Zuid-Tirol

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zuid-Tirol

Post by F M »

Blackbert wrote: 29 Jan 2021 18:28
F M wrote: 29 Jan 2021 09:02 J
Nu je het zegt: de Bonette is ook een issue. Van de 3 keer maar één keer tot op de top geraakt. De 2 andere keren lag er nog sneeuw op de lus naar de top.
Echt op de top? bij de 360° tafel? Valt een beke tegen, dat klimmetje te voet, op +2700m.
Neen, natuurlijk niet. Ik bedoel het hoogste punt van het asfalt. :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

ik had een heel verhaal getypt, maar dees forum wou niet.

eerste week van juli, reisje met ne maat waarmee ik 25 jaar geleden voor het laatst mee op motorreis ben geweest.

De fotoreeks moet het verhaaltje dan maar vertellen:

Begint bij de Sankt Leonhardt kerk, en eindigend in San Leonardo, op het beste terras van Noord Italië.

Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Tussenin te zien, de eerste bergen, de Walchensee, het Inntal net over de Oostenrijkse grens, de Kühtai, het Timmelsjoch.

Gasthof Schlossberg is een geweldig motorhotel aan de voet van de Jaufenpass, met vernieuwde kamers, supervriendelijk personeel en onklopbare prijzen, zeker als je direct boekt:
http://pension-schlossberg.it/

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

M'n compagnon was nog nooit met de motor in Oostenrijk of Italië geweest, dus moesten een paar klassiekers in de route opgenomen worden.

begonnen in een ochtendzonnetje met de Jaufenpass & Penzer Joch.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Net voor Bolzano links de berg op om richting Sella ronde te draaien...
Maar een grotere zorg was de weersvoorspelling, met nen hoop onweders tussen 11h en 15h.

Als ge goed ziet, ziet ge ze aankomen...

Image
Image
Image

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

Kort na het nemen van die laatste foto's was 't prijs, regenpakske aangetrokken en t was nodig.
Ik had gezien dat er boven op de Pordoi meerdere hotelkamers beschikbaar waren, dus we zijn in de gietende regen zonder stoppen tot boven op de Pordoi gereden: Lunch en kamers in Hotel Col di Lana.

Die kamers hadden een haardroger: die heeft geen enkel haar gedroogd maar heel veel ander doorweekt gerief! :lol:

Tijdens de lunch heeft het daar wreed wild gedaan, bovenop die pas. Een wonder dat de brommers niet omvergeblazen werden...
Hadden we binnen gelukkig geen last van:
Image

En zoals de weer app het had voorspeld: vanaf 15h30 scheen de zon opnieuw!
Image

Dus Calimoto een "rondrit" van ca. 100km laten maken in oostelijke richting.

Yeah babe, calimeter score 124 - nieuw record :ricky:

Uiteraard, in de afdaling van de Pordoi ri. oosten steken al 33 geweldige tornanti

Image
Image

gevolgd door de Valparola en de Giau ...
Image
Image
Image
Image
Image

En dan opnieuw die 33 tornanti van de Pordoi !!! :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

ontwaken met een zonnetje boven op de Pordoi

Image
Image

Het doel was een ambitieuze rit richting Lago di Sauris, Ravascletto of Zoncolan, eindigend in Venzone (alwaar we een goedkope kamers geboekt hadden in de Locanda del Municipio).

Pordoi naar beneden, Giau links laten liggen en via passo Staulanza en verder de Passo Cibiana over de Passo della Mauria richting Ampezzo.


Image
ergens een koffiepauze
Image

Na de koffie startte de Tuareg met minder plezier dan anders, en in de klim die erop volgde leek de motor zonder naft te vallen (hoewel ik net had getankt). En viel uiteindelijk stil.
Ik herinnerde me een berichtje op Advrider, dat de motor kon stotteren bij de tank maximaal vullen, en dan de motor in de zon parkeren. Dat beschrijft redelijk accuraat wat er gebeurd was... Remedie: tankdop losdraaien, efkes wachten, verder rijden.

Ooit had ik een tip gekregen over de Passo Rest, en die begint even na Ampezzo.

Heel smal, propvol haarspeldbochten met een perfect asfalt lint tot boven.

Image

helaas in the middle of nowhere en geen herberg op de top. We besloten naar beneden te rijden voor de lunchpauze.

Het was die dag nogal heet. En de hele rit uitrijden zou ons redelijk veel tijd kosten. Dus beslist om een kortere alternatieve route naar Venzone te vinden.

En Italië is vol verrassingen, ineens rij je voorbij een appelblauwzeegroen meertje, het Laghetto di Cornino:
Op foto zie je helaas maar een flauwe afdruk van de kleurenpracht:
Image
Image

Ook Venzone was een ontdekking, prachtig dorpje met een zéér "bewogen" geschiedenis:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venzone

Venzone was volledig vernield in 1976 door een aardbeving. De authoriteiten wouden het puin verwijderen en een nieuw dorp met prefab huizen oprichten.
De bewoners hebben dat geweigerd en hebben steen voor steen het oude Venzone opnieuw opgebouwd op basis van archiefbeelden.
Men heeft bij de heropbouw de stenen hergebruikt voor zover mogelijk - die delen van de gebouwen zijn niet bepleisterd.

Image
Image

Image

Kleine funktionele kamers met nieuwe badkamers, voor 45 euro p.p.
Het avondmaal in de tuin was overigens ook een aanrader!

Nachtje slapen om richting Slovenië te fietsen.
Last edited by TuttoTerreno on 14 Jul 2022 15:57, edited 1 time in total.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zuid-Tirol

Post by OzzePaa »

Het grootste part van al dat moois zit ook nog vers in mijn geheugen :thumbsup: 8-)
Tijdens onze Dolomietenverkenning vanuit Arabba eind juni viel me net als Tutti ook de fantastische staat op van de SS- en SPwegen en wegskes :shock: Ze hebben de Corona-jaren daar goed gebruikt om één en ander pico-bello te maken. Zelfs tot de kleinste collekes dikwijls gloednieuw, pekzwart egaal asfalt. Dat was bv op de Pordoi vijf jaar geleden lang niet het geval. Vandaag : perfect :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zuid-Tirol

Post by Blackbert »

TuttoTerreno wrote: 14 Jul 2022 11:38
Ook Venzone was een ontdekking, prachtig dorpje met een zéér "bewogen" geschiedenis:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venzone

Venzone was volledig vernield in 1976 door een aardbeving. De authoriteiten wouden het puin verwijderen en een nieuw dorp met prefab huizen oprichten.
De bewoners hebben dat geweigerd en hebben steen voor steen het oude Venzone opnieuw opgebouwd op basis van archiefbeelden.
Men heeft bij de heropbouw de stenen hergebruikt voor zover mogelijk - die delen van de gebouwen zijn niet bepleisterd.
Bergbewoners en eilandmensen, vaak net iets meer karakter die flatliners, euh, landers. 8-)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

Venzone - Slovenië - Cividale del Friuli

Helaas konden we maar 1 nacht blijven in Venzone, maar de Locanda al Pomo d'Oro in Cividale del Friuli had nog plaats voor ons.


Vertrokken via de Sella Nevea (met verraderlijke haarspelden-gedeeltelijk-in-tunnels) , via Lago di Predil rijden we Slovenië binnen
Image
Image
Image

De hoofdweg Bovec - Kobarid- Nova Gorica is een totale ramp. Eindeloos file rijden achter Oostduitse campeerdinges uit de jaren stillekes, in tweede vitesse, veel tegenverkeer, ook hordes motoren. Heet.

Enorm blij dat we de hoger gelegen grenskamroute kunnen opdraaien: de volgende 20kilometer geen enkele tegenligger gezien!

Image

En dan herken ik plots een scene uit een oude foto van me, 17 jaar geleden op dezelfde plaats - toen nog niet geasfalteerd:
Image

ik had bij m'n vorige passage ernaar gezocht, maar niet gevonden. Nu wel, per toeval:

Image


Aan de kerk van Kromberk besluiten we terug te draaien richting Italië, en we kleven nog een lus ten oosten van Cividale eraan
Image
Image
Image
Image
Image

De lus ten oosten van Cividale, en vooral het begin, de SP31 naar Castelmonte is een pure hill climbing race track (hele hoop remsporen voor elke bocht). Ge-wel-dig.
Castelmonte ziet er ook niet slecht uit:
Image

En dat mag niet ontbreken:
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zuid-Tirol

Post by Muug »

Ferme foto's toch alweer!!!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 15 Jul 2022 19:11 Ferme foto's toch alweer!!!
Mijnen "outdoor" slimme foon liet het vaak afweten. Na de eerste uren gietende regen, was 1 lens beslagen en bijgevolg de meeste van mijn foto's navenant beneveld. Vooral met tegenlicht komt ie rap aan zijn grenzen.


Maar de compagnon had zijne werk foon mee, zoiets van appel, verschrikkelijk onhandig ding voor de motorrijder, maar àls het dan gebruiksklaar is (gezichtsherkenning werkt niet met helm op ..) , neemt het wel stukken betere foto's.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zuid-Tirol

Post by TuttoTerreno »

Cividale del Friuli is ook zo'n toevallige ontdekking. Staat voorzekers op niemands "to do" lijst, een stadje op het platteland tussen de julische Alpen en de zee, 15km van Udine. Maar het is een uitstekende uitvalsbasis voor Friuli en Slovenië, een levendig stadje met een centraal plein gedomineerd door de plaatselijke horeca, met volle terrasjes.
En vlak naast die Piazza is er de Locanda al Pomo d'oro, alwaar we onze brommers mochten binnen zetten (eigenlijk de fietsenstalling, maar de coureurs zijn allemaal in Frankrijk), en waar de prijs-kwaliteit verhouding uitstekend is: 60euro B&B per kamer, van bovengemiddelde kwaliteit.

Soit, de weersvoorspelling was matig tot zeer slecht. We hoopten tot de middag droog te blijven, en dan Oostenrijk in te duiken.

Vertrokken over typisch kleine, smalle, eenzame "calimoto" bergwegeltjes, tot aan de Tagliamento
Image


verder tot Ampezzo, waar we bij een eenzame pomp (mét bediening) goedkoop getankt hebben, en op zoek gingen naar de Passo Pura:

Image

De passo Pura eindigt in een resem tunnels (waar je lang voor het rode licht kan staan wachten) bij het Lago di Sauris. Ik had de kleurenpracht van dit meer in herinnering, maar momenteel is het water niveau zo laag, dat het de moeite niet was om een (lelijke) foto te nemen.

De directe weg naar het oosten (SP73) was afgesloten, en er heerste enorme verwarring of de omweg via SP73 over de Sella di Rioda en de SP619 via Forcella Lavardet open waren.
Dat bleek het geval:

Image

Image


We bleven droog tot aan de voet van de Zoncolan, alwaar we nog een terras vonden om te lunchen.

De beklimming van de Zoncolan, ongelooflijk met welke snelheid Egon Bernal vorig jaar deze verschrikkelijke helling opknalde, zonder motor voor zover ik weet.
Met de motor is vooral die laatste haarspeld, rechts in 't midden op de foto, een moeilijke, wegens een stuk steiler dan je verwacht:
Image
Image
Image

Aan de andere kant, tijdens de afdaling begon de regen... en dan werd het wisselvallig.

Aan de voet van de Grossglockner de regenradar eens bekeken, en het zag er beter uit dan gevreesd: let's do it.

De zuidkant viel mee, het bleef lang droog, enkel de laatste klim was het wat aan het regenen.
De noordflank echter, was een complete ramp: dichte mist en meer dan genoeg regen.

Image

Op 1 of andere manier zijn we naar beneden gesukkeld, tot in een "Boutique" hotel in Zell am See

Image

Het bijhorend restaurant had een zeer ambitieuze chef, op zoek naar een Michelin ster - denk ik. Gevolg: weinig eten voor veel te veel geld.
Not my cup of tea.

Post Reply