Uw mening telt !

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uw mening telt !

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 28 Dec 2022 16:02 Dat is een mooie lange uitleg die oa. voorbij gaat aan de vele eisen die importeurs durven opleggen aan hun verdelers. Afin, toch in de autobranche. Zoals een multimerkendealer die verplicht wordt om niet enkel gescheiden vitrines te hebben maar ook gescheiden vertegenwoordigers. Of x aantal m² toonzaal eisen of ze leveren geen wagens meer. Dat jaagt die dealers nodeloos op onnozele jarenlange kosten. Zo was onze Skoda-dealer ooit een VW-dealer tot ze teveel capsones kregen. En toen Skoda dezelfde weg opging zijn ze naar SsangYong overgestapt. Vorig jaar zijn ze op pensioen gegaan.
Nog een voorbeeldje: ooit was er bij Honda eens een bepaalde bromfiets erg populair. Goed voor de dealer zou je denken. Helaas was enkel de rode populair, en de dealers waren verplicht om per rode ook een groene te kopen, die ze aan de straatstenen niet kwijt raakten! Die moesten ze met gigantische promoties buiten smijten.
En er zijn zo nog heel veel meer voorbeelden van wat ik decadente situaties noem. Misgroeiingen van een commercieel systeem waarbij alles altijd meer en groter moet zijn. Zogezegd "omdat de klant het wil".
Beetje vermoeiend want ik zeg tot twee keer toe expliciet dat de merken geen engeltjes zijn, maar goed.
Dat mag echter geen excuus zijn om het alleen maar over hun tekortkomingen te hebben en te doen alsof ze alleen maar de boel manipuleren.
Draai het of keer zoals je wil, de markt is wel degelijk de belangrijkste sturende factor, je laatste zin vind ik dus veel te eenzijdig belastend.
Anders zouden er wel veel meer SsangYongs dan Skoda's en Volkswagens verkocht worden.
Het is of dát, of de manier van werken van de VW-groep zorgt er toch voor dat hun product in die mate beter is dat we alle nadelen voor ons er toch maar bijnemen.
En de markt, dat zijn wij.
Zelfs al voel je jezelf daar niet toe behoren of door aangesproken, je zus, je buur, je collega zijn het wel.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uw mening telt !

Post by Schussboelie »

Tom Twin wrote: 28 Dec 2022 16:31 @Schussboelie, ik heb helemaal niet de intentie om af te geven op wie dan ook, ik stel enkel vast. Ik zeg ook nergens dat die officiële dealers niet goed zijn. Wel is het zo dat een groot deel van hun service niet aan mij besteed is en ik het dan ook niet erg vind om daar niet voor te moeten betalen.
:thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Uw mening telt !

Post by Blackbert »

Het is beginnen mislopen toen "dealer" veranderde in "store". Gelijk ne schoenenwinkel geen schoenmaker is.
Ooit vorige eeuw de Honda/Yamaha dealer in Kruibeke zijn hart eens horen luchten.
Die haalde aan wat Muug aanhaalt, en daarbovenop dat binnenkort Yamaha er niet meer bij mocht van Honda en dat hij zijn eenvoudige propere maar ruime toonzaal moest upgraden. Op zijn kosten uiteraard.
Nog geen jaar later is hij ermee gestopt.
Het ligt over 't algemeen niet aan de dealers. Maar als de producenten u dwingen uw beetje winst (en de rest) in eigenlijk onnodige aanpassingen van uw zaak te steken, tja.
Niet moeilijk dat de ene na de andere stopt of zijn boeltje overgenomen wordt door een grotere die dan 2, 3, 4, ... zaken heeft.
Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die rustig een dikke overschrijving kunnen doen voor een nieuwe wagen of lenen omdat ze persé een nieuwe willen. 't Zou anders nog erger zijn op de tweedehandsmarkt.
Als ik dan reclame hoor van Audi: tot 12000€ voordeel op een e-weetikveelwat. Ja jong, voor die korting koop ik een hele auto.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw mening telt !

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 28 Dec 2022 16:52
Tom Twin wrote: 28 Dec 2022 16:31 @Schussboelie, ik heb helemaal niet de intentie om af te geven op wie dan ook, ik stel enkel vast. Ik zeg ook nergens dat die officiële dealers niet goed zijn. Wel is het zo dat een groot deel van hun service niet aan mij besteed is en ik het dan ook niet erg vind om daar niet voor te moeten betalen.
:thumbsup:
Ja, den TomTwin heeft het altijd al beter kunnen uitleggen dan ik. :? En TomTriple ook. En hij heeft nog een vriend wiens naam me efkes ontgaat.

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uw mening telt !

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 28 Dec 2022 19:45
Schussboelie wrote: 28 Dec 2022 16:52
:thumbsup:
Ja, den TomTwin heeft het altijd al beter kunnen uitleggen dan ik. :? En TomTriple ook. En hij heeft nog een vriend wiens naam me efkes ontgaat.
TomQuadruple?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Uw mening telt !

Post by F M »

Wie kan TomThumper nu vergeten?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Uw mening telt !

Post by duibhce Kaelann »

en was er ook geen TomDiesel?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uw mening telt !

Post by Schussboelie »

F M wrote: 29 Dec 2022 10:56 Wie kan TomThumper nu vergeten?
Zal van voor mijnen tijd zijn vrees ik.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Uw mening telt !

Post by Blackbert »

duibhce Kaelann wrote: 29 Dec 2022 12:07 en was er ook geen TomDiesel?
Dat was eigenlijk het alter ego van TomThumper. Lastig, ook voor hem (hen). Maar na een lange Multi Pint therapeutische sessie in de pub was het over. Genezen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Uw mening telt !

Post by Raketman »

Schussboelie wrote: 28 Dec 2022 14:59
Uiteraard zal er bij een dealer al eens iets fout lopen (is het 100% zeker dat dat niet recht gemonteerde wiel door de dealer kwam?)
In dit specifieke geval 110% zeker van wel. 't Is, niet geheel toevallig waarschijnlijk, door dezelfde dealer wiens fout exact 10 jaar geleden ervoor gezorgd heeft dat ik nu een serieus % permanente invaliditeit heb. Edoch dit geheel terzijde. Ik heb zelf in een aantal officiële garages gewerkt, en wat ik daar gezien heb (los van merken zelfs) zijn dingen waar uw maag meer dan van keert. Dingen die ik als zaakvoerder niemand zou DURVEN lappen, al was het maar uit basis fatsoen. Uit die periode kan ik niet anders dan besluiten dat vele mensen expliciet wensen om bedrogen te worden. Wat natuurlijk hun volle recht is.

Mijn doelgroep richt zich ook totaal niet op motoren waar ge per defintie een computer voor nodig hebt om een klein onderhoud op te doen, maar eerder de doelgroep die ze bij officiële dealers niet graag zien komen wegens te oud (de voertuigen dan :mrgreen: ) en niet meer te verantwoorden dat er nog bepaalde bedragen voor aangerekend worden. Sterker nog, er zijn zelfs dealers die dergelijke klanten met plezier recht naar mij sturen...
Nil volentibus arduum

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1243
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Uw mening telt !

Post by TuttoTerreno »

Tja, ik moet toegeven: de BMW service, tenminste in Duitsland, is onovertroffen.

Stoffel
Posts: 491
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Uw mening telt !

Post by Stoffel »

Raketman wrote: 29 Dec 2022 17:25
Schussboelie wrote: 28 Dec 2022 14:59
Uiteraard zal er bij een dealer al eens iets fout lopen (is het 100% zeker dat dat niet recht gemonteerde wiel door de dealer kwam?)
Mijn doelgroep richt zich ook totaal niet op motoren waar ge per defintie een computer voor nodig hebt om een klein onderhoud op te doen, maar eerder de doelgroep die ze bij officiële dealers niet graag zien komen wegens te oud (de voertuigen dan :mrgreen: ) en niet meer te verantwoorden dat er nog bepaalde bedragen voor aangerekend worden. Sterker nog, er zijn zelfs dealers die dergelijke klanten met plezier recht naar mij sturen...
Dat moet ik onthouden voor mijn oud Vfr’ke, :thumbsup:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uw mening telt !

Post by Muug »

Raketman wrote: 29 Dec 2022 17:25 Mijn doelgroep richt zich ook totaal niet op motoren waar ge per defintie een computer voor nodig hebt om een klein onderhoud op te doen, maar eerder de doelgroep die ze bij officiële dealers niet graag zien komen wegens te oud (de voertuigen dan :mrgreen: ) en niet meer te verantwoorden dat er nog bepaalde bedragen voor aangerekend worden. Sterker nog, er zijn zelfs dealers die dergelijke klanten met plezier recht naar mij sturen...
En moest ge nu eens op een normale manier uw zaak voorstellen? :mrgreen: In een aparte topic misschien? Ge moogt van mij. :thumbsup:

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uw mening telt !

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 29 Dec 2022 17:25
Schussboelie wrote: 28 Dec 2022 14:59
Uiteraard zal er bij een dealer al eens iets fout lopen (is het 100% zeker dat dat niet recht gemonteerde wiel door de dealer kwam?)
Sterker nog, er zijn zelfs dealers die dergelijke klanten met plezier recht naar mij sturen...
Dat is uiteraard het ideale scenario.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Uw mening telt !

Post by duibhce Kaelann »

duibhce Kaelann wrote: 28 Dec 2022 12:32 In de VS concentreert de "right to repair"-beweging zich op dit moment heel erg op autofabrikanten en fabrikanten van landbouwmateriaal (die laatste zijn nog 1000x keer erger). Er wordt in een aantal staten al actief gesleuteld aan wetgevingen hieromtrent. Ik kan dat alleen maar toejuichen.
Te vroeg gejuicht, tenminste wat betreft New York. Daar is de wet tussen de laatste keer dat het voorstel werd besproken in de senaat en de feitelijke stemming nog aangepast waardoor fabrikanten ipv verplicht alle componenten te moeten verkopen zich nu mogen beperken tot vooraf geassembleerde stukken. Zo blijven we natuurlijk in het verhaal zitten dat ik enkele jaren geleden met KTM/Pierer had: "een krukas willen we u niet verkopen, enkel een volledig motorblok" :roll:
Ook de verplichting om de nodige gegevens te verschaffen om componenten die softwarematig aan elkaar gekoppeld zijn te kunnen vervangen is eruit gehaald. Om opnieuw mijn Husqy als voorbeeld te nemen: ECU, Tellerpartij en Sleutel zijn via een geheime code aan elkaar gekoppeld. De tellerpartij durfde op die modellen al wel eens falen, door o.a. problemen met waterdichtheid en afbrekende drukknoppen. Simpelweg een nieuwe tellerpartij kopen en installeren werkt niet. Je moet daarvoor een erkend dealer betalen om de nieuwe tellerpartij te linken aan de ECU en de sleutel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Uw mening telt !

Post by Raketman »

Muug wrote: 30 Dec 2022 08:55 En moest ge nu eens op een normale manier uw zaak voorstellen? :mrgreen: In een aparte topic misschien? Ge moogt van mij. :thumbsup:
Allez vooruit, ik zal een draadje maken daarvoor :mrgreen: ...
Nil volentibus arduum

Post Reply