Achterrem

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

Toen ik thuis kwam met de moto heb ik die remblokken de dag er na er uitgehaald en met de houtrasp terug ruw gemaakt, daarna was het toch al een heel stuk beter , maar na een paar weken toch maar nieuwe remblokken gestoken en de remolie ook maar vervangen ,maar bij de 990 kwam de remleiding en het remoliepotje eigenlijk te dicht tegen de uitlaat dacht ik , toen rade ze aan een mousse in het rempotje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijn (had ik op het ktm forum gelezen ) maar heb dat er bij mij niet ingestoken , heb het na ik olie en remblokken vervangen had niet meer voor gehad. Toen spraken ze ook van oververhitting van de achterrem.
Last edited by bompa on 15 Sep 2021 22:47, edited 1 time in total.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Achterrem

Post by Stefke »

TuttoTerreno wrote: 15 Sep 2021 09:47 1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.
Gewoon naar 1ste versnelling en zo op de motor afremmen.. :thumbsup:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Achterrem

Post by zappa »

Stefke wrote: 15 Sep 2021 20:35
TuttoTerreno wrote: 15 Sep 2021 09:47 1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.
Gewoon naar 1ste versnelling en zo op de motor afremmen.. :thumbsup:
En als 't heeeeel steil is, in 1ste, motor af en met de koppeling :mrgreen:
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

Is er iets met het forum gaande ?Ik plaats iets en er staat maar de helft op ,raar .

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Achterrem

Post by Stefke »

Ik test en denk dat alles ok is met dit forum

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

bompa wrote: 15 Sep 2021 20:13 Toen ik thuis kwam met de moto heb ik die remblokken de dag er na er uitgehaald en met de houtrasp terug ruw gemaakt, daarna was het toch al een heel stuk beter , maar na een paar weken toch maar nieuwe remblokken gestoken en de remolie ook maar vervangen ,maar bij de 990 kwam de remleiding en het remoliepotje eigenlijk te dicht tegen de uitlaat dacht ik , toen rade ze aan een mousse in het remolie potje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijn (had ik op het ktm forum gelezen ) maar heb dat er bij mij niet ingestoken , heb het na ik olie en remblokken vervangen had niet meer voor gehad. Toen spraken ze ook van oververhitting van de achterrem.
Dit moest er eigenlijk nog bij staan ,toen rade ze aan een mousse in het remolie potje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijn

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

Stefke wrote: 15 Sep 2021 22:55 Ik test en denk dat alles ok is met dit forum
Bij mij nog altijd hetzelfde , hierboven de zin die er bij zou moeten staan, maar dat lukt hier niet, hoe het komt :dontknow:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Achterrem

Post by Marsman »

bompa wrote: 16 Sep 2021 13:31
Dit moest er eigenlijk nog bij staan ,toen rade ze aan een mousse in het remolie potje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijn
Euhhh, Bompa, daar zie ik het nut niet echt van in. :dontknow:

Als er zijn met kennis van zaken die mij daar nen deftigen uitleg bij kunnen geven, shoot. Raketman? Stefke?
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achterrem

Post by Muug »

Minder klutsen denk ik, waardoor niet per ongeluk luchtbelletjes in de remleiding gezogen kunnen worden.
Last edited by Muug on 20 Sep 2021 11:37, edited 1 time in total.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Achterrem

Post by TuttoTerreno »

Stefke wrote: 15 Sep 2021 20:35
TuttoTerreno wrote: 15 Sep 2021 09:47 1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.
Gewoon naar 1ste versnelling en zo op de motor afremmen.. :thumbsup:


De vraagsteller heeft zijn achterrem opgestookt in tijdens een ca. 1000 hoogtemeters afdaling op een smal, gedeeltelijk in de rotsen gehakt bergwegeltje. Dat is een feit.

Zelfs een rij-instructeur zou minimaal mogen weten dat ge op smalle, heftig dalende bergwegeltjes in principe op dezelfde plaatsen dezelfde vitesse moet nemen als die die ge zou nemen tijdens de beklimming van diezelfde bergwegeltjes.
Dat zal in dit soort haarspelden vermoedelijk 2de zijn, maar best mogelijk dat er regelmatig 1ste in zit.

Nu, mocht de vraagsteller al 50-75m voor elke nauwe haarspeld terug naar 2de zijn gegaan
(=dezelfde vitesse als bij de klim op dezelfde plaats)
had hij met zeer grote waarschijnijkheid zijn remsysteem achteraan niet opgestookt.
(dat zou dan enkel nog theoretisch kunnen als hij nooit zijn voorrem zou hebben durven aanraken).


Trouwens, iedereen die ooit de pech had achter mij te zitten tijdens beklimmingen en gezapige afdalingen, weet dat mijn remlicht enkel aanfloept als er acuut gevaar dreigt, dwz. een onvoorziene hindernis opduikt. Al de rest wordt opgelost door vooruitkijken, anticiperen, conservatieve rijlijnen en snelheid
en ja, in de juste vitesse zitten en bijhorende motorrem.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

.
Last edited by bompa on 16 Sep 2021 18:11, edited 1 time in total.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

bompa wrote: 16 Sep 2021 18:09
Marsman wrote: 16 Sep 2021 15:43

Euhhh, Bompa, daar zie ik het nut niet echt van in. :dontknow:
In den tijd viel de achterrem bij sommige KTMs 990 soms ook weg , bij mij een keer , te warm , op het KTM forum zegde ze dat je dat best kon doen , en die had het niet meer voorgehad ,dat zijn achterrem niet meer remde , maar ik heb dat er bij mij niet ingestoken, ik plaats maar wat ze daar aanrade in den tijd.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Achterrem

Post by OzzePaa »

Zal wel wa verschieten geweest zijn, idd, zo ineens geen weerstand meer als je op het pedaal trapt :| :? Eén keer voorgehad, nog met den Div900 ... ik gebruik de achterrem eigenlijk best veel : meest ter stabilisatie in (krappe) bochten zodat er toch voldoende op het gas kan gebleven worden en tractie behouden blijft. Dat lag toen gewoon aan de remvloeistof die echt wel écht te oud was en dus veel te snel luchtbellekes kreeg. Verder nooit meer voorgehad, niet op den tweede Div, FJR ofte GSA.
De "oplossing" van KTM vinnek persoonlijk wat flauw ... een cm meer ijzer in de leiding zou dat vermijden :?: :? :whistling: :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Achterrem

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote: 16 Sep 2021 19:05 Eén keer voorgehad, nog met den Div900 ...
ik heb dat ook eens voorgehad. Maar dat was mijn eigen stomme fout. Vergeten de remblokken weer tegen de remschijf te duwen na het wisselen van de achterband. :oops:
Ge vergeet zoiets wel maar 1 keer :furious3:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Achterrem

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 16 Sep 2021 17:49

Nu, mocht de vraagsteller al 50-75m voor elke nauwe haarspeld terug naar 2de zijn gegaan
(=dezelfde vitesse als bij de klim op dezelfde plaats)
had hij met zeer grote waarschijnijkheid zijn remsysteem achteraan niet opgestookt.
(dat zou dan enkel nog theoretisch kunnen als hij nooit zijn voorrem zou hebben durven aanraken).
Euhh, vraagsteller is in die afdaling zelfs niet in 3e versnelling geweest. 2e versnelling is daar absoluut onvoldoende als motorrem. En sorry, maar terugschakelen naar eerste doe ik liever niet. Dat geeft veel onbalans. Ik moet wel toegeven dat ik bij het klimmen in scherpe en steile haarspeldbochten dikwijls naar 1e schakel, want in lage toeren trekt de KTM niet.

Maar nu gebruik ik enkel de voorrem om af te remmen, en de achterrem als stabilisatie.

En ik heb mijn rijstijl gewijzigd naar wel veel remmen. Ik probeer het principe van trail braking toe te passen. Dat laat toe bij te remmen wanneer de bocht toch scherper is dan ik ingeschat had.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Achterrem

Post by Stefke »

TuttoTerreno wrote: 16 Sep 2021 17:49 Zelfs een rij-instructeur zou minimaal mogen weten dat ge op smalle, heftig dalende bergwegeltjes in principe op dezelfde plaatsen dezelfde vitesse moet nemen als die die ge zou nemen tijdens de beklimming van diezelfde bergwegeltjes.
Dat zal in dit soort haarspelden vermoedelijk 2de zijn, maar best mogelijk dat er regelmatig 1ste in zit.
Maar terugschakelen naar 1 is een interessante optie om geen remmen te verstoken en stabilteit te garanderen. Liefst mag de koppeling dan boterzacht losgelaten worden.
Ik doe dat zo goed als altijd onder de pakweg 60km/u. Heb daar met een paar forumgang(st)ers al aardige challenges mee gereden, zo afdalen en met ijskoude remschijven toekomen beneden. :thumbsup:
"in principe" en "moeten" zijn ook zo niet aan mij besteedt. Ik heb dat "principe" van geschrankt (groeps.. :wall: )rijden bvb nooit begrepen, net zo min als een paar andere dingen... :dontknow:

Maar afgezien daarvan is het soms wel interessant om in een afdaling even bij te remmen met de achterrem mocht het toch te snel gaan, ik doe dat hoogstzelden. En tijdens een beklimming eigenlijk al helemaal niet...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Achterrem

Post by Raketman »

Bij de 990 was het een samenloop van dingen. Leiding te dicht bij den uitlaat (herleggen was recall op de 2006-2009) en de afsluitrubber onder het deksel werd vervangen door een "antiklots"-exemplaar waarbij er een lang stuk rubber aanhing dat het reservoir ging compartimenteren om de reden die Muug aangaf. Bij den 2006 nadien geen last meer gehad, bij den 2012 was dat standaard.

Aangezien niet leren uit fouten al eeuwig des mensen is kan ik mij perfect voorstellen dat ze dat nu nog eens voorhebben op een nieuw model...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Achterrem

Post by Muug »

Aangezien niet leren uit fouten al eeuwig des mensen is kan ik mij perfect voorstellen dat ze dat nu nog eens voorhebben op een nieuw model...
:lol:

Ah, 't zal met moto's (en vele andere dingen) zijn zoals met computers en computerprogramma's: de échte gebruikers zijn de béste testers. Het is altijd on-voor-stel-baar wat gewone mensen allemaal niet uitspoken met een computer en wat er op staat. :pillepalle:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Achterrem

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 16 Sep 2021 19:05 Zal wel wa verschieten geweest zijn, idd, zo ineens geen weerstand meer als je op het pedaal trapt :| :?
Bij mijne KTM was dat toen wij twee een toerke aan het rijden waren , op een heel smal wegeltje ,jij stond boven en ik was naar boven aan het rijden , maar jij stond op het wegeltje en ik moest op de helling stoppen want ik kon er niet naast :o :grin: 8-) , mijn achterrem deed het niet, dan maar de voor rem genomen en zo mijn plan getrokken , maar 't was niet makkelijk om zo op die steile helling terug te vertrekken.

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Achterrem

Post by Schussboelie »

bompa wrote: 20 Sep 2021 20:09
OzzePaa wrote: 16 Sep 2021 19:05 Zal wel wa verschieten geweest zijn, idd, zo ineens geen weerstand meer als je op het pedaal trapt :| :?
Bij mijne KTM was dat toen wij twee een toerke aan het rijden waren , op een heel smal wegeltje ,jij stond boven en ik was naar boven aan het rijden , maar jij stond op het wegeltje en ik moest op de helling stoppen want ik kon er niet naast :o :grin: 8-) , mijn achterrem deed het niet, dan maar de voor rem genomen en zo mijn plan getrokken , maar 't was niet makkelijk om zo op die steile helling terug te vertrekken.
Ik heb zo in 2016 twee van de drie dagen Paris-Dunkerque gereden zonder achterrem nadat mijn pedaaltje afgebroken was.
Zorgt in ieder geval voor extra (angst)zweet maar ik stond verbaasd van wat je allemaal kan met enkel de voorrem...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply