Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 30 Nov 2022 18:40 motorisatie. zoals overal in autoland worden de cc's steeds minder en de pk's steeds meer. hoe lang die dingen meegaan :ricky:
die gaan mee tot bij mijne maat op de werkbank. om te boren, honen, vlakken, nieuwe kleppen en gans de reutemeteut. Die blokken van ford/landrover/rangerover/jaguar zijn daar vast klant. Brengen ze met bosjes binnen... 8-) sommige halen niet eens 100000km... :dontknow:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Blackbert »

Bwa, 't is toch een schoon bedrag.
Grootste probleem tegenwoordig zijn de prijzen van een tweedehandse. Sinds corona en Oekraïne zijn die serieus omhoog gegaan.
Ik krijg zo ongeveer 1 keer per week ook een telefoontje om te vragen of ik geen bestelbus te koop heb. Nee dus. Om bovenstaande reden blijven we met deze bollen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Muug »

Blackbert wrote: 01 Dec 2022 06:12 Bwa, 't is toch een schoon bedrag.
Relatief eh, Beurt, relatief!

hornetjo
Posts: 12
Joined: 09 Nov 2022 13:05

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by hornetjo »

Stefke wrote: 30 Nov 2022 21:46
Blackbert wrote: 30 Nov 2022 18:40 motorisatie. zoals overal in autoland worden de cc's steeds minder en de pk's steeds meer. hoe lang die dingen meegaan :ricky:
die gaan mee tot bij mijne maat op de werkbank. om te boren, honen, vlakken, nieuwe kleppen en gans de reutemeteut. Die blokken van ford/landrover/rangerover/jaguar zijn daar vast klant. Brengen ze met bosjes binnen... 8-) sommige halen niet eens 100000km... :dontknow:
eumh - amai - kwist niet dat dit ZO een probleem was. Dacht busjes van Ford dat die wel goed in elkaar geschroefd waren. Kwist dat ze roestgevoelig waren - maar ja - welk busje niet eigenlijk.

En van VW/Mercedes lees je ook allemaal horrorverhalen van turbo problemen tot lekkende verstuivers tot roetfilters die volledig vol zitten en motor om zeep helpen... Moderne diesel is ni meer het werkpaard van vroeger precies...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Muug »

Oh dat zal allemaal wel meevallen. Laat u niet vangen door al dat negatief nieuws. Enkel ontevreden mensen ventileren hun mening op internet.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Koeno »

Muug wrote: 11 Dec 2022 19:31 Laat u niet vangen door al dat negatief nieuws. Enkel ontevreden mensen ventileren hun mening op internet.
Da's het internetfenomeen inderdaad.
KTM is niet zo slecht als de ergste verhalen beweren.... ( 't is erger :p )

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 11 Dec 2022 19:38
Muug wrote: 11 Dec 2022 19:31 Laat u niet vangen door al dat negatief nieuws. Enkel ontevreden mensen ventileren hun mening op internet.
Da's het internetfenomeen inderdaad.
KTM is niet zo slecht als de ergste verhalen beweren.... ( 't is erger :p )
Als ge 'race' ziet staan moet ge u verwachten aan intensiever onderhoud. Doe dat (2dehands heeft meestal een inhaalbeurt nodig) en dat blijft bollen.
Tot een jaar of 3 terug deed ik voldoende kilometers om daar ook regelmatig mee bezig te zijn.
Nu, op 128.000km en wegens te weinig rijden/TLC duiken er wat problemen op die ik met een Honda ook zou hebben waarschijnlijk.
Voor de rest: 1 dynamo opgebruikt, 1 startrelais en een set uitlaatbochten (winterrijder). Ne keer een koppeling vervangen en 2 keer de waterpomp (slijtagedelen). Een set nokkenaskettingspanners en de veer van de oliepomp (de rek was eruit, na 80.000km).
Valt wel mee eigenlijk voor ne slechte moto. 8-)

Maar auto's en bij uitbreiding camionetten, kweetnie. Soms gewoon slecht design, zoals in mijn Ducato. de 3.0 van Iveco is goed, maar als je die zo inbouwt dat er water verzamelt in de 'goot' met de injectoren ... Dan heb ik de chance een oldschool garagist te hebben of het kost mij een nier.
Soms denk ik ook minder goeie onderdelen, zoals de voorste schokdempers op diezelfde Ducato.
Of, in t algemeen, onderdelen die tegenwoordig van plastic zijn ipv metaal, want dat is goedkoper. Tot ze scheuren, den tuut begint te lekken of niet meer vooruit wil en bij vervanging zijn ze ineens niet zo goedkoop. ABS sensoren die integraal deel uitmaken van de remklauwen. Sensor stuk = nieuwe remklauw. Enzoverder.
grease up your baby for a ball on the hill

hornetjo
Posts: 12
Joined: 09 Nov 2022 13:05

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by hornetjo »

denk dat ze mij horen komen hebben bij de regering...
2022-12-16 11_40_53-Window.png
ik had gehoord / gelezen dat het enkel de pickups waren die onder die regel vallen - en dat busjes erbuiten vielen... maar ben ik verkeerd?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Muug »

Mja, als gij het idee had om uw buske als lichte vracht in te schrijven, dan zijt ge dus wel te laat inderdaad.
Dit was wel al een tijdje geweten.
Begin dit jaar liep ik te zoeken naar een Toyota HDJ80 voor een treffelijke prijs, en toen wist ik al dat dit jaar 't laatste jaar was dat een particulier een lichte vracht kon inschrijven.
Sterker nog: ik had bijna ene gekocht van een waal die niet wist dat in Wallonië die regel al was ingegaan! Die had begin dit jaar zo'n 80 gekocht van een vlaming, en dan thuis kwam hij tot de constatatie dat LV's in Wallonië particulier al een tijd niet meer konden ingeschreven worden, en dus had hij geen enkele andere optie dan die weer asap te verkopen.
Een land met twee vitessen is dat hier. :pillepalle:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by F M »

Muug wrote: 16 Dec 2022 12:01 Een land met twee vitessen is dat hier. :pillepalle:
En dat stoort U? :mrgreen:

Ga dan eens naar de joe es of ee, dat is een land met 51 vitessen...
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)

Post by Koeno »

Muug wrote: 16 Dec 2022 12:01 Mja, als gij het idee had om uw buske als lichte vracht in te schrijven, dan zijt ge dus wel te laat inderdaad.
Dit was wel al een tijdje geweten.
Tetoet, bestelwagentjes zijn vrijgesteld hoor...
Pick-ups zijn de enige lichte vracht waarvoor de fiscaliteit verandert. Bestelwagens blijven van het voordeeltarief genieten. '90 procent van de bestelwagens die in Vlaanderen rijden, worden professioneel gebruikt. Daarom vinden we het niet nodig om het belastingsysteem voor die categorie ook te veranderen', zegt Diependaele.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 33634.html

Post Reply