Kledij waterdicht maken

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
Koeno
Posts: 3197
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Kledij waterdicht maken

Post by Koeno »

HoiHoi,

Mijn textiel pakje van richa is niet het duurste en werkt met binnenlagen om water/wind-dicht & isolatie toe te voegen.
Nu als de buitenlaag water oppak wordt het sowieso zwaar & koud...

Ik herinner mij ooit filmpjes te zien van productien die quasi elke stof water/vuil-werend maken.
Iemand ervaring met zoiets?

Wat zouden de na delen zijn?

Voordeel lijkt mij dat de buitenlaag waterdicht wordt en dus de binnenlagen minder nodig worden.

Ik gok volgende nadelen:
- Geheel niet adement (maar pak heeft ventilatie gleuven?)
- Korte werkbaarheid (veel herhalen van procedure?)
- Impact op slijtvastheid van de stof?

Again mocht iemand ervaringen hebben, laat maar horen...

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Muug »

Koeno,
die productjes zijn coatings, dus dat werkt geen 100% en dat slijt vaneigens weg.
Maar dat gezegd zijnde is er één product waar ik met wat goeie wil lyrisch over kan zijn: S100 Impregneerspray:
https://www.rad.eu/en/c/p/60573-s100-te ... -300ml.htm

Als het iets kan betekenen: ik spoot daarmee zelfs het doek in van het vouwdak van onze eerste Viano Marco Polo. Op één hoek was dat nl. niet meer waterdicht. Maar na twee lagen van dit spul geraakte zelfs de zwaarste storm er niet meer door. :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Blackbert »

PFOS











:peepwall:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2895
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Stefke »

:mrgreen: :mrgreen:

Ik heb ook ervaringen met S100 en voor mij is dat een druppel op een het plaat. Echt waterdicht krijgt ge die spullen toch niet meer. NIKWAX TX Direct zou ook zo een produktje zijn en waarschijnlijk ook van het zelfde laken een broek...

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Marsman »

Stefke wrote: 27 Sep 2021 15:29 :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb ook ervaringen met S100 en voor mij is dat een druppel op een het plaat. Echt waterdicht krijgt ge die spullen toch niet meer. NIKWAX TX Direct zou ook zo een produktje zijn en waarschijnlijk ook van het zelfde laken een broek...
:stupid:

als ge echt waterdichte kledij wil, dan moet je daar geld tegen smijten.
Geen gezever voor deze pezewever: ik ga voluit voor gelamineerde Cordura (of iets dergelijks). Dat kost een smak geld, maar dat betaalt zich op termijn helemaal terug.
Mijn vorige IXS-jas was 15 jaar oud toen ik die verving. Werd op tijd en stond volgens de voorschriften gewassen en is heel de tijd absoluut waterdicht gebleven. Het water parelde daar gewoon af zoals van een eend. Alleen de mouwen aan de onderkant waren een kritiek punt, maar daar hebben ze ondertussen een prachtige oplossing voor gevonden. Niet dat die jas echt aan vervanging toe was, maar ne mens wil zo eens om de zoveel jaar ook wel eens in't nieuw staan, nee?
Als ge echter de showman (vrouw, X) wil uithangen en elk jaar in een nieuw pakske wil paraderen, dan moet ge daar niet in investeren uiteraard.
Maar 't is zoals de god van Lembeek zegt: als 't begint te lekken, dan is het kalf verdronken en tijd om de portemonnee open te trekken.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Kledij waterdicht maken

Post by OzzePaa »

(Lang) in de regen rijden vind ik zeker ook geen pretje. Zelfs al zit ik op de twee moto's achter een vitrin. Alst maar een bui(tje) is, ben je na tig minuten weer droog-gewaaid en rijd ik gewoon door. Als blijkt dat er langdurige waterval opt program staat : op tijd een doodsimpel regenfrakske (met kap :!: ) annex broek aantrekken en eventueel nog imperméjabel handschoenen en schoenovertrekken.
Die zijn zo weer uit alt uit is met nattigheid, en zolang het echt regent is gebrek aan ventilatie niet zo erg ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Kledij waterdicht maken

Post by duibhce Kaelann »

Marsman wrote: 27 Sep 2021 17:06 als ge echt waterdichte kledij wil, dan moet je daar geld tegen smijten.
Geen gezever voor deze pezewever: ik ga voluit voor gelamineerde Cordura (of iets dergelijks).
:stupid:

Lang met ander materiaal rondgereden. Eerst goedkoop spul dat het van een "coating" moest hebben. Maar die hield het niet erg lang waterdicht en was ook niet betrouwbaar te regenerenen. Daarna overgestapt naar zo'n kostuum met een waterdichte onderlaag. De nadelen daarvan zijn ondertussen gekend: als het genoeg regent geraakt die buitenlaag helemaal verzadigd, wordt heel zwaar, zorgt voor stevige wind chill en geraakt vaak niet terug droog op een nacht.

In de loop der jaren ook allerlei producten (onder andere nikwax en allerlei ongetwijfeld PFOS-houdende productjes) geprobeerd om de buitenkant waterafstotend te houden. Maar ook dat duurde nooit lang.

Nu al sinds 2014 dezelfde conclusie getrokken als den Burgemeester van Teenokkerzeel: met gore-tex gelamineerde buitenlaag is het enige dat wat betrouwbaar werkt als je niet de hele tijd wil een overjasje en -broek moeten aan en uit trekken. Lichter, warmer en zeer snel weer droog.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3197
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Koeno »

Het doel is zodra dit pak echt versleten is om inderdaad te investeren... (nu is gewoon de vochtbestendigheid niet altijd geweldig).
Maar uiterlijk ziet dat pak er gewoon goed uit, alle ritsen zijn nog intact...

Doel is dus nu gewoon om het toch wat beter regenbestendig te maken tot die tijd...
zal die coating eens testen :)

alvast bedankt voor tips en tricks

User avatar
Stefke
Posts: 2895
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 27 Sep 2021 18:08 Nu al sinds 2014 dezelfde conclusie getrokken als den Burgemeester van Teenokkerzeel: met gore-tex gelamineerde buitenlaag is het enige dat wat betrouwbaar werkt als je niet de hele tijd wil een overjasje en -broek moeten aan en uit trekken. Lichter, warmer en zeer snel weer droog.
Mijn Stadler pak heeft mij wel een jaar of 2 droog gehouden, daarna was het over met de pret. Uiteindelijk toch weer voor het betere pak gekozen, deze keer een Rukka Realer GTX. Dat pak heeft mij laatst in een mega-onderweer (lees stad weer ondergelopen, autoverkeer dat stapvoets rijdt of stilstaat vanwege het kolkende water, zicht beperkt tot 20m....) toch helemaal droog gehouden gedurende 20 minuten... Maar verder heb ik dat pak nog niet lang genoeg om er iets zinnig over te zeggen afgezien van het exuberante prijskaartje...

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Marsman »

Stefke wrote: 27 Sep 2021 23:01 Uiteindelijk toch weer voor het betere pak gekozen, deze keer een Rukka Realer GTX. Dat pak heeft mij laatst in een mega-onderweer (lees stad weer ondergelopen, autoverkeer dat stapvoets rijdt of stilstaat vanwege het kolkende water, zicht beperkt tot 20m....) toch helemaal droog gehouden gedurende 20 minuten... Maar verder heb ik dat pak nog niet lang genoeg om er iets zinnig over te zeggen afgezien van het exuberante prijskaartje...
Stefke, ik begrijp dat rij-instructeurs een hele dag buiten zitten in (on)weer en wind en dus maar beter voor het betere werk gaan, maar met de naam van het merk is wel alles gezegd, nee?
Porsche was in lang vervlogen en dubieuze tijden ook slechts een veredelde Volkswagen. Tot het een echte Porsche werd en daarna rezen de prijzen de pan uit. Ik bedoel maar: het logo moet ook betaald worden. ;)
Alhoewel zo'n Rukkagerief ook wel een beetje mijn ogen uitsteekt als ik naar hun catalogi kijk, maar het zou gewoon niet te verantwoorden zijn gezien de jaarlijkse kilometers die jij doet in vergelijking met de mijne. Ik blijf dus maar trouw aan IXS: dat is voor mijn staat van dienst zeker goed genoeg qua kwaliteit :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Kledij waterdicht maken

Post by TuttoTerreno »

S100 impregneerspray stoot heel wat water af, maar ge weet pas op het moment zelf of er nog genoeg spul op je pak kleeft, natuurlijk. ik gebruik dat vooral op m'n leren pak.


Toen ik helemaal doorweekt bij m'n bandenboer (*) aankwam vorig jaar, had ie als ervaringsdeskundige een tip voor me:

Textielpak + regenoveral. Je blijft droog (ok, de handschoenen en mouwen zijn een zwak punt met al die lagen en het bijhorend gepruts) maar vooral: het is lekker warm.


(*) Tot zijn pre-pensioen was die man voltijds testpiloot bij BMW Motorrad (**)

(**) Hoe onwaarschijnlijk het ook moge klinken, BMW's worden blijkbaar getest voor ze op de markt komen. :lipsrsealed2:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kledij waterdicht maken

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 28 Sep 2021 08:22 (**) Hoe onwaarschijnlijk het ook moge klinken, BMW's worden blijkbaar getest voor ze op de markt komen. :lipsrsealed2:
Een paar jaar terug heb ik de fabriek bezocht in Berlijn. Als je de uitleg daar gelooft, wordt alles zo veel en streng getest dat een BMW die uit de fabriek komt gewoonweg perfect is. :w00t: :pillepalle:

On topic: Ik denk dat een relatief goedkoop regenpak de beste oplossing is. Je moet het natuurlijk altijd wel bij hebben, en op tijd kunnen aantrekken...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Muug »

Waarom sta ik op zoveel Motorpraat-foto's als een teletubbie? :mrgreen:
Omdat ik al meer dan twintig jaar vertrouw op eenvoudige regenoveralls, inderdaad. :thumbsup:
Dat kost maar 60-100€, dat gaat pakt vijf jaar mee en dan begint het in het kruis te lekken. Da's de stomste plaats natuurlijk, maar eens in de paar jaar 80 euro uitgeven doet geen pijn. Vooral ook niet omdat de "lekke" regenoverall" nog perfect kan dienen als je bvb met een hogedrukreiniger aan het werken bent.

Mee hebben? Altijd, in de koffer of de tanktas.
Aja, tegenwoordig maken ze vooral moto's waar zoiets echt niet op kan... gelijk de nieuwe Aprilia 660, de mooie Triumph Speed Twin, MT-07's en 09's en zo, etc etc De kontjes van vele moto's zijn tegenwoordig zo absurd kort dat ge er zelfs geen lief meer op kwijt kunt, laat staan een kofferke om je regenoverall in te bewaren. :roll:

User avatar
tandwieleke.
Posts: 34
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Kledij waterdicht maken

Post by tandwieleke. »

duibhce Kaelann wrote: 27 Sep 2021 18:08
Nu al sinds 2014 dezelfde conclusie getrokken als den Burgemeester van Teenokkerzeel:

Eventjes off topic: hoe zou het met hem zijn?

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Kledij waterdicht maken

Post by Marsman »

tandwieleke. wrote: 29 Sep 2021 18:18
duibhce Kaelann wrote: 27 Sep 2021 18:08
Nu al sinds 2014 dezelfde conclusie getrokken als den Burgemeester van Teenokkerzeel:

Eventjes off topic: hoe zou het met hem zijn?
Goed Tandwieleke, goed, dank u.
Ben al 6 jaar aan 't genieten van mijn pensioen en een tijdje zonder twee wielen door het leven gegaan, maar 3 jaar geleden toch weer een ijzer onder mijn gat gestoken en daar ben ik heel content mee. :thumbsup: :thumbsup:
Alleen het ouder worden valt niet altijd mee: mentaal gaat alles prima, maar fysiek begint er stilaan toch wat sleet op te zitten... :roll: :|
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Post Reply