Decat or not decat

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Decat or not decat

Post by Werner »

Ik ben zeer tevreden met mijn Speed op één ding na: bij warm weer en minder snel rijden
draait de koelventilator bijna ononderbroken en blaast voortdurend hete lucht tussen je dijen,
hetgeen ik niet echt kan appreciëren.
Eén en ander zou te wijten zijn aan de catalysator, die een vlotte doorstroming van de hete
uitlaatgassen zou belemmeren, waardoor de motortemperatuur oploopt en bijkomende koeling
zich opdringt.
Ik heb mij al links en rechts wat geïnformeerd en het zou zo zijn dat, na vervanging van de catalysator door een zgn x-pipe, de ventilator nog slechts sporadisch zou in werking treden.

Dit zijn de bijzonderste zaken die ik uit mijn opzoekingen gedistilleerd heb:

Pro’s

– minder warmteontwikkeling en bijgevolg veel aangenamer rijden bij warm weer
– eventueel iets meer PK’s, doch te verwaarlozen wegens power genoeg
– gewichtbesparing – een x-pipe weegt een stuk minder – ook verwaarloosbaar m.i.
– blijkbaar een betere sound doch nog steeds zeer beschaafd en binnen de wettelijke normen

Contra’s

– CO2 uitstoot
– niet meer conform de Euro-norm
– eventuele problemen bij een toekomstige technische keuring (cat kan echter opnieuw
geïnstalleerd worden)
– aankoopprijs
– behoorlijke installatieklus maar dat kan “in eigen beheer”

Omdat ik nog steeds mijn twijfels heb voor een "decat", graag jullie mening, waarvoor bij voorbaat dank.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Decat or not decat

Post by Stefke »

ik zie maar één echte contra (om het eens te proberen) en dat is de aankoopprijs... 8-)
ik heb ooit een tweedehandse x-pijp van 100 euro gestoken op mijn R1150gs met behoud van lambdasonde en dat ding reed stukken beter. Het blok was precies bevrijdt van een prop, het draaide merkelijk soepeler, ttz hernemingen liepen veel vlotter, het was gewoon veel aangenamer rijden. Hij klonk wel iets rauwer uit de uitlaat en de stank die er uit komt is naar 't schijnt niet te harden. De originele cat ligt nu al 15 jaar op het schap in een doos en de x-pijp doet het nog steeds prima. Maar kijk, dat is mijn ervaring met een primitieve boxer die geen last had van warmte, geen idee hoe dat zit met een recente twin en of die daardoor minder hitte gaat afgeven. :dontknow:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Decat or not decat

Post by Schussboelie »

Ik heb er eentje zitten op mijn 790 Adventure R, keramisch gecoat zelfs (onder het mom van nóg koeler maar eigenlijk puur voor de looks).
Het beloofde extra vermogen komt er niet uit omdat ik nog met de dB-killer in de (niet-originele SC Project, ook voor de looks :oops: ) uitlaat rijd.
Die pro kan je dus vergeten.

Het geluid is inderdaad rauwer en wel cool maar toch vooral luider.
Ik schaam bijna in de parkeergarage of als ik op het onverhard voetgangers tegenkom.
In die mate zelfs dat ik intussen besloten heb om die er terug onderuit te halen en de originele cat terug te steken.
Ik moet alleen nog eens ergens nen halven dag goesting vinden.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Decat or not decat

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 14 Jan 2022 20:52
..... ik heb ooit een tweedehandse x-pijp van 100 euro gestoken op mijn R1150gs ....
Heb'der dan een extra uitlaatpot aangehangen aan den andere kant, Stef :? :krabje:
Dacht dat een Y-exemplaar voor nen boxer volstond, toch :?: ... ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Decat or not decat

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 16 Jan 2022 20:43 Heb'der dan een extra uitlaatpot aangehangen aan den andere kant, Stef :? :krabje:
Dacht dat een Y-exemplaar voor nen boxer volstond, toch :?: ... ;) :mrgreen:
:oops: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :thumbsup:

Post Reply