Wanneer versleten?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Wanneer versleten?

Post by Koeno »

't is een domme vraag misschien...
Bij gewone baanbanden valt het wel op wanneer het profiel te ver weg is.
Of wanneer ze te oud zijn..

Maar met zo'n semi-look-a-like noppenbandje heb ik geen ervaring.
Tuurlijk staat er nog rubber op, maar op die nop staat ook zo'n extra lijntje (zie foto's hieronder), is dat dan een slijtageindicator?
maar sommige noppen zijn ook al wat stevig beschadigd (overblijfsel van een ritje in frankrijk waar in modder ook bakstenen verstopt lagen).
(ik denk dat ze momenteel ergens 4000km op de teller hebben)

https://koenonline.be/jGallery2/cache/a ... 215032.jpg
https://koenonline.be/jGallery2/cache/a ... 215012.jpg
https://koenonline.be/jGallery2/cache/a ... 214956.jpg

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wanneer versleten?

Post by Stefke »

In principe moeten daar ook indicators instaan. En misschien ook merktekens (een pijltje of TWI) voor die indicators makkelijker te vinden. Lijntjes zijn zelden indicators en zeker niet op de noppen, eerder tussen de noppen. Leeftijd kan je weervinden op de flank natuurlijk. En wanneer de noppen geen grip meer geven in onverhard schieten ze hun doel ook voorbij natuurlijk.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Wanneer versleten?

Post by TuttoTerreno »

op de eerste foto zie je de indicator links midden tussen de zijdelingse noppen

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wanneer versleten?

Post by Blackbert »

Als je met wegbanden aan de indicator zit duurt het echt niet lang meer voor je aan de staaldraad bent.
In mm zijn die noppen nog lang niet aan dat punt maar zoals Stefke zegt, op onverhard ga je merken dat het beste eraf is. vooral in de modder of op (grote) steenpistes. Ze gaan zich gedragen als een wegband.

Een achterband met noppen slijt redelijk gelijkmatig, een voorband slijt in 1 richting (remmen) waardoor de vlakke blokken schuine blokken worden. Als de band geen draairichting heeft (Pirelli MT21 bvb) kan je die omdraaien om de levensduur wat te verlengen.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wanneer versleten?

Post by Koeno »

Qua slijtage blok is er zeker nog marge (op de zijkant).
Qua leeftijd is de band dacht ik 2jaar oud.

Naar mijn gevoel is de achterkant vrij vierkant aan't worden.
Op asfalt een bocht in gaan, dan moet hij precies over een bepaald punt geraken (heeft hij naar mijn gevoel altijd al gehad, maar het word erger).
Vooraan heb ik niet meer last als voorheen...

De tekening op de zijkant van de "middenste" blokken komt wel vrij goed overeen qua hoogte met de slijtage indicator op de zijkant...
en dan zou het in't midden vrij dicht bij "op" zijn.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wanneer versleten?

Post by Muug »

Stefke wrote: 16 Mar 2022 22:32 wanneer de noppen geen grip meer geven in onverhard schieten ze hun doel ook voorbij natuurlijk.
Ik denk eerder dat er met 100% wielspin just niks meer wordt voorbij geschoten. 8-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Wanneer versleten?

Post by OzzePaa »

Met het rubber in je post, zou ik nog wel wat km's durven doen, KoenO ;) ... op onverhard zal het zoals hierboven al gezegd wel niet meer optimaal zijn en op asfalt rammelen ze ongetwijfeld met die beschadigingen ... maar een band kan wel wat hebben. Dat "inklinken" na wat aandringen ken ik ook : heerlijk dat verschil als je weer op vers rubber staat :!: :lol:
Hieronder een paar voorbeelden wanneer ik ze vervangen heb op de GSA ... de TKC70 voorband heeft toen nog een Heidi Scout mee versleten. Achter verraste me het wel :oops: dat ding was echt heel snel weg van nog zo'n 3mm tot wat je ziet na een forumritje in de Polders. Heeft het in die toestand toch nog zo'n 80km autostrade uitgehouden :o :mrgreen:

Maar natuurlijk niks zo fijn als nieuw ongeschonden schoeisel hé ;) :thumbsup:

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wanneer versleten?

Post by Koeno »

Ik ben me er van bewust dat ze nog wel eventjes meekunnen...
schuddebuiken hebben ze van in't begin gedaan...

vroeg me gewoon af wanneer het vervang moment er ongeveer is.
Zolang als ozzepaa ga ik precies niet wachten.

Achteraan ben ik vrij zeker als ik het wiel losmaak dat ik hem kan laten rechtstaan, en dat ze dus vrij vierkant aan't worden zijn.
maar ze geven (allroad) zeker nog grip.

vroeg me gewoon af wanneer de ervaren rotten hier beginnen vervangen..
ozzepaa wacht blijkbaar tot hij het karkas kan inspecteren :mrgreen:

Post Reply