aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Muug »

Een schakelaartje, zit dat beter op de rode of op de zwarte (=massa)kabel?
Of maakt het niet uit? :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 21 Nov 2022 11:26 Een schakelaartje, zit dat beter op de rode of op de zwarte (=massa)kabel?
Of maakt het niet uit? :dontknow:
Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Muug »

mja
zo kan het ook natuurlijk. Maar da's eentje met drie draadjes. Er zijn er ook met twee draadjes.
Maar ge kunt bvb ook beslissen van een schakelaartje "in" één van de draden aan te brengen, om het circuit te onderbreken. Vandaar mijn vraag.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by OzzePaa »

Voor een 5/12V USB-poortje of GPS-aansuiting denk' niet dat het veel uitmaakt ... Mijn broer had ooit een ouwe Landrover Defender en daar zat een "massa-onderbreker" op : die zal dan de massa (-) wel geknipt hebben vermoed ik. Mannen met boten zweren bij een schakelaar op de plus ... iets met oxidatie op de anode alst wat nat wordt :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Muug »

mja, dan is de vraag dus "is mijn moto een boot?" :lol:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Nov 2022 14:00 mja, dan is de vraag dus "is mijn moto een boot?" :lol:
Ja. Het antwoord is Ja. :whip:

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Stoffel »

Ik sluit altijd via de positieve aan, met zo kort mogelijk bij de batterij / spanningsbron een zekering ( waarde afhankelijk van verbruiker)… De reden waarom de positieve heeft me ooit eens iemand uitgelegd maar weet het niet meer :oops:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Blackbert »

Boot, moto, speelt gene film. (uw RS is gene boot, de kuip vertoont te veel lekken. :whistling: )
Als er vocht (regen, hemelse dauw, mist, ... aan een onder spanning staand contactpunt komt gaat dat vlot oxideren en stopt dat met contact te maken.
Zoals de groene pootjes van een zekering of zekeringhouder slecht of geen contact geven, of de lampen/stekker van een aanhanger.

Ze hebben mij ene keer liggen gehad met mijn eerste GPS, nadat de moto een dag of 2 stilstond, buiten, zonder de GPS. sindsdien altijd een schakelaar ertussen en 't is niet meer voorgevallen.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?

Post by Stoffel »

Ik doe het altijd met een relais, geschakeld door het achterlicht. Een schakelaar durf ik wel is vergeten ….
Enkel de druppellader gaat rechtstreeks via een zekering op de batterij ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply