Uw mening telt !

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Uw mening telt !

Post by Raketman »

...over volgende factuur : het gaat over een Kawasaki ER6f van 2016.

-Voorband vervangen (Mich PR6)
-voorste remblokken + uitkuisen voorste klauwen + remvloeistof
-Nieuwe kettingset AFAM (genen brol dus)
-Passagiersvoetsteun vervangen
-3hr werk

Kwam op 584,9€.

Veel ? Juist ? Weinig ? Geef gerust uw mening, verdere duiding komt later.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw mening telt !

Post by Muug »

Allee laat mij eens proberen.

3u werk: 150-180 euro
Kettingset: 150 €
Voorband: 130 €
Is al 430-480€.
Rest nog de remblokken en die steun.
Dus die totaalprijs lijkt realistisch te klinken.

Heb je een lastige klant? Zoja, voet bij stuk houden. Beter die kwijt dan uw broek te scheuren denk ik.
Last edited by Muug on 24 Dec 2022 15:51, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Uw mening telt !

Post by Koeno »

Ik volg Muug in deze, lijkt mij zeer realistisch.
Remblokken is nog eens 80euro ongeveer dacht ik?
dan nog de voetsteun...

lijkt mij meer dan acceeptabel (of misschien zelfs nog eerder naar de goedkopere kant.

Stoffel
Posts: 504
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Uw mening telt !

Post by Stoffel »

Prijzen lijken me toch zeer correct, 3u werk lijkt me ook zeer acceptabel.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw mening telt !

Post by Stefke »

Raketman wrote: 24 Dec 2022 13:42 ...over volgende factuur : het gaat over een Kawasaki ER6f van 2016.

-Voorband vervangen (Mich PR6) 150 euro
-voorste remblokken + uitkuisen voorste klauwen + remvloeistof 90 euro
-Nieuwe kettingset AFAM (genen brol dus) werkelijk brol toch AFAM!!! 180 euro
-Passagiersvoetsteun vervangen 50 euro
-3hr werk 165 euro

Kwam op 584,9€. totaal 635
Redelijk weinig denk ik dan... 8-)

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Uw mening telt !

Post by F M »

Ik zou een hoger bedrag verwachten, gezien wat ik betaald heb.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Uw mening telt !

Post by Raketman »

Een lastige klant was het totaal niet...de offerte die hij bij een dealer gekregen had voor hetzelfde was 880€.

Bij mij was't 147€ voor den band + 30 plaatsing, kettingset 155€, remblokken 73€, voetsteun 44€ en 135€ werk. Alles btw in, getallekes na de komma niet meegerekend hier.

Btw, AFAM is zeker en vast genen brol, ik gebruik al jaren niets anders meer.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw mening telt !

Post by Stefke »

Raketman wrote: 26 Dec 2022 19:55 Btw, AFAM is zeker en vast genen brol, ik gebruik al jaren niets anders meer.
tutut, brol zeg ik u... :mrgreen:

Maar bon, ik snap het soms wel die prijzen bij officiele dealers... Daarom zie ik mij genoodzaakt veel dingen zelf te doen omdat het anders voor mij gewoon niet meer betaalbaar is. En ik zal de enige niet zijn... :roll:

Stoffel
Posts: 504
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Uw mening telt !

Post by Stoffel »

Die prijs van hierboven lijkt me wel oké, daarvoor doe ik het zelf niet.. al moet ik wel toegeven dat ik al jaren met DID kettingen rij :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Uw mening telt !

Post by Raketman »

DID is een beetje zoals Yuasa...die kwaliteit is allang niet meer wat het 10 jaar geleden was...
Nil volentibus arduum

User avatar
den Bullet
Posts: 1485
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Uw mening telt !

Post by den Bullet »

Raketman wrote: 27 Dec 2022 03:22 DID is een beetje zoals Yuasa...die kwaliteit is allang niet meer wat het 10 jaar geleden was...
Mja ... Met een kettingset van bij de RAD (AFAM) deed ik een goei 4K km. De DID hangt er al 10K op zonder verpinken.

En in vergelijking met die DID waren die AFAM-setjes eerder bedoeld voor een kloeke fiets :shock:

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw mening telt !

Post by Muug »

Raketman wrote: 26 Dec 2022 19:55 Een lastige klant was het totaal niet...de offerte die hij bij een dealer gekregen had voor hetzelfde was 880€.
Ha, dus bij de dealer was het een schatting, en bij u de ware prijs.
Dat kan deels ook iets verklaren natuurlijk. Pakt dat de dealer een voorzichtige schatting gedaan heeft, wetende dat remklauwen serieuze klodden kunnen geven. Plus zijn winstmarge op die band zal traditioneel hoger liggen. En zijn uurloon. Plus zijn maandelijkse onkosten zijn sowieso een pak hoger dan de uwe....
Eigenlijk feitelijk, rekent gij niet te weinig??? :dontknow:

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Uw mening telt !

Post by Raketman »

Ik denk het niet...ik moet geen prijzen rekenen alsof ik hier ne volle showroom staan heb en 14 man in dienst hé. De offerte van den dealer was trouwens ook geen schatting maar de prijs die moest betaald worden. Bij een vorige passage was daar al 450€ gerekend voor een DID set, die nu op 12.000km compleet versleten was. De klant is totaal niet technisch aangelegd en ging altijd bij den dealer langs om zijn ketting te laten spannen. Aan de kwaliteit van de set was het vermoedelijk niet gelegen, aangezien het voorste tandwiel in een bad van zand en vet aan't draaien was (niet uitgekuisd bij de vorige wissel :? ) en het achterwiel anderhalve centimeter scheef stond (enkel de kant van de ketting achteruit gezet :? ). Zoiets verwachten mensen natuurlijk niet als ze zulke bedragen uitgegeven hebben als service...
Nil volentibus arduum

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Uw mening telt !

Post by Tom Twin »

Ik vrees dat bij motordealers ondertussen dezelfde problemen ontstaan als bij de garages voor automobielen. Die secretaresse, vriendelijke man aan het onthaal, afleveraar van nieuwe bolides, management, poetspersoneel, showroom die om de zoveel tijd vernieuwd moet worden, ... en aandeelhouders moeten allemaal betaald worden van de uren die aangerekend worden aan de klant. De zelfstandige die in zijn garage alleen aan mijn auto / moto sleutelt heeft al die kosten niet en kan zich 100 % focussen om zijn stiel. De rekeningen zijn ook maar een fractie van wat de dealer mij aanrekent. Vorige maand met de Skoda naar de dealer geweest voor een eerste onderhoud owv garantie, prijs van een gewoon onderhoud zonder speciallekes, €450. Prijs van dat zelfde onderhoud bij de zelfstandige om de hoek bij 2 jaar geleden €100 en een klets. Voor mij hoeft die blinkende showroom en babbel met de 'technische adviseur' niet.
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw mening telt !

Post by Muug »

Het is niet voor niets dat een Allroadmoto.be goede zaken doet eh. En die BMW-reparateur Robby, ergens in Opwijk.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Uw mening telt !

Post by duibhce Kaelann »

Tom Twin wrote: 28 Dec 2022 09:37 De zelfstandige die in zijn garage alleen aan mijn auto / moto sleutelt heeft al die kosten niet en kan zich 100 % focussen om zijn stiel.
En net zoals bi de auto's kiezen motorfabrikanten voor gelijkaardige strategieën om die zelfstandigen zoveel mogelijk buiten spel te zetten:
  • Speciale merkspecifieke tools
  • Alle mogelijke zaken in software steken waar ge ook weer dure apparatuur en vaak een abonnement voor nodig hebt
  • "extended" warranty programma's
  • ...
In de VS concentreert de "right to repair"-beweging zich op dit moment heel erg op autofabrikanten en fabrikanten van landbouwmateriaal (die laatste zijn nog 1000x keer erger). Er wordt in een aantal staten al actief gesleuteld aan wetgevingen hieromtrent. Ik kan dat alleen maar toejuichen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Uw mening telt !

Post by Stefke »

Muug wrote: 28 Dec 2022 11:04 En die BMW-reparateur Robby, ergens in Opwijk.
Robby's motoservice? die zit ergens in Bornem.

User avatar
Schussboelie
Posts: 512
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uw mening telt !

Post by Schussboelie »

Ik vind het eigenlijk wel wat kras hoe er hier wordt afgegeven op de merken en grote garages.
Uiteraard bestaan die enkel om geld te verdienen, nogal wiedes, maar dat geldt toch voor ons allemaal?
Wij gaan toch ook enkel werken voor geld?

Er wordt echter weer veel te makkelijk aan allerlei andere factoren voorbijgegaan:
  • We willen allemaal nieuwe motoren eerst zien, en er liefst nog mee testrijden.
    Zelfs als je enkel 2ehandsmotoren koopt, moet er iemand anders zijn die eerst een nieuwe koopt. Die gaat die doorgaans toch eerst eens goed willen bekijken.
    Dus zelfs al claim of denk je zelf geen boodschap aan mooie toonzalen te hebben, zonder die toonzaal koop jij je goeie occasie niet.
    De dealer moet dus wel degelijk investeren in die toonzaal én die stock nemen en uiteindelijk hopen te verkopen.
    Dat afdoen als een manier om geld uit je zakken te kloppen en aandeelhouders te vergoeden is flauw.
  • We verwachten allemaal goede producten en stellen zelf steeds hogere technologische eisen, noch los van wat door allerhande wetgeving opgelegd wordt.
    Dat op zich maakt het onderhoud en de daarvoor benodigde tools en kennis vaak al complexer en dus duurder.
    Daarnaast worden die technologische spitsvondigheden voor merken ook steeds meer USP's om zich te onderscheiden van de concurrentie.
    Dat die technologie vervolgens enigszins beschermd wordt is volgens mij dan ook niet meer dan normaal.
  • We verwachten ook allemaal dat merken en de dealers instaan voor het goed functioneren van ons product (terecht) en we zijn als klant een pak mondiger en veeleisender dan voorheen.
    Zij zijn het die moeten instaan voor de volledige garantie.
    Die kost moet ergens gedekt worden, anders gaan onze zo geliefde merken zelf onder de kop en waar staan we dan?
Uiteraard zal er bij een dealer al eens iets fout lopen (is het 100% zeker dat dat niet recht gemonteerde wiel door de dealer kwam?) maar dat gebeurt bij de kleine zelfstandige ongetwijfeld ook.
Wellicht minder maar dan eerder omdat ze minder motoren verwerken.
Natuurlijk zijn het geen engeltjes en ik koop mijn banden ook niet bij de dealer maar komaan, iedereen moet toch zijn boterham kunnen verdienen?
En het is dankzij die officiële dealers dat de kleine zelfstandigen nog wat kunnen werken omdat ze, zoals Tom Twin ook al terecht aanhaalde, veel minder last hebben van zware overheadkosten.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw mening telt !

Post by Muug »

Dat is een mooie lange uitleg die oa. voorbij gaat aan de vele eisen die importeurs durven opleggen aan hun verdelers. Afin, toch in de autobranche. Zoals een multimerkendealer die verplicht wordt om niet enkel gescheiden vitrines te hebben maar ook gescheiden vertegenwoordigers. Of x aantal m² toonzaal eisen of ze leveren geen wagens meer. Dat jaagt die dealers nodeloos op onnozele jarenlange kosten. Zo was onze Skoda-dealer ooit een VW-dealer tot ze teveel capsones kregen. En toen Skoda dezelfde weg opging zijn ze naar SsangYong overgestapt. Vorig jaar zijn ze op pensioen gegaan.
Nog een voorbeeldje: ooit was er bij Honda eens een bepaalde bromfiets erg populair. Goed voor de dealer zou je denken. Helaas was enkel de rode populair, en de dealers waren verplicht om per rode ook een groene te kopen, die ze aan de straatstenen niet kwijt raakten! Die moesten ze met gigantische promoties buiten smijten.
En er zijn zo nog heel veel meer voorbeelden van wat ik decadente situaties noem. Misgroeiingen van een commercieel systeem waarbij alles altijd meer en groter moet zijn. Zogezegd "omdat de klant het wil".

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Uw mening telt !

Post by Tom Twin »

@Schussboelie, ik heb helemaal niet de intentie om af te geven op wie dan ook, ik stel enkel vast. Ik zeg ook nergens dat die officiële dealers niet goed zijn. Wel is het zo dat een groot deel van hun service niet aan mij besteed is en ik het dan ook niet erg vind om daar niet voor te moeten betalen.
Me gusta la moto, me gustas tú.

Post Reply