Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Dussss ik heb enkele vraagjes.
De uitlaat collector van mij motortje was wat roestig & kaas achtig: meer gaten als nodig.
Het geheel wordt vervangen door een RVS uitlaatlijn, nooit meer roest!
Bij demontage van de achterste cilinder bocht kwam het moertje mooi los.
Bij demontage van de voorste cilinder bocht kwam... alles los:
Niet afgebroken, maar draad is mooi los gedraaid.
Nu vraag ik mij af:
1. Waarom wordt dit zo gedaan? waarom dan niet gewoon een bout erin draaien?
2. Ik kan via webshop de originele draad & moer terug bestellen, maar hoe monteer je dat dan? hoe krijg je die draad vast genoeg in het blok?
3. Hoe kan ik voorkomen dat het zo roest? volsmeren met keramisch vet?
De uitlaat collector van mij motortje was wat roestig & kaas achtig: meer gaten als nodig.
Het geheel wordt vervangen door een RVS uitlaatlijn, nooit meer roest!
Bij demontage van de achterste cilinder bocht kwam het moertje mooi los.
Bij demontage van de voorste cilinder bocht kwam... alles los:
Niet afgebroken, maar draad is mooi los gedraaid.
Nu vraag ik mij af:
1. Waarom wordt dit zo gedaan? waarom dan niet gewoon een bout erin draaien?
2. Ik kan via webshop de originele draad & moer terug bestellen, maar hoe monteer je dat dan? hoe krijg je die draad vast genoeg in het blok?
3. Hoe kan ik voorkomen dat het zo roest? volsmeren met keramisch vet?
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Waar het loskomt speelt geen rol, als het maar heel blijft. In uw handleiding staan lijsten met aantrekmomenten. Vooral in het alu van het blok zou ik mij daar aan houden. Bij montage ook kijken waar het ene rondsel zit, kan je zien op de onderdelentekening. KTM is ook vooruitziend geweest en heeft een stel reservegaten geboord en getapt in het blok, moest het toch eens mislopen.
Bij monteren zorgen dat je de grafietdichtingen niet beschadigt. Gaan dan snel lekken.
Kwaliteit van de OEM uitlaat is zowat het zwakste punt imho. Superdun ijzeren pijpje. Ben aan mijn 2de achterste bocht en 3de H-pijp. Maar dan wel loodzware inox dempers.
Bij monteren zorgen dat je de grafietdichtingen niet beschadigt. Gaan dan snel lekken.
Kwaliteit van de OEM uitlaat is zowat het zwakste punt imho. Superdun ijzeren pijpje. Ben aan mijn 2de achterste bocht en 3de H-pijp. Maar dan wel loodzware inox dempers.
Last edited by Blackbert on 18 Aug 2022 15:20, edited 1 time in total.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Maar hoe krijg je dat draad eindje er terug in (ik ga natuurlijk een nieuw bestellen).
Maar daar zit niets op waarmee je het kan in het blok draaien?
Dat gedeelte snap ik niet goed.
Maar daar zit niets op waarmee je het kan in het blok draaien?
Dat gedeelte snap ik niet goed.
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Hebben die draadeinden geen zeskant deel in het midden?
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Fotooo's op ebay van internet van iemand anders:
https://www.ebay.com/itm/155072687672
DIe van mij zagen er rond uit, die op ebay ook.
Zou het concept kunnen zijn:
1. Met de hand in het blok draaien.
2. flens erop zetten.
3. moertje erop zetten en de moer trekt de flens vast tot tegen het "ronde" gedeelte en zet zo ook de "andere kant" van de draad vast in het blok?
https://www.ebay.com/itm/155072687672
DIe van mij zagen er rond uit, die op ebay ook.
Zou het concept kunnen zijn:
1. Met de hand in het blok draaien.
2. flens erop zetten.
3. moertje erop zetten en de moer trekt de flens vast tot tegen het "ronde" gedeelte en zet zo ook de "andere kant" van de draad vast in het blok?
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Gewoon met twee moeren?
Onderste moer als lockmoer, sleutel op de bovenste en op moment zetten.
Dat is de methode die ook gebruikt wordt om die studs te verwijderen.
Onderste moer als lockmoer, sleutel op de bovenste en op moment zetten.
Dat is de methode die ook gebruikt wordt om die studs te verwijderen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
1. Geen ideeKoeno wrote: ↑18 Aug 2022 13:06 Nu vraag ik mij af:
1. Waarom wordt dit zo gedaan? waarom dan niet gewoon een bout erin draaien?
2. Ik kan via webshop de originele draad & moer terug bestellen, maar hoe monteer je dat dan? hoe krijg je die draad vast genoeg in het blok?
3. Hoe kan ik voorkomen dat het zo roest? volsmeren met keramisch vet?
2. Zoals gezegd, met twee moeren vastzetten, ook even kijken in de manual of er één of andere locktite aan moet, ik vermoed van wel.
3. Volgens mij bijna niet mogelijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Niet stockeren in een vochtige ruimte gaat al veel helpen tegen roest.
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Gisteren op de weg naar huis (op de moto) nog aan het nadenken geweest over je eerste vraag.
Ik vermoed dat het ermee te maken kan hebben dat bouten te makkelijk lostrillen.
Er zijn een aantal factoren op die locatie die dat nog in de hand werken:
- Temperatuurschommelingen van het blok;
- Variabele en hoge trillingsfrequenties van het blok;
- de min of meer flexibele gasdichting tussen blok en header.
Je wilt de header goed vast en sluitend aan het blok maar die toch relatief eenvoudig kunnen verwijderen.
Bouten zou je zo vast moeten aantrekken dat je ze achteraf wellicht weer moeilijk los krijgt.
Door te werken met de dubbele draaduiteinden (studs) kan je in principe zelfs twee verschillende momenten gebruiken, één voor de stud in het blok, een ander voor de moer op de stud.
Daarnaast laat die ook toe om borgmoeren te gebruiken, onder een laag aanhaalmoment zijn die wel zeer wel veilig/vast en toch relatief eenvoudig te lossen (als ze niet roesten).
Ik heb er voor de volledigheid even de repair manual van mijn 790 ADV R bijgehaald.
Helaas is die niet helemaal consequent.
Bij de beschrijving van hoe de header te installeren (p103) wordt er gesprokenvan 20Nm voor de bouten.
In de lijst met alle aanhaalmomenten (p401-402) is het voor beiden 15Nm maar wordt de stud met Loctite 243 in het blok vastgezet en de moer met kopervet op de stud.
Dat laatste is toch een belangrijk verschil.
Ik vermoed dat het ermee te maken kan hebben dat bouten te makkelijk lostrillen.
Er zijn een aantal factoren op die locatie die dat nog in de hand werken:
- Temperatuurschommelingen van het blok;
- Variabele en hoge trillingsfrequenties van het blok;
- de min of meer flexibele gasdichting tussen blok en header.
Je wilt de header goed vast en sluitend aan het blok maar die toch relatief eenvoudig kunnen verwijderen.
Bouten zou je zo vast moeten aantrekken dat je ze achteraf wellicht weer moeilijk los krijgt.
Door te werken met de dubbele draaduiteinden (studs) kan je in principe zelfs twee verschillende momenten gebruiken, één voor de stud in het blok, een ander voor de moer op de stud.
Daarnaast laat die ook toe om borgmoeren te gebruiken, onder een laag aanhaalmoment zijn die wel zeer wel veilig/vast en toch relatief eenvoudig te lossen (als ze niet roesten).
Ik heb er voor de volledigheid even de repair manual van mijn 790 ADV R bijgehaald.
Helaas is die niet helemaal consequent.
Bij de beschrijving van hoe de header te installeren (p103) wordt er gesprokenvan 20Nm voor de bouten.
In de lijst met alle aanhaalmomenten (p401-402) is het voor beiden 15Nm maar wordt de stud met Loctite 243 in het blok vastgezet en de moer met kopervet op de stud.
Dat laatste is toch een belangrijk verschil.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Bij de 990, als ik het juist interpreteer moet het stuk in het blok op 20nm met loctite en de bout voor de flens vast te zetten met 15nm.
En er zou dus effectief een verschil in dikte zijn, het deel in het blok M10 en het deel voor de flens M8
Maar als ik de studs zie die er bij mij uitkomen, daar zit toch echt geen loctite op.
En er zou dus effectief een verschil in dikte zijn, het deel in het blok M10 en het deel voor de flens M8
Maar als ik de studs zie die er bij mij uitkomen, daar zit toch echt geen loctite op.
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Ik moei mij niet want ik weet er niks van maar volg aandachtig.
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Sjah, dat verbaast me ook weer niet zo heel erg.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Meer nog, ik zou er even veel van begrijpen moest alles in het chinees staan.
Ik lees zo iets dus zonder iets te begrijpen, maar met grote bewondering.
I am confused. Oh no, maybe not!
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Aan het roest te zien zijn ze het kopervet ook vergeten!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Voor de geïnteresseerden, hier een filmpje dat illustreert hoe je met twee moeren een stud/draadstang kan verwijderen.
Monteren is net hetzelfde maar dan omgekeerd.
Monteren is net hetzelfde maar dan omgekeerd.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
thx voor de tip!
vanavond gaan we verder werken, de uitlaten & dichtingen al er ophangen.
Finaal vasthangen zal nog moeten wachten wat niet alle nodige bouten & moeren zijn aanwezig.
vanavond gaan we verder werken, de uitlaten & dichtingen al er ophangen.
Finaal vasthangen zal nog moeten wachten wat niet alle nodige bouten & moeren zijn aanwezig.
- Schussboelie
- Posts: 535
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Proper gerief precies!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Het ziet er geweldig uit... hopelijk kan ik vanavond hetzelfde zeggen van de pas kwaliteit.
Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.
Gisteren was het dan zover, boel in elkaar steken.
De finale bouten heb ik daarvoor nog niet nodig, alles zo los mogelijk laten om het toch in elkaar te krijgen.
Die grafiet dichting past perfect over de uitlaat bocht... Maar...
Die past ook zo goed als rond het H-stuk dat over de uitlaat bocht moet komen.
Het H-stuk & uitlaatbocht past net in elkaar. Dat is gewoon niet mogelijk om daar een 3mm dikke dichting tussen te krijgen.
3mm dikke ring wilt zeggen dat er ergens 6mm speling moet zijn om de boel in elkaar te krijgen.
Ik heb momenteel (mogelijks een domme) gok gewaagd en de buizen in elkaar gestoken (met rubber hamer zelfs diep genoeg moeten tikken).
De reden om dit te doen (hopelijk geven jullie mij gelijk):
1. Bij de originele flens is de verdikking zo groot dat de grafiet ring er gewoon in past. Bij de nieuwe rvs flens is dat niet het geval.
2. Bij de originele flens is in de verdikking rechte zaagsnee gemaakt even breed als de grafiet dichting. Bij de nieuwe flens zitten op het einde van die snee ook nog "gaatjes".
Dus de dichting zou nog dieper moeten als origineel.
3. Bij de nieuwe flens gaat de uitlaatbocht er dieper in (bijna 1cm voorbij die gaatjes).
Ergens heb ik het vermoeden dat ze op deze manier genoeg klemmen en mogelijks zelfs niet lekken.
Misschien heb ik hier een domme beslissing genomen.
De finale bouten heb ik daarvoor nog niet nodig, alles zo los mogelijk laten om het toch in elkaar te krijgen.
Die grafiet dichting past perfect over de uitlaat bocht... Maar...
Die past ook zo goed als rond het H-stuk dat over de uitlaat bocht moet komen.
Het H-stuk & uitlaatbocht past net in elkaar. Dat is gewoon niet mogelijk om daar een 3mm dikke dichting tussen te krijgen.
3mm dikke ring wilt zeggen dat er ergens 6mm speling moet zijn om de boel in elkaar te krijgen.
Ik heb momenteel (mogelijks een domme) gok gewaagd en de buizen in elkaar gestoken (met rubber hamer zelfs diep genoeg moeten tikken).
De reden om dit te doen (hopelijk geven jullie mij gelijk):
1. Bij de originele flens is de verdikking zo groot dat de grafiet ring er gewoon in past. Bij de nieuwe rvs flens is dat niet het geval.
2. Bij de originele flens is in de verdikking rechte zaagsnee gemaakt even breed als de grafiet dichting. Bij de nieuwe flens zitten op het einde van die snee ook nog "gaatjes".
Dus de dichting zou nog dieper moeten als origineel.
3. Bij de nieuwe flens gaat de uitlaatbocht er dieper in (bijna 1cm voorbij die gaatjes).
Ergens heb ik het vermoeden dat ze op deze manier genoeg klemmen en mogelijks zelfs niet lekken.
Misschien heb ik hier een domme beslissing genomen.