Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Blackbert »

TuttoTerreno wrote: 28 Sep 2021 18:06 ach zo, men begint "beter" aan de bocht door op het verkeerde baanvak te zitten.

hetgeen trouwens een verkeersovertreding is.

ik moest ooit eens in een linkse haarspeld nood- stoppen omdat 1 van Stefkes leerlingen in de tegenrichting me langs rechts -uit mijn zicht (!) - moest passeren.

begon me dan nog uit te schelden want iedereen weet toch dat men beter aan de bocht kan beginnen door héél de weg te gebruiken.

edit: ik realiseer me nu pas dat ie een punt had. Als t nog eens gebeurt, zal ik mijn excuses aanbieden.
Voorwaarde 1 om het 'foute' deel van de baan te berijden: zekerheid hebben dat ge daar niemand tegenkomt, ttz op voorhand gezien hebben dat het leeg is.
Niemand hier gaat verkondigen dat ge zomaar de hele weg mag gebruiken.

Als ik morgen alleen nog kan rijden binnen alle limieten van de verkeerswetgeving en weginrichting, staat overmorgen alles met wielen te koop.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 29 Sep 2021 10:06 Als ik morgen alleen nog kan rijden binnen alle limieten van de verkeerswetgeving en weginrichting, staat overmorgen alles met wielen te koop.
Ik neem uwe ktm wel over, geen probleem! :whistling:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by OzzePaa »

Schussboelie wrote: 29 Sep 2021 08:20
F M wrote: 28 Sep 2021 13:00Voldoende inkantelen, zeker aan de lagere snelheden is een werkpunt.
Dat is gelukkig heel gemakkelijk te oefenen én levert betrekkelijk veel winst op in relatie tot de inspanning die je ervoor moet leveren.

Wat het gebruik van het 'verkeerde' baanvak betreft, er is natuurlijk wel wat variatie op wat de verschillende auteurs hier bedoelen maar in de juiste omstandigheden heb ik daar toch ook weinig schroom voor.
Die omstandigheden laten zich als volgt samenvatten:
  • geen wegmarkeringen aanwezig
  • relatief smalle weg
  • echt scherpe haarspeld
  • duidelijk zicht op de rest van de bocht zodat het risico op potentiële tegenliggers goed ingeschat kan worden
Als aan al die bovenstaande voorwaarden voldaan is en ik ben lekker aan het rijden, dan neem ik vóór de rechtse haarspeld ook plaats helemaal links op de weg, zowel bij stijgen als bij dalen.
En als dan bij het uitkomen blijkt dat het vervolg van de weg ook vrij is durf ik ook gretiger/vroeger op het gas gaan en kom ik wel eens aan de linkerkant uit.
En ja, als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is, durf ik bij een linkse haarspeld de apex wel degelijk helemaal aan de binnenkant (en dus verkeerde kant) van de weg te nemen.
In alle andere omstandigheden houd ik me netjes aan mijn kant.
:stupid: :stupid:
Onder voorwaarde dagge goed uit uw doppen kijkt en in situaties zoals Schuss ze beschrijft, ook voor mij idd geen scrupules in dat verband.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Idem hier.

Ik heb op mijn reis trouwens genoeg haarspeldbochten gezien waar vierwielers alleen maar door geraken als ze al het beschikbare asfalt gebruiken. Een mobilhome op de Stelvio geraakte zelfs niet in één keer gedraaid.

Waarom zouden wij dan heiliger dan de paus moeten zijn. :dontknow:

Op voorwaarde dat er geen tegenverkeer is, natuurlijk. Dan is het soms zelfs aangeraden om gewoon te stoppen en te wachten...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Muug »

F M wrote: 29 Sep 2021 11:53 Waarom zouden wij dan heiliger dan de paus moeten zijn. :dontknow:
Omdat het kan! :lol:

:peepwall:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 28 Sep 2021 19:35 :lol: :lol: :lol:
Tutto gij hebt daar dan echt geen chance gehad. Of veel, het is maar hoe je het bekijkt. :thumbsup:
Stef zijn techniek heb ik zeker ook al toegepast, maar het spreekt vanzelf dat ge moet nadenken en goed vooruit plannen eer ge zoiets doet. Kortom ge moogt niks uit zijn context rukken, wat gij nu doet. ;)

Dat gezegd zijnde, in naam van het massatoerisme en zeer grote autocars zijn heel veel vlijmscherpe spelden al verbouwd tot hele ruime bochten waar een pak minder uitdaging aan is.
als gij in ne rechtse bocht al in het begin verkeerd zit, en ge moet dan ineens in de ankers voor een vlotte tegenligger, richt uw brommer zich op en rij je vanzelf nog meer in op die tegenligger.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 29 Sep 2021 14:10
Muug wrote: 28 Sep 2021 19:35 :lol: :lol: :lol:
Tutto gij hebt daar dan echt geen chance gehad. Of veel, het is maar hoe je het bekijkt. :thumbsup:
Stef zijn techniek heb ik zeker ook al toegepast, maar het spreekt vanzelf dat ge moet nadenken en goed vooruit plannen eer ge zoiets doet. Kortom ge moogt niks uit zijn context rukken, wat gij nu doet. ;)

Dat gezegd zijnde, in naam van het massatoerisme en zeer grote autocars zijn heel veel vlijmscherpe spelden al verbouwd tot hele ruime bochten waar een pak minder uitdaging aan is.
als gij in ne rechtse bocht al in het begin verkeerd zit, en ge moet dan ineens in de ankers voor een vlotte tegenligger, richt uw brommer zich op en rij je vanzelf nog meer in op die tegenligger.
tuurlijk, da weet ik. Ik zeg ook niet dat gij in fout zijt. Ik sprak eigenlijk tegen die persoon die fout was. Niet dat hij dat hier zal komen lezen natuurlijk.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Blackbert »

Denk dat we op verschillende rijvakken zitten hier.
Het rijvak van Tutti: ge komt iemand tegen die zich op uw terrein begeeft, omdat hij zich serieus mispakt of omdat hij zichzelf onkwetsbaar acht, het speelt geen rol, ge wilt die liefst een pakske slaag geven.
Het andere rijvak: gebruik de ruimte die voorhanden is, op voorwaarde dat je zeker bent dat die ruimte ook vrij is. Kwestie van geen pakske slaag te riskeren.

Koeno, mijne KTM is niks voor u. te smal, te hoog, te licht. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
tandwieleke.
Posts: 34
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by tandwieleke. »

Achterrem permanent slepend gebruiken = Continu de achterrem gebruiken bij een afdaling? Dan verwarmt ge toch uw schijven, of niet? En dan gaat het remvermogen achteruit. Of heb ik het mis? Waarschijnlijk wel, maar toch graag een zinnetje uitleg.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by OzzePaa »

tandwieleke. wrote: 29 Sep 2021 18:13 Achterrem permanent slepend gebruiken = Continu de achterrem gebruiken bij een afdaling? Dan verwarmt ge toch uw schijven, of niet? En dan gaat het remvermogen achteruit. Of heb ik het mis? Waarschijnlijk wel, maar toch graag een zinnetje uitleg.
Permanent/continu zouwek de achterstopper zeker niet laten slepen :whistling: ... dan gaat het idd wat warm lopen met alle gevolgen vandien.
Maar tijdens het nemen van zo'n "toespeld" kan die techniek wel heel nuttig zijn hé Radertje ;) :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Muug »

Inderdaad, van efkes te slepen doorheen zo'n speld gaat ge geen fading krijgen.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Stefke »

TuttoTerreno wrote: 29 Sep 2021 14:10 als gij in ne rechtse bocht al in het begin verkeerd zit, en ge moet dan ineens in de ankers voor een vlotte tegenligger, richt uw brommer zich op en rij je vanzelf nog meer in op die tegenligger.
remmen is dan natuurlijk het slechtste dat ge kunt doen... sneller insturen is dan toch de betere optie...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Muug »

Stefke wrote: 30 Sep 2021 10:22
TuttoTerreno wrote: 29 Sep 2021 14:10 als gij in ne rechtse bocht al in het begin verkeerd zit, en ge moet dan ineens in de ankers voor een vlotte tegenligger, richt uw brommer zich op en rij je vanzelf nog meer in op die tegenligger.
remmen is dan natuurlijk het slechtste dat ge kunt doen... sneller insturen is dan toch de betere optie...
Maar, geef toe, er zijn er niet veel die dat kunnen. Zo in een tiende van een seconde uw reflexen (!) overwinnen en doen wat nog gevaarlijker lijkt! :o Dat is slechts zéér weinigen gegeven.

Zelf zal ik, vrees ik, op basis van eigen, eerdere ervaringen, in eerste instantie verkrampen en dan pas - een halve seconde later? Een seconde later? - tot mijn zinnen komen en ingrijpen. En ja, dat verkrampen is blijkbaar een oerreflex van mij, waar ik ondanks al mijn jaren ervaring en mijn vele trainingen, nooit van af zal geraken. Dus ik weet: als ik ooit in een tiende van een seconde zal moeten handelen, dan kleef ik ertegen.
Moraal van het verhaal: uw reflexen en handelingen mogen nog zo goed zijn, er moet altijd wel een béétje tijd zijn om te kunnen reageren. Anders kleeft zelfs de beste tegen de muur/auto/vrachtwagen/tegenligger...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Koeno »

Dat brengt ons naar de quote van nen vrij slimme meneer:
In theorie is er geen verschil tussen praktijk en theorie. In praktijk wel.

In theorie heeft Stef gelijk (qua insturen),maar in praktijk.....
Net zoals Tutto ook gelijk heeft, in theorie blijf je altijd op eigen weghelft maar in praktijk...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Stefke »

Muug wrote: 30 Sep 2021 10:41 Moraal van het verhaal: uw reflexen en handelingen mogen nog zo goed zijn, er moet altijd wel een béétje tijd zijn om te kunnen reageren. Anders kleeft zelfs de beste tegen de muur/auto/vrachtwagen/tegenligger...
Natuurlijk, en die tijd moet ge toch zelf creëren door vanalles aan te passen, snelheid, positie, afstand... (en dat is voor elke bocht anders.) Alleen laatst met die matrassenhandel op de A12 viel dat aanpassen een beetje tegen... :w00t: Ik heb het geluk om ongeveer elke dag te kunnen rijden en te oefenen wat niet wegneemt dat het ook wel eens serieus mis zal gaan op een dag... :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Maar wees eens ernstig. Wanneer ga je naar de buitenkant (linkerkant) van de weg? Wanneer je ziet dat er geen voertuig aankomt. Meestal heb je daar genoeg zicht op. En je zit echt geen seconden aan een stuk op die linkerhelft. Het is enkel uitzwieren en indraaien. Een halve seconde? Als er op die tijd iemand toch opdaagt, dan is één van de 2 toch heel snel aan het rijden, wat ook weer niet te verwachten is bij zulke bochten. Het risico is volgens mij veel groter dat je door rechts te beginnen, je er niet in slaagt om rechts uit te komen, wat een veel groter risico is. Want dan kom je op het verkeerde rijvak terecht op een plek die je niet vooraf kon zien, en waar wel een tegenligger kan zijn.

Doe je dat uitzwieren toch als je geen zicht heb, dan ben je inderdaad verkeerd bezig.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by OzzePaa »

F M wrote: 30 Sep 2021 14:14 Maar wees eens ernstig. Wanneer ga je naar de buitenkant (linkerkant) van de weg? Wanneer je ziet dat er geen voertuig aankomt. Meestal heb je daar genoeg zicht op. En je zit echt geen seconden aan een stuk op die linkerhelft. Het is enkel uitzwieren en indraaien. Een halve seconde? Als er op die tijd iemand toch opdaagt, dan is één van de 2 toch heel snel aan het rijden, wat ook weer niet te verwachten is bij zulke bochten. Het risico is volgens mij veel groter dat je door rechts te beginnen, je er niet in slaagt om rechts uit te komen, wat een veel groter risico is. Want dan kom je op het verkeerde rijvak terecht op een plek die je niet vooraf kon zien, en waar wel een tegenligger kan zijn.

Doe je dat uitzwieren toch als je geen zicht heb, dan ben je inderdaad verkeerd bezig.
:stupid: :stupid: :stupid:
... maar ook in "gewone" bochtjes kunnen ze je soms verrassen :o
Zo was het tijdens m'n laatste Stelvio-afdaling toch efkes spannend, toen een paar rappe motards een flauwe bocht wat ruim opt "verkeerde vak" zaten :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by TuttoTerreno »

ik dacht dat FM problemen had met haarspelden.

een dag later weet ie al hoe ik het beter zou aanpakken.

straffe handleiding, Muug!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 30 Sep 2021 19:05 ik dacht dat FM problemen had met haarspelden.

een dag later weet ie al hoe ik het beter zou aanpakken.
Tuttut Tutto.
Het gaat hier enkel over het feit of we nu wel of niet naar het verkeerde rijvak mogen om uiteindelijk de bocht groter te maken. Wat volgens de regels niet mag. Maar waar anderen en ik toch geen probleem in zien, rekening houdend met een aantal zaken.

Dat staat los van het feit of ik nu wel of niet vlot een haarspeldbocht neem.

Volgens dat filmpke van OzzePaa doet hij dat in elk geval al veel vlotter dan ik (maar dat wist ik al).
Je kunt dat stukje Stelvio misschien eens vergelijken met mijn afdaling aldaar?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Stefke »

F M wrote: 30 Sep 2021 19:26 Je kunt dat stukje Stelvio misschien eens vergelijken met mijn afdaling aldaar?
Ik zie daar werkelijk niks verkeerd aan. :dontknow: Netjes, propere rijlijn, ver doorkijken. :thumbsup:

Post Reply