Auto's en dode hoek

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Auto's en dode hoek

Post by Raketman »

Ik begrijp volledig waar Muug zijn idee ivm dat oogcontact vandaan komt.

Ooit, in een KNMV opleiding, hebben Muug en ikzelf op het hart gedrukt gekregen om AUB NIET TEVEEL BELANG TE HECHTEN AAN OOGCONTACT. Echt oogcontact op tientallen meters afstand kunt ge niet verifiëren of dat weldegelijk "contact" is. Voor het zelfde geld zit die bestuurder zijn hoofd wel in uw richting gedraaid maar is die absoluut niet naar u aan't kijken...en gij maar denken dat er oogcontact is.
Veel belangrijker is naar de werkelijke bewegingen van het voertuig te kijken, en daarop gebaseerd uw aanpassingen (positie en/of snelheid) te doen zodanig dat ge de verkeerssituatie onder controle houdt.

Het gaat hier vanzelfsprekend niet over een situatie waarbij er maar 2 weggebruikers in de buurt zijn (bvb 1 motorrijder en 1 automobilist), als er dan tekens gedaan wordt of er wordt gekeken wordt kunt ge er idd gemakkelijker vanuit gaan dat ge weldegelijk gezien wordt. Maar vanop het moment dat er meerdere soorten weggebruikers zijn (auto/fiets/voetganger/vrachtwagen/motorrijder) is het als motorrijder zelfs eerder gevaarlijk om te vertrouwen op oogcontact met een automobilist...
Nil volentibus arduum

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Auto's en dode hoek

Post by Schussboelie »

Droopy wrote: 01 Mar 2022 11:26
Stefke wrote: 28 Feb 2022 15:16 Ik vind die camera's dan weer werkelijk cut. Het...
Je kan dus ook geen oogcontact maken, dus ik weet niet of die mij gezien heeft als ik wil inhalen of tussen de file wil rijden. ...
Wat oogcontact betreft volg ik Stefke volledig, zowel te voet als met de fiets, moto als met de auto, zeker bij het oversteken van een straat of kruispunt. ;)
Dus zonder oogcontact niet inhalen/filefilteren en dergelijke?
Dan ga je niet vlot vooruit raken vrees ik.
Droopy wrote: 01 Mar 2022 11:26
Stefke wrote: 28 Feb 2022 15:16 Ik vind die camera's dan weer werkelijk cut. Het...
Je kan dus ook geen oogcontact maken, dus ik weet niet of die mij gezien heeft als ik wil inhalen of tussen de file wil rijden. ...
Waar Johan van VROM ook op hamerde was dat als jij de chauffeur in zijn spiegel kan zien hij/zij jou ook kan zien en dan weet je dat je niet in diens dode hoek aan het rijden bent. :)
Met die achteruitkijk camera's zal de dode hoek dus kleiner zijn maar heb je helaas het oogcontact niet, geen win/win situatie maar ook geen achteruitgang. :|
Het is niet omdat je kán zien, dat die je ook ziet, of dat ie zelfs maar kijkt.

Als motorrijder moet je er gewoon vooral vanuit gaan dat men je niet gezien heeft.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Stefke
Posts: 2922
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Auto's en dode hoek

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 28 Feb 2022 22:15 Als ge die auto van achteren nadert en ge ziet in die spiegel het gezicht van de bestuurder, dan kan je daar wat mee. Dan speelt die voorruit ook helemaal geen rol.
Dus yep, uit een ander topic...
Image

Ik zie de bestuurder in de camionette. Die was zelfs niet eens met zijn gsm bezig. Die had mij gezien, ging zelfs wat opzij, ik weet iets, ik kan beslissen. Zelfs al keek die niet in de spiegel, ik weet iets. Trucker, idem.
Zelfde oefening met camera... ik weet niks... helemaal niks... Daarom vind ik zo'n camera's cut.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1233
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Auto's en dode hoek

Post by TuttoTerreno »

de spiegels zijn er nog, dus gij ziet exact evenveel.

de bestuurder kan eventueel méér zien, dankzij die camera's.

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Auto's en dode hoek

Post by Schussboelie »

Stefke wrote: 01 Mar 2022 23:08
Blackbert wrote: 28 Feb 2022 22:15 Als ge die auto van achteren nadert en ge ziet in die spiegel het gezicht van de bestuurder, dan kan je daar wat mee. Dan speelt die voorruit ook helemaal geen rol.
Dus yep, uit een ander topic...
Image

Ik zie de bestuurder in de camionette. Die was zelfs niet eens met zijn gsm bezig. Die had mij gezien, ging zelfs wat opzij, ik weet iets, ik kan beslissen. Zelfs al keek die niet in de spiegel, ik weet iets. Trucker, idem.
Zelfde oefening met camera... ik weet niks... helemaal niks... Daarom vind ik zo'n camera's cut.
Als ge al iets weet is dat niet omdat jij de bestuurder in de spiegel gezien hebt, maar omdat die je ruimte geeft, dát is de bevestiging. Niet de spiegel.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Auto's en dode hoek

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 02 Mar 2022 08:00 Als ge al iets weet is dat niet omdat jij de bestuurder in de spiegel gezien hebt, maar omdat die je ruimte geeft, dát is de bevestiging. Niet de spiegel.
:stupid:
Plus, ik ben niet bezig met die spiegels van die wagens vlak bij mij, ik ben bezig met wat er ginder in de verte te zien is.

Wat de opmerking van Raketman over de KNMV betreft: die bevéstigden wat ik al jaren toepaste. Ik moest daarvan dus niet overtuigd worden. Maar goed, niet alles was ginder perfect. Zo verstonden ze niet waarom wij twee het zo belangrijk vonden om de bal van onze voet op de steun te houden. Die zagen er geen graten in om hun voeten te laten afhangen. :roll:

Trouwens, Raketman, zegt de naam Dries Hop u nog iets? :mrgreen: (Raket en ik hebben daar les van gekregen toen we een KGI-opleiding volgden, in 2010)

Hij heeft met een collega een boek uit gegeven dat ik waarschijnlijk wel ga bestellen. "Ontdek het ultieme motorrijden".
https://www.bruna.nl/boeken/ontdek-het- ... 9493277076
Dit is geen theorieboek over wat wel en niet mag, maar een boek dat enthousiasmeert om slimmer te rijden, waarbij je je eigen en andermans veiligheid vergroot. Zorg er als motorrijder voor dat je altijd de regie houdt over alles wat er om je heen in het verkeer gebeurt. Wees een regisseur in het verkeer, maak er een spel van om je elke keer af te vragen: ‘Waarom rij ik hier, in deze positie, met deze snelheid en wat betekent dit voor mij als het gaat om mogelijke risico’s?’ Wees net iets slimmer en tactvoller dan de andere verkeersdeelnemers om je heen, wees ze elke keer net een stap voor én vergeet daarbij vooral niet om te genieten! Dit boek is voor iedere motorrijder, beginnend en (heel) gevorderd. Na het lezen pas je zeker je rijstijl aan. Zo wordt motorrijden nog leuker en veiliger! Dries Hop en Laurens Wisselink zijn beiden erg betrokken bij Veilig Motorrijden. Zij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk motorrijders zo veilig mogelijk rijden. Dries is als tweewielerspecialist bij de Politieacademie betrokken geweest bij het analyseren en reconstrueren van veel crashes met motoren. Daarnaast was hij ruim 30 jaar VRO-kerndocent bij de KNMV. Laurens is sinds 2003 professioneel motorinstructeur en -trainer. Als VRO-docent bij de KNMV en als On Road Veiligheidstrainer bij BMW Motorrad is het zijn dagelijkse werk om beginnende en ervaren motorrijders op te leiden tot veilige(r) verkeersdeelnemers.
Afin, als ge dénkt dat ge kunt rijden, ga dan eens met Dries rijden... :peepwall:

Interview met de heren in de laatste Motoplus: https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... perceptie/

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Auto's en dode hoek

Post by Droopy »

Schussboelie wrote: 01 Mar 2022 22:36 ...
Dan ga je niet vlot vooruit raken vrees ik.
...
Het is niet omdat je kán zien, dat die je ook ziet, of dat ie zelfs maar kijkt.
...
Als motorrijder moet je er gewoon vooral vanuit gaan dat men je niet gezien heeft.
Shussboelie, je leest en denkt er dingen bij die ik niet gezegd heb. :whip: ;)

Het is niet zo dat ik enkel en alleen oogcontact zoek als ik door een file rij want dan zou inderdaad niet vlot vooruit geraken maar het is voor mij wel een handige tool om me zekerder te voelen. :)
Wees gerust ik ga er niet automatisch vanuit dat de ander me gezien heeft en weet goed genoeg dat een motorrijder zijn/haar eigen airbag is. ;)

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Auto's en dode hoek

Post by Schussboelie »

Droopy wrote: 05 Mar 2022 12:05
Schussboelie wrote: 01 Mar 2022 22:36 ...
Dan ga je niet vlot vooruit raken vrees ik.
...
Het is niet omdat je kán zien, dat die je ook ziet, of dat ie zelfs maar kijkt.
...
Als motorrijder moet je er gewoon vooral vanuit gaan dat men je niet gezien heeft.
Shussboelie, je leest en denkt er dingen bij die ik niet gezegd heb. :whip: ;)

Het is niet zo dat ik enkel en alleen oogcontact zoek als ik door een file rij want dan zou inderdaad niet vlot vooruit geraken maar het is voor mij wel een handige tool om me zekerder te voelen. :)
Wees gerust ik ga er niet automatisch vanuit dat de ander me gezien heeft en weet goed genoeg dat een motorrijder zijn/haar eigen airbag is. ;)
:thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Auto's en dode hoek

Post by Raketman »

Ik gebruik nu nog altijd dagelijks dingen in mijn eigen lessen die ik van Dries geleerd heb ivm rijden op de openbare weg : positie en snelheid...Weet zoveel mogelijk waarom je ergens op een bepaalde breedte-positie rijdt op je rijstrook/ rijhelft. Ook geef ik nog altijd de top drie van meest voorkomende ongevalssituaties mee, om ze toch een basis risicoperceptie te geven (afdekongevallen, afslaande tegenliggers, motorrijder linksaf in druk verkeer,...).

'k Zou daar eigenlijk nog veel meer willen over vertellen maar daar is gewoon geen tijd voor :? ...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Auto's en dode hoek

Post by F M »

Tijd kun je maken (zegt mijn chef toch).

Afdekongevallen? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Auto's en dode hoek

Post by Raketman »

Ongevallen waarbij een motorrijder zichzelf afdekt of onzichtbaar maakt door een slechte positionnering (te dicht bij gesloten voertuigen rijden, teveel naar rechts rijden als er geparkeerde voertuigen staan,...). Of "mentaal" afgedekt worden door een voertuig dat hoger in de pikorde staat in de lijst van de voertuigidentificatie van een automobilist (dat zijn dus ook situaties waarbij een motorrijder denkt dat hij oogcontact heeft met een automobilist, terwijl die eigenlijk naar iets totaal anders aan't kijken is).
Nil volentibus arduum

Post Reply