Motor Nederland naar België halen

Eerlijke truken van de foor om ons eerlijk verdiend geld te behouden of terug te krijgen
Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Motor Nederland naar België halen

Post by Papui »

Goedenmiddag allemaal,

nieuw op het forum maar ik heb me in het juiste deel van dit forum al even proberen voor te stellen.
Nu ben ik op zoek naar een leuk project om te starten en ik heb er eentje gevonden, alleen weet ik niet goed hoe of wat. Ik hoop dus dat ik hier wat hulp kan krijgen van de ervaren rotten die hier zitten.

Via fb ben ik een mooie Yamaha XJ900 terechtgekomen van het jaar 1983 met maar 20.000km op de teller. Het ziet er op foto's een pareltje uit waar al enig werk aan is gedaan. De motor kan ik gaan halen met een extra blok, een extra kabelboom, extra banden en extra veringen. Lijkt mij een mooi aanbod te zijn.

Maar... nu ben ik zoek wat allemaal nodig is om hem vanuit Nederland naar België toe te halen. In principe kan ik de motor volgende Zaterdag gaan halen dus ik hoop tegen dan alle informatie te verkrijgen.

De eigenaar vertelt dat de motor in Nederland is ingeschreven. Hij heeft het inschrijvingsbewijs deel I en deel II. Hij heeft ook een soort "pasje" (geen idee wat dat juist is) maar deze documenten zijn in Nederland blijkbaar voldoende om hem in te schrijven. Maar zijn deze documenten ook voldoende om hem in België in te schrijven?

Na wat speurwerk op internet lees ik dat ik eigenlijk het inschrijvingsbewijs deel I en II nodig heb, het gelijkvormigheidsattest (COC) en het uitschrijvingsbewijs voor export. Maar ik lees ook dat het zou kunnen dat het gelijkvormigheidsattest eventueel zelfs niet zou bestaan omdat de motor uit 1983 is.
Momenteel dus even de kluts kwijt. Wie kan me helpen om te weten te komen wat nu juist wel en juist niet aanwezig zou moeten zijn om de motor hier in België in te schrijven?

Alvast bedankt voor het helpen meedenken over dit onderwerp.
Met vriendelijke groet,
Papui.

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by den Bullet »

Een snelle zoektocht op de surf-oceaan brengt me (snel) bij dit:

https://fotoleer.wordpress.com/2020/09/ ... e-stappen/

Ik denk wel dat ge daarmee al een stuk geholpen zijt ;)

(en welkom hier 8-) )

Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Papui »

Die had ik ook al gezien. Daarmee dat ik aan het twijfelen was of een gelijkvormigheids attest wel bestaat voor deze motor.
Maar wat als ik deze nodig heb maar deze niet aanwezig is?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by OzzePaa »

Ah, hierzie : ene van t' "Kamp" ;) Welkom hier Papui ; al was het maar om te vragen hoe een Hollandse Yam hier legaal kan gaan rondbollen. Mijn her-opstappers waren 2 XJS900's ... veel plezier aan beleefd en perfect om (terug) te beginnen op twee wielen :thumbsup:
Helaas kan ik je geen zinnig woord vertellen i.v.m. je probleem (als dat er al één moet zijn ;) ) behalve misschien : mocht er geen gelijkvormigheidsattest voor handen zijn :arrow: https://www.vlaanderen.be/duplicaat-eur ... -aanvragen

Voorts veel succes met het invoerproject ... die xj uit '83 is toevallig toch geen SECA :?: ... die zijn tegenwoordig dungezaaid 8-) :thumbsup:
Last edited by OzzePaa on 06 Dec 2021 11:28, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by den Bullet »

Papui wrote: 05 Dec 2021 15:19 Die had ik ook al gezien. Daarmee dat ik aan het twijfelen was of een gelijkvormigheids attest wel bestaat voor deze motor.
Maar wat als ik deze nodig heb maar deze niet aanwezig is?
Gelijkvormigheidsattest werd in België in voege getreden op 1 juni 1968, dus in principe hebt ge dat nodig. Indien dat papiertje verloren is gegaan kan de huidige eigenaar daarvan een duplicaat krijgen. Ik ben al op enkele fora terechtgekomen waarin verteld wordt hoe dat moet, maar met mijn handcomputerke is dat nogal omslachtig om die duidelijk over te brengen. Indien ge een goeie makelaar hebt, gaat die u ook wel kunnen helpen

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Blackbert »

ge moet toch bij de Hollandse DIV passeren voor het uitschrijvings/uitvoerdocument. Die kunnen dat digitale pasje uitlezen. Geen idee of de typegoedkeuring daar op staat. Ene uit 83 heeft geen COC.

Daarover zegt de overheid dit.
Na lezing lijkt het mij toch verstandig om eerst een de firma Yamaha te contacteren en te informeren naar een duplicaat.
De keuring in Eksel doet ook APK keuring (Nl-voertuigen) en zal die pas ook kunnen uitlezen. Info hier.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Muug »

De verkoper moet alleszins zijn papieren voor uitvoer in orde hebben! Anders ga je die nooit kunnen importeren. Ik heb ergens zo eens een slecht afgelopen verhaal gelezen. De verkoper ging de papieren na sturen. Nooit gedaan natuurlijk.....

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 06 Dec 2021 07:56 Na lezing lijkt het mij toch verstandig om eerst een de firma Yamaha te contacteren en te informeren naar een duplicaat.
Hiervoor kan je in principe bij elke Yamaha dealer terecht. Ze gaan je kunnen vertellen wat ze precies nodig hebben om je een CoC te kunnen bezorgen. Sommigen vragen wel stevig door zo'n documentje (100+EUR). Anderen doen het voor iets minder.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote: 06 Dec 2021 09:20
Blackbert wrote: 06 Dec 2021 07:56 Na lezing lijkt het mij toch verstandig om eerst een de firma Yamaha te contacteren en te informeren naar een duplicaat.
Hiervoor kan je in principe bij elke Yamaha dealer terecht. Ze gaan je kunnen vertellen wat ze precies nodig hebben om je een CoC te kunnen bezorgen. Sommigen vragen wel stevig door zo'n documentje (100+EUR). Anderen doen het voor iets minder.
Inderdeed : als de verkoper er niet wil/kan voor zorgen, en je wilt dat ding toch verwerven is de eerste place to be de fabrikant. Als die nog bestaat evenwel ; iets wat bij echt ouw spul niet altijd het geval is. Als laatste strohalm is er dan zoals hierboven al aangegeven, onze hulpvaardige overheid :

https://www.vlaanderen.be/duplicaat-eur ... -aanvragen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Papui »

Net contact gehad met een officiële Yamaha dealer hier in de buurt.
Volgens de dame is er geen COC op te vragen voor de Yamaha van 1983.

Dus ik moet bij de overheid een validatie certificaat aanvragen volgens de dame van de dealer.

Maar ze vertelde me ook dat als ik de inschrijvingsbewijzen deel I en II heb samen met het attest van de RDW waar de verkoper voor moet zorgen, ik voldoende heb om hier in België alles in orde te maken.

Dus nu maar hopen dat de verkoper moeite wilt doen om naar de RDW te gaan.

Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Papui »

OzzePaa wrote: 05 Dec 2021 22:38 Ah, hierzie : ene van t' "Kamp" ;) Welkom hier Papui ; al was het maar om te vragen hoe een Hollandse Yam hier legaal kan gaan rondbollen. Mijn her-opstappers waren 2 XJS900's ... veel plezier aan beleefd en perfect om (terug) te beginnen op twee wielen :thumbsup:
Helaas kan ik je geen zinnig woord vertellen i.v.m. je probleem (als dat er al één moet zijn ;) ) behalve misschien : mocht er geen gelijkvormigheidsattest voor handen zijn :arrow: https://www.vlaanderen.be/duplicaat-eur ... -aanvragen

Voorts veel succes met het invoerproject ... die xj uit '83 is toevallig toch geen SECA :?: ... die zijn tegenwoordig dungezaaid 8-) :thumbsup:
Misschien een domme vraag, maar wat is een SECA? De Yamaha is al wel niet meer origineel, de vorige eigenaar heeft al wat aanpassingen gedaan aan het zadel e.d. Alleen de voorkant is nog zoals ie in 1983 was.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by duibhce Kaelann »

Papui wrote: 06 Dec 2021 13:19 Misschien een domme vraag, maar wat is een SECA? De Yamaha is al wel niet meer origineel, de vorige eigenaar heeft al wat aanpassingen gedaan aan het zadel e.d. Alleen de voorkant is nog zoals ie in 1983 was.
de SECA was één van de vele Yamaha XJ-modellen. Als ik me niet vergis was die bedoeld voor de Amerikaanse markt terwijl de Diversion op de Europese markt gericht was. Maar ik kan me vergissen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 06 Dec 2021 14:37 de SECA was één van de vele Yamaha XJ-modellen. Als ik me niet vergis was die bedoeld voor de Amerikaanse markt terwijl de Diversion op de Europese markt gericht was. Maar ik kan me vergissen.
Hoe kunt ge u nu nog vergissen als Google uw vriend is?

:o

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 06 Dec 2021 15:24 Hoe kunt ge u nu nog vergissen als Google uw vriend is?
Ik vond het nu ook niet zo belangrijk dat ik de moeite neem om het te gaan opzoeken. Maar ik herinner me wel dat iemand me dat ooit zo verteld heeft. :P
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Blackbert »

Papui wrote: 06 Dec 2021 13:17 Net contact gehad met een officiële Yamaha dealer hier in de buurt.
Volgens de dame is er geen COC op te vragen voor de Yamaha van 1983.

Dus ik moet bij de overheid een validatie certificaat aanvragen volgens de dame van de dealer.

Maar ze vertelde me ook dat als ik de inschrijvingsbewijzen deel I en II heb samen met het attest van de RDW waar de verkoper voor moet zorgen, ik voldoende heb om hier in België alles in orde te maken.

Dus nu maar hopen dat de verkoper moeite wilt doen om naar de RDW te gaan.
Ze leest hier mee ofwa?
COC bestond nog niet in 1983, een gelijkvormigheidsattest wel.
Waarvan normaal door de fabrikant een duplicaat moet kunnen geleverd worden, obv het chassisnummer.

Maar ze leest ook niet alles
Nakijken of op het inschrijvingsbewijs cc en kw staan. Dan heeft ze gelijk.
Indien niet, dan moet je bij Yamaha een attest opvragen, niet bij de overheid. (zoiets als een duplicaat GVA)
Enkel als de fabrikant niet meer bestaat zal de overheid een attest willen/kunnen leveren. voor 76€.
Uwe verkoper zal best toch langs het RDW kantoor gaan om zijn moto definitief uit te schrijven en zijn plaat in te leveren. Doe dat samen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 06 Dec 2021 18:35
Papui wrote: 06 Dec 2021 13:17 Net contact gehad met een officiële Yamaha dealer hier in de buurt.
Volgens de dame is er geen COC op te vragen voor de Yamaha van 1983.

Dus ik moet bij de overheid een validatie certificaat aanvragen volgens de dame van de dealer.

Maar ze vertelde me ook dat als ik de inschrijvingsbewijzen deel I en II heb samen met het attest van de RDW waar de verkoper voor moet zorgen, ik voldoende heb om hier in België alles in orde te maken.

Dus nu maar hopen dat de verkoper moeite wilt doen om naar de RDW te gaan.
Ze leest hier mee ofwa?
Eh, man, dat forum hier heeft dagelijks 345.000 lezers hoor. Minstens! :lol:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Bij »

duibhce Kaelann wrote: 06 Dec 2021 16:04
Muug wrote: 06 Dec 2021 15:24 Hoe kunt ge u nu nog vergissen als Google uw vriend is?
Ik vond het nu ook niet zo belangrijk dat ik de moeite neem om het te gaan opzoeken. Maar ik herinner me wel dat iemand me dat ooit zo verteld heeft. :P
Klopt volledig. Mijne gebuur heeft hier een aantal jaren zo een SECA 600 gehad.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Papui »

Ik denk niet dat ik hier veel foto's van het project moet delen want de verkoper reageert al 3 dagen niet meer op mijn berichten met de vraag om een papier te regelen bij de RDW voor export.

Op zoek naar een ander project dus maar nu weet ik ondertussen wel al wat meer over het invoeren van een motor naar België.

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by Muug »

Stilstaan is achteruit aan. :thumbsup:

Dat gezegd zijnde: drie dagen is niet veel. Hij kan ziek in bed liggen, of in het ziekenhuis, hij kan op reis zijn (ondanks alles), hij kan héél veel werk hebben, plots midden in een echtscheiding verzeild zijn geraakt. Enzoverder. Als je begrijpt wat ik bedoel.

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Motor Nederland naar België halen

Post by FransST »

In Nederland wordt geen COC afgegeven, behalve op aanvraag.
Voor uitvoer vanuit Nederland vindt je info op de site van de Rijks Dienst Wegverkeer, de RDW :
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... exporteren .

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

Post Reply