To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Muug »

Gisteren nog eens naar 't werk geweest met de KTM. :w00t:
Afin, dat had :w00t: en :rayof: moeten zijn, maar het was eerder :whip: en :rifle: en :bigcry: en :help: en :furious3:

Het kriebelde gewoon té hard. Ik werd méér dan lastig thuis, ultrazware afkickverschijnselen. Dus ondanks de halve duisternis en de regen: op de moto en naar 't werk.

's morgens was het nog te doen, wegens quasi allemaal autostrade. Zoals al eerder geschreven wat duivels uitgedreven in de file, iets waar ik normaal vrij bedaard doorheen bol. Het idee was: hoe rapper ik er voorbij ben, hoe minder tijd ze hebben om mij omver te kegelen. Afin, dat had het idee kunnen zijn, maar 't was gewoon een spastisch gedrag, veroorzaakt door, jawel, te weinig te motorrijden. Dus op twintig minuten was ik van de afrit van Erpe-Mere tot aan afrit 17 op de Brusselse ring gereden. Dat was niet slecht. We waren goed uitgewaaid, zeg maar.

Maar het naar huis rijden, dat was alsof de baarlijke duivel zélf beslist had van mij voor de rest van 't jaar eens goed te kloten. :devil:
Mijn traject vertrekt aan 't zuidstation van Brussel, waarna ik normaal gezien asap richting kanaal (Vaartdijk) stuur, want daar is het heel rustig rijden, langs het kabbelende water, langs de halfrotte woonboten, om dan over de Paapsemlaanbrug te wippen en dan via een klein beetje binnendoor kom ik dan in rustig vaarwater op de Luizenmolenlaan terecht. Vandaar mik ik mezelf de Appelboomstraat in en dan begint de échte leute naar huis.

Correctie.

Begón de echte leute. Maar eerst efkes terug naar dat kanaal.

Daar hebben ze dus meer dan een jaar geleden het Pierre Marchand-straatbrugje afgesloten voor verkeer. Enkel lichte weggebruikers (fietsers, voetgangers, dat soort) mogen er nog over. Not my problem, want ik rij daar onder. Maar ze zijn dan beginnen werken onder of aan de zijkanten van die brug, en dus eronder rijden kon dan plots ook niet meer. Behalve voor smalle weggebruikers, zoals motorrijders 8-) Echter, een paar maand geleden toen ik nog eens zo'n ik-moet-met-de-moto-rijden-of-er-gebeuren-echtelijke-drama's-moment had, ontdekte ik dat ze de Vaartdijk onder de brug compleet dicht gemaakt hebben. Ge moet al als een veldcrosser uwe velo/moto in uwe nek leggen om er over te klauteren, twee keer zelfs. Dicht, dus. Oplossing? Ha, twee opties: ofwel de doodsaaie en vervelend drukke (schuif, schuif schuif) file over de Industrielaan en dan de Paapsemlaanbrug over, of via één van de meest krankzinnige polygone "rotondes" die ik ooit in mijn leven gezien heb, vanuit de Zoutstraat naar de N6. Ge moet het eens proberen, in de regen, in het spitsuur, in het halfdonker. Het was een béétje drukskes. :freak:
https://goo.gl/maps/7SbEZzvWzS2V6gLE8
Op de N6 zat ik natuurlijk achter een scharnierende stadsbus, die overal stopte, en er was door de volcontinue stroom tegenliggers niet voorbij te geraken. Afin, het duurde behooriljk lang eer ik aan die rustieke bomenrijke Luizenmolenlaan geraakte. Dus zou de leute moeten beginnen, denk je.

Ammehoela.

Waar de hele Appelboomstraat tot één of twee jaar geleden nog een allemachtig prachtige groene roetsjbaan was, wég uit de Brusselse drukte, hebben ze daar nu een gehandicapte loser-weg van gemaakt, waarbij ze in het eerste deel drie asverschuivingen, één paddestoel in 't midden, wat verder twéé paddestoelen nààst elkaar, gevolgd door een vierde asverschuiving gestoken hebben, over een lengte van 200m. Hier een indrukske: https://goo.gl/maps/nUKRgC2j98tgos8L7
Dus, als daar wat tegenliggers zijn, dan is dat stuk weg te vergelijken met zo'n vierkant schuifpuzzeltje, waarbij de blokjes door elkaar geschoven zijn, en er ontbreekt ééntje. En 't is pas na een paar uur schuiven dat je alle blokjes mooi geordend hebt en de figuur compleet is. Een plezant stukske weg dus.
Na de verkrachte Appelboomstraat en wat andere straten kom ik dan aan de Jan De Troch-straat. In eerste instantie is dat behoorlijk fun, want het gaat doorheen wat lintbebouwingsloze velden. Kan de kraan lekker open. De verkeerscamera controleert ondertussen mijn verzekering en mijn verkeersbelasting, maar niet mijn snelheid, gelukkig.
En dan duiken we de hoofdstraat van Wambeek in, en daarmee ook de misérie. Een vrij nauwe tweevaksbaan met redelijk wat flauwe bochten en tamelijk veel geparkeerde wagens. Beetje gevaarlijk om hier gevaarlijk te gaan doen. Maar de crême de la crême begint vanaf de kerk van Wambeek, waar de auto's in fille staan voor de lichten aan de Assesteenweg. Her en der geparkeerde wagens, plus honderden auto's in de twee richtingen, maken hier ook weer opnieuw een hel van om voorbij te geraken. Een rollator gaat sneller. Indrukje bij prachtig weer: https://goo.gl/maps/PfYZ2G6c8CH6dZDu5
Normaal gezien kan er dan weer even de zweep op :Pyndn: , langsheen de Fossebaan en nog wat wegjes, tot ik aan de E40 oprit in Affligem ben. Maar ook die Fossebaan hebben ze zwaar verneukt. Ze zijn er in geslaagd om in een afdaling voor een flauwe rechtse een asverschuiving naar links te "placeren", waardoor het in de regen een verdomd linke boel is geworden. En verderop een verkeersdrempel. en verderop nog een. En verderop nog een asverschuiving, en verderop nog een verkeersdrempel, en héél veel geparkeerde wagens. En zo voort en zo verder.
Voeg er nog wat school- en andere bussen aan toe, plus honderden auto's in alle richtingen, en je snapt da'k tegen da'k thuis was redelijk opgefokt was. :bigcry: :skull: :sad-grey: :rolleyes3: :sick2: :devil:

Als 't op die manier moet, dan hoeft motorrijden voor mij niet meer hoor. :bigcry: :bigcry: :bigcry: :help:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by OzzePaa »

S-U-B-L-I-E-M .... om lezen ; zo entertainend :thumbsup:
Al direct goesting om dat trajectje uit te zetten in MapSource ;) :mrgreen:
Maar je geweeklaag is volkomen begrijpelijk ... :shock: :| :cry: :bigcry: :bigcry: en ook :puke: natuurlijk.
Alleen moet je af van de idee dat je bent gaan motorrijden.
Dees is, in voorbereiding van de mogelijkheid dat dat laatste werkwoord binnenkort niet meer als Woke beschouwd gaat worden : "trachten zich van A naar B te begeven middels een gemotoriseerd tweewielig voertuig".
I moarn with you ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Stefke »

Muug wrote: 11 Feb 2022 10:09 Voeg er nog wat school- en andere bussen aan toe, plus honderden auto's in alle richtingen, en je snapt da'k tegen da'k thuis was redelijk opgefokt was. :bigcry: :skull: :sad-grey: :rolleyes3: :sick2: :devil:

Als 't op die manier moet, dan hoeft motorrijden voor mij niet meer hoor. :bigcry: :bigcry: :bigcry: :help:
Haha, niks moet op die manier. Maar ik lees diagonaal en tussen de lijnen dat ge "vlot" wilt rijden, dat gaat moeilijk in de spits en al zeker niet op die as. Dus andere banen kiezen of mindset aanpassen... :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Muug »

Stefke wrote: 11 Feb 2022 10:42 Haha, niks moet op die manier. Maar ik lees diagonaal en tussen de lijnen dat ge "vlot" wilt rijden, dat gaat moeilijk in de spits en al zeker niet op die as. Dus andere banen kiezen of mindset aanpassen... :dontknow:
Wel ja, gewoon vlot, constant, niet gestremd aan dertig per uur zou ook al iets zijn :|

Andere banen zijn er volgens mij niet.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Blackbert »

Nog een week, en dan mogen al die telewerkers weer met een gerust hart de trein nemen. 't zal veel rustiger zijn op de baan. :twisted: :laughing:
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Jopet »

Ik begrijp je frustraties dat de lol op sommige wegen verdwenen is door allerlei verkeersvertragende maatregelen en het vele verkeer dat er tegenwoordig op zit.
Maar heb je er al eens bij stilgestaan dat die wegen waar jij je beklag over doet ook de wegen zijn waar wij vrachtwagenbestuurders met ons 16,50 meter lang getrek ook moeten op rijden.
Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik tegenwoordig alleen nog met containers rij en dus meestal van industriezone naar industriezone mag rijden en dat valt redelijk goed mee.
Maar ik heb zo'n 12 jaar met isolatie rondgereden, dus kwam ik zowel op industriezones, als bij winkels (o.a. bij Apok in de de Vaartdijk waarover je in het begin van je tekst begon) als bij nieuwbouwen of grote renovaties, dit zowel bij particulieren als bedrijven, en die staan overal, zowel in de centrumsteden als op het platte land om bvb de boer zijn stal te voorzien van isolatie.
M.a.w. op al die baantjes op de buiten dat je zo mooi beschreef zitten er boeren langs, daar moesten wij dus ook geraken, dan kom ik diezelfde asverschuivingen tegen, diezelfde wegversmallingen, diezelfde geparkeerde auto's en al dat verkeer. Ik kan je verzekeren dat dit voor ons meer dan eens een serieuze uitdaging was om ergens bij een klant te geraken. Die auto die op 2 meter van de hoek staat vind jij ambetant als je er langs moet rijden met de motor maar je moet dan eens proberen een straat in of uit te rijden als die auto op 2 meter van de hoek staat, als mensen verkeerd parkeren denken ze altijd, als ik kan passeren dan kan iedereen passeren.... Zo heb ik meermaals moeten omrijden, wachten tot iemand z'n auto verplaatste of de politie moeten bellen.
Trouwens ivm politie bellen was één van de strafste stoten die ik meegemaakt heb in Antwerpen aan de Rooseveltplaats (tijd voor de heraanleg van nu), daar was een strook voorzien voor ons, afgezet met verbodsborden om er te parkeren of stil te staan en afgespannen met rood/wint lint. Toch stonden er telkens auto's geparkeerd, dus voor de zoveelste keer de politie gebeld terwijl ik in dubbele rij stond te wachten. Politie kwam toen achter mij staan en belde ondertussen de takeldienst om de verkeerd geparkeerde auto's te laten takelen. Komt er daar een dame afgereden om zich zonder schaamte in dubbele rij achter die politiewagen en vooral om op het zebrapad te parkeren om dan op haar gemak om de hoek naar de winkel te gaan. Toen ze 10 minuten later terugkwam kon ze niet begrijpen waarom de politie haar opgeschreven had en ging ze nog ferm in discussie ook, ge moet haar toegeven dat ze wel heel veel lef had, ik zou het niet durven....
Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is dat die vervelende ongemakken dat je met de moto tegenkomt eigenlijk peanuts zijn in vergelijking met wat vrachtwagenchauffeurs dag dagelijks mee te maken hebben.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Blackbert »

Ik snap u. Mijne combi bus-remork is maar dik 10m en smaller, maar ik kijk soms toch ook eerst de hoek om eer ik afsla, of rondrij.

We hebben er zo eens op staan kijken toen de truck van Motorhead toekwamen aan de AB. Dat smal straatje vol met niet parkeren borden, en vol met auto's. Die mens rijdt eerst aan de overkant van de Anspachlaan bijna zijn cabine de gevel binnen en duwt hem in 1 keer achteruit tot tegen de laadkaai. Respect.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Muug »

Ik heb véél respect voor de truckers.
Maar alles is relatief, en mijn eigen waardeschaal reikt niet verder dan een auto en een moto. :grin:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Stoffel »

Respect.. ik ben nieuwsgierig wat er nu gaat gebeuren nu dat thuiswerk niet meer verplicht is… daar gaan de files weer komen :wall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: To hell.... and back again - een kort verslagje van een dagje buitenaards woonwerkverkeer

Post by Stefke »

Muug wrote: 12 Feb 2022 19:05 Ik heb véél respect voor de truckers.
Maar alles is relatief, en mijn eigen waardeschaal reikt niet verder dan een auto en een moto. :grin:
Bof, zoals in elke categorie zit er kaf tussen het koren... :roll:

Post Reply