Beetje vermoeiend want ik zeg tot twee keer toe expliciet dat de merken geen engeltjes zijn, maar goed.Muug wrote: ↑28 Dec 2022 16:02 Dat is een mooie lange uitleg die oa. voorbij gaat aan de vele eisen die importeurs durven opleggen aan hun verdelers. Afin, toch in de autobranche. Zoals een multimerkendealer die verplicht wordt om niet enkel gescheiden vitrines te hebben maar ook gescheiden vertegenwoordigers. Of x aantal m² toonzaal eisen of ze leveren geen wagens meer. Dat jaagt die dealers nodeloos op onnozele jarenlange kosten. Zo was onze Skoda-dealer ooit een VW-dealer tot ze teveel capsones kregen. En toen Skoda dezelfde weg opging zijn ze naar SsangYong overgestapt. Vorig jaar zijn ze op pensioen gegaan.
Nog een voorbeeldje: ooit was er bij Honda eens een bepaalde bromfiets erg populair. Goed voor de dealer zou je denken. Helaas was enkel de rode populair, en de dealers waren verplicht om per rode ook een groene te kopen, die ze aan de straatstenen niet kwijt raakten! Die moesten ze met gigantische promoties buiten smijten.
En er zijn zo nog heel veel meer voorbeelden van wat ik decadente situaties noem. Misgroeiingen van een commercieel systeem waarbij alles altijd meer en groter moet zijn. Zogezegd "omdat de klant het wil".
Dat mag echter geen excuus zijn om het alleen maar over hun tekortkomingen te hebben en te doen alsof ze alleen maar de boel manipuleren.
Draai het of keer zoals je wil, de markt is wel degelijk de belangrijkste sturende factor, je laatste zin vind ik dus veel te eenzijdig belastend.
Anders zouden er wel veel meer SsangYongs dan Skoda's en Volkswagens verkocht worden.
Het is of dát, of de manier van werken van de VW-groep zorgt er toch voor dat hun product in die mate beter is dat we alle nadelen voor ons er toch maar bijnemen.
En de markt, dat zijn wij.
Zelfs al voel je jezelf daar niet toe behoren of door aangesproken, je zus, je buur, je collega zijn het wel.