Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
F M
Posts: 5080
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 01 Apr 2022 22:27 rondrit .
Een probleem bij Zumo's. Sinds de 550. Je moet eerst op de track zitten, en niet meer vlakbij het begin- en eindpunt, en dan mag je de route pas activeren.

Of je maakt de track zo dat het geen rondrit meer is. Dus het begin verderop leggen, of het einde vroeger leggen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Tom Twin »

TuttoTerreno wrote: 01 Apr 2022 22:27 Nog eens een propere track ingeladen in de XT.

En gezien de XT volgens de garmin publiciteit daarvan een route kan maken, ook dat geprobeerd.

Het werkt.

Alleen volgt de route de track niet maar brengt je asap naar het eindpunt. Nogal stom als je een soort van rondrit had gepland… :wall:

Maar gezien de track nog mooi op het schermpje verscheen, die maar gevolgd. Dat ging uitstekend, m.i. beter dan met routing instructies.
Jij hebt blijkbaar nog een grotere afkeer van Garmin dingen als ik! :lol:

Van de zomer was het weer prijs. In het terugkomen vanuit de Vogezen wou een medereiziger zijn Supergeweldige nieuwe Zumo uitproberen. Ik moet eerlijk zeggen dat we in de Vogezen nog niet te veel last hebben gehad van die Zumo, ik reed meestal voorop met de routes op mijn Samsung geopend in de Osmand+ app, kon eigenlijk niet mis gaan. Maar in het terugkeren wou de hipster in het gezelschap toch een snelle maar motorvriendelijke route laten generen door zijn Zumo. Duurde zo ongeveer een dik uur voor alles ok was. Ik opende Wase en selecteerde de optie om motorvriendelijke wegen te gebruiken. Enkele seconden later had ik een route. De eerste 25% bleek net hetzelfde te zijn als die met de Garmin logaritmes berekende route en toek kwamen we bij een wegomlegging uit. Wase stelt een alternatief voor. Garmin wou er door maar dat ging niet. Route werd herberekend en 30 minuten later, na een stuk autosnelweg, stonden we in het centrum van Nancy. Toen werd ik boos. We hebben verder Wase gevolgd...
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Stefke »

Stoffel wrote: 01 Apr 2022 21:55 Awel, hier enkel positieve ervaringen met Garmin…
De 660 vond ik de beste..
Absoluut topgerief! Nog nooit problemen mee gehad! Ligt hier al 10 jaar ergens in een kast.... :peepwall:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Marsman »

Tom Twin wrote: 02 Apr 2022 11:52 Jij hebt blijkbaar nog een grotere afkeer van Garmin dingen als ik! :lol:
met de 2610 ben ik toendertijd aan het echte GPS-avontuur begonnen. Die was inderdaad nogal traag en de antenne van mijn Tripy 1 was een stuk krachtiger, maar hij heeft me wel overal gebracht waar ik zijn moest. De allergrootste stommiteit die ik toen heb begaan was om dat ding aan mijn oudste zoon te geven omdat die 550 er toen toch wel redelijk blitz uitzag. Sindsdien heb ik ALTIJD miserie gehad met die dingen. Ik ben intussen aan mijn 2de 590 toe en heb één en ander kneepje geleerd, maar het blijft huilen met de pet op want op de meest onverdachte momenten springt de prul uit haar vel en wordt het totaal onbetrouwbaar.

En als je denkt dat het met dubbel-tom beter gaat: ooit eens een ritje met een collega gemaakt en die heeft zo'n 500 (of iets dergelijks) en hij ging voor de route zorgen. Halverwege hebben we dat ding van grote miserie maar af gezet en zijn we wat gaan improviseren. Zo is het dan toch nog een toffe rit geworden...


:wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall: :wall:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

J2FK
Posts: 139
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by J2FK »

Stoffel wrote: 01 Apr 2022 21:55
Awel, hier enkel positieve ervaringen met Garmin…
De 660 vond ik de beste..
Helemaal mee akkoord. 8-)
Ook nog steeds ferm content van mijne garmin, ne zumo 660 van 2009 8-) 8-).
Alles nog origineel, houder, bedrading, batterij, case, ... etc. Beetje traag in het rekenen maar eenmaal de route beet, laat hij deze niet meer los. Ken da spel van binnen en van buiten.
De zoon heeft nen XT en heb daar eens wa mee geprutst, maar... nope, nie mijn ding. Dus toen ik vorig jaar eentje cadeau kreeg van hem, heb ik hem bedankt, de centjes terug gegeven en de zumo XT geretourneerd.
Zumo 660: ..... Fantastisch spel.....niewaar Marsman :rayof: :lol: :lol:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1240
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

Vandaag gewoon de tracks op t schermpje gezet en gevolgd. Lukte perfect. Als je kant en klaar tracks van een organisator krijgt, is dat televieseke best handig.
Als t goe is, zeg ik het ook :mrgreen:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Marsman »

J2FK wrote: 02 Apr 2022 21:56
Stoffel wrote: 01 Apr 2022 21:55
Awel, hier enkel positieve ervaringen met Garmin…
De 660 vond ik de beste..
Helemaal mee akkoord. 8-)
Ook nog steeds ferm content van mijne garmin, ne zumo 660 van 2009 8-) 8-).
Alles nog origineel, houder, bedrading, batterij, case, ... etc. Beetje traag in het rekenen maar eenmaal de route beet, laat hij deze niet meer los. Ken da spel van binnen en van buiten.
De zoon heeft nen XT en heb daar eens wa mee geprutst, maar... nope, nie mijn ding. Dus toen ik vorig jaar eentje cadeau kreeg van hem, heb ik hem bedankt, de centjes terug gegeven en de zumo XT geretourneerd.
Zumo 660: ..... Fantastisch spel.....niewaar Marsman :rayof: :lol: :lol:
inderdaad, uw ding werkt naar behoren. :thumbsup:

Maar vertel dat eens aan de mannen van Waypoint in Leuven en die zullen iets helemaal anders zeggen. Toen ik daar voor de zoveelste keer mijne 590 ten einde raad op den toog gesmeten heb, wisten ze mij te vertellen dat er met die 590 eigenlijk zeer weinig problemen waren. In tegenstelling tot de 660 die één van de grotere mislukkingen is geweest van garmin.

Niet mijn woorden hé...
:lipsrsealed2:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by OzzePaa »

Awel, het zal wel aan mij liggen :mrgreen: , maar ik durf er een six-pack Duvel op verwedden dat ik een route kan maken in MapSource, op OSM-kaart/Freizeitkarte over de kleinste wegskes en paadjes en alle ander asfalt, met inbegrip van directe routes als er echt geen wegske is (wat in City-Navigator dus vaak het geval is), daar een track van genereren in BaseCamp en die voederen aan de XT (of m'n 550 of de 340 whatever ...). Het toestel er een route van laten maken (die wordt ook schoon op de niet-bestaande-wegskes gelegd!) en dan dat tripke gaan rijden zonder dat de Zumo me een meter verkeerd stuurt. Onderliggend maak ik de track zichtbaar, zodat een uiterst zeldzame afwijking direct zichtbaar is en het enige wat dan soms gebeurt is dat, veelal na een stuk(je) niet-bestaande-weg, de ETA op het huidige uur komt te staan, maar dat is met een stoppen-en-herladen van de route op 20 sec. opgelost. Rijden in "3D-modus" is wat mij betreft ook dikke shit : 2D is véél duidelijker en handiger als je eens een afslag mist of een omleiding moet volgen/zoeken om weer "on track" te komen.
Gesproken aanwijzingen gebruik ik sowieso niet : een bliksemblik op het schermpje vertelt perfect wanneer en over hoeveel meter er moet afgedraaid worden :geek: In feite komt het er op neer dat ik gewoon "op track" rijdt, met de extra info van afstand tot afslag, of (bv op ottostrade-wisselaars) de te volgen wegstrook bij "moeilijke" situaties.
Zoals FM zegt is een zekere kennis van hoe één en ander werkt en her en der wat truukjes kennen wel van doen (bv het probleem dat Tutto aangaf) maar voor de rest : TOPDING, de XT :thumbsup:
De 3-serie en de 590 hadden/hebben inderdaad (dikke) flaws, maar aan de oldies en deze XT kan wat mij betreft niks tippen. Op de fiets gebruik ik Osmand. Da's ook dik OK als je tenminste de smartfeun van juice kan voorzien, want dat progje suckt stroom als de beste. Alle Zumo's zijn ook al tegen alle denkbare snelheden allis van den brommer getuimeld ... wat blutsen en krassen maar bleven gewoon werken. Het televieziescherm van de XT is echter blijkbaar niet zo robuust, want die donderde hier laatst van de dressoir, viel op een hoekpunt op de travertin-vloer en vertoont nu een reeks barsten en barstjes. Doet echter niks af aan de functionaliteit ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5080
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by F M »

:stupid: wat betreft de XT.

Maar ja:
1. Je moet de onhebbelijkheden kennen en weten hoe ermee omgaan. Je moet er dus tijd in (willen) steken, of het loopt inderdaad mis.
2. Zoals OzzePaa bereid ik alles voor op de PC. Ik gebruik ondertussen al jaren Basecamp i.p.v. Mapsource. Het toestel is inderdaad slecht als je het zelf mooie routes in mekaar wil laten steken. Maar zo gebruik ik een GPS-toestel niet.

Die 2 zaken maken dat het voor heel wat mensen geen goed toestel is.

Maar voor mij en Ozzepaa wel. :)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Schussboelie »

En voor mij!
Ik maak voor mezelf ook de routes op voorhand in Basecamp en ben met plezier via de 660 en 590 bij de XT uitgekomen.
Ik heb er weinig last mee. :dontknow:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5080
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by F M »

Tom Twin wrote: 02 Apr 2022 11:52 Maar in het terugkeren wou de hipster in het gezelschap toch een snelle maar motorvriendelijke route laten generen door zijn Zumo.
Zoals ik al zei: daar bakt de XT niets van. Geen enkele Garmin trouwens. Als je een toestel wil dat motorvriendelijke routes maakt, blijf weg van een Garmin.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

Lang leve de TomTom 550 :mrgreen:

Kijk, ge moet gewoon twee gpsdingen op uw moto monteren. Ene om routes te volgen en ene om motorvriendelijke routes te laten berekenen. Dat werkte in de Vogezen vorige zomer perfect :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1240
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

just geld afgehaald bij een "drive-in geldautomaat"


:ugeek:

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 08 Apr 2022 14:33 just geld afgehaald bij een "drive-in geldautomaat"
:ugeek:
Ge zijt de vitrine van een bank binnen gereden of wa :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1240
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

Nee, een echte "drive-in bancomat" in een apart hok, met op- en uitrit, naast een grote parking van een supermarkt.

De geldautomaat bedienbaar vanuit je auto, of terwijl ge nog op uwe moto zit (verticaal bedienpaneel).

Uiterst praktisch.

Volgende keer dat ik er passeer, neem ik ne foto.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1240
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

ik ben een beetje op zoek naar een auto voor de echtgenote (nadat de vorige niet meer door de keuring raakte).

en eigenlijk wil ze eens een nieuwe wagen.

Gisteren iets gaan proefrijden, alles ok. Maar dan het "verkoopgesprek" met het mooie meisje van het Glaspaleis waar de interne muren uit LCD schermen bestonden...

die willen dus niets meer verkopen, hé. De auto of de onderliggende prijs ervan is compleet irrelevant.
het enige waar de meid in geïnteresseerd was, is hoeveel ik maandelijks wou "leasen" (huren).

ze tikt dan wat uit de lucht gegrepen (grote) getalletjes in, en ziedaar, de maandelijkse premie verschijnt.

op het aanbod stond de wagen niet eens vermeld

dat is blijkbaar gewoon een bankbediende die een dure lening (op een te groot leenbedrag) wil aansmeren.

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Blackbert »

Als je er dan toch intrapt en het gesprek komt eindelijk op een voertuig, dan begint het pas. Vooral bij het hoofdstuk opties zal dat hoofdje vaak de lokale nee-beweging maken omdat ze er de nodige electronica niet kunnen insteken. Of je moet willen wachten tot kerst.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1240
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

het gewoon over een van de beschikbare voertuigen waar ze kennelijk niet vanaf geraken...

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Stefke »

Ghent Motor Event. Ik was haast vergeten waarom ik zo'n hartsgrondige gloeiende bloedhekel heb aan zo'n massa evenementen.... Maar bon ik had mij vorige week in een onbewaakt moment ingeschreven voor twee testritjes in de vroege ochtend. :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

Stefke wrote: 24 Apr 2022 15:23 Ghent Motor Event. Ik was haast vergeten waarom ik zo'n hartsgrondige gloeiende bloedhekel heb aan zo'n massa evenementen.... Maar bon ik had mij vorige week in een onbewaakt moment ingeschreven voor twee testritjes in de vroege ochtend. :roll:
en, zeg eens, waarom heb je daar een bloedhekel aan? :laughing:

Locked