Osmand+ : how to's en tips and tricks

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by OzzePaa »

Merci voor de melding, Duibche :!: :thumbsup:
OsMand staat al even op de smartphone en werd de voorbije zomer eigenlijk dikwijls gebruikt om onze fietstochtjes te navigeren.
Gewoon geplot met Mapsource op de OSM en OpenFietsKaart en als GPX naar de APP gestuurd. Werkt perfect 8-) :rayof:
Een aangepaste "houder" houdt de telefoon stevig op het stuur van m'n (jaja :!: :peepwall: ) sinds mei nieuw aangeschafte KalkHoff en ik moet zeggen, 'k heb er al veel plezier aan beleefd :!: :headbang:
Wel een geluk dat de Bosh-fietscomputer een USB-lijntje naar de telefoon heeft, want OsMand is wel echt een batterijvreter zeg :o
Op de motor hou ik het inallegeval bij de Zumo('s), maar op de "trapt-'em-zelf" hoef ik niks anders meer om te weten langswaar "het" is ;) :lol: :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by TuttoTerreno »

ik zie just dat ik niet eens OsmAnd+ heb, maar de versie zonder "+".
is de +versie hetzelfde maar dan betalend en alle kaarten beschikbaar?

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by zappa »

Muug wrote: 30 Aug 2020 21:59
duibhce Kaelann wrote:
Moest ik momenteel naar een nieuwe rugged smartphone uitkijken zou ik zelf een Blackview BV9900 overwegen. Of eventueel nog wachten op de BV9900 Pro,
Toch ook 600 euro!!!

Ondertussen in de winkel van ons allemaal, een ienimini pakje goedkoper te kopen : https://www.bol.com/be/nl/p/blackview-b ... 6768374883

En een grijze kost nog eens 29,05 minder :mrgreen:

Op een smartfeun navigeren, dat gaat het voor mij nooit worden, vrees ik, ik zie amper iets zonder dat ik die leesbril gevonden heb :oops:

Momenteel ben ik terug (na enkele jaren feitelijk = stampertjesmotogeenplezieraan + ne virus waardoor buitenkomen ook niet alles was) terug aan het :furious3: om de XT terug zijn ding te laten doen, zoals ik dat zou willen :?
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by OzzePaa »

Zie maar daggem niet van de kast laat vallen :!: ;) :idea: :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 22 Oct 2021 08:56 ik zie just dat ik niet eens OsmAnd+ heb, maar de versie zonder "+".
is de +versie hetzelfde maar dan betalend en alle kaarten beschikbaar?
OSMAnd+ heeft onbeperkte kaartdownloads en nog wat extras zoals offline contourlijnen, hillshade, Wikipedia en andere touristische dataproviders (zoals Wikivoyage travel guides). En je steunt er uiteraard ook verdere verbeteringen aan de app mee. :)
Er blijven wel nog steeds zaken die enkel beschikbaar zijn als je ook nog een Pro-abonnement neemt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

zappa wrote: 22 Oct 2021 10:02
Muug wrote: 30 Aug 2020 21:59
Toch ook 600 euro!!!

Ondertussen in de winkel van ons allemaal, een ienimini pakje goedkoper te kopen : https://www.bol.com/be/nl/p/blackview-b ... 6768374883

En een grijze kost nog eens 29,05 minder :mrgreen:
ik heb de goeiekoopste Ulefone, Minder dan 100euro vorig jaar voor foon+SD kaartje. Niet kapot te krijgen. De camera is wat basic, maar wa kunde voor die prijs verwachten :?

Enige mankement is dat de afdekking van de laadpoort op de jongste trip "losgekomen" is. die afdekking steekt nu in m'n motorjas.

M'n schoonzus heeft een Blackview uit dezelfde prijsklasse, still going strong.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 22 Oct 2021 14:52 M'n schoonzus heeft een Blackview uit dezelfde prijsklasse, still going strong.
Heel wat regulars in Motocamp Bulgaria gebruiken een Blackview. Ik heb daar nog niet veel klachten over gehoord.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 30 Aug 2020 10:27 Met enkele van die 200.000 instellingen van OSMAnd kan je die net zo leesbaar maken als de Garmin. Ik heb verschillende profielen ingesteld met verschillende kaartstijlen en navigatievoorkeuren. Daartussen kan ik elk moment switchen met 2 tikjes op het scherm.
  • Een profiel voor baanritjes met de motor waar de details naast de baan veel minder prominent zijn en het onderscheid tussen de grootte van de wegen heel duidelijk is (autostrade, steenweg, A-weg, B-weg). Zo kan ik heel gemakkelijk de kleine bochtige wegjes vinden waar FM zo'n hekel aan heeft :lol:
  • Een offroad profiel waar de onverharde wegen veel prominenter zichtbaar zijn en ook de details naast de weg duidelijker zijn zodat direct zichtbaar is of het gaat om bos, agrarisch, moeras, duinen, bebouwd, ...
Ik zit mij nu af te vragen hoe ge binnen een profiel het uiterlijk van wegen kunt aanpassen... voorlopig nog niet direct gevonden. :| We zoeken verder.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by TuttoTerreno »

per toeval vandaag Osmand nog eens moeten opendoen, want just de tracks voor komend weekend ontvangen.

Ik heb helemaal niks veranderd aan de settings, maar het blijft geweldig hoe simpel ende praktisch deze app in mekaar zit. Allez, intuïtief eigenlijk.


heb de tracks ook in de XT geladen, so far so good.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 22 Mar 2023 15:48 Ik zit mij nu af te vragen hoe ge binnen een profiel het uiterlijk van wegen kunt aanpassen... voorlopig nog niet direct gevonden. :| We zoeken verder.
in de app zelf gaan bepalen dat dit type weg zus en dat type weg zo moet getoond worden kan niet. Wel kan je kiezen tussen verschillende "map styles". Per navigatie "profile" kan je een aparte style instellen. Snel wisselen tussen profiles kan door links boven op het voertuigicoontje te klikken en een andere te selecteren.

En zoals je zelf ondertussen ook ontdekt hebt kan je nog extra render styles downloaden en toevoegen. Als je er tijd in wil steken kan je er zelf ook eentje gaan ontwikkelen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 23 Mar 2023 14:01
Muug wrote: 22 Mar 2023 15:48 Ik zit mij nu af te vragen hoe ge binnen een profiel het uiterlijk van wegen kunt aanpassen... voorlopig nog niet direct gevonden. :| We zoeken verder.
in de app zelf gaan bepalen dat dit type weg zus en dat type weg zo moet getoond worden kan niet.
OK, dat had ik ondertussen al begrepen :-)

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by Tom Twin »

Na de laatste update van Android Auto werkt Osmand+ nu perfect samen met Android Auto waardoor ik de navigatietoestanden nu heel mooi op het scherm van den Africa Twin krijg met nog een apart hoekje met info over welk liedje Spotify aan het spelen is. Hiermee zijn alle cons voor het gebruik van Osmand+ op de moto ook alweer van de baan. Geen rare trillingen op de telefoon op het stuur, geen stroomgebruik van de telefoon waarvan het schermpje heel de tijd gebruikt wordt en perfect scherm waardoor het ook gebruikt kan worden op goedkopere smartphones. Helaas zijn er nog niet te veel moto's die Android Auto ondersteunen maar ik vermoed dat dit niet lang meer zal duren.
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

zelf maak ik er geen gebruik van, maar android auto is inderdaad wel een mooie upgrade. Maakt het ook meteen mogelijk om een goedkope android auto unit op de motor te installeren als je met een motor rijdt die het niet aan boord heeft.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by TuttoTerreno »

ik denk dat ze ook iets aan het hoge energie verbruik hebben gedaan. Mijn smartfoon batterij houdt het precies veel langer uit dan voorheen (zonder bijladen).

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by Muug »

Vraag: is het in osmand+ mogelijk om turn-by-turn aanwijzigingen te krijgen - ook visueel - zoals bij Garmin en TT ?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 10 Aug 2023 15:10 Vraag: is het in osmand+ mogelijk om turn-by-turn aanwijzigingen te krijgen - ook visueel - zoals bij Garmin en TT ?
Wat bedoel je met Turn-by-turn? want de pijltjes met afslagen e.d. zijn de basis van OSMAnd navigatie. je kan dat op basis van routes, maar het kan ook vanuit een track.
Image
Attachments
photo_5956441438902401716_y.jpg
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by Muug »

hmmmmmmmmm, ik zou moeten kijken of ik zulke pijltjes heb, linksboven. :|
Maar onder het rijden ben ik niks met die high level overview van de complete route/track.

Neen, 't zou handiger zijn dat je in 2D of 3D mee de weg onder je door ziet schuiven.

Dus:
Image

of:
Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by F M »

Ik denk dat die high level overview van de route maar een voorbeeld is. Je zal wel een zoomniveau kunnen instellen waarin je de route wil volgen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by OzzePaa »

F M wrote: 10 Aug 2023 17:33 Ik denk dat die high level overview van de route maar een voorbeeld is. Je zal wel een zoomniveau kunnen instellen waarin je de route wil volgen.
Tuurlijk datte :geek: Werkt perfect zoals een Zumo of TT. Allez, ik vind het toch een zéér goede nav-tool voor op de fiets. Moet dan wel aan de batterij want het ding vreet accucapaciteit van de smartfeun.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Osmand+ : how to's en tips and tricks

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 10 Aug 2023 17:33 Ik denk dat die high level overview van de route maar een voorbeeld is. Je zal wel een zoomniveau kunnen instellen waarin je de route wil volgen.
inderdaad, was maar toevallig wat er op dat scherm stond toen ik de screenshot nam. Tijdens het navigeren krijg je gewoon de weg voor je te zien en beweegt alles mee zoals je dat bij elke andere GPS gewend bent.
"3D view" kan ook. Je kan ook instellen welke hoek je daarvoor wil gebruiken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply