wikiloc premium of Osmand ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

wikiloc premium of Osmand ?

Post by Muug »

Was ik druk aan het zoeken naar offroad tracks in de Alpen en ik kwam op de wikiloc collectie uit van een enthousiasteling. Daar ontdekte ik dan het bestaan van de app wikiloc premium.
Kent iemand dat?
Hoe verhoudt zich dat ten opzichte van Osmand (waar ook diverse versies van bestaan dacht ik?)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by duibhce Kaelann »

Dat zijn apps met verschillende doelen. Wikiloc focust op het kunnen zoeken en downloaden van leuke routes van anderen om die dan via je favoriete navigatieapp te kunnen volgen. OsmAnd is een navigatieapp met extra's via plugins (bvb wikipedia, travel guides mapillary en wikivoyage).

OsmAnd free heeft een beperking op aantal regio's waarvoor je offline kaarten kan hebben. OsmAnd+ heeft onbeperkt offline kaarten die je steeds kan updaten (eenmalige aankoop). OsmAnd live is een abonnement dat je kan combineren met free of + en geeft je ook offline wikipedia, mapillary, wikivoyage, ... informatie en elk uur update van alle offline kaarten. Live heeft voor mij niet zo veel meerwaarde.

Aangezien OsmAnd opensource is kan je osmand+ trouwens via alternatieve app stores (zoals f-droid) ook gratis krijgen. Maar dan steun je natuurlijk de verdere ontwikkeling niet.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by Muug »

ok,da's een mooie samenvatting.

Maar Wikiloc Premium zal ongetwijfeld ook kunnen navigeren, toch? Het zou een beetje gek zijn dat dat niet zou kunnen.

Het idee zou zijn om over een app te beschikken waarin ik tal van gpx-files kan downloaden. (gpx-files die ongetwijfeld op mijn oregon zullen staan. (aja, 'k heb dat toch, die gps, dus waarom niet gebruiken?)). En als ik dan aan de toegang van een Alpen-piste sta, en het blijkt dat daar een verbodsbord staat, dan zou ik willen kunnen uitzoomen zodat ik een overzicht kan hebben van de tracks in de buurt. Zodat ik dan gewoon naar de toegang van die nieuwe track kan rijden, kwestie van niet teveel tijd te verliezen. Ik denk dat het wat te ver gaat om diverse topografische kaarten mee te nemen, met daarop alle tracks met stift uitgetekend. ;)
Maar da's waar ik ter plekke die app voor zou gebruiken. Voor 't overzicht te bewaren.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 12 Jan 2022 10:48 Maar Wikiloc Premium zal ongetwijfeld ook kunnen navigeren, toch? Het zou een beetje gek zijn dat dat niet zou kunnen.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij toont wikiloc enkel een kaart met je huidige positie en de track, geen route instructies of afstanden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by Muug »

De features van de premium-versie staan hier: https://nl.wikiloc.com/premium

Outdoornavigatie
Laat je gidsen over miljoenen kilometers routes en paden door middel van je smartphone, met richtingaanduiding, kompas en audiowaarschuwingen. Ook offline!

Zoek op gebied waar je doorheen loopt
Vind routes en paden aan het begin of bij het doorkruisen van je geselecteerde gebieden.
Perfect om je volgende route te plannen met alle bezienswaardigheden.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by TuttoTerreno »

Er is ook nog Locus maps, wat blijkbaar veel enthousiaste volgelingen heeft en mogelijks aan jouw eisen voldoet.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by Muug »

Sjonge, ze blijven maar apps bedenken :grin:

Ziet er wel straf uit. :shock:
Maar ongetwijfeld gaat Duib zeggen dat Osmand+ dat ook kan? :krabje:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: wikiloc premium of Osmand ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 12 Jan 2022 13:46 Maar ongetwijfeld gaat Duib zeggen dat Osmand+ dat ook kan? :krabje:
naar features is er niet zo heel veel verschil tussen de twee. Locus gebruik ik zelf niet, maar heel veel anderen wel tot hun grote tevredenheid.

Van Wikiloc hoor ik eerlijk gezegd veel minder in het motorwereldje. Zelf heb ik dat vroeger wel gebruikt als ik eens geen zin had om zelf een route uit te tekenen of wat inspiratie wilde opdoen. Maar Navigeren was toen wel altijd met een andere app. Blijkbaar is dat nu veranderd. Al vind ik van dat laatste precies nergens screenshots of videos terug om te kunnen inschatten wat dat inhoudt. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply