Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Bevindingen:

Heel fijne ervaring er zo voor het eerst met een moto voor verschillende dagen op uit trekken.
Mijn insteek was ook om het elke dag qua motorrijden rustig aan te doen, iets wat heel goed gelukt is, mede dankzij de moto, die ik dan ook voor dat soort ritten gekocht had.
Gezien de periode van het jaar (nog geen vakantie) en de streek waar ik verbleef (niet erg dicht bevolkt en relatief weinig toeristisch), was het op de baan ook relatief rustig ; niet veel tegenliggers of locals achter me die ongeduldig werden. Bijna iedereen die in m'n rug opdoemde, heb ik ook gewoon rustig voorbij gelaten/gezwaaid, zodat zij hun weg op hun ritme konden voortzetten en ik de mijne ook zonder constant een auto in de spiegels te hebben. Iedereen content
Nooit last gehad van het feit dat ik geen gezelschap had ; vroeg of laat kom je sowieso toch onder de mensen en kun je een babbeltje slaan als je daar zin in hebt. Heb nooit op iemand anders moeten wachten of overleggen/discussiëren over wat er ging volgen. Gewoon m'n zin kunnen doen (al nemen je GPS en de vooraf uitgestippelde ritten vaak wel de rol over van een dominante metgezel in de zin dat die dan je doen en laten toch voor een groot stuk bepalen).
Behalve de eerste dag (geen GPS) heeft de technologie me aangenaam verrast : GPS en intercom werkten heel goed en de verbinding tussen beide is denk ik haast nooit weggevallen (zo lang de batterij van de GPS het uithield, maar je leert snel trucjes om ervoor te zorgen dat die het wat langer uithoudt). Soms had de intercom wat vervelende kuren (interferentie met andere mensen in de buurt ?). Aangezien ik toch geen ervaring had met intercoms, heel aangenaam verrast dat ik er snel in geslaagd ben dat te doen werken en dat het allemaal ook gewoon bleef werken.

Les: toeristische ritten (dus ik versta daaronder: op 't gemakske rijden en af en toe iets bezichtigen) van 350 kilometer of meer zijn erg/te ambitieus. Gelukkig was ik wat dat betreft alleen, want in groep zou een eventuele planning wellicht min of meer in het honderd zijn gelopen.

de hele reis bij elkaar 5 of 6 Saabs geteld (wel maar 1 die ik kon fotograferen (tijdens m'n wandeling kwam die langsgereden naar een boerderij) want de anderen waren al rijdend en ik ben technologisch nog niet zover dat ik camera's op de moto of helm heb geïnstalleerd) en op de voorlaatste dag nog een paar kilometer het gezelschap gehad van een Lancia Delta Integrale, die zie je ook niet vaak meer 'in het wild'. Bestuurder kende daar duidelijk zijn weg...
Image

Heb tijdens de relatief weinige uren dat ik niet veel of niets te doen had ook een paar youtubers ontdekt die ik wel interessant vind wegens de nuttige tips die ze geven mbt motorrijden:
Moto Control (een Oost-Europeaan met een zwaar accent, maar heb toch al iets gehad aan enkele van zijn tips)
voorbeeld : https://www.youtube.com/watch?v=Z58I-9VKLPY
MotoJitsu (een Amerikaan denk ik, komt soms misschien wat belerend over maar ik hou wel van z'n zakelijke stijl)
voorbeeld : https://www.youtube.com/watch?v=nPL9gB5UZ_E


Pluspunten Moto Guzzi V7:
- heeft eenvoudigweg geen slag verkeerd gegeven
- Mijn insteek was dus om het elke dag qua motorrijden rustig aan te doen, iets waar de Moto Guzzi V7 heel goed voor geschikt is, je kunt probleemloos genieten van het landschap rond je. Hij zet niet aan tot snel of erg agressief rijden en je ego krijgt er niet de overhand mee
- ondanks de bescheiden cijfers op papier (iets meer dan 50pk), heb ik nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam. Natuurlijk, ik ben geen zwaargewicht en had geen duo, dat tweede zal zeker een rol hebben gespeeld.
- je kunt er fijn bochten mee pakken en een stuk(je) platter gaan dan aanvankelijk gedacht
- je kunt er ook best mee op autosnelwegen rijden (al zal een hele dag autosnelweg uiteindelijk wellicht best wel vermoeiend zijn)
- fijne zit en omdat hij zo laag is, kon ik ook steeds probleemloos beide zolen plat op de grond zetten. Een hele dag rechtop in het zadel en dat verschillende dagen na elkaar was geen enkel probleem (en voor mij een beetje een revelatie gezien alle vorige motoren die ik had)
- het is een eyecatcher en veel mensen staan direct eerder positief tov je als ze je ermee zien afkomen (ondanks het feit dat het een valse classic is). Het 'capital sympathie' dat je bij mensen opwekt is relatief groot. Blijkbaar is Moto Guzzi een relatief graag gezien merk en komen mensen wel eens spontaan een praatje maken over de moto. Ben er persoonlijk van overtuigd dat dit bij bijvoorbeeld KTM's :twisted: :P veel minder het geval is. Zo'n Moto Guzzi naked wekt misschien bij velen positieve nostalgische gevoelens op, mogelijk omdat het met iets archaïsch of zo wordt geassocieerd, met lang vervlogen tijden toen alles zogezegd beter was ?
Voorbeeld: toen ik me voor de wandeling aan het klaarmaken was (gewoon laarzen uit- en schoenen aantrekken) kwam daar ook een groep bejaarden aan voor een wandeling of proeverij of weet ik wat. Een oudere heer kwam dan bij mij staan met een leuke anekdote over Moto Guzzi. Hij had ooit jaren in India gewerkt om daar op verzoek van een consul of zo een fabriek te ontwerpen en helpen bouwen van ULM's die aangedreven werden door Moto Guzzi-motoren. Die ULM's waren bedoeld om de theeplantages daar te overvliegen en te 'bewaken'. Ze konden in theorie blijkbaar zelfs met een Milan-raket worden uitgerust...
- de grote autonomie (voor wat ik gewoon was toch). Verschillende keren ruim 350 km op 1 tank mee kunnen rijden (combinatie laag verbruik en tank van 21l)
- ik ben er mooi binnen mijn eigen comfortzone mee kunnen blijven en heb toch veel plezier aan het rijden beleefd. Heeft er hoogstwaarschijnlijk ook mee te maken dat ik alleen was.

Minpunten:
- de vering kan beter. Die heeft het op asfalt van minder goede kwaliteit toch merkbaar moeilijk om het allemaal bij te houden. Buiten de veervoorspanning achteraan (denk ik) is er aan de standaardvering ook niets instelbaar.
- de koplamp. Die is van erbarmelijk slechte kwaliteit. Je hebt er als motorrijder zo goed niets aan ; je zult wel nog goed zichtbaar zijn voor de anderen/tegenliggers maar ze verlicht de weg voor je absoluut niet. De lichtopbrengst is belachelijk en de lichtbundel schijnt ook ergens vlak voor je voorwiel. Dit is geen motor om 's nachts mee op een onverlichte (kleine/bochtige) weg te rijden die je niet kent ; zelfs 30 km/uur rijden is dan gevaarlijk. Ik heb het dan ook niet gedaan, want had dit eerder uitgetest op een klein Kempisch baantje dat ik redelijk goed ken. Maar het is dus de reden die ik een van m'n vorige posts aanhaalde dat ik met de MG niet op reis wil gaan tijdens de periode oktober-maart. Overdag wat rondrijden, ok zolang het nog redelijk licht is of je op verlichte banen blijft, maar de ritten die ik nu gedaan heb in pakweg november zou ik me erg ongemakkelijk bij voelen en dus niet willen doen.
- tanken. Weet niet of het aan mij ligt of aan de vorm van de vulopening, maar ik heb hoogstens 1x kunnen tanken zonder te 'smossen'...

als ik nog aan iets denk, vul ik het hier wel aan

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Stefke »

Mario wrote: 09 Jul 2022 10:38 Minpunten:
Die vering daar valt wel iets aan te veranderen, dat gaat wat centjes kosten. Maar als die MG een blijver is voor een jaar of 10 zou ik dat durven doen.
Die koplamp moet mogelijk beter afgesteld worden. Als dat niet helpt zijn er ook vrij betaalbare oplossingen om meer licht in huis te krijgen. Op mijn GS heb ik destijds Xenon gestoken, een wereld van verschil. Gaat al een jaar of 12 probleemloos mee. Ik denk dat er nu nog betere alternatieven zijn in LEDvorm.
Ik zie daar trouwens valbaren op de MG waarop een paar verstralers niet zouden misstaan. Is ook niet de grote kost en best een serieuze verbetering.

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Bedankt voor de suggesties, Stefke :)

dat van de ophanging wist ik dat dit mogelijk was, maar voorlopig kan ik ermee leven ; geen idee ook hoe lang ik deze ga houden
wat wellicht wel het geval is: gezien de evolutie naar elektrificatie is de kans groot dat het m'n laatste moto is

nog een 'nadeel' maar niet inherent aan dit model : af fabriek wordt de motor geleverd met een nogal behoudsgezinde elektrische snelheidsbegrenzer die 'ingrijpt' vanaf 4500 toeren
in de praktijk komt het erop neer dat er vanaf 4500 toeren in de snelheidsmeter een rood lampje snel begint te flikkeren telkens als je daarboven gaat ; irriterend dus en als je weet dat het maximumkoppel pas daarboven wordt afgegeven, lang niet ideaal
ik had de moto in mei voor zijn eerste onderhoud (is aanbevolen na 1500 km) binnen gedaan bij een Brusselse multimerkendealer die ook Moto Guzzi doet en hoopte stilletjes dat ze deze instelling gingen wijzigen, maar dat is niet het geval geweest
dus op reis vertrokken met nog steeds de begrenzer op 4500 toeren ingesteld
in Frankrijk mag je tegenwoordig op de meeste départementales 80 en da's net waar ze in 3de in haar element is, maar tegelijk ook net 4500 toeren dus aangezien ik niet constant met dat rood flikkerlichtje geconfronteerd wilde worden, heb ik veel meer dan me lief was naar 4de doorgeschakeld. Geen enkel probleem voor de moto, die voelt zich dan nog steeds in haar sas, maar in derde vond ik het tegen die snelheid toch net wat aangenamer rijden
dus die instelling moet nog wel worden gewijzigd en ik zal er expliciet om moeten vragen

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Blackbert »

SuperMario. :mrgreen:

Gewoon uw ding doen zonder u iets aan te trekken van 'de mensen'.
Voor een eerste reis ijkt het mij normaal dat je logies op voorhand reserveert. Voor een volgende, buiten seizoen, kan het nog plezanter en relaxter door eigenlijk niks te reserveren, er zijn genoeg apkes om in de late namiddag in de buurt waar je bent een bed en eten te vinden.

Zoals Stef zegt, er zijn opties om uw vering te verbeteren. Voor die moto en uw rijstijl moet het allemaal niet superdeluxe volledig instelbaar zijn, maar bvb Hyperpro of Wilbers kunnen alles voor een redelijk bedrag naar een hoger niveau brengen. Verbeterde demping en achter eenvoudig verstelbare veervoorspanning. Op de Guzzifora zitten ongetwijfeld mensen met ervaring.

Die koplamp, tja. Xenon kan, maar je loopt het risico dat de spiegel op langere termijn schade oploopt, zoals bij mijn KTM. Led kan ook, maar het is blijkbaar niet eenvoudig om de brandpunten echt goed te krijgen waardoor je een rare lichtbundel krijgt. Waarschijnlijk eenvoudiger om heel de unit te vervangen door een modernere die opgebouwd is rond een Ledlamp. Meestal is de klassieke behuizing dan voorzien van projectorunits, die wel goed licht geven.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Schussboelie »

Mario wrote: 09 Jul 2022 10:38- de koplamp. Die is van erbarmelijk slechte kwaliteit. Je hebt er als motorrijder zo goed niets aan ; je zult wel nog goed zichtbaar zijn voor de anderen/tegenliggers maar ze verlicht de weg voor je absoluut niet. De lichtopbrengst is belachelijk en de lichtbundel schijnt ook ergens vlak voor je voorwiel. Dit is geen motor om 's nachts mee op een onverlichte (kleine/bochtige) weg te rijden die je niet kent ; zelfs 30 km/uur rijden is dan gevaarlijk. Ik heb het dan ook niet gedaan, want had dit eerder uitgetest op een klein Kempisch baantje dat ik redelijk goed ken. Maar het is dus de reden die ik een van m'n vorige posts aanhaalde dat ik met de MG niet op reis wil gaan tijdens de periode oktober-maart. Overdag wat rondrijden, ok zolang het nog redelijk licht is of je op verlichte banen blijft, maar de ritten die ik nu gedaan heb in pakweg november zou ik me erg ongemakkelijk bij voelen en dus niet willen doen.
Dat j eniet in november/december daar mee op reis wil ok, maar zelfs in oktober komt de zon nog voor 08:00 op en gaat ze pas na 19:00 onder.
Tijd zat om leuk te rijden...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply