vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by Muug »

Hoi,

al een aantal jaren hebben we een laptop met daarin twee M2 ssd's. Maar in Windows Explorer zie je dus maar één "schijf" die de dubbele capaciteit van die twee enkele M2 SSDs heeft. Er is blijkbaar ergens een RAID0 ingesteld. Ik heb in de summiere BIOS gekeken maar ik vind niet meteen een optie waarmee ik dat kan uitschakelen.
Als ik Windows 10 herinstalleer, dan kan ik alle partities verwijderen, maar ook daar wordt de ruimte op de twee SSD's gepresenteerd als één disk van 239GB groot. Dus niet als twee aparte SSD's.
Herkent iemand zo'n config?
Kan die RAID0 verbroken worden?
Of, als ik die SSD's wil vervangen door ander en betere SSD's, hoe gaat die laptop daarop reageren???

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by duibhce Kaelann »

Ik zou verwachten dat ze zoiets in een software RAID doen (da's goedkoper). Steek er eens een bootable linux USB in en kijk welke hardware devices die vindt. Als het hardware RAID is zou ik wel verwachten dat je die in de BIOS kan beheren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by Droopy »

Ben je wat met deze uitleg :?: (als je dan toch aan het herinstalleren bent)

https://www.coolblue.nl/advies/harde-sc ... ndows.html

https://www.coolblue.nl/advies/harde-sc ... n-ssd.html

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by Muug »

Droopy wrote: 17 Apr 2021 12:54 Ben je wat met deze uitleg :?: (als je dan toch aan het herinstalleren bent)

https://www.coolblue.nl/advies/harde-sc ... ndows.html

https://www.coolblue.nl/advies/harde-sc ... n-ssd.html
Merci Droopy. Maar dat is te basic. Deze Raid0 zit hier of daar geconfigureerd, geheel buiten Windows om, ongetwijfeld een software-matige controller zoals Duib zegt. Maar wegens tijdsgebrek heb ik niet verder gezocht en er gewoon W10 Pro op gezet. Gewoon in de heel beperkte bios wat dinges afgezet, zoals d2d recovery en secure boot. Lo and behold, de pc is nog nooit zo rap geweest.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by Droopy »

Ok, belangrijkst is dat je weer een supersnelle pc hebt. :thumbsup:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by pingu »

Te laat waarschijnlijk, maar als dat een laptop met Intel processer is, dan zit er in BIOS mogelijks een setting voor "Intel Rapid Storage Technology". Da's eigenlijk RAID... Als ge die kunt uitzetten, dan schakelt de chipset over naar de AHCI standaard en zou je in Windows twee SSDs moeten zien. Zou ik persoonlijk ook overwegen om uit te zetten, of anders toch in elk geval te zorgen voor goede backups (nee, correctie, altijd zorgen voor goede backups). Een "raid 0" setup heeft nl. geen redundantie; m.a.w. 1 SSD kapot -> alle data kwijt (ook die op de nog werkende SSD).

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by Muug »

Hey Pingu,
Ik weet het ik weet het.
Maar die bios is echt extreem leeg.
Van die Irst ontbreekt elk spoor.

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by snail »

Ik neem aan dat als je de controller in de bios op AHCI zet, je de voordelen van de M2 kwijt bent, omdat de M2-SSD's zich dan waarschijnlijk als "ouderwetse" SSD's gaan gedragen (lees: een pak trager).

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vraag ivm laptop met twee M2 SSDs

Post by Muug »

Merci snail, maar 'k ga er niet meer me prutsen, met die pc.
Na het installeren van een verse W10 bleek wel dat hij een pak rapper was, zelfs nog rapper dan toen hij nieuw was. Zelfs de wifi was pàkken beter. Geen schokkerig gedoe meer tijdens de online lessen (die ondertussen ook verleden tijd zijn).

Post Reply