. Je begrijpt wel meteen waarom een Jap 20-40kilo meer weegt, maar je snapt niet wat de meerwaarde die extra toegevoegde complexiteit is.
(okok, de gemiddelde jap is watergekoeld....)
- Schussboelie
- Posts: 491
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Zou dat niet meer aan de motorconfiguratie (L-twin vs 4IL) dan aan het land van herkomst liggen?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
een V4 neemt niet zoveel meer plaats in dan een V2 hoor.Schussboelie wrote: ↑15 Apr 2021 15:57 Zou dat niet meer aan de motorconfiguratie (L-twin vs 4IL) dan aan het land van herkomst liggen?
Nee, ik ga natuurlijk veel te kort door de bocht in mijn vergelijking, de VFR heeft immers waterkoeling. De getoonde naked VFR geeft trouwens een vals, want ordentelijk, beeld. Op deze naked zijn vele bedradingen mooi weggewerkt. Wie ooit al een VFR eens compleet naked gezet heeft weet wat ik bedoel. Overal zie je bedradingen lopen, stekkers zitten, relais hangen. Dat beamframe en die airbox nemen zo absurd veel plek in dat vele andere componenten op de meest rare plaatsen gehangen worden. Als ge dan ziet dat het trellisframe van een Duc (of een KTM...) zo iel is, en toch zeker even stijf, dan kan je haast niet anders dan concluderen dat die jappen met hun framedesign ergens toch een fundamenteel verkeerde richting zijn uitgegaan. Niet dat ze dat gaan toegeven trouwens.
Maar ge moogt mij altijd eens proberen uitleggen waarom Honda's doorgaans zwaarder zijn dan al de rest. Hun crosstoerer bvb, of hun nieuwe AT, allez zeg, ge zou denken dat ze die van massief gietijzer maken ipv aluminium.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Wel, da's een schoon uitzondering, en dan nog een schaamteloze kopie van een Ducati 900SS
Wist je trouwens dat de krukas-configuratie van deze staande twin tegenwoordig door een pak fabrikanten gekopieerd wordt? Oa vanwege de weinige hoogfrequente trillingen dat dit blok produceert. Een andere reden is meer grunt bij lagere toeren. BMW bvb, had in hun eerste staande twins een andere krukasconfig (ik zou het moeten opzoeken) maar je zat met über-irritante trillingen aan het meest gebruikte toerental (4000?). Gek werd ik ervan, zelfs filefilterend kreeg ik last van slapende handen.
Suzuki had trouwens ook zo'n ding: de SV.
Wist je trouwens dat de krukas-configuratie van deze staande twin tegenwoordig door een pak fabrikanten gekopieerd wordt? Oa vanwege de weinige hoogfrequente trillingen dat dit blok produceert. Een andere reden is meer grunt bij lagere toeren. BMW bvb, had in hun eerste staande twins een andere krukasconfig (ik zou het moeten opzoeken) maar je zat met über-irritante trillingen aan het meest gebruikte toerental (4000?). Gek werd ik ervan, zelfs filefilterend kreeg ik last van slapende handen.
Suzuki had trouwens ook zo'n ding: de SV.
- Schussboelie
- Posts: 491
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
SV was een V-twin he, geen staande/parallel.
Dat blok heeft voor het eerst het leven gezien in de TL1000S in 1997.
Dat blok heeft voor het eerst het leven gezien in de TL1000S in 1997.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Ik dacht eerder aan het trellis-achtig frame dan aan de motorconfig, de TRX is immers staand terwijl de Duc ook een V is.Schussboelie wrote: ↑16 Apr 2021 08:26 SV was een V-twin he, geen staande/parallel.
Dat blok heeft voor het eerst het leven gezien in de TL1000S in 1997.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Uiteraard
Ik ben grote fan van de 270° parallel twins zoals ik ze ken van mijn TRX en mijn oude TDM900. Ik kan alleen maar toejuichen dat er ondertussen zoveel fabrikanten die configuratie gebruiken.
Oorspronkelijk was de voornaamste beweegreden bij Yamaha vooral om een v-twin sound te krijgen uit een inline twin. Om nog beter te kunnen concureren met de Duc die ze nogal flagrant aan het kopieren waren. Het trillingsvrije was een bonus.
Ik herinner me daar een oud Youtube filmpje van. Een soort Big Bang configuratie in een twin. Voordeel van verbeterde tractie, maar wel ten koste van meer trillingen. Maar den ouderdom heeft die herinnering nogal vaag gemaakt.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- den Bullet
- Posts: 1481
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Zwaar geprijsd voor ne replica
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
oesje, erover gekeken!
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
https://www.2dehands.be/a/motoren/motor ... -grey.html
Het is wel een recente occasie maar een nagelnieuwe kost maar een goede €260 meer.
Waarom dan deze kopen :
Het is wel een recente occasie maar een nagelnieuwe kost maar een goede €260 meer.
Waarom dan deze kopen :
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Absurd eh. En bij een nieuwe heb je twéé jaar garantie.Droopy wrote: ↑18 Apr 2021 12:26 https://www.2dehands.be/a/motoren/motor ... -grey.html
Het is wel een recente occasie maar een nagelnieuwe kost maar een goede €260 meer.
Waarom dan deze kopen :
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
't zal nen dure kofferset zijn?
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Yup, helemaal gelijk. Da's dan ook de reden dat er geen enkele moto met beamframe een motogp heeft gewonnen de laatste 10j...Muug wrote: ↑15 Apr 2021 16:07een V4 neemt niet zoveel meer plaats in dan een V2 hoor.Schussboelie wrote: ↑15 Apr 2021 15:57 Zou dat niet meer aan de motorconfiguratie (L-twin vs 4IL) dan aan het land van herkomst liggen?
Nee, ik ga natuurlijk veel te kort door de bocht in mijn vergelijking, de VFR heeft immers waterkoeling. De getoonde naked VFR geeft trouwens een vals, want ordentelijk, beeld. Op deze naked zijn vele bedradingen mooi weggewerkt. Wie ooit al een VFR eens compleet naked gezet heeft weet wat ik bedoel. Overal zie je bedradingen lopen, stekkers zitten, relais hangen. Dat beamframe en die airbox nemen zo absurd veel plek in dat vele andere componenten op de meest rare plaatsen gehangen worden. Als ge dan ziet dat het trellisframe van een Duc (of een KTM...) zo iel is, en toch zeker even stijf, dan kan je haast niet anders dan concluderen dat die jappen met hun framedesign ergens toch een fundamenteel verkeerde richting zijn uitgegaan. Niet dat ze dat gaan toegeven trouwens.
Maar ge moogt mij altijd eens proberen uitleggen waarom Honda's doorgaans zwaarder zijn dan al de rest. Hun crosstoerer bvb, of hun nieuwe AT, allez zeg, ge zou denken dat ze die van massief gietijzer maken ipv aluminium.
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
We gaan experimentele racemachines toch niet vergelijken met consumentenvoertuigen zeker?
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
Wat een prachtige bolide! En in héél schoon geel.
Maar toch.... dat kopen.... dan moet ge een héél groot liefhebber zijn
Op zich een model waarmee Ducati toonde dat ze mooi mee waren met hun tijd: een complete kuip die de hele motor weg steekt, spiegels waarmee je onder je armen langs kijkt... Pan European ST1100, iemand? Pacific Coast, remember iemand? Maar toch, 't was iets te radicaal....
https://www.2dehands.be/a/motoren/motor ... sPage=home
Maar toch.... dat kopen.... dan moet ge een héél groot liefhebber zijn
Op zich een model waarmee Ducati toonde dat ze mooi mee waren met hun tijd: een complete kuip die de hele motor weg steekt, spiegels waarmee je onder je armen langs kijkt... Pan European ST1100, iemand? Pacific Coast, remember iemand? Maar toch, 't was iets te radicaal....
https://www.2dehands.be/a/motoren/motor ... sPage=home
- den Bullet
- Posts: 1481
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Toffe motorzoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)
De gsxf 750 was toch ook zo'n model dat volledig omkuipt was? (Vergelijkbaar met die ducatie en ik dacht zelfde bouwjaar? )