Band en ketting vervangen of niet?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Band en ketting vervangen of niet?

Post by F M »

De 790 heeft net een groot onderhoud gehad. Brrrr... 750 euro :cry: En dan is de ketting nog niet vervangen. Ze schatten dat die nog een 4.000 km meegaat. Maar mijn voorband geven ze nog ongeveer 3.000 km voor hij moet vervangen worden. En dat is een probleem. 27 juni vertrek ik op vakantie naar de Pyreneeën. Daar staan ongeveer 4.000 km op de planning.

Ik denk dat ik voor de band geen risico mag nemen. Ik moet die nog vervangen voor ik vertrek. De Pirelli die ik nu heb zal zo goed als zeker niet meer binnenkomen op tijd. Ze hebben een Michelin Anakee liggen, maar daar heb ik precies niet veel zin in. Wat ze wel nog kunnen bestellen op tijd, zijn Continental Roadattack 3 of Metzeler Karoo. Die laatste lijkt me te veel terrein geöriënteerd. Ik zal maar die Continental bestellen zeker?

Maar wat de ketting betreft. Ongeveer 4.000 km nog, zeggen ze. Daarmee zou ik toch willen wachten tot na de vakantie. Wat denken jullie?
I am confused. Oh no, maybe not!

Stoffel
Posts: 464
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Stoffel »

Beide vervangen, dan ga je met een gerust gevoel op vakantie….
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Blackbert »

Wie is "ze"? De dealer? Dan zou ik toch eens wat bandenboeren bellen. Grote kans dat ze uw band wel hebben of een interessanter alternatief. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Stefke »

F M wrote: 12 May 2022 19:14 De 790 heeft net een groot onderhoud gehad. Brrrr... 750 euro :cry:
:shock: :pillepalle:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 12 May 2022 20:49 Wie is "ze"? De dealer? Dan zou ik toch eens wat bandenboeren bellen. Grote kans dat ze uw band wel hebben of een interessanter alternatief. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.
:stupid:

En wat die ketting betreft, als ze zeggen dat die nog 4000km me kan dan vind ik dat je ze daar maar op moeten geloven ook.
Meer zelfs, als een ketting "op" of aan vervanging toe is, wil dat niet zeggen dat die zomaar gaat breken he.
Die gaat ongelijk rekken maar in het slechtste geval betekent dat een minder efficiënte krachtoverbrenging en heel misschien wat extra gerammel en geschok op lage snelheid.
Ik zou me daar niet al te druk over maken.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Koeno »

Voor banden zou ik nooit een risico nemen.
Ik ben daar zelf enorm voorzichtig in, liever er af halen met nog een milimeter te veel rubber op,
als op terugweg merken dat ge plots op den draad aan't rijden zijt...

qua ketting zou ik me dan weer minder zorgen maken.

Dus ik zou gaan voor bandenwissel en kettinghouden.

Wat ik me wel afvraag wat is een groot onderhoud qua inhoud als dat al 750 euro kost? :peepwall:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Raketman »

Stefke wrote: 12 May 2022 23:08
F M wrote: 12 May 2022 19:14 De 790 heeft net een groot onderhoud gehad. Brrrr... 750 euro :cry:
:shock: :pillepalle:
niks abnormaals mee voor een groot onderhoud...tenzij ge wilt dat mensen gratis werken. Maar dat bestaat nu eenmaal niet. Voor een groot onderhoud met kleppen wordt bij KTM tussen de 6 en 7hr45 gerekend. Zit ge al gemakkelijk aan 400/500€ voor werkuren alleen aan de huidige uurprijzen.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Stefke »

Raketman wrote: 14 May 2022 18:57
Stefke wrote: 12 May 2022 23:08 :shock: :pillepalle:
niks abnormaals mee voor een groot onderhoud...tenzij ge wilt dat mensen gratis werken.
jaja, waarschijnlijk zal dat de prijs zijn en natuurlijk zullen dat werkuren zijn. Maar voor mij niet meer betaalbaar. :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by F M »

Raketman wrote: 14 May 2022 18:57
Stefke wrote: 12 May 2022 23:08

:shock: :pillepalle:
niks abnormaals mee voor een groot onderhoud...tenzij ge wilt dat mensen gratis werken. Maar dat bestaat nu eenmaal niet. Voor een groot onderhoud met kleppen wordt bij KTM tussen de 6 en 7hr45 gerekend. Zit ge al gemakkelijk aan 400/500€ voor werkuren alleen aan de huidige uurprijzen.
Inderdaad, de werkuren zijn de hoofdmoot.

Dat is de prijs die ik ervoor moet betalen door zelf niets te kunnen. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Muug »

Raar dat er nog geen enkele Pool op die kar gesprongen is...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by F M »

De voorband zal uiteindelijk een Metzeler Karoo Street worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Droopy »

F M wrote: 17 May 2022 14:30 De voorband zal uiteindelijk een Metzeler Karoo Street worden.
Beetje lectuur FM : https://testmotor.nl/2018/test-metzeler ... llroadband ;)
Wel een gekke naam voor een band waarmee je ook off-road kan rijden. :krabje:

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Tom Twin »

F M wrote: 17 May 2022 14:30 De voorband zal uiteindelijk een Metzeler Karoo Street worden.
Den tweeling :smitten: :smitten: heeft ook Metzeler Karoo Street meegekregen uit de fabriek, op de weg en op droog ben ik daar heel tevreden van. Ik heb de band nog niet op een foutje kunnen betrappen. Op nat nog te weinig gereden om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Op de paar stukjes onverhard die ik gereden heb, denk hierbij aan een stuk modder, een droog veldweggetje en wat wegenwerken, viel het me wel op dat ondanks het stoere uitzicht en de noppen look, de grip in het vuil ontbreekt. Dus ja, offroad als het droog en hard is, als je niet echt noppenbanden nodig hebt, dan voldoen die banden prima. Maar voorlopig is den tweeling :smitten: :smitten: nog gelukkig met zijn banden en laat ik ze erop liggen. Ik heb ook niet direct plannen om buitensporige offroad toestanden te gaan doen, maar ik ben altijd content geweest van de Karoo 3, de naam Karoo street is dus door de verwijzing naar die off-road band voor obese machines.
Me gusta la moto, me gustas tú.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by petervdc »

F M wrote: 12 May 2022 19:14 De 790 heeft net een groot onderhoud gehad. Brrrr... 750 euro
Mijn 1190 is ook zoiets hoor, idd 6à8u werk, + het materiaal...

En kvind dit ook te dùùr.
Daarom doe ik elke 6 maand zelf een olie + filter, en dat groot ietske uitstellen.
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Band en ketting vervangen of niet?

Post by Koeno »

Elke 6maand olie & filter?
Da's toch ook vrij rap? of rijd je zo veel kilometers?

Post Reply