Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 24 May 2022 09:10 (de andere "professional sales people" hadden niks en geen idee wanneer de dingen zouden komen...)
Dat was ongetwijfeld een grote zaak, waarbij de baas/eigenaar/manager/CEO al té ver af staat van de business, en dus zijn feeling met de materia al wat kwijt is, en dus er eenvoudigweg niet aan denkt om wat vooruit te plannen en dus een voorraadje van de nodige accessoires aan te leggen. Mogelijks heeft het personeel er al aan gedacht, en misschien zelfs al tegen de manager gezegd, maar had die er geen oren naar. Modern management afin.

En die tweede eigenaar is eigen baas, denkt verstandig en nuchter, kent zijn pappenheimers, ziet al die leveringsproblemen, en heeft dus een gezonde voorraad aangelegd. :thumbsup: Idem als de Triumph-dealer hier in de buurt. Heeft zijn magazijn volgestouwd met accessoires en onderhoudsonderdelen. Zo is hij niet meer (minder) afhankelijk van last minute leveringen die plots last year leveringen worden.

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Droopy »

Muug wrote: 24 May 2022 09:55
TuttoTerreno wrote: 24 May 2022 09:10 (de andere "professional sales people" hadden niks en geen idee wanneer de dingen zouden komen...)
Dat was ongetwijfeld een grote zaak, waarbij de baas/eigenaar/manager/CEO al té ver af staat van de business, en dus zijn feeling met de materia al wat kwijt is, en dus er eenvoudigweg niet aan denkt om wat vooruit te plannen en dus een voorraadje van de nodige accessoires aan te leggen. Mogelijks heeft het personeel er al aan gedacht, en misschien zelfs al tegen de manager gezegd, maar had die er geen oren naar. Modern management afin.

En die tweede eigenaar is eigen baas, denkt verstandig en nuchter, kent zijn pappenheimers, ziet al die leveringsproblemen, en heeft dus een gezonde voorraad aangelegd. :thumbsup: Idem als de Triumph-dealer hier in de buurt. Heeft zijn magazijn volgestouwd met accessoires en onderhoudsonderdelen. Zo is hij niet meer (minder) afhankelijk van last minute leveringen die plots last year leveringen worden.
Stockbeheer is niet simpel, je voorraad is enerzijds een groot dood kapitaal maar heb je anderzijds nodig om je klanten goed en snel te kunnen bedienen. :?
Corona en de oorlog in Oekraïne maken dat je tegenwoordig met moeite kan voorspellen wanneer je bestelling voor bepaalde onderdelen toekomt. :(
Accessoires waarvan je weet dat die goed verkopen moet je nu dus mooi op tijd bestellen, in Tutto's geval is dat dus een win/win voor zowel de koper als de verkoper. :)

User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

Ne keer zot doen.
'k ben gisteren een okkozje DJI Mini 2 gaan kopen. :pillepalle:
Ens zien of ik dat leuk vind. :oops:

User avatar
den Bullet
Posts: 1484
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by den Bullet »

Muug wrote: 25 May 2022 09:09 Ne keer zot doen.
'k ben gisteren een okkozje DJI Mini 2 gaan kopen. :pillepalle:
Ens zien of ik dat leuk vind. :oops:
Geen vliegbrevet nodig daarvoor? :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

den Bullet wrote: 25 May 2022 09:34
Muug wrote: 25 May 2022 09:09 Ne keer zot doen.
'k ben gisteren een okkozje DJI Mini 2 gaan kopen. :pillepalle:
Ens zien of ik dat leuk vind. :oops:
Geen vliegbrevet nodig daarvoor? :dontknow:
Niet voor drones die minder dan 250 gram wegen. En deze weegt 249 gram. 8-)
Wel, 't is een nieuwe hobby. 't zal een kwestie zijn van te leren wat de regels zijn en zo.
't is sowieso niet de bedoeling van om van ver te gluren naar naakte buurvrouwen (daar heb je immers enkel iets aan als je er mee in bed ligt) maar om dat mee op reis te nemen. Wandelingen, autoreizen, misschien wel motoreizen....

User avatar
den Bullet
Posts: 1484
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by den Bullet »

Muug wrote: 25 May 2022 10:19 Niet voor drones die minder dan 250 gram wegen. En deze weegt 249 gram. 8-)
Wel, 't is een nieuwe hobby. 't zal een kwestie zijn van te leren wat de regels zijn en zo.
't is sowieso niet de bedoeling van om van ver te gluren naar naakte buurvrouwen (daar heb je immers enkel iets aan als je er mee in bed ligt) maar om dat mee op reis te nemen. Wandelingen, autoreizen, misschien wel motoreizen....
Ik was ook van zin om mij zoiets aan te schaffen, vooral om foto's (stadszichten en zo) te nemen, maar mijn FB puilt uit van zo 'n foto's, dus laat ik de honneurs aan anderen over :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

Gisteren tijdens de demo van de verkoper was ik mij al aan 't afvragen of mijn ogen wel nog scherp genoeg zien om zo'n spikkeltje in de gaten te houden. :?

User avatar
Stefke
Posts: 2942
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Stefke »

Muug wrote: 25 May 2022 09:09 Ne keer zot doen.
'k ben gisteren een okkozje DJI Mini 2 gaan kopen. :pillepalle:
Ens zien of ik dat leuk vind. :oops:
Ja ik heb just ene gemist. Was direct verkocht.

User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

Er zijn toch meerdere zoekertjes? Best veel zelfs, eigenlijk. Enkele zelfs regio Brussel.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 26 May 2022 11:39 Er zijn toch meerdere zoekertjes? Best veel zelfs, eigenlijk. Enkele zelfs regio Brussel.
Betekent dat dat er nogalwat "ne keer zot gedaan" wordt, en nadat "het nief eraf is", dat al snel toch maar niks bevonden wordt misschien :?: ;)
Inallegeval veel leute met het uitproberen wie weet zien we hier straks overview-shots verschijnen van Muug die door likkebaardende contreiën onderweg is 8-) :ricky: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1259
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

Ok, ergens wil men minder afhankelijk zijn van Russisch olie & gas.

En blijkbaar ligt de werkloosheid hoog in mediterrane landen.

Ik ben in zo'n regio, en de zon scheen pakweg 14 uur brandend hard. Het was 28 geraden om 8h30 ...

En 38 graden om 16h


En toch moest ik s'avonds koud douchen.

Nergens, echt nergens zie je zonnepanelen/collectoren liggen. Gatachterlijk.


Om water op te warmen een efficiëntie van 90%.

Investering is meteen terugverdiend, daarna winst puur.

En toch, ... Nergens te zien, ...


Behalve in landen waar de zon nooit schijnt, ...
uit de subsidie pot.

Jopet
Posts: 836
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 19 Jun 2022 00:14

Nergens, echt nergens zie je zonnepanelen/collectoren liggen. Gatachterlijk.


Om water op te warmen een efficiëntie van 90%.

Investering is meteen terugverdiend, daarna winst puur.

En toch, ... Nergens te zien, ...


Behalve in landen waar de zon nooit schijnt, ...
uit de subsidie pot.
Is mij ook al opgevallen.... begrijp dit ook niet zo goed.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Droopy »

Jopet wrote: 19 Jun 2022 18:58
TuttoTerreno wrote: 19 Jun 2022 00:14
Nergens, echt nergens zie je zonnepanelen/collectoren liggen. Gatachterlijk.
...
Investering is meteen terugverdiend, daarna winst puur.

En toch, ... Nergens te zien, ...

Behalve in landen waar de zon nooit schijnt, ...
uit de subsidie pot.
Is mij ook al opgevallen.... begrijp dit ook niet zo goed.
Misschien een (Google) antwoord op jullie vragen (en eigenlijk ook mijn vraag) ;)

Waarom hebben ze in Italie geen zonnepanelen?
Italië Tot zo'n elf jaar geleden investeerde Italië enorm veel geld in het opwekken van zonne-energie. Maar na 2011 stopte het land met de stimuleringsmaatregelen. Italianen moeten nu hun opgewekte energie verkopen aan energiebedrijven.

Waarom zie je zo weinig zonnepanelen in Spanje?
Spanje, het land met enorm veel zonuren, maar waar het minste gebruik wordt gemaakt van zonnepanelen en andere groene energiebronnen. Dit komt door de zo genoemde zonbelasting in Spanje. Wekt u stroom op, betaalt u hier extra belasting voor.


Nog een extra reden is dat te warm weer blijkbaar ook niet goed is voor zonnepanelen, dan verliezen ze weer rendement. :o
En uiteindelijk komt het zowat overal op hetzelfde neer : waarom plaatsen de meeste mensen zonnepanelen? Niet uit milieu overwegingen maar uit financiële overwegingen. :?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1259
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

Euh, water laten opwarmen door de zon, daar hebt ge de staat noch een energie bedrijf voor nodig hoor.

Gezond verstand, het enige dat van pas komt.

User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

Droopy wrote: 21 Jun 2022 10:45 En uiteindelijk komt het zowat overal op hetzelfde neer : waarom plaatsen de meeste mensen zonnepanelen? Niet uit milieu overwegingen maar uit financiële overwegingen. :?
Logisch toch?
Mensen met een normale job moeten op een gezonde manier omgaan met hun geld. Ze zullen zo goed als altijd voor de weg van de minste kost gaan. Wat logisch is. We willen immers zo profijtig mogelijk leven. Wat overhouden voor leuke dingen.
Het verbaast me steeds weer dat de overheid daar bvb niet meer op in speelt. Willen ze dat de bevolking een bepaald gedrag vertoont, creëer dan wetten en regels waarbij de goedkoopste oplossing exact het gewenste gedrag uitlokt.

User avatar
Blackbert
Posts: 3501
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Blackbert »

Muug wrote: 21 Jun 2022 12:53
Droopy wrote: 21 Jun 2022 10:45 En uiteindelijk komt het zowat overal op hetzelfde neer : waarom plaatsen de meeste mensen zonnepanelen? Niet uit milieu overwegingen maar uit financiële overwegingen. :?
Logisch toch?
Mensen met een normale job moeten op een gezonde manier omgaan met hun geld. Ze zullen zo goed als altijd voor de weg van de minste kost gaan. Wat logisch is. We willen immers zo profijtig mogelijk leven. Wat overhouden voor leuke dingen.
Het verbaast me steeds weer dat de overheid daar bvb niet meer op in speelt. Willen ze dat de bevolking een bepaald gedrag vertoont, creëer dan wetten en regels waarbij de goedkoopste oplossing exact het gewenste gedrag uitlokt.
Ja!
Als straks elke auto een zwarte doos heeft, moet je 1 keer per jaar het logboek overmaken aan min fin gov, die dan kijken of je vaak te snel reed. Hoe vaker te rap, hoe hoger uw rijtaks. niks meer te maken met cc of pk. :dontknow: :idea: :pillepalle: :whistling:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11865
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Muug »

:mrgreen:

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Droopy »

Om een teveel aan quotes te vermijden :

@Tutto met de schone Italiaanse moto : gezond verstand en een kleine € 5000 wat voor heel wat mensen nog een barrière is. :(

@ Muug : Inderdaad logisch en het is ook mijn redenering, dat het goed is voor het milieu is voor mij wel mooi meegenomen. ;)
Helaas hebben we nog een paar andere (dure) dingen die eerst moeten aangepast worden aan ons huis vooraleer er zonnepanelen op komen. :(

Vadertje staat helpt wel wat maar mag mij gerust nog meer helpen hoor.

@Zwartenbert : :lol: (maar helaas beginnen we stilletjes aan daar naartoe te gaan) :roll:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1259
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by TuttoTerreno »

Droopy wrote: 21 Jun 2022 17:35 Om een teveel aan quotes te vermijden :

@Tutto met de schone Italiaanse moto : gezond verstand en een kleine € 5000 wat voor heel wat mensen nog een barrière is. :(
Simpele systemen (tank & paneel) voor streken waar het zelden vriest (en daarover praten we, breedte graad Barcelona/Rome...) , kosten veel minder.

Ik heb er al 16 jaar zo eentje, werkt zonder pomp.

Terugverdientijd, destijds, was 15maanden. Dankzij de huidige gas en elektriciteit prijzen, zal het niet veel anders zijn vandaag.

Laatste keer dat ik ernaar keek, was een Grieks bedrijf -zelfverklaard- wereldmarktleider.

User avatar
Blackbert
Posts: 3501
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft

Post by Blackbert »

Efkes serieus dan.

In 2015 of zoiets hier zonnepanelen gelegd. tegenwoordig betaal ik 60€ per maand en bij de laatste afrekening kreeg ik nog terug (kan dit jaar wel anders zijn).
Die mensen deden ook zonneboilers, maar waren eigenlijk geen fan, want buiten de zomer levert dat niet veel op, hier.

Warmtepompen worden doodgepromoot door de overheid, altijd wel zonder erbij te zeggen dat die stroom verbruiken. De goedkoopste heel veel zelfs, om die buitenlucht op te warmen. (airco's eigenlijk).
De systemen die het minst verbruiken zijn uiteraard de duurste en kunnen alleen als je een ruime tuin hebt om die leidingen onder te leggen.

Mijn huisje dateert uit de jaren stillekes. verwarmd op diesel. WP? Ja, eerst alles isoleren. Er is een geschikte open spouw om vol te blazen, maar om echt goeie waardes te krijgen best de gevelsteen weg en vervangen door isolatie+steenstrips. Veel duurder. Dan mijn vloeren eruit, beton, isolatie en vloerverwarming. Liefst een grond-water WP. Als ik zie wat voor buffervat daar bijhoort, geen idee waar ik dat kan neerzetten.
Ik kan dat breken en isoleren allemaal zelf, op factuur, maar dan is het wel helemaal op eigen kosten.

Soit, pré corona was ik met mijn maat in Italië, zijn huisje wat moderniseren. Zelfs om die ouwe diesel te vervangen door een HRgasketel met tank werd er gesubsidieerd. Nog groenere energiesystemen zelfs voor 100%.
Maar ook de simpele tank met warmtewisselaar zag ik daar toch regelmatig op een dak liggen.
grease up your baby for a ball on the hill

Locked