Openbaar vervoer

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Openbaar vervoer

Post by Wipr »

Afgelopen weekend een triple met een paar vrienden naar Madrid gemaakt. Ontzettend veel gewandeld en als motorliefhebber ook kunnen genieten van de talloze motoren. Merken die bij ons niet echt aanslaan (bijv Benelli) zie je daar veel.

Maar goed. Heel veel de metro genomen en wat een plezier is me dat. Een metro stelsel zoals in andere grootsteden zoals bijv New York, Londen en Barcelona.

Een 10-beurten kaart kost €8,5 en nooit langer dan 2minuten wachten tot er een volgende trein toekwam.

Als je dan vergelijkt met België en bijv hier in Antwerpen.....dan is het hier een schande dat men per rit tegenwoordig meer dan €2 durft te vragen en je vaak 10min of langer moet wachten.

Straffer nog, ik zou de auto niet verkopen, daarvoor heb ik hem teveel nodig voor vervoer van materiaal maar ik zou koning auto zoveel meer laten staan ten voordele van dergelijk metro systeem.

Ongelofelijk vind ik het. Zelfs op zondag heb je de indruk dat het een gewone weekdag is.

Onder de indruk en fan en het maakt het nog meer lachwekkende dat men in België mensen wil stimuleren om meer het openbaar vervoer te nemen. Ik zal me eens gaan haasten. :twisted:

Antwerpen, Gent en Brussel zijn geen wereldsteden zoals hierboven genoemde en vele anderen maar het is toch schrijnend om te zien dat ze er niet in slagen het beter te doen.

De treinreizigers hier kunnen het misschien beamen?

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Openbaar vervoer

Post by F M »

Metro in Antwerpen? Het kan nog veel erger in Belgenland:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Openbaar vervoer

Post by Muug »

En weet je wat nog straffer is, wipr?
Dat dat Madrileens metrostation al zo perfect was medio jaren '90!!!!! Toen heb ik zes maand in Madrid gewoond en gewerkt (zonde dat het toen gedaan was) en ik gebrukte hun netwerk haast dagelijks. Een ware eye opener, ondertussen al 25 jaar geleden!!!!

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Openbaar vervoer

Post by Blackbert »

Jaja.
In 1980 of zoiets met de school naar Paris.
Toen al schijteduur om iets te drinken, maar een perfect metrosysteem waar wij, broekies van de boerenbuiten in Belgique, probleemloos onze weg mee vonden.
Het jaar erop naar Praag. Belachelijk goedkoop om iets te drinken, en een prachtig (architectuur) metrosysteem waar je een munt in de collectebus stak en doorliep. Geen molen, geen controle. Er was daar toen veel dat maar gebrekkig liep, maar de metro was de uitzondering.

In de nineties wel eens in Bxl of A'pen de metro genomen. Er is ruimte voor verbetering.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Openbaar vervoer

Post by Mario »

ik denk dat het al redelijk lang geleden is dat Wipr in Brussel nog eens het openbaar vervoer en zeker de metro gebruikt heeft...
De Lijn en MIVB niet met elkaar verwarren aub ;)
en hoe de TEC het doet, tja, daar kan ik niet over oordelen

en de NMBS, grote fan van het principe en er ook 22 jaar gebruik van gemaakt, vaak tot m'n genoegen maar toch iets te veel ook tot m'n scha en schande en grote frustratie...
voor de lijn Turnhout - Brussel is er in die periode eigenlijk amper vooruitgang geboekt qua dienstverlening, ze zijn zelfs wat achteruit gegaan, vrees ik

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Openbaar vervoer

Post by Wipr »

Muug wrote: 18 Oct 2022 09:39 En weet je wat nog straffer is, wipr?
Dat dat Madrileens metrostation al zo perfect was medio jaren '90!!!!! Toen heb ik zes maand in Madrid gewoond en gewerkt (zonde dat het toen gedaan was) en ik gebrukte hun netwerk haast dagelijks. Een ware eye opener, ondertussen al 25 jaar geleden!!!!
Wauw. Ik was onder de indruk, 6maanden in Madrid gewoond en gewerkt......dat moet een enorme ervaring geweest zijn. Topstad als je het mij vraagt.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Openbaar vervoer

Post by Wipr »

Mario wrote: 18 Oct 2022 16:52 ik denk dat het al redelijk lang geleden is dat Wipr in Brussel nog eens het openbaar vervoer en zeker de metro gebruikt heeft...
De Lijn en MIVB niet met elkaar verwarren aub ;)
en hoe de TEC het doet, tja, daar kan ik niet over oordelen

en de NMBS, grote fan van het principe en er ook 22 jaar gebruik van gemaakt, vaak tot m'n genoegen maar toch iets te veel ook tot m'n scha en schande en grote frustratie...
voor de lijn Turnhout - Brussel is er in die periode eigenlijk amper vooruitgang geboekt qua dienstverlening, ze zijn zelfs wat achteruit gegaan, vrees ik
Wipr moet bekennen. Wipr heeft nog nooooooit de metro en openbaar vervoer in Brussel gebruikt en heeft voorlopig geen redenen of doelen die ertoe zouden leiden om het wel te doen. ;)

Ik vergelijk maar met wat er hier in Antwerpen is en wat ik al heb mogen ervaren in talloze wereldsteden.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Openbaar vervoer

Post by Blackbert »

Geef toe, Antwerpen vergelijken met wereldsteden is een beetje appelen en peren.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Openbaar vervoer

Post by Mario »

precies niet voor Antwerpenaren, Bert ;)
't is niet omdat de rest van Vlaanderen door die stad en haar leiders verblind wordt, dat dit ook voor de rest van de wereld is :grin:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Openbaar vervoer

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 20 Oct 2022 07:17Geef toe, Antwerpen vergelijken met wereldsteden is een beetje appelen en peren.
:stupid: Nagels en koppen!
Ik vertoef graag in 't Stad maar het is geen wereldstad he.
Zelf heb ik me ook wel wat schuldig gemaakt aan het verdraaide perspectief.
Als je in Singapore of Hong Kong de metro gebruikt krijg je echt een gevoel van optimale efficiëntie en doordachtheid.
Maar uiteindelijk, als die sublieme metro's verlaat (die in A'pen ook om de paar minuten passeert), stap je even ver naar je finale bestemming als je in Antwerpen zou doen.
In Hong Kong wordt die metro ook aangehaald met bussen en gewone trams die eveneens een pak minder efficiënt zijn door de layout van en drukte in de stad.
Antwerpen is gewoon zoveel kleiner dan al die andere aangehaalde steden, ook geografisch.
Ik heb ene verblijf op den Dam maar ben binnen het kwartier eender waar binnen de ring in Antwerpen.
Die andere metropolen hebben bevolkingen van ettelijke miljoenen (Parijs 2,2mio; Madrid 3,2mio; New York 8,4mio; London 9mio
De Koekenstad, als je de grote agglomeratie er dan bij telt, amper een half miljoen.

De rest van het OV in België mijd ik als de pest.
Treinen en bussen zijn de meest tijdrovende en onbetrouwbare vervoersmiddelen in het land.
Dan lift ik nog vaker.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Openbaar vervoer

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 20 Oct 2022 10:57 Treinen en bussen zijn de meest tijdrovende en onbetrouwbare vervoersmiddelen in het land.
Dan lift ik nog vaker.
Gij moet duidelijk niet dagelijks met de trein naar 't werk. ;)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Openbaar vervoer

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 20 Oct 2022 13:10 Gij moet duidelijk niet dagelijks met de trein naar 't werk. ;)
Het hangt volgens mij heel erg af van het traject dat je moet doen. Toen ik nog voor het werk moest pendelen tussen Leuven en de 3 eiken campus in Wilrijk heb ik het OV heel snel opgegeven. Daarvoor waren de aansluitingen en overstappen gewoon te onbetrouwbaar en de trajecten niet frequent genoeg bediend om met die onbetrouwbaarheid om te kunnen gaan. Het was al hoogstuitzonderlijk wanneer ik enkele rit minder dan 1.5u onderweg was. Terwijl dat met de motor op een redelijk consistente 40-45 minuten kwam.

Toen ik bij Proximus werkte was het wel heel anders. Daar was de trein een ware zaligheid versus dagelijks de file trotseren. Maar: zeer frequente ritten tussen Leuven en Brussel-Noord en geen overstappen of combinaties trein/bus nodig.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Openbaar vervoer

Post by Muug »

En dat bedoel ik dus: ge moogt inderdaad nooit zomaar alles over eenzelfde kam scheren. :thumbsup:

Post Reply