Koeno wrote: ↑11 Dec 2022 19:38
Muug wrote: ↑11 Dec 2022 19:31 Laat u niet vangen door al dat negatief nieuws. Enkel ontevreden mensen ventileren hun mening op internet.
Da's het internetfenomeen inderdaad.
KTM is niet zo slecht als de ergste verhalen beweren....
( 't is erger :p )
Als ge 'race' ziet staan moet ge u verwachten aan intensiever onderhoud. Doe dat (2dehands heeft meestal een inhaalbeurt nodig) en dat blijft bollen.
Tot een jaar of 3 terug deed ik voldoende kilometers om daar ook regelmatig mee bezig te zijn.
Nu, op 128.000km en wegens te weinig rijden/TLC duiken er wat problemen op die ik met een Honda ook zou hebben waarschijnlijk.
Voor de rest: 1 dynamo opgebruikt, 1 startrelais en een set uitlaatbochten (winterrijder). Ne keer een koppeling vervangen en 2 keer de waterpomp (slijtagedelen). Een set nokkenaskettingspanners en de veer van de oliepomp (de rek was eruit, na 80.000km).
Valt wel mee eigenlijk voor ne slechte moto.
Maar auto's en bij uitbreiding camionetten, kweetnie. Soms gewoon slecht design, zoals in mijn Ducato. de 3.0 van Iveco is goed, maar als je die zo inbouwt dat er water verzamelt in de 'goot' met de injectoren ... Dan heb ik de chance een oldschool garagist te hebben of het kost mij een nier.
Soms denk ik ook minder goeie onderdelen, zoals de voorste schokdempers op diezelfde Ducato.
Of, in t algemeen, onderdelen die tegenwoordig van plastic zijn ipv metaal, want dat is goedkoper. Tot ze scheuren, den tuut begint te lekken of niet meer vooruit wil en bij vervanging zijn ze ineens niet zo goedkoop. ABS sensoren die integraal deel uitmaken van de remklauwen. Sensor stuk = nieuwe remklauw. Enzoverder.