Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Tja, ik werk van thuis.
Ja ik weet, overal is een oplossing voor.
Ja ik weet, overal is een oplossing voor.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Droopy, dat heb je heel mooi geanalyseerd,Droopy wrote: ↑03 Sep 2022 17:48Ten eerste : wat niet is kan nog komen.
Ten tweede : voor zover ik kan volgen op dit forum ben je verzot op die Norden.
Ten derde : https://www.husqvarna-motorcycles.com/n ... rvice.html
Ten vierde : hier ergens las ik dat je, indien nodig, de motor aanhangwagen van Duibdinges mag lenen.
Ten vijfde : als je op tijd je onderhoud in kan plannen is er veel kans dat je een vervangmotor kan regelen.
Ten zesde : hoeveel moet je met zo'n moderne moto op onderhoud
'k Heb zo het idee (maar ik ken je enkel vanop dit forum) dat je hart al beslist hebt om een Norden te kopen maar je hersenpan denkt dat er een dealer dicht bij jou moet zijn om op je gemak te zijn voor onderhoud.
Conclusie : koop je Norden en geniet ervan.
Vind ik. Er is dus geen enkele onbevoegde reden om géén Norden te kopen. Maar ommige mensen maken nu eenmaal graag van een mug een olifant.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Een Norden is toch geen olifant!
Of had je het anders bedoeld?
Of had je het anders bedoeld?
I am confused. Oh no, maybe not!
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Ik kwam een oud-collega tegen. Die had zijn persoonlijke Tracer 900GT ingewisseld voor een Tenere 700 World Raid met explorer pack. En wat zag dat ding er goed uit zeg! Best wel een forse moto eigenlijk. Hij had er ook al een retourtje Slovenië opzitten en was er echt wel tevreden van. Fietste met een volle tank gewoon +500km ver... Misschien moet ik ook eens een testritje overwegen. Of juist niet...
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Je zou ervan verschieten hoeveel dat idd niet zouden willen doen ... maar het is iets ingewikkelder, een KTM dealer dat niet HQV doet heeft ook geen toegang op de dealernet interface dat alle gegevens van de motor bevat, en kan dus het onderhoud/garantie/onderdelen aanvraag niet in het systeem ingeven.
Vi veri veniversum vivus vici. -V-
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Je moet maar eens proberen om een dealer te vinden die ECU updates kan doen voor een Husqvarna TR650. Da's nog BMW software
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
I second your motions.
Het is gewoon debiel maar er zijn meer dingen dat die Oostenrijkers lekker ingewikkeld houden.
Ge zou denken dat wij Belgen sterk zijn in Admin nonsense awel die zijn übersterker en echte stijfkoppen (psychorigide?).
Vi veri veniversum vivus vici. -V-
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1218
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
na ca. 1000km "test" van m'n XEF250/WRF250, kan ik hetvolgende berichten:
ongelooflijk straf maschien.
In vergelijking met mijn XR400, een wereld van verschil, stevige vooruitgang.
Het aantal keren dat dit maschien me "gered" heeft na rijders-/inschattings-fouten, ontelbaar. Ik ben met mijn rijkunsten misschien in staat om 5% van de "enduro" capaciteiten van zo'n ding te benutten, ik maak me geen illusies.
De motor is effenaf sterk (lijkt veel meer dan een 250cc). Denk dat ik zelfs nooit in de tweede helft van het RPM bereik ben geweest. 1 versnelling te hoog in een klim? don't worry, die trekt zich er wel door.
Geweldige gasrespons. Effe over een uitgewassen geul springen? no problem, hele korte polsbeweging en "blobblob", ge springt erover. Gaat allemaal vanzelf.
het enige minpunt: de Kayaba's zijn af fabriek eigenlijk afgesteld voor lui die wedstrijden willen (en kunnen) winnen, dwz. vering en demping gelijk een MX bike. Beenhard.
Voor mijn gebruik veel te straf gedempt op de eerste centimeters veerweg - quasi elke oneffenheid wordt doorgegeven. Afin, zo voelt het toch aan.
ik heb de schroefjes al helemaal op "soft" staan, maar nog te hard.
Dat ga ik anders laten instellen als de vorkpoten opengedaan worden.
ongelooflijk straf maschien.
In vergelijking met mijn XR400, een wereld van verschil, stevige vooruitgang.
Het aantal keren dat dit maschien me "gered" heeft na rijders-/inschattings-fouten, ontelbaar. Ik ben met mijn rijkunsten misschien in staat om 5% van de "enduro" capaciteiten van zo'n ding te benutten, ik maak me geen illusies.
De motor is effenaf sterk (lijkt veel meer dan een 250cc). Denk dat ik zelfs nooit in de tweede helft van het RPM bereik ben geweest. 1 versnelling te hoog in een klim? don't worry, die trekt zich er wel door.
Geweldige gasrespons. Effe over een uitgewassen geul springen? no problem, hele korte polsbeweging en "blobblob", ge springt erover. Gaat allemaal vanzelf.
het enige minpunt: de Kayaba's zijn af fabriek eigenlijk afgesteld voor lui die wedstrijden willen (en kunnen) winnen, dwz. vering en demping gelijk een MX bike. Beenhard.
Voor mijn gebruik veel te straf gedempt op de eerste centimeters veerweg - quasi elke oneffenheid wordt doorgegeven. Afin, zo voelt het toch aan.
ik heb de schroefjes al helemaal op "soft" staan, maar nog te hard.
Dat ga ik anders laten instellen als de vorkpoten opengedaan worden.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Hmm, blijkbaar hebben ze mij gelezen in Au. denk ik dan maar.Blackbert wrote: ↑09 May 2022 18:28 Efkes gaan zoeken om een vermoeden te bevestigen. Geen exacte cijfers, maar de prentjes lijken mij gelijk te geven: de conceptbike had langere benen en een hoger stuur.
Een S of R als het ware, en de produktieversie is wat compacter.
bron: https://livingwithgravity.com/husqvarna ... roduction/
Zoals je indertijd aan 950 vering geraakte zoals Meoni die wilde (300mm veerweg vanvoor geloof ik) zal dat nu ook wel nog kunnen zeker. als je de juiste mensen kent.
Husky Norden 901 Expedition.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Dat zijn toch vooral andere plakkers? En ja, wat hogere poten misschien.
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
en tassen met rek, hoger scherm, warme handvatten en zadel, middenbok en deftige carterplaat.
als ge die mens in dat filmpje aanhoort tot het einde weet je ook dat de meerprijs in opties al opgesoupeerd wordt door de vering alleen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Andere plakkers dus, ik zei het toch?
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Daarnet gaan oefeningskes rijden met de KTM 990, der was toevallig ook nog nen T7 bij.
Kortom: draaien draaien, nog eens draaien.
Kort korter kortsttttt
Begonnen met eigen ktm...
't Lukte mij maar niet deftig.
Ik vond mijn positie maar niet.
Linksom/rechtsom, ff wegrijden en opnieuw proberen...
1 toerke lukte, 2 nipt, bij nummer 3 bijna omtuimelen.
, dan ff pauze.
Tenere eens proberen.
Positie: Check.
Feeling met koppeling/gas: check.
En kort draaien? Wel euhm, op de spreekwoordelijke zakdoek lukte dat wel.
Nadien even analyseren, wat was er nu anders?
1. Tenere heeft precies grotere stuuruitslag.
2. Ik vond de achterrem bij de KTM nogal alles of niks.
3. Bij de tenere kon ik precies met meer gevoeld de achter rem laten slepen.
hoe los je dat op?
Wel, fok die achterrem en nog meer tegenhangen.
Terug de KTM op dus, achterrem niet meer aangeraakt, enkel nog koppeling en gas.
Iets meer inkantelen, iets meer tegenhang, iets meer kijken, iets meerrrrrr weet ik veel.
En hop, de ktm keert ook enkele cirkeltjes, nog niet met véél gemak en zeker niet op dezelfde zakdoek als de ktm,
maar kijk, de beginselen zijn gelegd.
Nadien nog eens op de tenere, dat vertrouw was nu zo groot.... dat ik die plots aan't keren was op ne post-it.
Ahnee, wacht da's overdreven, maar 't ging toch goed
Dan nog wat meer spelerij, U-turn vanuit stilstand.
Dat kon ik eigenlijk niet, maar heb de theorie op gsa geleerd.
Met beide lukte de start wel, KTM was het plezantste op de gas, Tenere leek de makkelijkste om te beheersen.
Vertrekken met spinnend achterwiel? Doen ze allebei: is leuk
De abs op de tenere is subtiel.
die op de ktm is als een beenhouwer die net de ribbenkast aant splijten is.
Heb ik mijn kans gemist?
Miskoop met de ktm?
Laten we zeggen: bij de ktm gaat niets vanzelf...
maar als het lukt is de voldoening groot.
bij de tenere had ik onmiddellijk een "ik ben thuis" gevoel.
Kortom: draaien draaien, nog eens draaien.
Kort korter kortsttttt
Begonnen met eigen ktm...
't Lukte mij maar niet deftig.
Ik vond mijn positie maar niet.
Linksom/rechtsom, ff wegrijden en opnieuw proberen...
1 toerke lukte, 2 nipt, bij nummer 3 bijna omtuimelen.
, dan ff pauze.
Tenere eens proberen.
Positie: Check.
Feeling met koppeling/gas: check.
En kort draaien? Wel euhm, op de spreekwoordelijke zakdoek lukte dat wel.
Nadien even analyseren, wat was er nu anders?
1. Tenere heeft precies grotere stuuruitslag.
2. Ik vond de achterrem bij de KTM nogal alles of niks.
3. Bij de tenere kon ik precies met meer gevoeld de achter rem laten slepen.
hoe los je dat op?
Wel, fok die achterrem en nog meer tegenhangen.
Terug de KTM op dus, achterrem niet meer aangeraakt, enkel nog koppeling en gas.
Iets meer inkantelen, iets meer tegenhang, iets meer kijken, iets meerrrrrr weet ik veel.
En hop, de ktm keert ook enkele cirkeltjes, nog niet met véél gemak en zeker niet op dezelfde zakdoek als de ktm,
maar kijk, de beginselen zijn gelegd.
Nadien nog eens op de tenere, dat vertrouw was nu zo groot.... dat ik die plots aan't keren was op ne post-it.
Ahnee, wacht da's overdreven, maar 't ging toch goed
Dan nog wat meer spelerij, U-turn vanuit stilstand.
Dat kon ik eigenlijk niet, maar heb de theorie op gsa geleerd.
Met beide lukte de start wel, KTM was het plezantste op de gas, Tenere leek de makkelijkste om te beheersen.
Vertrekken met spinnend achterwiel? Doen ze allebei: is leuk
De abs op de tenere is subtiel.
die op de ktm is als een beenhouwer die net de ribbenkast aant splijten is.
Heb ik mijn kans gemist?
Miskoop met de ktm?
Laten we zeggen: bij de ktm gaat niets vanzelf...
maar als het lukt is de voldoening groot.
bij de tenere had ik onmiddellijk een "ik ben thuis" gevoel.
- Schussboelie
- Posts: 486
- Joined: 17 Jan 2021 17:00
- Location: Lommel
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Je vergelijkt natuurlijk ook een motor van minstens jaar oud (waarvan de basis nog een pak eerder gelegd werd) met één die in 2019 pas op de markt gekomen is...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Op het Tenere forum zijn de meningen daarover nogal 50/50 verdeeld. Een deel voelt het inderdaad zoals jou aan. De andere groep vindt dat je te hard moet duwen op de achterrem om stevig te kunnen remmen.
De voornaamste commentaar op de ABS is dat het jammer is dat die niet enkel achteraan uit te schakelen is. Bij de World Raid heeft Yamaha wel naar die feedback geluisterd.
Dit vat ook wel een beetje mijn evaluatie samen toen ik de T7 vs de 790 ben gaan testrijden (merci FM!).
De 790 was heel plezant op de gas, maar je moest ook wel op de gas om het te ervaren.
De T7 is relaxter, geeft vertrouwen en heeft over de hele range een fijn koppel.
Het prijsverschil tussen beiden was ook vrij groot toen.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Kan niet vergelijken met de T7, maar de KTM geeft, wanneer je tot tegen de aanslag draait, het gevoel te willen omvallen. Alsof alles ineens vastzit. Veel oefenen op gas-koppeling-achterrem en evenwicht. Op straat lukt het wel, maar op een hobbelige ondergrond wordt hij ineens heel topzwaar. Vind ik.
grease up your baby for a ball on the hill