Achterrem
Re: Achterrem
Toen ik thuis kwam met de moto heb ik die remblokken de dag er na er uitgehaald en met de houtrasp terug ruw gemaakt, daarna was het toch al een heel stuk beter , maar na een paar weken toch maar nieuwe remblokken gestoken en de remolie ook maar vervangen ,maar bij de 990 kwam de remleiding en het remoliepotje eigenlijk te dicht tegen de uitlaat dacht ik , toen rade ze aan een mousse in het rempotje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijn (had ik op het ktm forum gelezen ) maar heb dat er bij mij niet ingestoken , heb het na ik olie en remblokken vervangen had niet meer voor gehad. Toen spraken ze ook van oververhitting van de achterrem.
Last edited by bompa on 15 Sep 2021 22:47, edited 1 time in total.
Re: Achterrem
Gewoon naar 1ste versnelling en zo op de motor afremmen..TuttoTerreno wrote: ↑15 Sep 2021 09:47 1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.
Re: Achterrem
En als 't heeeeel steil is, in 1ste, motor af en met de koppelingStefke wrote: ↑15 Sep 2021 20:35Gewoon naar 1ste versnelling en zo op de motor afremmen..TuttoTerreno wrote: ↑15 Sep 2021 09:47 1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.
sig nature
Re: Achterrem
Is er iets met het forum gaande ?Ik plaats iets en er staat maar de helft op ,raar .
Re: Achterrem
Ik test en denk dat alles ok is met dit forum
Re: Achterrem
Dit moest er eigenlijk nog bij staan ,toen rade ze aan een mousse in het remolie potje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijnbompa wrote: ↑15 Sep 2021 20:13 Toen ik thuis kwam met de moto heb ik die remblokken de dag er na er uitgehaald en met de houtrasp terug ruw gemaakt, daarna was het toch al een heel stuk beter , maar na een paar weken toch maar nieuwe remblokken gestoken en de remolie ook maar vervangen ,maar bij de 990 kwam de remleiding en het remoliepotje eigenlijk te dicht tegen de uitlaat dacht ik , toen rade ze aan een mousse in het remolie potje te steken , dan zou dat bij de 990 voorbij zijn (had ik op het ktm forum gelezen ) maar heb dat er bij mij niet ingestoken , heb het na ik olie en remblokken vervangen had niet meer voor gehad. Toen spraken ze ook van oververhitting van de achterrem.
Re: Achterrem
Euhhh, Bompa, daar zie ik het nut niet echt van in.
Als er zijn met kennis van zaken die mij daar nen deftigen uitleg bij kunnen geven, shoot. Raketman? Stefke?
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Achterrem
Minder klutsen denk ik, waardoor niet per ongeluk luchtbelletjes in de remleiding gezogen kunnen worden.
Last edited by Muug on 20 Sep 2021 11:37, edited 1 time in total.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1243
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Achterrem
Stefke wrote: ↑15 Sep 2021 20:35Gewoon naar 1ste versnelling en zo op de motor afremmen..TuttoTerreno wrote: ↑15 Sep 2021 09:47 1 of 2 Vitessen lager in die afdaling en die bochtjes, en die achterrem (en abs werking) is niet meer nodig.
De vraagsteller heeft zijn achterrem opgestookt in tijdens een ca. 1000 hoogtemeters afdaling op een smal, gedeeltelijk in de rotsen gehakt bergwegeltje. Dat is een feit.
Zelfs een rij-instructeur zou minimaal mogen weten dat ge op smalle, heftig dalende bergwegeltjes in principe op dezelfde plaatsen dezelfde vitesse moet nemen als die die ge zou nemen tijdens de beklimming van diezelfde bergwegeltjes.
Dat zal in dit soort haarspelden vermoedelijk 2de zijn, maar best mogelijk dat er regelmatig 1ste in zit.
Nu, mocht de vraagsteller al 50-75m voor elke nauwe haarspeld terug naar 2de zijn gegaan
(=dezelfde vitesse als bij de klim op dezelfde plaats)
had hij met zeer grote waarschijnijkheid zijn remsysteem achteraan niet opgestookt.
(dat zou dan enkel nog theoretisch kunnen als hij nooit zijn voorrem zou hebben durven aanraken).
Trouwens, iedereen die ooit de pech had achter mij te zitten tijdens beklimmingen en gezapige afdalingen, weet dat mijn remlicht enkel aanfloept als er acuut gevaar dreigt, dwz. een onvoorziene hindernis opduikt. Al de rest wordt opgelost door vooruitkijken, anticiperen, conservatieve rijlijnen en snelheid
en ja, in de juste vitesse zitten en bijhorende motorrem.
Re: Achterrem
bompa wrote: ↑16 Sep 2021 18:09In den tijd viel de achterrem bij sommige KTMs 990 soms ook weg , bij mij een keer , te warm , op het KTM forum zegde ze dat je dat best kon doen , en die had het niet meer voorgehad ,dat zijn achterrem niet meer remde , maar ik heb dat er bij mij niet ingestoken, ik plaats maar wat ze daar aanrade in den tijd.
Re: Achterrem
Zal wel wa verschieten geweest zijn, idd, zo ineens geen weerstand meer als je op het pedaal trapt Eén keer voorgehad, nog met den Div900 ... ik gebruik de achterrem eigenlijk best veel : meest ter stabilisatie in (krappe) bochten zodat er toch voldoende op het gas kan gebleven worden en tractie behouden blijft. Dat lag toen gewoon aan de remvloeistof die echt wel écht te oud was en dus veel te snel luchtbellekes kreeg. Verder nooit meer voorgehad, niet op den tweede Div, FJR ofte GSA.
De "oplossing" van KTM vinnek persoonlijk wat flauw ... een cm meer ijzer in de leiding zou dat vermijden
De "oplossing" van KTM vinnek persoonlijk wat flauw ... een cm meer ijzer in de leiding zou dat vermijden
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Achterrem
ik heb dat ook eens voorgehad. Maar dat was mijn eigen stomme fout. Vergeten de remblokken weer tegen de remschijf te duwen na het wisselen van de achterband.
Ge vergeet zoiets wel maar 1 keer
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Achterrem
Euhh, vraagsteller is in die afdaling zelfs niet in 3e versnelling geweest. 2e versnelling is daar absoluut onvoldoende als motorrem. En sorry, maar terugschakelen naar eerste doe ik liever niet. Dat geeft veel onbalans. Ik moet wel toegeven dat ik bij het klimmen in scherpe en steile haarspeldbochten dikwijls naar 1e schakel, want in lage toeren trekt de KTM niet.TuttoTerreno wrote: ↑16 Sep 2021 17:49
Nu, mocht de vraagsteller al 50-75m voor elke nauwe haarspeld terug naar 2de zijn gegaan
(=dezelfde vitesse als bij de klim op dezelfde plaats)
had hij met zeer grote waarschijnijkheid zijn remsysteem achteraan niet opgestookt.
(dat zou dan enkel nog theoretisch kunnen als hij nooit zijn voorrem zou hebben durven aanraken).
Maar nu gebruik ik enkel de voorrem om af te remmen, en de achterrem als stabilisatie.
En ik heb mijn rijstijl gewijzigd naar wel veel remmen. Ik probeer het principe van trail braking toe te passen. Dat laat toe bij te remmen wanneer de bocht toch scherper is dan ik ingeschat had.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Achterrem
Maar terugschakelen naar 1 is een interessante optie om geen remmen te verstoken en stabilteit te garanderen. Liefst mag de koppeling dan boterzacht losgelaten worden.TuttoTerreno wrote: ↑16 Sep 2021 17:49 Zelfs een rij-instructeur zou minimaal mogen weten dat ge op smalle, heftig dalende bergwegeltjes in principe op dezelfde plaatsen dezelfde vitesse moet nemen als die die ge zou nemen tijdens de beklimming van diezelfde bergwegeltjes.
Dat zal in dit soort haarspelden vermoedelijk 2de zijn, maar best mogelijk dat er regelmatig 1ste in zit.
Ik doe dat zo goed als altijd onder de pakweg 60km/u. Heb daar met een paar forumgang(st)ers al aardige challenges mee gereden, zo afdalen en met ijskoude remschijven toekomen beneden.
"in principe" en "moeten" zijn ook zo niet aan mij besteedt. Ik heb dat "principe" van geschrankt (groeps.. )rijden bvb nooit begrepen, net zo min als een paar andere dingen...
Maar afgezien daarvan is het soms wel interessant om in een afdaling even bij te remmen met de achterrem mocht het toch te snel gaan, ik doe dat hoogstzelden. En tijdens een beklimming eigenlijk al helemaal niet...
Re: Achterrem
Bij de 990 was het een samenloop van dingen. Leiding te dicht bij den uitlaat (herleggen was recall op de 2006-2009) en de afsluitrubber onder het deksel werd vervangen door een "antiklots"-exemplaar waarbij er een lang stuk rubber aanhing dat het reservoir ging compartimenteren om de reden die Muug aangaf. Bij den 2006 nadien geen last meer gehad, bij den 2012 was dat standaard.
Aangezien niet leren uit fouten al eeuwig des mensen is kan ik mij perfect voorstellen dat ze dat nu nog eens voorhebben op een nieuw model...
Aangezien niet leren uit fouten al eeuwig des mensen is kan ik mij perfect voorstellen dat ze dat nu nog eens voorhebben op een nieuw model...
Nil volentibus arduum
Re: Achterrem
Aangezien niet leren uit fouten al eeuwig des mensen is kan ik mij perfect voorstellen dat ze dat nu nog eens voorhebben op een nieuw model...
Ah, 't zal met moto's (en vele andere dingen) zijn zoals met computers en computerprogramma's: de échte gebruikers zijn de béste testers. Het is altijd on-voor-stel-baar wat gewone mensen allemaal niet uitspoken met een computer en wat er op staat.
Re: Achterrem
Bij mijne KTM was dat toen wij twee een toerke aan het rijden waren , op een heel smal wegeltje ,jij stond boven en ik was naar boven aan het rijden , maar jij stond op het wegeltje en ik moest op de helling stoppen want ik kon er niet naast , mijn achterrem deed het niet, dan maar de voor rem genomen en zo mijn plan getrokken , maar 't was niet makkelijk om zo op die steile helling terug te vertrekken.
- Schussboelie
- Posts: 491
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Achterrem
Ik heb zo in 2016 twee van de drie dagen Paris-Dunkerque gereden zonder achterrem nadat mijn pedaaltje afgebroken was.bompa wrote: ↑20 Sep 2021 20:09Bij mijne KTM was dat toen wij twee een toerke aan het rijden waren , op een heel smal wegeltje ,jij stond boven en ik was naar boven aan het rijden , maar jij stond op het wegeltje en ik moest op de helling stoppen want ik kon er niet naast , mijn achterrem deed het niet, dan maar de voor rem genomen en zo mijn plan getrokken , maar 't was niet makkelijk om zo op die steile helling terug te vertrekken.
Zorgt in ieder geval voor extra (angst)zweet maar ik stond verbaasd van wat je allemaal kan met enkel de voorrem...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space