Even voorstellen !!!

Heb je feedback en wil je die delen? Wees niet zo verlegen en laat het ons weten! Met jouw informatie kunnen we dit forum beter maken.
Johan M
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2023 14:28

Even voorstellen !!!

Post by Johan M »

Ik ben Johan (53j) , rij al meer als 30j met de motor. Begonnen met een Gsxr750 met de dubbele koplampen destijds nog, en verder R1, Gsxr 750/1000 , Fireblade 954, 6x Bandit 1200 en 4x 1250. Supermotard 1x, maar dat was snel voorbij met mijne rug. 3x SV1000n en de rest weet ik zelfs niet meer.
Ik heb besloten om mij in te schrijven op dit forum om met mensen uit de buurt eventueel een connectie op te bouwen en daarna leuke toerkes ( of cafétoerkes :grin: ) te maken. Maar eerst moet ik terug aan een moto geraken. Kan mij hier nu eens eindelijk iemand duidelijk maken hoe dat nu zit met die f..cking motokeuring ???????????????
Ik heb al vanalles gehoord, van keuring met autonummerplaten, platen van speedpedelecs enzv, DIT KAN TOCH ALLEMAAL NIET MOGELIJK ZIJN ????
Punt 1 : de verkoper laat de moto keuren voor verkoop ( dat lijkt mij het simpelste )
Punt 2 : wat als ik een moto wil kopen die momenteel niet meer is ingeschreven of de eigenaar wil zelf niet naar de keuring, welke opties om de moto te keuren?
Punt 3 : Wat kost die hele B....llshit dan ??
Mijn excusses voor het eventuele taalgebruik, maar ben zo gefrustreerd over al dat gezever. Vroeger voorschot en de rest overschrijven, een plaat van de buur ertegen gekletst en opgelost. Op de FOD Mobiliteit wordt ik er ook al niet snuggerder van, daar spreken ze dan van nationale platen, handelaarsplaten enzv.
Blijkbaar 250 tot 350 euro om een handelaar met jouw moto naar de keuring te sturen, zonder garantie dat ie vd 1x gekeurd.
PLEASE , KAN IEMAND MIJ HIER DUIDELIJKHIED VERSCHAFFEN, IK WIL HIER VOOR HET EIND VD MAAND TERUG EEN MOTO IN DE GARAGE HEBBEN STAAN.
Zijn er hier mensen bij die een Z1000, Z750, Bandit 1200 of 1250 willen verkopen, ik ben geinteresseerd.
Ik dank u Voorbaat.
Mvg, Johan.

Heb ondertussen gezien dat ik bij de verkeerde afdeling zit op dit forum, als de moderator het kan verplaatsen naar even voorstellen, Thx.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Even voorstellen !!!

Post by petervdc »

Welkom !

Hier in Brugge is er ene die met moto's naar de keuring gaat.
Hij zal wel eerst een nazichtje doen vermoed ik...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Even voorstellen !!!

Post by Muug »

Ik weet er ook nog niks van. Maar als ge gewoon eens belt naar een keuringscentrum daar zouden ze het toch moeten weten eh.

Simpelste is natuurlijk maken dat de verkoper hem laten keuren heeft. Dan zijt gij er van af.

Welkom trouwens ! Nieuw bloed is altijd plezant. Hier wordt trouwens meer gezeverd dan gereden, heb ik zo stilaan de indruk. :? 8-)

Johan M
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2023 14:28

Re: Even voorstellen !!!

Post by Johan M »

Muug wrote: 16 Apr 2023 16:48 Ik weet er ook nog niks van. Maar als ge gewoon eens belt naar een keuringscentrum daar zouden ze het toch moeten weten eh.

Simpelste is natuurlijk maken dat de verkoper hem laten keuren heeft. Dan zijt gij er van af.

Welkom trouwens ! Nieuw bloed is altijd plezant. Hier wordt trouwens meer gezeverd dan gereden, heb ik zo stilaan de indruk. :? 8-)
Dit net dat waar ik vanaf wil, meer rijden ipv zeveren. Heb al gebeld naar As en Alken, en die weten het zelf niet. Typisch belgisch zeker.
Aangezien ik al maanden aant zien ben voor een moto heb ik al vanalles gezien. Een Hornet cb600 goedgekeurd met groen formulier, EN DAT MET EEN AFTERMARKET KOSO DASHBORD, en op het keuringspapier de kilometerstand vd koso. Dus blijkbaar weten ze op de keuring zelfs niet dat een cb600 hornet standaard 2 ronde witte tellers heeft, JAAAAAAAAAAAAAAAA wie moet je dan nog vertrouwen als ze zoiets goedkeuren ? Ik ben gaan zien naar die motor en heel het gedeelte met de aftermarket koso en de koplamp stond zo scheef dat het bijna niet te lezen was. Het ergste wat ik heb gezien 2 weken geleden is een bandit 1200 2003 , en luister goed hé, met een inschrijvingsformulier en een groen attest van keuring, TERWIJL HET FRAME BOVENAAN HET BALHOOFD GEBARSTEN WAS !!!!!!!! Ik zweer het je, het frame was aan de voorkant balhoofd gebarsten, dus die heeft ergens met zijn voorvork tegen gereden.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Even voorstellen !!!

Post by Muug »

Stuur dan een berichtje naar het Laatste Nieuws, dan kunnen ze daar weer een lekker artikel over schrijven. :mrgreen:

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Even voorstellen !!!

Post by Stoffel »

Het simpelste is enkel op verkopers afgaan die een gekeurde moto aanbieden. En dan zelf goed uit je doppen kijken met wat je wil kopen…. Veel succes met de zoektocht.
En die keuring… tja, er zijn nog meer dingen in België die niet zijn zoals het zou moeten…

Oow, Welkom ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Johan M
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2023 14:28

Re: Even voorstellen !!!

Post by Johan M »

Stoffel wrote: 16 Apr 2023 18:39 Het simpelste is enkel op verkopers afgaan die een gekeurde moto aanbieden. En dan zelf goed uit je doppen kijken met wat je wil kopen…. Veel succes met de zoektocht.
En die keuring… tja, er zijn nog meer dingen in België die niet zijn zoals het zou moeten…

Oow, Welkom ;)
Die zijn dun gezaaid. De meesten vallen zelfs uit de lucht als je vraagt of zij hun moto laten keuren voor verkoop. "Hoezo keuren voor verkoop? "
Na meer dan 30j ervaring weet ik wel naar welke zaken ik moet kijken als ik een moto koop, maar de meesten hebben hun moto al uitgeschreven, of ze willen niet zelf naar de keuring, en ik heb nu niet zo 123 een aanhangwagen en auto met trekhaak ter beschikking. Natuurlijk weer leuk voor de dealers , die steken van wal met prijzen van 300€ en meer om even met uw moto naar de keuring te gaan. Ja dag jan, dat zie je van bende afzetters. Tis omdat ze allemaal zo schappelijk zijn met hun prijzen, dat 95% zijn onderhoud zelf doet. En zeg nu eerlijk , nieuwe olie , oliefilter en misschien de schijfremmen en blokjes vervangen, dan ben je ver vd 600€ verwijdert die ze durven tellen. Enkel het afstellen vd carbu's voor mensen die dat nog hebben, kun je best aan iemand met kennis overlaten, en dan nog ???

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Even voorstellen !!!

Post by Muug »

95% zelf zijn onderhoud doet.....
In de jaren 80 en 90 ja, maar tegenwoordig? Met al die electronica? Al die sensors? Can-bus?
Het zou me verbazen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Even voorstellen !!!

Post by Blackbert »

Met ne moto op een remork afkomen zal er waarschijnlijk toe leiden dat je die zelfs niet moet afladen, als er niet de juiste nummerplaat aanhangt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Even voorstellen !!!

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 17 Apr 2023 22:1795% zelf zijn onderhoud doet.....
In de jaren 80 en 90 ja, maar tegenwoordig? Met al die electronica? Al die sensors? Can-bus?
Het zou me verbazen.
:stupid:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Even voorstellen !!!

Post by Stefke »

Johan M wrote: 17 Apr 2023 21:57 Natuurlijk weer leuk voor de dealers , die steken van wal met prijzen van 300€ en meer om even met uw moto naar de keuring te gaan. Ja dag jan, dat zie je van bende afzetters. Tis omdat ze allemaal zo schappelijk zijn met hun prijzen, dat 95% zijn onderhoud zelf doet. En zeg nu eerlijk , nieuwe olie , oliefilter en misschien de schijfremmen en blokjes vervangen, dan ben je ver vd 600€ verwijdert die ze durven tellen.
Héhé welkom zou ik zeggen.
Is dat niet allemaal wat kort door de bocht? Ik hoor ook een verhaal van een dealer en die is daar niet gelukkig mee met die keuring. Naar het keuringstation rijden heen en terug vraagt soms al anderhalf uur. Daar toekomen met 3 moto's, eer die gekeurd zijn? Eentje afgekeurd en daarmee moet die dan terugkomen? En dat moeten die gratis doen die handelaars?
En dat onderhoud? 2 remschijven vooraan (195 euro x 2) + 2 sets remblokken (35 euro x 2) + olie (40 euro) + oliefilter (10 euro) is een totaal van 510 euro aan materiaal en dan is dat nog niet gemonteerd... En een dealer mag daar dan geen 600 euro voor vragen...? :?

Johan M
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2023 14:28

Re: Even voorstellen !!!

Post by Johan M »

Stefke wrote: 18 Apr 2023 22:53
Johan M wrote: 17 Apr 2023 21:57 Natuurlijk weer leuk voor de dealers , die steken van wal met prijzen van 300€ en meer om even met uw moto naar de keuring te gaan. Ja dag jan, dat zie je van bende afzetters. Tis omdat ze allemaal zo schappelijk zijn met hun prijzen, dat 95% zijn onderhoud zelf doet. En zeg nu eerlijk , nieuwe olie , oliefilter en misschien de schijfremmen en blokjes vervangen, dan ben je ver vd 600€ verwijdert die ze durven tellen.
Héhé welkom zou ik zeggen.
Is dat niet allemaal wat kort door de bocht? Ik hoor ook een verhaal van een dealer en die is daar niet gelukkig mee met die keuring. Naar het keuringstation rijden heen en terug vraagt soms al anderhalf uur. Daar toekomen met 3 moto's, eer die gekeurd zijn? Eentje afgekeurd en daarmee moet die dan terugkomen? En dat moeten die gratis doen die handelaars?
En dat onderhoud? 2 remschijven vooraan (195 euro x 2) + 2 sets remblokken (35 euro x 2) + olie (40 euro) + oliefilter (10 euro) is een totaal van 510 euro aan materiaal en dan is dat nog niet gemonteerd... En een dealer mag daar dan geen 600 euro voor vragen...? :?
Ik heb niet gezegd dat een dealer geen 600€ mag vragen voor een onderhoud, maar als ik bel om mijn motor te laten keuren die tiptop in orde is en GEEN onderhoud nodig heeft, waarom moet dat dan 350€ kosten? Als je klanten wil binnen halen, is dit toch niet de manier denk ik dan ???

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Even voorstellen !!!

Post by Koeno »

Eerlijk? jawel je zegt wel dat voor dat onderhoud ze geen 600euro mogen vragen.
Qua keuring? Ik ken ondertussen al enkele voorbeelden van mensen die afgekeurd zijn met een motor waarvan ze dachten dat die perfect in orde waren.
Meestal voor slecht afgestelde lampen lijkt wel.

Naar de keuring gaan is voor een dealer/garage ook puur verlies.
Daar moeten ze iemand voor inzetten die normaal ander werk moet doen, dus ja ook dealer/garage gaat dat compenseren.
Is 350 té veel, bajaat en baneet he.
Keuring kost 60euro.
1a 2u kwijt =100 a 150euro afhankelijk van de manuren.
Ze moeten ook enkele kilometers rijden aan een zeker tarief.

Kortom: zoals je zelf zegt, geen enkele particulier wilt naar de keuring gaan, dan heeft de dealer/garage het volste recht om te vragen wat ze vragen.

't is allemaal niet zo zwart wit als jij het afschildert alleszins.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Even voorstellen !!!

Post by duibhce Kaelann »

:stupid:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Even voorstellen !!!

Post by Muug »

Koeno wrote: 19 Apr 2023 08:33 Meestal voor slecht afgestelde lampen lijkt wel.
:shock:
Mensen toch. Al honderd jaar wordt dat niet gecontroleerd, niemand die de moeite doet om aan dat moeilijk bereikbare schroefje te draaien, en nu gaan ze perfecte moto's daarop afkeuren, terwijl anderzijds moto's met pakweg een gebroken frame wel goedgekeurd worden. :pillepalle:

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Even voorstellen !!!

Post by Stoffel »

Muug wrote: 17 Apr 2023 22:17 95% zelf zijn onderhoud doet.....
In de jaren 80 en 90 ja, maar tegenwoordig? Met al die electronica? Al die sensors? Can-bus?
Het zou me verbazen.
Den Africa Twin gaat keurig jaarlijks op onderhoud naar de dealer, de Vfr doe ik enkel olie en filter wissels, de rest is voor de dealer :peepwall:

Ik kan het zelf ( ben van opleiding autotechnieker) maar de tijd en goesting ontbreekt me gewoon… In mijn jonge jaren deed ik alles zelf, kleppen stellen en al…

De meeste die ik ken laten het gewoon uitvoeren…..
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Even voorstellen !!!

Post by Marsman »

Stoffel wrote: 19 Apr 2023 21:05
Den Africa Twin gaat keurig jaarlijks op onderhoud naar de dealer, de Vfr doe ik enkel olie en filter wissels, de rest is voor de dealer :peepwall:

Ik kan het zelf ( ben van opleiding autotechnieker) maar de tijd en goesting ontbreekt me gewoon… In mijn jonge jaren deed ik alles zelf, kleppen stellen en al…

De meeste die ik ken laten het gewoon uitvoeren…..
laat die AT maar door de dealer onderhouden want het is een echte PITA. Vraag maar aan Raketman...
Vroeger, toen alles nog veel simpeler was, dan moest je alleen maar het zadel en de benzinetank van de motor halen en dan stond die al voor 90% in zijnen blote. Nu moet er zodanig veel gedemonteerd worden dat je er horendul van wordt.

Was het vroeger beter? In dit geval wel, ja...
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Even voorstellen !!!

Post by Raketman »

Marsman wrote: 19 Apr 2023 21:40 laat die AT maar door de dealer onderhouden want het is een echte PITA. Vraag maar aan Raketman...
Als die dealer dan de kleine dingetjes van het onderhoud die in't boekske staan ook uitvoert komt dat wel in orde :lipsrsealed2: :mrgreen:
Nen AT is niet de enige ramp om onderhoud op te doen zenne...kijk maar naar ne Supertenere, nen 990, nen Tiger,...daar wordt stuk voor stuk een volledige werkdag voor voorzien om een groot onderhoud te doen. Werkuren kosten geld...Als ge't gratis wilt moet ge't zelf doen, met alle bijhorende risico's.

Voor de keuring :

- hebt ge nen andere moto, dan moogt ge de plaat van die moto gebruiken (net zoals bij auto's) op voorwaarde dat de te keuren motor op uw naam zal ingeschreven worden.
- hebt ge genen andere moto, dan moet de verkoper het doen of moet ge't door iemand laten doen met een Z-plaat (net zoals bij auto's).

Niet vergeten dat de keuringsplicht bij de verkoper ligt, niet bij de koper. Als ge dus bij ne particulier koopt die niet naar de keuring kan/wilt gaan dan zadelt ge uzelf potentieel op met nen hoop extra kosten en problemen. De meesten zullen wel weten waarom ze niet met hun ouwe occasie naar een keuring willen gaan...

Ikzelf kan geen tweedehandskeuringen doen. Mijn hoofdbezigheid is restaureren (en in tweede instantie onderhoud, herstelling, etc etc.). Verkoop hou ik mij eigenlijk niet mee bezig. Wat dus wilt zeggen dat ik een Z-plaat kan aanvragen voor één jaar. Die kost mij 1200€. Vanaf jaar twee moet ik bij elke vernieuwing van de Z-plaat 12 verkoopsfacturen kunnen doorsturen om te bewijzen dat ik handelaar ben. Gaat niet direct gebeuren...
Concreet wil dat dus zeggen dat ik zelf met gerestaureerde motoren naar een dealer moet gaan, die daarvoor gemiddeld 275€ zal rekenen. Een kost die dus extra bij de restauraties zal komen voor de klant (op voorwaarde dat die al geen andere motor heeft natuurlijk).

Dat is't voorlopig en daarmee zullen we het moeten doen...
Nil volentibus arduum

Johan M
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2023 14:28

Re: Even voorstellen !!!

Post by Johan M »

Wel hier is ie dan:
Attachments
IMG20230524151358-min.jpg
IMG20230524151308-min.jpg

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Even voorstellen !!!

Post by Stoffel »

Hola, schoon machien, 2 cilinder 1000cc…dat heeft wel koppel. :ricky:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply