Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Koeno »

Ajah, want elke reis heeft "een werk titel".
Alsook hoort bij elke reis (vanaf nu) een theme song:


Proloog:
Na de "Alpen on speed" deze zomer, had ik (hornet)Jo warm gekregen om ook zo'n reis te maken.
Ik was direct klaar om een re-run van "Alpen on speed" te lanceren (maar dan deze keer met auto/aanhangwegen), maar dat idee leek voor Jo nog iets té groots.
No worries, we zoeken verder.

Concept:
- Reistijd beperkt tot 8dagen.
- Liefst zoveel mogelijk allroad
- Liefst niet té veel vetzakkige modder
- Kamperend gewijs.
- Waarschijnlijk ergens in de zomer(vakantie)

Het doel:
Op zoek naar ons Marie Louisje!

Voorbereiding motoren:
Koeno had zich al op een KTM-avontuur gestort. Langzaamaan komt er gewenning en vertrouwen in het wildebeest.
Die mag zich deze winter wel verwachten aan enkele modder uitstapjes om te kijken of deze jongen even braaf is als de R1200GSa.

Jo heeft een Africa Twin 750 uit 2000 waar wat aan verbeterd is (KTM990 voorvork, Hyperpro schokdemper achteraan, gereviseerde carbu's).
die mag zich ook verwachten aan wat off road uitstapjes.

Voorbereiding rit:
Het huidige plan is een samenraapsel van enkele TET-routes in frankrijk.
Image
okok, nu zijn we betrapt.... we passeren helemaal niet aan de Cote Dazuur... Maar mischien zit Marie louisje verstopt ergens anders in frankrijk dat niet zo sexy klinkt?

Het huidige plan zou ook nog kunnen plaatsmaken voor een meer "lus"-gebaseerd routeplan.
zodat we minder met bagage moeten rondsjezen.

Doel van dit topic?
- Informatie inwinnen van ervaringsdeskundigen.
- Effectief het verslag van de reis posten
- Anderen jaloers proberen maken ;-)

Open vragen:
- Welke banden (mitas E07+, of groffer en mitas E09?)?
- Binnenbanden vs Mousse? (van horen zeggen is mousse zoooo interessant?)
- Hoeveel reserve onderdelen neem je mee?
- Hoeveel onderbroeken nemen we mee.
Last edited by Koeno on 16 Nov 2022 10:43, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Muug »

Doe die &t=20s ne keer weg uit die url? Dan gaat dat filmke wel toonbaar zijn denk ik. ;)

azo dus:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Koeno »

Muug wrote: 16 Nov 2022 10:41 Doe die &t=20s ne keer weg uit die url? Dan gaat dat filmke wel toonbaar zijn denk ik. ;)
Flauw ik wou hem laten beginnen op het juiste moment :D
Ge kunt Urbanus ook nooit echt kommanderen he.... :lipsrsealed2:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Muug »

- Ik zou die E7+ gebruiken opgebruiken da je hebt. Zeker als ge per otto/remork naar 't beginpunt vertrekt.
- Aantal onderbroeken: hangt af van of ge in uw eigen tent slaapt, hoever ge uit elkaar wilt blijven en van hoeveel keer per week ge uw zizi wenst te wassen. :geek:
- of uw KTM even brááf is als uw GSA? Ge weet toch dat onze aardbol slechts draait dankzij de power delivery van KTMs? Dus tjah... :laughing:

Allez, dat ziet er goed uit. :thumbsup:

edit: ah, is HornyJo dié Jo. 8-) :mrgreen:

hornetjo
Posts: 12
Joined: 09 Nov 2022 13:05

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by hornetjo »

heila heila - horny mag Jo wel zijn - maar het is hornetjo hé - of misschien zelfs horny hornetjo :grin:

ivm het aantal onderbroeken - wij gaan ZEKER elk apart een tent meenemen en in slapen - geen broke back mountain scenes - sorry @Koeno

Momenteel volop met de Africa Twin bezig - binnenkort gaan de banden derop - en daarom dat ik zou willen weten of ik beter voor binnenbanden of mouse ga.

Nog nooit gereden met mouse en ik dacht dat een binnenband ok was als je platten band krijgt - gewoon nieuwe binnenband steken en we are golden. Maar je hoort meer en meer dat mensen gebruik maken van mouse.

Als hier iemand info over heeft mag deze zeker gedeeld worden.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Muug »

Mouse is een hype, toch?
Niet evident op te steken, en of het leuk rijdt op asfalt dat betwijfel ik tenzeerste, vanwege de zeer lage bandenspanning.
Maar ik kan me vergissen. :(

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 16 Nov 2022 10:47- Ik zou die E7+ gebruiken opgebruiken da je hebt. Zeker als ge per otto/remork naar 't beginpunt vertrekt.
Hm, als je met de remork gaat zou ik net groffer kiezen.
Als je echt zoveel mogelijk allroad gaat doen, zou ik de grootst mogelijke noppen steken.
Als je met de motor naar daar rijdt niet want die zijn noppen al weg tegen dat je begint te allroaden...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Blackbert »

Een mousse zou wel eens heel rap fubar kunnen zijn door op asfalt te rijden. Een dikkere binnenband gaat minder snel lek zijn dan een gewone, ge kunt die vervangen indien nodig of gewoon plakken. Als er een lange verbindingsrit aankomt zet je die weer op standaard druk. Wordt wel iets warmer dan een dunne binnenband.
Grootste struikelblok: het oem achterwiel van de ktm heeft een rand binnenin waar je de buitenband moet over krijgen. Maar een beetje zweten is niet erg.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 16 Nov 2022 12:16 Mouse is een hype, toch?
Niet evident op te steken, en of het leuk rijdt op asfalt dat betwijfel ik tenzeerste, vanwege de zeer lage bandenspanning.
Maar ik kan me vergissen. :(
Mousse is vooral interessant op een enduro.
Je zal ze doorgaans ook vooral vinden in maten geschikt voor smallere (enduro) achtervelgen.
De bandenspanning is de facto 0,9bar (13psi) aangezien vaak de soupappe verwijdert wordt en de buitenband zelf niet luchtdicht is.
De "spanning" komt dus volledig van de mousse, als je buitenband goed gevuld is tenminste.
Ik vrees dat je met een zwaardere motor (200kg) de mousse binnen de kortste keren aan gort rijdt, daar is dat echt niet voor gemaakt.

Ter info, met de Michelin BIB Mousse mag je, conform de instructies van de fabrikant zelf, niet op de autosnelweg rijden.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Koeno »

Koeno wrote: 16 Nov 2022 10:12 Open vragen:
- Welke banden (mitas E07+, of groffer en mitas E09?)?
- Binnenbanden vs Mousse? (van horen zeggen is mousse zoooo interessant?)
- Hoeveel reserve onderdelen neem je mee?
- Hoeveel onderbroeken nemen we mee.
-Buitenbanden: Onenigheid nog in het publiek, we wachten nog eventjes af :D

- Binnenbanden dus...
Maar den dikken of den dunnen?
Dikke worden warmer? Maar met in gedacht dat het zoveel mogelijk (hopelijk) offroad wordt kan dat geen kwaad?
Dikke zouden dus op de baan niet zo interessant zijn wegens te warm kunnen worden?

- Onderbroeken:
Image
Daar elke hoop zonet verbrijzeld werd.... gaan we dus voor 1 onderbroek en nen blok zeep... :w00t:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Muug »

Koeno wrote: 16 Nov 2022 14:54 Daar elke hoop zonet verbrijzeld werd.... gaan we dus voor 1 onderbroek en nen blok zeep... :w00t:
Ge steekt die brok zeep gewoon in uw onderbroek, dan moet ge die zelfs nooit meer uitdoen. :thumbsup: Let wel, op den duur ruikt uw asem ook naar zeep. :laughing:

"dikke binnenband wordt warm" ==> trek het u niet aan. Na één sessie op 't circuit zijn uw gewone banden ook warmer dan gewoonlijk en er is niemand die dat erg vindt. Dus ga voor de dikke binnenbanden en lig niet wakker van. Integendeel: wees blij, want de kans op snake bites is dan weer een pak minder. :thumbsup:

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Tom Twin »

Dikke binnenband op de velg, dunne binnenband als reserve meenemen. Die dikke doet zijn werk en gaat minder rap kapot, maak je geen zorgen over te heet worden, ik heb daar althans nooit last van gehad. Een dunne binnenband als reserve neemt minder plaats in, je kan dan een extra onderbroek meenemen.
Me gusta la moto, me gustas tú.

hornetjo
Posts: 12
Joined: 09 Nov 2022 13:05

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by hornetjo »

volgende banden liggen te wachten om gemonteerd te worden op de Africa Twin:

Mitas E-09 Dakar 140/80-17 69R M+S, Achterband, Yellow
Mitas E-09 Dakar 90/90-21 54R M+S, Voorband, Yellow

Op aanraden hier - vertrekken met dikkere binnenbanden - en paar dunne binnenbanden mee indien we lek rijden

Initieel plan is om met de moto op de aanhanger naar centraal punt te rijden en vanuit daar de route af te werken - net om banden beetje te sparen zodat we met het beste rubber kunnen beginnen (ook al zal het toch meestal in het kopke spelen)
Attachments
DSC_3376.JPG

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Muug »

Oei oei oei,
dat zijn nu wel héél dikke binnenbanden.... :pillepalle:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Koeno »

Da's wel onze kauwgom he Muug! :peepwall:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by F M »

Koeno wrote: 16 Nov 2022 10:12 okok, nu zijn we betrapt.... we passeren helemaal niet aan de Cote Dazuur...
Gij zijt toch ne straffe kerel :mrgreen:

Ik ga volgend jaar op die manier misschien naar Alaska :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Koeno »

Maar ik vond anders geen passende naam voor ons reiske... :lipsrsealed2:
En wij zitten toch vrij dicht bij de Cote D'Azur? We moeten maar 1 keer misrijden en we zijn daar :p

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Muug »

Awel eh, hoe zit het met de voorbereidingen voor dit avontuur?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Koeno »

De eerlijkheid gebiedt ons te bekennen dat we... niet op avontuur gaan naar de Cote D'Azur.
De rondreis op basis van TET-routes met de hele tijd bagage op de moto's zou mogelijks voor 2 beginners wat te pittig kunnen worden.

Het zal eerder een re-run worden van mijn eerste echte offroad reis, ge weet wel, die van vorig jaar :oops: :oops:

Iets andere aanpak weliswaar.
Het doel is om 2 campings te doen op de hele reis.
Zodat we meer zonder bagage kunnen rondrijden.

Ik moet dringend nog eens duiken in welke campings dat effectief worden.
Camping Gran Bosco is een grote kanshebber, licht toch dicht bij enkele allroad-routes.

Meer naar het zuiden moet ik eens kijken wat er allroad te doen is (lgksbtq+ route en wat zo nog).
en dan kijken welke camping daar in het midden van ligt.

Doel zou zijn om per dag een soort van GPX te maken (een split van de GPX die Muug mij vorig jaar bezorgde).

De huidige planning is zoiets:
Image

Zij die tips hebben, tricks of routes: shoot!
It's not the mountain we conquer, but ourselves.

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Op Avontuur naar de Cote D'Azur! 2023

Post by Schussboelie »

Ik heb in 2021 iets gelijkaardigs gedaan.
Met de aanhanger naar Bardonecchia.
Vandaar een lus over de Parpaillon en dan via de LGKS, Varaita Maira en Maira Stura terug met twee overnachtingen in AirBnb's (Col de Turini & Tende) en minimale bagage.
En daarna nog een paar dagen lokaal rond Bardonecchia.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply