Test Yamaha Tracer 900 GT
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Quality Control Issues dan, tengevolge van het grote succes.
Kwaliteit is alweer ondergeschikt aan kwantiteit. Nochthans heeft Pirsig jaren geleden al aangetoond dat dat fout is.
Kwaliteit is alweer ondergeschikt aan kwantiteit. Nochthans heeft Pirsig jaren geleden al aangetoond dat dat fout is.
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Een probleem-GT gaan binnen doen en op stap met een standaard GT op Dunlop-banden.... sjongesjongesjonge... wat een ellende...
Maar joepie, een cruisecontrol die werkt!
Maar joepie, een cruisecontrol die werkt!
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Dus ge douwt daar nu ne goeien drets electrical grease in en dat probleem komt nooit meer terug...
Nil volentibus arduum
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Bon, de CC blijft voor ergernis zorgen. Blijkt dat die te pas en te onpas afslaat. Zomaar zonder reden.
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Ah dan is alles gelukkig normaal.
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Héhé, de Tracer mag nog eens binnen voor een herstelling. De balhoofdlagers zijn er volledig aan voor de moeite. En dood punt om u tegen te zeggen in rechtuit stand. Ik had van de eerste kilometers al een flauw vermoeden dat die geen lang leven zouden beschoren zijn. Door de nogal harde demping kregen die naar mijn gevoel wel wat klappen te verwerken. Wat snelwegkilometers zullen er ook geen goed aan gedaan hebben.
Kan ik gelijk eens de garantiepolitiek op proef stellen...
Kan ik gelijk eens de garantiepolitiek op proef stellen...
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
En ik zit maar te denken dat je die ooit aan mij aangeraden hebt...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Yep, doe ik nog steeds. Die twee, drie mankementen tot nu toe veranderen niks aan de kwaliteiten van de moto. Blijft er erg leuke en complete moto. Alleen is het voor mij erg vervelend dat ik die een paar dagen moet missen voor herstelling. Zelfs een gewoon onderhoud duurt mij eigenlijk te lang...
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Wat me het meeste " stoort " aan die Yam's is het onderhoud op 6d km
sig nature
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Is dat onderhoud volgens het boekske om de 6000, of volgens nen dealer ?
Nil volentibus arduum
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Goede vraag.
Bij mijn NCX is het advies van de dealer om elke 7500 km de olie te verversen.
Dat is omdat de modale motorijder weinig kilometers doet en zo op tijd zijn olie zou verversen want de moderne motorblokken zijn blijkbaar wat gevoeliger op oliegebied.
Dezelfde dealer zegt dat ik gerust 15000 km met dezelfde olie kan rijden omdat ik wat meer rij dan de gemiddelde motard.
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Volgens het boekske om de 10000km. Voor mij is om de 20000km ook goed. Den dealer vroeg mij wel om de 10 binnen te komen ivm de garantie. Om de 6000 zou te belachelijk zijn, tegenwoordig zou dat betekenen dat ik elke maand op onderhoud moet...
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
En hup een snelle tussenstand! Vandaag 2 jaar in dienst die Tracer en het is nog steeds een zeer aardig apparaat.
Wat electronicatroubels met vocht in de zekeringkast van efkes geleden zijn precies van de baan. Het geheel werd toen gereset en in de maand er na had ik af en toe nog een CC die zo nu en dan eens uitviel. Dat probleem is geheel vanzelf verdwenen. Balhoofdlagers te vroeg versleten naar mijn goesting.
De spiegels zijn niet volgens het beste principe gebouwd en durven los komen. Ze zitten wel muurvast op het stuur maar de stelen zitten dan weer niet goed in die voeten. Dus waaien de spiegels dicht. Veel MT07 en Tracers hebben hier last van. Vervelend.
De koffers en het sluitmechanisme in het bijzonder zijn nog steeds niet mijn beste vrienden geworden.
De erg lange ketting zorgt wel precies wat voor rukkerig rijden indien versleten en/of niet op de juiste spanning. Vooral bij rustig rijden.
Hier en daar wat slijtplekken op de handgrepen, ter hoogte van de knieën en de achterbrug.
Sinds deze week een vorkkeerring kapot, met dank aan het zout van enkele weken terug.
Gemiddeld verbruik sinds het begin is gezakt naar 4.6l.
Wat electronicatroubels met vocht in de zekeringkast van efkes geleden zijn precies van de baan. Het geheel werd toen gereset en in de maand er na had ik af en toe nog een CC die zo nu en dan eens uitviel. Dat probleem is geheel vanzelf verdwenen. Balhoofdlagers te vroeg versleten naar mijn goesting.
De spiegels zijn niet volgens het beste principe gebouwd en durven los komen. Ze zitten wel muurvast op het stuur maar de stelen zitten dan weer niet goed in die voeten. Dus waaien de spiegels dicht. Veel MT07 en Tracers hebben hier last van. Vervelend.
De koffers en het sluitmechanisme in het bijzonder zijn nog steeds niet mijn beste vrienden geworden.
De erg lange ketting zorgt wel precies wat voor rukkerig rijden indien versleten en/of niet op de juiste spanning. Vooral bij rustig rijden.
Hier en daar wat slijtplekken op de handgrepen, ter hoogte van de knieën en de achterbrug.
Sinds deze week een vorkkeerring kapot, met dank aan het zout van enkele weken terug.
Gemiddeld verbruik sinds het begin is gezakt naar 4.6l.
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
En yopla, hiphiphoera de Tracer is vandaag 3 jaar in dienst!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting. De moto kreeg een nieuwe kabel als gevolg van een terugroepaktie. De kabel van het kontakt in de remhendel naar de onderbreking van de cruisecontrol werd preventief vervangen. Verder deed die cc nog eens wispelturig omdat er teveel speling op de koppeling zat en zo dus het contact van de cc werd onderbroken waardoor die cc uitviel. Even aan de computer gehangen en dat was rap gevonden.
Prentjes kriskras door elkaar van de afgelopen week:
Het gemiddelde verbruik heeft een tijdje op 4.5 liter gehangen maar is dan toch weer gestegen naar 4.6l.
Uiteraard zou dat wel hoger liggen denk ik mocht ik alleen maar stadsritjes doen of hooligangewijs door de bergen scheuren. Maar bon toch aardig voor zo'n geweldig sportief motorblok.
Alles bijeen weinig steenslagschade op de neus, de voorvork heeft wel wat inslag gekregen.
Slijtage is niet uit te sluiten.
Het is nog altijd erg veel moto voor weinig geld en die prijs moet ergens vandaan komen. De zwarte onderdelen zoals wielen en achterbrug zijn voorzien van een heel erg dun laagje lak. Waarschijnlijk ook nog eens een lak op waterbasis want toch wel erg kwetsbaar en vergankelijk.
Het zout doet haar werk goed, de lak van een van de zijdeksels krijgt cellulitis...
Slijtsporen van de laarzen op de achterbrug zijn uiteraard niet verdwenen De ketting is van de taaie soort, die heeft er nu 48000km opzitten en is eigenlijk nog in prima staat. 60000 is het streefdoel. Het voorste tandwiel was wel al versleten na 20000km. Dus experimenteer ik nu met elke 20000km een nieuw voorste tandwiel. Naar't schijnt not done, maar het werkt voortreffelijk. Er is duidelijk wat mis met dat voorste tandwieltje van ik weetnietwelk merk.
Voorste remschijven zijn nauwelijks ingesleten, de achterste begint toch stilaan richting limiet te slijten.
De middenbok krijgt wel wat te verduren bij een dynamische rijstijl... Maar dat komt wel goed met die grondspeling...
Een smal kofferdeksel is niet apart verkrijgbaar, de volledige koffer in smalle versie wel...
Dat deksel mag eens een nieuw laklaagje krijgen, een vakkundige horizontale parkeersessie heeft voor wat fraaie krassen gezorgd.
Een prentje van vorige week voor de poetsbeurt.
's anderendaags andere kant na de poetsbeurt:
Alles bijeen dus een aardige ketel om mee te rijden. In de afgelopen drie jaar enkel de balhoofdlagers en een vorkkeerring die vroegtijdig versleten waren. Verder gewone onderhoudjes, niks speciaal te melden. Olieverbruik....euhhhh??? Niet meetbaar denk ik. Hij mag nog een beetje blijven, op naar volgend jaar.
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting. De moto kreeg een nieuwe kabel als gevolg van een terugroepaktie. De kabel van het kontakt in de remhendel naar de onderbreking van de cruisecontrol werd preventief vervangen. Verder deed die cc nog eens wispelturig omdat er teveel speling op de koppeling zat en zo dus het contact van de cc werd onderbroken waardoor die cc uitviel. Even aan de computer gehangen en dat was rap gevonden.
Prentjes kriskras door elkaar van de afgelopen week:
Het gemiddelde verbruik heeft een tijdje op 4.5 liter gehangen maar is dan toch weer gestegen naar 4.6l.
Uiteraard zou dat wel hoger liggen denk ik mocht ik alleen maar stadsritjes doen of hooligangewijs door de bergen scheuren. Maar bon toch aardig voor zo'n geweldig sportief motorblok.
Alles bijeen weinig steenslagschade op de neus, de voorvork heeft wel wat inslag gekregen.
Slijtage is niet uit te sluiten.
Het is nog altijd erg veel moto voor weinig geld en die prijs moet ergens vandaan komen. De zwarte onderdelen zoals wielen en achterbrug zijn voorzien van een heel erg dun laagje lak. Waarschijnlijk ook nog eens een lak op waterbasis want toch wel erg kwetsbaar en vergankelijk.
Het zout doet haar werk goed, de lak van een van de zijdeksels krijgt cellulitis...
Slijtsporen van de laarzen op de achterbrug zijn uiteraard niet verdwenen De ketting is van de taaie soort, die heeft er nu 48000km opzitten en is eigenlijk nog in prima staat. 60000 is het streefdoel. Het voorste tandwiel was wel al versleten na 20000km. Dus experimenteer ik nu met elke 20000km een nieuw voorste tandwiel. Naar't schijnt not done, maar het werkt voortreffelijk. Er is duidelijk wat mis met dat voorste tandwieltje van ik weetnietwelk merk.
Voorste remschijven zijn nauwelijks ingesleten, de achterste begint toch stilaan richting limiet te slijten.
De middenbok krijgt wel wat te verduren bij een dynamische rijstijl... Maar dat komt wel goed met die grondspeling...
Een smal kofferdeksel is niet apart verkrijgbaar, de volledige koffer in smalle versie wel...
Dat deksel mag eens een nieuw laklaagje krijgen, een vakkundige horizontale parkeersessie heeft voor wat fraaie krassen gezorgd.
Een prentje van vorige week voor de poetsbeurt.
's anderendaags andere kant na de poetsbeurt:
Alles bijeen dus een aardige ketel om mee te rijden. In de afgelopen drie jaar enkel de balhoofdlagers en een vorkkeerring die vroegtijdig versleten waren. Verder gewone onderhoudjes, niks speciaal te melden. Olieverbruik....euhhhh??? Niet meetbaar denk ik. Hij mag nog een beetje blijven, op naar volgend jaar.
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Ge hebt het laatste jaar meer gereden dan de eerste 2 jaren.
Nu kan er een nog flauwere volgen over snelle slijtage, zo op 3 jaar.
Maar hij heeft op 3 jaar bijna zoveel km als mijne blauwe op 17 jaar. Waar in mijn jaren (sinds 2009) wel iets meer aan vervangen is dan een koppel lagers. Proficiat.
Nu kan er een nog flauwere volgen over snelle slijtage, zo op 3 jaar.
Maar hij heeft op 3 jaar bijna zoveel km als mijne blauwe op 17 jaar. Waar in mijn jaren (sinds 2009) wel iets meer aan vervangen is dan een koppel lagers. Proficiat.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Test Yamaha Tracer 900 GT
Mja, ik ben er niet zo van onder de indruk, van die Traceur.
Het blokske is plezant maar komt qua agressie in de buurt van ne gemiddelde KTM. Niet altijd even relaxed om ermee achter nen trage beginnende kandidaat te tsjaffelen. Het zadel is een pijnlijk harde plank. Het originele windscherm is voor mij complete bagger : turbulentie die varieert met de instelbare hoogte van knal op mijn voorhoofd (koppijn en Dafalgan 's avonds) of net onder de helm in mijn nek (onderkoeld 's avonds bij deze temperaturen).
De bediening van het display met het wieltje is eigenlijk ook om mee te lachen : dat knoppeke heeft minstens 6 pogingen nodig om te doen wat ge wilt : de menu verspringt at random ipv te selecteren. Als ge dan gaat draaien dan zittem ineens in een ander menu dat ge NIET geselecteerd had...dat is eigenlijk een totaal zootje. Rijdend bedienen is ook al geen sinecure aangezien het aan de kant van de gashand zit. Niet erg hard over nagedacht, over die ergonomie.
De cruisecontrol is minstens even dramatisch : als ge uw snelheid bvb set op 120 km/h en dan kleine aanpassingen wilt doen (+ en - 3km/h) dan doet hij dat efkes om dan na 5 seconden automatisch weer terug te keren naar het origineel ingestelde getal. Of, weer totaal at random, er gewoon efkes 6 km/h bij te gooien. Ongevraagd dus. De enige manier om uw snelheid dan aan te passen is de CC uitschakelen, met de gas naar de nieuwe snelheid te gaan en hem vervolgens terug te setten.
Het slotsysteem van de koffers is idd zeer bizar. Ondanks het feit dat alles mooi opgelijnd zit geeft dat zodanig veel weerstand bij het sluiten dat ik eigenlijk zit te wachten op de dag dat er gewoon iets afbreekt en er een koffer het ruime sop kiest.
Waar ik mij op windstille dagen ook kan aan ergeren is het enorme gegier/gefluit van de versnellingsbak. Ik kan mij niet herinneren ooit op een motorfiets gereden te hebben waarbij de boite zo van haar oren maakt als een Tracer. Als hij op ralenti staat te draaien dacht ik in't begin eerst dat er iets kapot aan't draaien was, totdat ik de koppeling introk. Lijkt mij voor een hedendaagse motor toch ook wat bizar, zoveel mechanisch lawaai van een versnellingsbak. Maar dat wordt ge uiteindelijk wel gewoon...
Het blokske is plezant maar komt qua agressie in de buurt van ne gemiddelde KTM. Niet altijd even relaxed om ermee achter nen trage beginnende kandidaat te tsjaffelen. Het zadel is een pijnlijk harde plank. Het originele windscherm is voor mij complete bagger : turbulentie die varieert met de instelbare hoogte van knal op mijn voorhoofd (koppijn en Dafalgan 's avonds) of net onder de helm in mijn nek (onderkoeld 's avonds bij deze temperaturen).
De bediening van het display met het wieltje is eigenlijk ook om mee te lachen : dat knoppeke heeft minstens 6 pogingen nodig om te doen wat ge wilt : de menu verspringt at random ipv te selecteren. Als ge dan gaat draaien dan zittem ineens in een ander menu dat ge NIET geselecteerd had...dat is eigenlijk een totaal zootje. Rijdend bedienen is ook al geen sinecure aangezien het aan de kant van de gashand zit. Niet erg hard over nagedacht, over die ergonomie.
De cruisecontrol is minstens even dramatisch : als ge uw snelheid bvb set op 120 km/h en dan kleine aanpassingen wilt doen (+ en - 3km/h) dan doet hij dat efkes om dan na 5 seconden automatisch weer terug te keren naar het origineel ingestelde getal. Of, weer totaal at random, er gewoon efkes 6 km/h bij te gooien. Ongevraagd dus. De enige manier om uw snelheid dan aan te passen is de CC uitschakelen, met de gas naar de nieuwe snelheid te gaan en hem vervolgens terug te setten.
Het slotsysteem van de koffers is idd zeer bizar. Ondanks het feit dat alles mooi opgelijnd zit geeft dat zodanig veel weerstand bij het sluiten dat ik eigenlijk zit te wachten op de dag dat er gewoon iets afbreekt en er een koffer het ruime sop kiest.
Waar ik mij op windstille dagen ook kan aan ergeren is het enorme gegier/gefluit van de versnellingsbak. Ik kan mij niet herinneren ooit op een motorfiets gereden te hebben waarbij de boite zo van haar oren maakt als een Tracer. Als hij op ralenti staat te draaien dacht ik in't begin eerst dat er iets kapot aan't draaien was, totdat ik de koppeling introk. Lijkt mij voor een hedendaagse motor toch ook wat bizar, zoveel mechanisch lawaai van een versnellingsbak. Maar dat wordt ge uiteindelijk wel gewoon...
Nil volentibus arduum