04-04-2022 Mettet

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

04-04-2022 Mettet

Post by Koeno »

't Was weer zover... 1e circuit dag van het jaar.
En de laatste weken zo'n prachtig weer... wel nu dus niet :p

3°C bij aankomst & start eerste sessie.
Veel wind, dus onze circuittent konden we opzetten, maar de zijwanden konden we niet gebruiken.
(waardoor ook onze elektrische vuurtjes niet echt veel zin hadden).
Dus hele voormiddag in de wind gezeten...

Veel volk op de baan, en bij de beginnersgroep (waar ik nog steeds thuis hoor vrees ik) was het héél druk,
maar vooral een serieuze mengeling van echte rookies en mensen met al wat meer ervaring...
Ik schaar mijzelf niet graag onder iemand met ervaring, maar in deze groep was het niet fijn rijden...
zelden zo'n grote verschillen gehad in een beginnersgroep...

Jo had zijn blade mee waarmee hij feitelijk nog nooit gereden had...
Zijn vorige 929 werd vervangen door een nieuwere modelleke :p
na 1e sessie onderkuip er moeten afhalen want die was aan't wegsmelten (nochtans volledige originele uitlaat).

Ik had deze keer nog eens de CB1000 mee (ik twijfel nog steeds om de CBR of CB1000 voor circuit gebruik te houden).
Deze keer lag onze focus op zitpositie, tijdens de middag wel eens naar ronde tijden gekeken,
maar we wisten beide dat het niet denderend zou zijn.
Te koud...

Ik kijk uit naar de foto's om te zien of mijn "focus" op zit positie ook effectief iets uitgedaan heeft.

Jo haalde 1:30 en mocht daarmee in theorie door naar de volgende groep.
Ik bleef steken op 1:34 en hoorde daardoor bij de snelste in de traagste groep (see what I did there?)
(in vergelijking met vorig jaar reden we beide dus bijna 10 seconden trager... deels koude, deels de drukte, deels het grote verschil in ervaring)

Na de middag begon het te regenen... regen en 4°C is enkele kans op verlies...
De persoon naast ons was blijkbaar instructeur op Spa, kwam babbeltje slaan en zei vrij droog:
Go home guys, street tyres, cold temperatures, rain and a track that is this tight... Nothing to gain...

Ik moest niet overhaald worden, zodra het begon te regenen had ik beslist om te stoppen.
Het moet uiteindelijk nog plezant blijven ook.
Jo twijfelde nog tot de Spa-dude zijn "preek" gaf.

Tijdens de rit naar huis begon het bij mij te knagen of de CB1000R wel een blijver is...
op de baan is hij bangelijk als het wat sneller mag gaan, maar qua zitpositie pijnlijk voor mijn knieën (na 100km beginnen knieën te protesteren).
Ik ben vrij zeker dat ik een 100Pk versie vast heb en mijn cbr is "full power" dus 110pk.
Maar vooral, ik vind de cbr veel vlotter op circuit....
Enige reden om de CB1000R te houden is dus ABS.... maar om mij daar nu op vast te pinnen.... omdat ik ene keer dom val...
dus kortom: den duust (met niet aggressieve mapping) zal wss verkocht worden, en de cbr 600 mag gewoon blijven.

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Muug »

:thumbsup:
Verstandige beslissing.
Den dude sprak dus vrij droog, ondanks de regen? :whistling:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Koeno »

Ik moest mezelf in 1 stuk houden he.
Er staat binnen 2 weken nog een dagje croix op de planning.
In mei een motorweekend en in juli een reisje...

kga niet alles wegsmijten op 1 nat circuitdagje... been there, done that, didn't get a tshirt :(

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Koeno »

Jo & Ik
Image

Ik die kort nadien op het rechte stuk de duimen moest leggen tegen een R1250GS
Image

Kijk eens naar die fantastische zitpositie :lipsrsealed2:
En naar mijn gevoel was dat een pak beter :dontknow:
Image

Wel met veel vertrouwen kunnen rond rijden.
Bizar feitelijk als je bedenkt dat het ergens 4°C was met een ijskoude wind...
Image

Ik vind zo langzaamaan het vertrouwen van 3 jaar geleden terug... Dus nu wordt het weer gevaarlijk :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Muug »

Je zit er goed op en je gaat lekker schuin. :thumbsup:

Maar ik kan u zeggen dat je zelf nog VEEL meer naast het zadel kan zitten, en nog VEEL meer schuin kan hangen met je lichaam. Echt aan de tank hangen met je buitenbeen, dat gevoel moet je hebben. Je lijf moet echt weg zijn van de moto. Plus nog eens gigantisch hard naar voren geplooid, kop zo veel mogelijk uit de wind. In die linkerbocht bvb zou je met je kinnebak bij wijze van spreken ter hoogte van de linkerstuur helft moeten zitten.
Als ik er even de ruggengraat als je lichaamsas bij mag nemen: die hoort evenwijdig te blijven met de verticale as van de motorfiets (verticaal indien de moto op zijn middenbok zou staan, die as kantelt natuurlijk met de moto mee...) plus je lichaamsas mag gerust buiten je zadel liggen. Jep, zover uit je zadel moet je komen.

Dit bvb lijkt héél extreem, maar is het dat wel? Let ook op hoe enorm hard zijn linkerarm geplooid is! Je ziet ook dat linkerknie en linkerelleboog elkaar raken, wat logisch is als je zo in elkaar gedoken zit.
Image

Deze foto toont héél mooi waar je kop hoort te zitten. Moest er een spiegel zijn hij zou met zijn neus tegen zijn spiegel kleven, of de spiegel zou recht voor zijn ogen staan (waardoor ie niks zou zien). Opnieuw zwaar naar voren gebogen romp, heel sterk geplooide linkerarm, elleboog en knie kunnen elkaar raken.
Image

De foto hierboven komt van deze site:
https://www.revzilla.com/common-tread/h ... motorcycle
Toevallig zie ik dat de info komt van vader en zoon "Code", waarbij de vader de schrijver is van "Twist of the wrist" (en andere) en oprichter van de Californian Superbike School. Trainers van wereldkampioenen. Mensen die ik graag geloof, kortom.
Ook de foto wat lager in het artikel, waarbij de Pramac-Ducati racer met zijn helm bijna zijn rechterstuurhelft raakt toont heel mooi wat een correcte lichaamspositie is.
Opnieuw, dat is een extreem voorbeeld, want de racer hier is extreem hard aan het racen, wat normale mensen niet doen, dus hier een voorbeeld van Dylan Code waarvan ik vind dat de zitpositie perfect geschikt is voor ons, normale circuitrijders. :thumbsup:
Image

Nog een erg leuk artikel (waar eerste foto uit komt) dat je zéker moet lezen: https://www.johnmckown.com/bodyposition
Deze foto van een héél foute zitpositie staat er ook in, met prachtige details. Héél veel beginnende racers gaan zo zitten en maken letterlijk al deze fouten.
Image
Plus iets over de wijze waarop je met je binnenhand je stuur vast dient te houden, iets dat ikzelf pas voor het eerst te horen kreeg tijdens mijn tweedaagse bij Stephane Mertens, een handvol jaren geleden:
Image

Allez, nu heb je wat om op te oefenen tijdens je volgende sessie. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Koeno »

Pas op.... de theorie ken ik (vrij ok)... inclusief de screwdriver grip...
En naar mijn gevoel was ik dat ook al aan't doen (zoals de voorlaatste motorrijder in jouw post doet) maar niet zo "extreem".
maar kijk, foto's vertellen een ander verhaal...
nog veel oefenen dus...

Maar het bredere stuur van de cb1000r vind ik daarin wel tegenwerken..
ach ik zat met zoveel meer vertrouwen op de moto deze keer... Dat deed ook deugd...
na 3 jaar uiteindelijk weer gewoon rustig vertrekken, en kunnen gassen, wat leuker inhalen enzo...
zelfs twijfel over de CBR600 weer meenmeen (omdat die toch iets makkelijker lijkt te zijn op circuit)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Muug »

Koeno wrote: 06 Apr 2022 15:34 het bredere stuur van de cb1000r vind ik daarin wel tegenwerken..

ach ik zat met zoveel meer vertrouwen op de moto deze keer... Dat deed ook deugd...
Het soort stuur en de globale zitpositie zal inderdaad ook wel een grote invloed hebben hoe men zich plooit op een moto.

Dat laatste is het allerbelangrijkste. :rayof:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 04-04-2022 Mettet

Post by Blackbert »

Bon, voor ene die er de ballen van kent

dat gat moet meer op het zadel "zitten" (contact) met de buitenknie rond de tank gehaakt.
intussen met die buitenvoet nog wat druk zetten ook misschien (banden tegen de baan duwen)
binnenhandvat anders grijpen zodat die elleboog naar buiten en naar onder kan, als vanzelf. (duim bovenop, met het handvat mee)
kop en schouders naar rechts en lager, naast de moto, daarvoor moet die elleboog ook uit de weg kunnen
als dat gat meer in het zadel blijft komt er ruimte om die binnenenkel in lijn te houden met het been, voor meer steun en controle (motorbeheersing door die knie binnen-buiten te bewegen?)
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply