Beestjes in mijn oren

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

"Adventure helmen: De adventurehelm verenigt de kwaliteiten van een straathelm en een crosshelm. Ideaal dus voor rijders die met een trail- of adventuremotor rijden.
Plus= Comfortabel, bescherming op straat en off-road, stiller dan een crosshelm, kan gecombineerd worden met een crossbril.
Min= Minder ventilatie, zwaarder dan een crosshelm, niet geschikt voor motorcross of endurocompetitie."

Wat de klep op een adventure helm betreft: die is er eigenlijk meer voor de looks. :roll: Ik heb een Shoei Hornet DS. De klep is te kort om binnenschijnende zon tegen te gaan. :roll:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Beestjes in mijn oren

Post by OzzePaa »

Als het daar over gaat : m'n budget-LS2 staat in principe altijd "open".
Ja, ik besef dat dat in "omstandigheden" nefast kan zijn, maar het claustrofobisch gevoel, beter zicht en meer lucht halen het van die plausibiliteit. Van beesjes geen last, maar daar hebben de vitrines op Gertruud en Den Blaawe Geschelpte natuurlijk groot aandeel aan.
Het vizier van de Arai-X3 staat ook altijd open, behalve (net als voor de LS-2) als het ouw-wijven blijft regenen.
Daar is het "opgesloten" gevoel niet (zo) prominent en zoals hier al aangegeven : veel "lucht".
De zonneklep is wel fantastisch ! Zeker in lage-zon-periodes een zaligheid t.o.v. een "gewone" helm.
Best tevree met die twee exemplaren dus ...
In koudere tijden zit er ook een helmmuts onder, soms eentje met windstopper.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla


User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Blackbert »

Een deftige helm van gelijk welk type heeft een keurmerk. voor gebruik op een motorfiets, eender waar. Een voorbeeld dat daar buiten valt: de pispotjes die de HD binken op hun kop planten.

Een cross/enduro met grote klep heeft geen vizier. Bril erbij en je kan die elastiek vervangen door 2 kortere met een set kleefbevestigingen die je aan de helm plakt. heel simpel om met 1 hand de bril te lossen en achterom weer vast te zetten. Wel zeer liudruchtig op de baan.
Mijn eerste adventurehelm was een Uvex (uit produktie) waar er, met het vizier open, ruimt genoeg is om de elastiek van de crossbril door te laten. Handig omdat er weer meer lucht binnenkan dan met een gesloten vizier.
Bij de huidige Shoei is het krapper.

Laat u niet verleiden door de goedkoopste op de markt, maar de duurste hoeft ook niet persé.
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Tom Twin »

... En de marteling die je ondergaat als de regendruppels als spelden tussen helm en crossbril in je huid prikken ... :whistling:

Bij een crossbril is het gat om door te kijken wel wat groter, de helm is lichter en de klep is groter. Mijn reis door Albanië, die voor een groot deel offroad was, heb ik met een crosshelm gedaan en dat is echt wel confortabeler op zware stukken, dat beetje extra zuurstof kan je dan goed gebruiken.

Nu heb ik een Shoei Hornet ADV souvereign in matching collors, die zit heel strak maar verluchting is meer dan ok voor een ontspannen rit. De klep is ook vrij groot maar daar zitten gaten in waar de wind door kan. Dat help tegen de lage zon zonder dat je die klep voelt trekken aan je helm. Dat was bij mijn Arai Tour X wel problematisch.

Maar we wijken af, het ging over beestje in je oren. Nog erger zijn beestjes in je ogen, dat is pas miserie!
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Beestjes in mijn oren

Post by den Bullet »

Tom Twin wrote: 11 May 2022 15:09 ... En de marteling die je ondergaat als de regendruppels als spelden tussen helm en crossbril in je huid prikken ... :whistling:
Ben ik al bijna 50 jaar gewoon; ook de hoofdpijn in de winter ...
Tom Twin wrote: 11 May 2022 15:09 Maar we wijken af, het ging over beestje in je oren. Nog erger zijn beestjes in je ogen, dat is pas miserie!
Maar ik heb nooit met onbeschermde ogen gereden; uiteraard in eerste instantie de gewone bril waarvan ik het montuur koos in functie van het motorrijden, maar ook met de onafscheidelijke Climax-stofbril (bij de jethelm; niet bij de systeemhelm) 8-) 8-) 8-)

Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Beestjes in mijn oren

Post by TRooPER »

sinds er een paar Sena oortjes met velcro in de helm zijn geplakt, is er bijna geen ruimte voor ongevraagde beestjes door te vliegen naar de oorruimte.
en als brildrager soms wel last van kamikaze vliegjes op de glazen, wat een vettig boeltje kan worden als je dat uitveegt met dikke vingers en handschoen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Beestjes in mijn oren

Post by OzzePaa »

TRooPER wrote: 16 May 2022 14:52 ....
en als brildrager soms wel last van kamikaze vliegjes op de glazen, wat een vettig boeltje kan worden als je dat uitveegt met dikke vingers en handschoen.
Ja, da's dan écht een bloederig zicht :mrgreen:
Heb verder, als permanent-onverantwoordelijk-"open"-rijdend-met-grote-Ray_Ban-op-de-neus wel de ervaring dat, zogauw er een kamikaze het front beroert, bliksemsnel efkes opzij kijken heel dikwijls dat vliegend spul weer doet wegwaaien.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 16 May 2022 15:20
TRooPER wrote: 16 May 2022 14:52 ....
en als brildrager soms wel last van kamikaze vliegjes op de glazen, wat een vettig boeltje kan worden als je dat uitveegt met dikke vingers en handschoen.
Ja, da's dan écht een bloederig zicht :mrgreen:
Heb verder, als permanent-onverantwoordelijk-"open"-rijdend-met-grote-Ray_Ban-op-de-neus wel de ervaring dat, zogauw er een kamikaze het front beroert, bliksemsnel efkes opzij kijken heel dikwijls dat vliegend spul weer doet wegwaaien.
yeah, maar zijn ingewanden blijven toch hangen, op zijn minst voor een stukje. :(

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Beestjes in mijn oren

Post by F M »

En het is vooral leuk wanneer je een video-opname maakt op je favoriete col in de Spaanse Pyreneeën, je achteraf tot de vaststelling komt dat er een vlieg op de lens van de camera plakt, en de vleugels de ganse tijd in de wind blijven wapperen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Beestjes in mijn oren

Post by OzzePaa »

F M wrote: 16 May 2022 16:45 En het is vooral leuk wanneer je een video-opname maakt op je favoriete col in de Spaanse Pyreneeën, je achteraf tot de vaststelling komt dat er een vlieg op de lens van de camera plakt, en de vleugels de ganse tijd in de wind blijven wapperen...
Godver.... ja :!: :lol: Ook al meegemaakt :furious3:
En ge kunt er vergif op innnemen dat, als ge daar op anticipeert en de lens proper maakt vóór je aan zo'n hemels traject begint, er gegarandaard, en zonder jouw medeweten, opnieuw een stekeblind vliegend onding just die 2 vierkante centimeter uitkiest om z'n miserabel bestaan tot een end te brengen :pillepalle: :lol: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply