Hallo,
Zit mijn een vervelend probleem.Heb laatst een rit gemaakt van ongeveer 70 km,op bestemming aangekomen,na enige tijd terug willen vertrekken.....moto deed niets meer.Zelfs de lichtjes branden niet meer,compleet niks. Dacht eerst een zekeringen,maar dat was de oorzaak ook niet.Vriend opgebeld,startkabels aangehangen en voila,hij ging weer.Thuis gekomen;stilgelegd,proberen weer te straten...noppes,weer niks. Heb onlangs pas een nieuwe batterij gekocht,(en helemaal opgeladen),verschillende ritten meegedaan,tot nu geen probleem mee gehad en nu dit opeens.Ligt het nu aan de batterij of de alternator? HELP
Batterij of alternator??
Re: Batterij of alternator??
Kan natuurlijk ook uw contact zijn, als er totaal niks brandt of oplicht, of begint te zoomen...
over welke moto hebben we het hier trouwens?
over welke moto hebben we het hier trouwens?
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Batterij of alternator??
Ik vermoed e alternator of zelfs de gelijkrichter.
Ooit met en Suzuki SV650 hetzelfde voorgehad en daar was het de gelijkrichter.
Met een voltmeter kan je makkelijk de batterij als boosdoener uitsluiten.
Als je met een draaiende motor niet boven de 12V uitkomt zit het probleem elders, als je 14V meet is er met de batterij iets mis.
Ooit met en Suzuki SV650 hetzelfde voorgehad en daar was het de gelijkrichter.
Met een voltmeter kan je makkelijk de batterij als boosdoener uitsluiten.
Als je met een draaiende motor niet boven de 12V uitkomt zit het probleem elders, als je 14V meet is er met de batterij iets mis.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Batterij of alternator??
Zal niet aan het contact liggen,want toen we startkabels aanhingen ging het contact wel en starte hij direkt.
Re: Batterij of alternator??
Niet het contact.
Efkes logisch ... draait en rijdt prima op startkabelstart dus ergens iets met bedrading/zekering is het niet dan zou ik beginnen met de accu noggis gans op te laden. Lijkt er idd op dat die wordt leeg getrokken cq niet oplaadt. Assem start met volle batterij, weete dat het in die richting zit. De meetmethode werkt in dat verband natuurlijk ook en heb je zekerheid van al dan niet laadstroom door alternator.
Met helemaal niks van lampkes of geluidjes (naftpomp) is ze echt wel helemaal plat, en als dat na een kort ritje al zo is, trekt ze vree rap leeg ook.
't Is ook al wellis voorgekomen dat een nief accu geen lang leven beschoren was ... daar bestaan ook maandagmorgen-exemplaren van. In dat verband komt "garantie" als oplossing uit de bus.
Efkes logisch ... draait en rijdt prima op startkabelstart dus ergens iets met bedrading/zekering is het niet dan zou ik beginnen met de accu noggis gans op te laden. Lijkt er idd op dat die wordt leeg getrokken cq niet oplaadt. Assem start met volle batterij, weete dat het in die richting zit. De meetmethode werkt in dat verband natuurlijk ook en heb je zekerheid van al dan niet laadstroom door alternator.
Met helemaal niks van lampkes of geluidjes (naftpomp) is ze echt wel helemaal plat, en als dat na een kort ritje al zo is, trekt ze vree rap leeg ook.
't Is ook al wellis voorgekomen dat een nief accu geen lang leven beschoren was ... daar bestaan ook maandagmorgen-exemplaren van. In dat verband komt "garantie" als oplossing uit de bus.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Batterij of alternator??
paar jaar geleden idem hier. was uiteindelijk de alternator die stuk was.
geljikrichter en alternator zijn uit te meten of ze het nog doen.
geljikrichter en alternator zijn uit te meten of ze het nog doen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Batterij of alternator??
Meten is weten, zoals hierboven gezegd: even met een simpele multimeter op de batterij meten met draaiende motor, eerst op stationair en daarna op ongeveer 4000rpm. Let wel: meten op Volt -> DC.
Dan ga je al veel weten
Dan ga je al veel weten
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
- den Bullet
- Posts: 1508
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Batterij of alternator??
Goh, ... met de VanVan enkele keren thuisgekomen zonder problemen en 's anderendaags batterij gewoon morsdood.
Ook alles doorgemeten en 't was gewoon de batterij die van dag op dag de geest had gegeven.
Sindsdien staat er elke keer eentje in reserve ...
Ook alles doorgemeten en 't was gewoon de batterij die van dag op dag de geest had gegeven.
Sindsdien staat er elke keer eentje in reserve ...