Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 12010
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Aan de uwe is nooit gepeuterd geweest gelijk het moest, dus er vallen nu diverse lijken uit de kast ja. :laughing:

diskeletlietje
Posts: 352
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by diskeletlietje »

Ok vijgen na Pasen
Bij mijn eerste 950 heb ik een paar keer de grafiet dichtingen van he y stuk er uit geblazen ( begon vrij handig te worden om die te vervangen, gans sub frame er af 4 vijzen en een stekkertje van het achterlicht was de snelste methode) het bleven de zelfde originele uitlaat dempers met catalisator in de dempers wat ze een heete teef maakte . Tot ik een tweedehands setje leovinchi dempers met y stuk kon scoren . Grafiet dichtingen weg , spanring van de dempers zat steeds op de juiste plaats om vast te zetten ( er zat een soort veer op om die op de juiste plaats te trekken) maakte meer lawaai als de wings maar ik had wel een homologatie papiertje... op 3 ktms gezeten en dik tevreden van .
Co sensoren bij de 2 990 hebben hun werk gedaan en heb ik mij nooit aan geërgerd in tegendeel ik moest geen gaten maken in mijn luchtfiltersast als het wat hoger ging .
Tandje minder vooraan natuurlijk wel , abriage handje was mij dankbaar bij traag rijden

User avatar
Blackbert
Posts: 3603
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Blackbert »

Tandje minder vooraan. 3 tandjes meer achteraan kan ook. Gewoon de blokken van de achteras omdraaien en je kan dezelfde lengte ketting gebruiken.
Buiten uw handje gaat ook de ketting blij zijn dat ze vooraan niet een nog kleinere bocht moet nemen.
* een 45 achtertandwiel zit stock op de superenduro en past op de adv.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3314
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Geen idee of ik graag vijgen eet, maar:

1. De nieuwe uitlaatlijn is ook zonder grafietringen en sluit mooi af.
2. De rechtse demper heeft valse lucht, dat wil ik nog oplossen.
3. Tandwielaanpassing kan ik mij weinig bij voorstellen, maar moet ik misschien gewoon eens testen?
4. binnenkort toch eens bij Tovami laten afstellen op de testbank. Dat verdient ze gewoon.

deze week of volgende week staat onderhoud op de agenda:
- olie & oliefilter
- luchtfilter (controle / vervangen)
- koppelingsolie vervangen
- remklauwen eens kuisen & remvloeistof vervangen
- Ketting eens grondschoonmaken en invetten

Wat ik nog eens moet bekijken:
- koppeling, of die clutch booster....
ergens vermoed ik dat daar ook ergens wat slijtage speelt.

User avatar
Muug
Posts: 12010
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Tandje kleiner vooraan of 3 bij achteraan: hij wheeliet met speels gemak.

Wat uw koppelingsbooster betreft ik heb nog heel mijn vorige set, dus vergelijken en eventueel gebruiken kan perfect.

User avatar
Blackbert
Posts: 3603
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Blackbert »

-1 of +3 komt ver op 't zelfde neer in verhouding. Je verliest iets van topspeed, maar who cares. Mensen met enige ervaring vertelden mij lang geleden dat het allemaal ook wat vriendelijker wordt offroad.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3314
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Maar als hij gemakkelijker wheelie'd, is er dan ook geen kans dat de zijn gevoeligheid voor gas-impulsen hoger wordt? (geen idee of dit begrijpelijk over komt).

Nu is het zo dat je een vrij stabiel gashand nodig hebt in de bocht om niet telkens aan/uit gewijs te schokken.
wordt dat effect dan niet vergroot?

ik zou wel eens willen wheelien natuurlijk... ik kan dat namelijk nog niet :d :peepwall:

User avatar
Muug
Posts: 12010
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Inderdaad. (Ivm gevoelige gashand).

diskeletlietje
Posts: 352
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by diskeletlietje »

Voorbeeld traagjes in zone 30 rijden . Bijna geen gas geven, en zo wat dwaze ribbels op de weg om aan te geven dat er een kruispunt aankomt ( voor blinde bestuurders ? ) was genoeg om de controle over de snelheid te verliezen. ( er zijn wat vingers stuk aan mijn abriage hand ,waardoor ik die niet graag overbelast of in fille of gewoon mottig traag verkeer). Top snelheid gaat naar beneden maar wie kan dat wat schelen. Kot open en door de vitessen gaan is plots wel veel plezanter 😉

User avatar
Raketman
Posts: 1284
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Raketman »

Let trouwens ook op met drie tanden meer achteraan : het kan ervoor zorgen dat bij een voor de rest standaard set uw ketting nèt niet meer lang genoeg is :? :mrgreen: . Redelijk vervelend als er iemand bij u staat die geen vervoer naar huis geregeld heeft.

Echt spectaculair was 16 vooraan en 45 achteraan (ipv 42). Dan hebt ge pas een wheeliemonster...maar offroad wel met voorsprong de beste combinatie die er mogelijk was.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3314
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Punt is: ik ben geen offroad held.
't hoeft niet te agressief te zijn (misschien heb ik dan wel niet de juiste motor voor mij op dit moment).

dus misschien moet ik helemaal niet gaan spelen met die tandwielen...
Ok bij traag rijden heb ik wat meer koppeling nodig, maar die is zo soepel op de ktm, dat ik daar weinig issues mee heb...
wil ik wheelien? ik wil dat wel kunnen feitelijk, maar ik ben even goed bang genoeg om zo nog meer stoten uit te steken die niet nodig zijn ;-)

Post Reply