Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 14 Oct 2021 13:14 "One device to rule them all" ;)

Tot het kapot gaat .... wég camera en foto's, wég telefoon, wég gps, wég internet, wég betaalmogelijkheden ... :(
als uwe foon kapot of verloren gaat onderweg, gaat ge dan met uw garmin/tomtom kaske foto‘s pakken en rekeningen betalen? :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 14 Oct 2021 14:01 als uwe foon kapot of verloren gaat onderweg, gaat ge dan met uw garmin/tomtom kaske foto‘s pakken en rekeningen betalen? :mrgreen:
Met de Monterra kon ge wel foto's pakken, maar de camera was niet geweldig ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

duibhce Kaelann wrote: 14 Oct 2021 14:15
TuttoTerreno wrote: 14 Oct 2021 14:01 als uwe foon kapot of verloren gaat onderweg, gaat ge dan met uw garmin/tomtom kaske foto‘s pakken en rekeningen betalen? :mrgreen:
Met de Monterra kon ge wel foto's pakken, maar de camera was niet geweldig ;)
dat was precies wel het ei van Columbus.


Jammer dat het project geen vervolg kent.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 14 Oct 2021 14:41
duibhce Kaelann wrote: 14 Oct 2021 14:15

Met de Monterra kon ge wel foto's pakken, maar de camera was niet geweldig ;)
dat was precies wel het ei van Columbus.


Jammer dat het project geen vervolg kent.
Het is een gat in de markt, TT. Spring erin! Zoek partners, vraagt patenten aan en binnen de vijf jaar ben je multimiljardair :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 14 Oct 2021 15:16 Het is een gat in de markt, TT. Spring erin! Zoek partners, vraagt patenten aan en binnen de vijf jaar ben je multimiljardair :thumbsup:
Hetgeen op dit moment het dichtst in de buurt komt is de Carpe Iter. Maar da's ook weer een apart dedicated toestel, niet goedkoop en bovendien ook redelijk bulky. Je steekt het niet zomaar in je broek- of jaszak.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

In de offroad-reis-wereld lijken 7"-tablets meer en meer opgang te kennen.
Ze worden gewoon voor het bestaande dashboard gemonteerd.

Overlaatst nog filmjes gezien van ene met een KTM 690 Enduro.Duidelijk heel ervaren in het filmen, fotograferen en editeren. Hij had een kleine drone mee, een DSLR of op zijn minst een systeemcamera met een serieuze telelens erop, plus die tablet op de moto. Ferm. :thumbsup: Dat waren dan ook erg mooie actiefoto's en dito filmpjes.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Eén mineur ding weet ik inallegeval sinds kort i.v.m. de XT .... het telleviezeke kan lang niet zo goed tegen een valpartij als de 550 of 340.
Die twee zijn al tig keer uit m'n handen gevallen, van de kast gestoten, aan diverse snelheden van de moto gedonderd en hebben er, buiten een stukje van of deukje in de kunststof, niks aan over gehouden.
De XT valt één keer wat ongelukkig van de dressoirkast in de living en ...

Image

Alles marsjeert nog, daar niet van, maar de waterdichtheid zal wel niet IP-kweetniewat meer zijn.
En hopelijk gaan de stukjes glas er na verloop van tijd ook niet beginnen uitvallen :whistling: :roll:
Last edited by OzzePaa on 21 Oct 2021 19:56, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5047
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

:w00t:

Vraagt ne keer schoon aan Tutti of hij de zijne toch niet wil verkopen? :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

allez, ik heb uiteindelijk een manier gevonden om met de XT te leven.

ik laat calimoto een route maken. -> export gpx ,
jaag deze gpx door gpxshaping en het resultaat stuur ik naar de XT.

dan staat de track schoon op het televieseke.

de bluetooth vd XT staat wel af, anders krijg je die mega irritante meldingen over snelheidsbeperkingen. Plus, er is te vaak een conflict met de smartfoon & de cardotalk.

User avatar
F M
Posts: 5047
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Blij dat je ermee leert leven. Ik gebruik de Zumo ook nooit (meer) om zelf routes te maken. Dat kan hij (Garmin) nu eenmaal niet. :evil:
Gelukkig maak ik zelf graag routes.
TuttoTerreno wrote: 05 Jun 2022 20:02 Plus, er is te vaak een conflict met de smartfoon & de cardotalk.
Bij Garmins wordt altijd aangeraden de smartphone te koppelen aan de Zumo en de Zumo aan de Cardo. Deed jij het anders?
Bij mij is dat ook geen issue, want ik koppel de smartphone simpelweg met niets.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

als alles met mekaar is verbonden, is de XT de pretbederver. plots krijgen de XT meldingen voorrang, en dan stoppen de apps op de foon of wordt de phone eruit gegooid.

zonder bluetooth is de XT onderweg een veel betere metgezel.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

vandaag heb ik de XT een "reis" over het "spoor" laten leggen, zelfs dat lijkt te werken.

User avatar
F M
Posts: 5047
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Dat werkt, tenzij als het spoor erg lang is en te veel niet over wegen loopt, zoals je vorig jaar voor had, en de Zumo het niet berekend kreeg.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Ik stopte om een fotoke te trekken, wil verder rijden en zie dat de zumo xt "weg" is.

Mijn eerste gedachte: "hmm, had ik die in de tanktas gestoken?" Nope, niet te vinden

Tweede gedacht: "laten liggen op tafel tijdens de lunch? "
Nee, want ik was vrij zeker nadien nog naar t televieseke te hebben gekeken...

Derde gedacht: "shit, kwijt"...

Dan nog eens goed gekeken... En jawel, tussen de linker vorkpoot en het balhoofd... Hing een zumo XT.

Blijkbaar goed genoeg bevestigd voor 200km, maar te slecht voor 201km... Ik zal dus een extra afsluitbaar kaske bij touratech moeten kopen om het televieseke degelijk te bevestigen....

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Zumo XT

Post by Stoffel »

Hier steekt de XT in zo een Touratech houder, werkt perfect.
Vandaag de XT een route laten bereken met de Adventurous routing, bochten op max ingesteld en eigenlijk beviel de route me wel. Op de terugweg nog een omweg laten maken voor de nodige benzine.
Ik heb er geen klagen over…ik werk wel niet gekoppeld aan smartphone of headset.’
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Zumo XT

Post by Jopet »

Stoffel wrote: 18 Aug 2023 19:12 Hier steekt de XT in zo een Touratech houder, werkt perfect.
Vandaag de XT een route laten bereken met de Adventurous routing, bochten op max ingesteld en eigenlijk beviel de route me wel. Op de terugweg nog een omweg laten maken voor de nodige benzine.
Ik heb er geen klagen over…ik werk wel niet gekoppeld aan smartphone of headset.’
Mijn XT 2 zit in de standaard houder die volgens Garmin heel wat beter zou moeten zijn dan die van de XT, o.a. door extra rubberpunten tussen houder en toestel waardoor er minder trillingen zouden zijn en dus ook minder kans om eruit te trillen. Heb de indruk dat die daarin goed vastzit, vind trouwens dat je redelijk wat kracht moet steken op het toestel om die erin te klikken. Toch ook even vermelden dat XT2 houder niet werkt voor de XT (12v ipv 5v), omgekeerd wel.

Nu ben je met de XT2 bijna verplicht om die te koppelen met je slimme telefoon of tablet. Mapsource of Basecamp kun je er niet meer mee gebruiken, waarom dat nu zo is geen idee.... Ze willen nu hebben dat je dus op je XT2 of op je gsm je route maakt met Treat-App, heel handig op zo'n klein schermpje :shock:

Voor de avonturiers is dat misschien wel best oké, maar als je bvb een trip wilt plannen met POI die je absoluut wilt aandoen vind ik het lastiger werken dan op de pc. Heb er dan ook geen tijd en energie ingestoken om het programma te doorgronden en heb het gelaten voor wat het is.

Gelukkig hebben we nog MRA en de van daaruit gemaakte routes kun je gemakkelijk in de XT2 krijgen en die kloppen door de band redelijk goed. Alsook kun je nog altijd je oude routes uit Mapsource of Basecamp gewoon op de pc opslaan en dan slepen naar je XT2.

Wat vind ik ook wel goed dat is wanneer je gewoon aan het toeren bent zonder route in de GPS je toch kleurlijnen krijgt van routes die motor plezierig zouden moeten zijn, ook kun je nu ipv de Here kaartlaag de Michelin kaartlaag gebruiken, in de routeplanner op het toestel staat er trouwens een extra knop bij waarmee je kan aanduiden dat je op Michelin wegen wilt navigeren, daardoor komen de groene wegen tevoorschijn :thumbsup:
Alle kaarten voor ongeveer de hele wereld zijn nu ook gratis te downloaden, zowel on als off road.

In vergelijking met mijn BMW Navigator 6 zie ik vooral pluspunten, oké je hebt geen info meer over de moto dat je wel hebt op de BMW Navigator, alsook het wonderwiel kun je ook niet meer gebruiken maar dat is nu op mijn Honda toch van geen belang meer :ricky: .
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

Ik snap het precies niet...
Jopet wrote: 18 Aug 2023 22:46Nu ben je met de XT2 bijna verplicht om die te koppelen met je slimme telefoon of tablet. Mapsource of Basecamp kun je er niet meer mee gebruiken,

Alsook kun je nog altijd je oude routes uit Mapsource of Basecamp gewoon op de pc opslaan en dan slepen naar je XT2.
Kan je Basecamp wel of niet gebruiken??
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

TuttoTerreno wrote: 21 Jun 2022 23:54Ik zal dus een extra afsluitbaar kaske bij touratech moeten kopen om het televieseke degelijk te bevestigen....
Tutto, ik heb zo nog iets liggen: Louis Zumo Lock.
Nooit gemonteerd omdat het niet past onder het scherm van Rally kop.
Voor de prijs van verzending mag je het hebben.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Zou hij hier nog komen? :|

User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 19 Aug 2023 11:14 Zou hij hier nog komen? :|
Blijkbaar niet, laatst actief op 4 juli..
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply