Een bleittopic exclusief voor iedereen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

Mijn broer is ook aan zijn motorrijbewijs begonnen. Zo heb ik vorige week ontdekt dat ge voor een +35kW rijbewijs het examen niet moogt afleggen met een 47kW motor :dontknow:
Blijkbaar moet ge minstens 50kW hebben om het examen te mogen doen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

duibhce Kaelann wrote: 25 Jan 2021 18:40 Aangezien echt op avontuur trekken momenteel wat moeilijk ligt heb ik me vandaag gewaagd aan een digitaal avontuur bij de Belgische belastingsdienst.
Vandaag was het weer zover! Ik kreeg een email van Doccle dat er een document beschikbaar was van eBox. Je kan je wel voorstellen dat ik reuzebenieuwd was en helemaal klaar voor een nieuw digitaal avontuur!
Er bleek echter (een beetje) verbetering te zijn.

Na inloggen via itsme zat in Doccle zelf nog steeds een document van de overheid met letterlijk enkel en alleen de volgende mededeling:
Beste, Een nieuw document wordt ter beschikking gesteld door uw uitbetalingsinstelling. U kunt het document raadplegen via deze link
Geen afzender, geen logo's, geen ondertekening. Gewoon die paar woorden op een verder leeg A4 blad.

Enthousiast voor de avonturen die in het vooruitzicht lagen klik ik op de link en moet ik opnieuw identificeren met itsme. Ahja, je weet nooit dat ik op die 5 seconden ineens een ander persoon ben geworden, hé. Kunnen geslachtsoperaties op die tijd? Zelfs officiële naamsveranderingen duren langer volgens mij. Maar daarvoor moet je waarschijnlijk 4 keer identificeren met itsme.

Na de 2e procedure met de smartphone en de kleuteroefening met het kiezen van het juiste tekeningetje vraagt mijn browser of ik het document wil openen of opslaan. Openen natuurlijk, ik kan haast niet wachten!
Een beetje anticlimactisch is het deze keer wel het document dat de overheid me wilde bezorgen. Maar wat moet ik ermee? Ik kan het lokaal opslaan op de laptop, maar dan is het niet gemakkelijk overal beschikbaar. Wanneer ik het opnieuw nodig heb (voor de belastingsaangifte) moet ik dus weer datzelfde trajectje via de link in het document op Doccle gaan volgen.

Deze keer dus maar 2 keer moeten identificeren met itsme en 2 documenten moeten opendoen om erachter te komen wat de overheid me wilde vertellen. Da's al een verbetering, maar nog steeds dubbel zoveel als een normaal mens zou verwachten. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

duibhce Kaelann wrote: 12 May 2021 08:40
Vandaag was het weer zover! ...
Doorgestuurd naar mijn begrijpende maar met-de-handen-op-de-rug-vastgebonden diensthoofd ;)

Zo 'n verhalen krijg ik dagelijks in de dienst-mailbox en die worden weldegelijk onderzocht. Maar spijtig genoeg zitten we met een politiek verantwoordelijke die zich geen fluit aantrekt van die bevoegdheid.

Reden waarom mijn diensthoofd (leeftijdsgenoot) en ikzelf er geen twee jaar méér bij aanbreien en per 1 mei '22 het actief ambtenaar-zijn opgeven :?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Stefke wrote: 11 May 2021 21:07 Examinators in examencentra.... Het dieptepunt is nu toch stilaan bereikt heb ik zo de indruk... :wall:
Vertel 8-)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 12 May 2021 08:40 ...Maar wat moet ik ermee? Ik kan het lokaal opslaan op de laptop, maar dan is het niet gemakkelijk overal beschikbaar. Wanneer ik het opnieuw nodig heb (voor de belastingsaangifte) moet ik dus weer datzelfde trajectje via de link in het document op Doccle gaan volgen...
Als je uw belastingaangifte doet en inlogt met Itsme, blijkt dat die info al vooraf ingevuld is. Maw, die communicatie met al die omwegen is helemaal voor niets nodig, behalve dan om te verifiëren of het bedrag bij de aangifte overeenkomt met het bedrag van de bijgevoegde brief in de bijlage. Maar wil je dat? Stel dat het anders is, dan ben je echt nog niet aan de nieuw patatjes.

Na een aantal problemen met Doccle heb ik enkel nog de info van Acerta die toekomt in die tool. Was een heel gedoe om verbindingen met Doccle op te zeggen, niettegenstaande Doccle beweert dat ze alles voor jou doen en dat het heel gemakkelijk is om alles op te zeggen.

Er is nog werk aan de winkel als het over digitalisering gaat.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 12 May 2021 09:28Er is nog werk aan de winkel als het over digitalisering gaat.
We gaan wel nog enkele tientallen jaren in een tussenfase zitten... :cry:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

Muug wrote: 12 May 2021 09:33
Tom Thumper wrote: 12 May 2021 09:28Er is nog werk aan de winkel als het over digitalisering gaat.
We gaan wel nog enkele tientallen jaren in een tussenfase zitten... :cry:
Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 12 May 2021 09:33
Tom Thumper wrote: 12 May 2021 09:28Er is nog werk aan de winkel als het over digitalisering gaat.
We gaan wel nog enkele tientallen jaren in een tussenfase zitten... :cry:
Nóg ééntje ... Tussenfazes, transities, overgangsperiodes, overschakelingsmomenten, transmutaties, overstapregelingen, ommezwaaien en omslagen naar dees of geen ... Wat blijft er nog gewoon een beke zoals 't was in deze zotten tijd :? :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by OzzePaa »

den Bullet wrote: 12 May 2021 09:56 .......

Image
Die hangt toch wel ergens op uwen bureau, veronderstel ik :?: ;) :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

den Bullet wrote: 12 May 2021 09:56 Image
Mijn broer werkt ook in de ambtenarij. Blijkbaar zijn er nog steeds collega's die de gewoonte hebben om te bellen om te zeggen dat ze een mailtje gestuurd hebben. :lol:
Ik begin te begrijpen waar het principe van een document te sturen om te zeggen dat ze een document gestuurd hebben vandaan komt...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 12 May 2021 10:59
den Bullet wrote: 12 May 2021 09:56 Image
Ik begin te begrijpen waar het principe van een document te sturen om te zeggen dat ze een document gestuurd hebben vandaan komt...
Toch nog altijd beter dan de helpdesk die een email wilde sturen met instructies hoe ik opnieuw aan mijn emailaccount kon geraken...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

duibhce Kaelann wrote: 12 May 2021 10:59
Mijn broer werkt ook in de ambtenarij. Blijkbaar zijn er nog steeds collega's die de gewoonte hebben om te bellen om te zeggen dat ze een mailtje gestuurd hebben. :lol:
Ik begin te begrijpen waar het principe van een document te sturen om te zeggen dat ze een document gestuurd hebben vandaan komt...
Een twintig jaar geleden (begin van onze dienst) had ik een mail gestuurd naar de Inspecteur-generaal van Economische Zaken.

Enkele dagen later een brief van hem gekregen waarin "de goede ontvangst" van die mail werd bevestigd :lol:

Man man man ... ge komt hier wa tegen, zelfs met mensen die een heel pak jonger zijn dan ik :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

den Bullet wrote: 12 May 2021 11:37 Man man man ... ge komt hier wa tegen, zelfs met mensen die een heel pak jonger zijn dan ik :roll:
Jazeker! In tegenstelling tot wat men zou denken, zijn vele jonge mensen - gerekend vanaf 15 jaar tot 55 - nog steeds behoorlijk digibeet! :shock:
De vijftigers en zeker de veertigers zouden toch veel ervaring met pc's moeten hebben, en de jongeren krijgen dat toch met de paplepel ingegoten zou je denken. En dat dacht ik zelf ook, dat de digibeten vanzelf wel op pensioen of dood zouden gaan.
Maar dan merk je dat de jongeren gigantisch handig zijn met android apps en tablets van diverse allooi, maar op een windows-pc - die zich nog steeds gedraagt zoals in de jaren '90, dus met onverstaanbare foutmeldingen en zo - zijn die jongeren ook gewoon geheel de pedalen kwijt. :? :shock: :lipsrsealed2: :pillepalle:
Dus ja, digibeten gaan er altijd blijven zolang er windows computers gaan blijven bestaan! :o

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Goh, zolang sommige ICT leerkrachten die digibeet zijn, ICT leerkracht mogen blijven.... zal de jeugd ook digibeet blijven... zelfs al halen ze hun leerplannen...

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Bij »

[/quote]
Dus ja, digibeten gaan er altijd blijven zolang er windows computers gaan blijven bestaan! :o
[/quote]
Oef. Dan zit ik safe met mijne MAC :mrgreen: :mrgreen: :peepwall:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Koeno wrote: 12 May 2021 12:05 Goh, zolang sommige ICT leerkrachten die digibeet zijn, ICT leerkracht mogen blijven.... zal de jeugd ook digibeet blijven... zelfs al halen ze hun leerplannen...
Tja, da's inderdaad een vrij vicieuze cirkel.
Let wel: ik denk dat het ICT-leerplan in het middelbaar niet gericht is op het troubleshooten van windows, maar op het gebruik van toepassingen die er op draaien. :grin:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by TuttoTerreno »

duibhce Kaelann wrote: 12 May 2021 08:40
Beste, Een nieuw document wordt ter beschikking gesteld door uw uitbetalingsinstelling. U kunt het document raadplegen via deze link
die link werkt precies ni

:mrgreen:

:peepwall:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Heel boeiend allemaal. ik krijg veel facturen. Per post en/of in mijn mailbox. Dat volstaat, ik moet die niet altijd en overal bij hebben of kunnen inkijken. In de vorige eeuw kwam je op restaurant toch ook niemand tegen met een valies vol documenten?
Bij een aantal van die rekeningen zit dan een tweede blad met de suggestie om dat in 't vervolg via een of ander digitaal kanaal te regelen. Goed voor de bomen en zo. Wanneer de brievenbussen niet meer volgepropt mogen/zullen worden met reclameblaadjes zal ik er eens over nadenken. Tegen dan staat dat digitaal gedoe misschien ook op punt qua gebruiksvriendelijk en veilig.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 12 May 2021 21:49
...

Wanneer de brievenbussen niet meer volgepropt mogen/zullen worden met reclameblaadjes zal ik er eens over nadenken. Tegen dan staat dat digitaal gedoe misschien ook op punt qua gebruiksvriendelijk en veilig.
Ik gebruik al lang Zoomit en die verwittigt mij wanneer het tijd is om in actie te schieten.

Heb al lang geen papieren overschrijving moeten gebruiken om aan mijn aflaten digitaal te voldoen ;)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Jopet »

Krijg ik vandaag een email van BNP Paribas Fortis (tariefwijzigingen) met o.a. volgende in:

Vanaf 1 juli 2021 wordt een bedrag van 7,26 euro inclusief btw ingehouden voor elke definitief geweigerde verrichting door onvoldoende saldo op de betaalrekening. De kosten worden in de loop van de maand die volgt op de datum van de geweigerde verrichting van uw rekening afgehouden.

M.a.w. Voor mensen met voldoende geld geen probleem, die zullen daar in principe nooit mee te maken hebben.
Wie gaat daar weer de dupe van zijn, de mensen met weinig of geen geld, die worden weer eens extra gestraft want wat zegt de bank, als je geen geld hebt kost dit je 7,26 € :?

Tegenwoordig vinden ze bij die banken steeds weer iets nieuws uit om het geld uit onze zakken te jagen, daarom dat ik overgegaan ben op een Internet rekening bij een andere bank zonder kosten. Een voorbeeld hiervan: hoewel ik dus op de Fortis rekening niet onder 0 kan gaan, heb ik voor vorig kwartaal toch iets van negatieve interesserenten moeten betalen????? Om uitleg gevraagd en kreeg dit als antwoord: als je bijvoorbeeld vandaag geld stort op je rekening en dezelfde dag nog een betaling doet komt dit overeen met een dag of 2 negatieve intrest.... :o
Daar waar ik bij Fortis vroeger nog gewoon Jo was en op koffie bij de bankdirecteur kon komen, ben ik dankzij het sluiten van al die kleine kantoren opeens Meneer Van Roy die pas na een telefonische afspraak (via callcenter natuurlijk) een afspraak krijg bij een bediende die ik nog van toeten of blazen ken....
Op de Fortis rekening wordt af en toe nog eens iets gestort waarvan ik het rekeningnummer van de andere bank nog niet doorgegeven heb, bedoeling is binnen enkele maanden dan de Fortis definitief op te geven.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Locked