Led koplamp en pinkers

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
rino
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2021 14:48

Led koplamp en pinkers

Post by rino »

Hoi,Heb een Suzuki Bandit 600s van 2004. Ik heb een led koplamp en pinkers aangeschaft en gemonteerd. De pinkers werken,maar met de koplamp heb ik problemen,(was geen handleiding bij). Als ik de diagram moet volgen van de moto,kloppen de draden van geen kanten.De koplamp heeft 3 draden,rood,groen en blauw + 2 draden voor de pinkers(voor de pinkers in de koplamp). Heb nu zo dikwijls geprobeerd de juist aansluiting te vinden,dat ik nu ergens kortsluiting hebt gemaakt en de moto niets meer doet. (zekeringen onder staartkap,en de de andere die gevonden heb zijn nog ok). Dus,nu staat hij daar en ik weet niet meer waar zoeken. Heb al op youtube gekeken,maar is allemaal zo onduidelijk. Graag hulp aub. Zie link youtube: https://www.youtube.com/watch?v=8dXPFIqdVtA&t=121s

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Led koplamp en pinkers

Post by Raketman »

Hmm, waar te beginnen...

Hoe goed is uw basiskennis van elektriciteit en elektronische componenten ?

Weet ge dat een ledlamp een polariteit heeft, dus dat ge moet opletten waar de plus en de min aangesloten worden ? Uw oude gloeilamp had dat namelijk niet en kan dus niet verkeerd aangesloten worden.

Ik zou beginnen met de koplamp af te koppelen en eerst terug leven in de brouwerij te krijgen. Hebt ge uw zekeringen één voor één uitgemeten met een geleidingstester op een multimeter zodat ge 100% zeker zijt dat ze nog goed zijn ? Want dat er ergens een kapotte zekering zit, is wel zeker. De hoofdzekering op het startrelais ook al gevonden en op dezelfde manier nagekeken ?

In ieder geval is het een zeer slecht idee om te experimenteren met een ledlamp op het circuit van de motorfiets wanneer ge ze nog niet uitgemeten hebt, en al op zijn minst bepaald hebt welke draad de massa is. Dat kunt ge doen met een diodetest (wederom een terug te vinden functie op een deftige multimeter)...

Ik heb die SKTYANTS LED (gesteld dat de uwe er ook zo eentje is) eens opgezocht, da's dus een goedkoop chinees ding. Hoeft geen probleem te zijn ansich, maar als die zo goedkoop zijn (onder de 100€) dan wil dat bvb al zeggen dat daar geen ompoolbeveiliging zal opzitten om ze te beschermen tegen verkeerd aansluiten. Bij de duurdere modellen (250-350€) zit dat er dus wel op, en meestal is de koeling ook pakken beter zodat ze tenminste langer dan een jaar meegaan. Het zit er dus ook al heel dik in dat uw lamp naar de filistijnen is. En een ledlamp kan niet gerepareerd worden.
Nil volentibus arduum

rino
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2021 14:48

Re: Led koplamp en pinkers

Post by rino »

Heb het geluk dat mijn led koplamp nog gaat :lol: De zekeringen (die we gevonden hebben tenminste) zijn doorgemeten en ook nog goed. Maar volgende week gaat hij binnen bij een bevriende custom builder,(hij kent dat probleem),en gaat hem in orde maken met de juiste onderdelen en aansluitingen zodat hij veilig is. In elk geval,bedankt toch voor je moeite en als hij klaar is,zal ik je op de hoogte houden van wat de fout was,zodat je mss in de toekomst toch nog iemand kan helpen. Al doende leert men he. Grts

Post Reply