Lijstje

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Lijstje

Post by F M »

Blackbert wrote: 03 Aug 2023 18:28 Volvo 850 2.0 break, LPG. Geraakte geen berg over.
lol. Ik durf te verwedden toch nog veel vlotter dan mijn Transit 2500 D. Ooit mee naar het zuiden van Frankrijk op vakantie. Reuzenfiles vanaf Lyon, dus besloten we 'binnendoor' via St-Etienne verder te rijden.
Elke bergop moesten we naar het vak voor de vrachtwagens - véhicule lent. Een paar keer zelfs naar 1e versnelling moeten schakelen. Topsnelheid bergaf: 115 km/uur.

En toch reed ik daar graag mee.

Wat de discussie automaat of niet betreft: qua auto's ben ik een liefhebber van de automaat. Maar ik zeg altijd: ieder zijn ding.

Er zijn er toch die beginnen over alle auto's waarmee ze gereden hebben. Dat wordt een moeilijke, ik ga er veel vergeten. Toch een poging:
Huurwagens:
Citroen 2CV - rondrit heuvels Ronde v Vlaanderen
Suzuki Liana - Noorwegen
Fiat Punto - Schotland
Renault Traffic - verhuis
Citroen Jumper - verhuis zus
Hyundai Tucson - Zuid-Afrika
Vauxhall Corsa - Ierland
Mitsubishi Canter - opruiming huis zus
Renault Clio - IJsland (niet echt geschikt, te laag)
VW Polo - Spanje
Fiat Ducato motorhome (Frankrijk en Hongarije)

Vervangwagens:
Peugeot 106
Peugeot 309
Hyundai Excel
Opel Astra
Skoda Scala
Ford Focus
Ford Galaxy
Renault Mégane (Deense vervangwagen om naar huis te rijden toen de Transit daar in panne gevallen was)

Van vrienden:
Peugeot 205
Peugeot 404
Renault 12
Toyota Starlet
Ford Escort Mk1
Toyota Corolla 2e generatie (1974)
BMW 5-reeks, 3e generatie
Peugeot 206

van Familie:
Volvo 345
Volvo 244
Fiat Ducato
Toyota Corona Mk1 1700
Nissan Sunny
Nissan Micra
Ford Fiesta (3 modeljaren)
Mazda 2

testritten:
Saab 9000 turbo
Peugeot 306
Peugeot Boxer
Peugeot 508
Peugeot 406
Peugeot 806
Renault Saffrane
Ford Courrier
Ford Mondeo
Citroen Xantia
Fiat Doblo

De allerleuksten in deze lijst: de Saab. Heb overwogen die te kopen, maar de vrouw was niet akkoord. En de 2CV natuurlijk.
De minste(n):
De escort. Met alle gewicht op de rem staan, en dan nog wilde die niet stoppen.
De Hyundai Excel, volledig karakterloos
Ford Courrier, wilde ik eigenlijk nieuw kopen, tot de testrit. Zo goed als geen vering, achterdeur ging kapot tijdens testrit...
Last edited by F M on 01 Feb 2024 10:29, edited 10 times in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

F M wrote: 04 Aug 2023 10:25 De allerleuksten in deze lijst: de Saab. Heb overwogen die te kopen, maar de vrouw was niet akkoord. En de 2CV natuurlijk.
Die vrouwen eh. Op een gegeven moment gaat er toch iets fout in de machtsverhoudingen. :whip: :grin:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Lijstje

Post by F M »

Eentje vergeten:
BMW M3. Als cadeau voor mijn 50e verjaardag (lang geleden :cry: ), een halfuurtje mee op het circuit van Zolder gereden. :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Lijstje

Post by den Bullet »

F M wrote: 04 Aug 2023 10:25
lol. Ik durf te verwedden toch nog veel vlotter dan mijn Transit 2500 D. Ooit mee naar het zuiden van Frankrijk op vakantie. Reuzenfiles vanaf Lyon, dus besloten we 'binnendoor' via St-Etienne verder te rijden.
...
Met die Transit-eerste -generatie-diesel naar het Zuiden gereden; uiteraard langs de Départementales.

Topsnelheid (avec le vent en poupe) zo'n 90 km/uur :mad:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Lijstje

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 04 Aug 2023 06:55 Wat is dan rijplezier? U droog van punt a naar punt b bewegen, sneller dan te voet?
Nee, het is het beheersen van de vaardigheden die daar bij komen kijken: kijken, sturen, gas geven, luisteren, schakelen, remmen (als 't moet).
Voor mij is het net die automaat die voor meer rijplezier zorgt.... kijken, sturen, gas geven, luisteren, schakelen (als het nodig is met de peddels), remmen (als 't moet)... een andere perceptie maar toch dezelfde :grin:

Dezelfde soort opmerkingen maken veel journalisten en mensen die een testrit rijden met een Honda AT of NT met DCT boite rijden, en dan ook vooral dat je er niet sportief mee kan rijden (zoekt in D snel de hoge versnellingen op) en dat de boite op de verkeerde momenten schakelt zoals in bochten of op ronde punten.

De fout dat mensen hier maken is veronderstellen dat die automaat een helderziende is, die ziet die bocht of rotonde niet en houdt dus zijn hoge versnelling aan, ik rij met de NT100 met automaat op dezelfde manier als met een handgeschakelde boite, dat wil zeggen dat ik de peddels aan het stuur gebruik bij vlotte rijstijl en zet de mapping op Sport (blijft langer in dezelfde versnelling), ik maak dat ik in de juiste versnelling zit voor het nemen van de bocht of voor het oprijden van een rotonde en dan gaat dat allemaal zo goed als feilloos.
Met de auto is dit minder nodig, 1. omdat je meestal wat rustiger rond toert met de auto en 2. omdat de auto een turbo heeft en dus vanuit hoge versnelling in lage toeren kan blijven rijden.

Neen mijn rijplezier is echt er niet minder op geworden, integendeel, zeker bij sportieve rijstijl is het minder intensief werken en dus hou ik het langer vol, minder vermoeidheid staat gelijk aan meer rijplezier.... :rayof:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Lijstje

Post by OzzePaa »

't Zal dus ook wel aan de leeftijd liggen, maar ik ga ook helemaal mee met Bert en Muug :stupid:
:!: :!: :!: Wat niet wil zeggen dat een automaat niet "makkelijker" is om kilometers WW-verkeer en files te trotseren ..... NOGAL EVIDENT, datte :pillepalle: :!: :!: :!:
Maar het gaat'em nu precies om dat plezier in heel het samenspel van gas/koppeling/remmen dat "met de moto/auto rijden" zo anders maakt dan "een voertuig besturen".
Er zijn heel veel mensen die dat laatste kunnen ... véél minder dan de eerste quote. En je voelt en ziet dat wel degelijk in het verkeer. Aan de stotterende vlotheid ervan, het overdreven na-u-nee-na-u-alstublief-heer-int-verkeer-spelen, het met-iets-anders-bezig-zijn dan het rijden ... tis allemaal té gemakkelijk aan het worden en toch kunnen we alsmaar minder.

@Jopet : ja, met schakelpeddels kan je handgeschakeld rijden benaderen, maar één ding (een voor mij essentieel) mis je, en dat is de extra controlefunctie van de koppeling.
En dan nog een supervervelend iets met die automatieken : omdat (de meesten) niet manueel (kunnen) terugschakelen : bij het minste gaan de remlichten aan, want meteen voetje op het linker pedaal. Dikwijls ben ik (bv op een ringweg met verkeerslichten in de verte) behalve de laatste 5 meter niet aan m'n rem geweest terwijl de remlichten van heel het rijtje voor mij al een kilometer vooraf constant aan het branden zijn ... dan denk ik : die moeten nogal remblokken verslijten ;) :roll:

In de bredere discussie ; ja, Schuss, omdat het dikwijls "niet meer nodig is" maar dat wil niet zeggen dat zoiets niet plezant was "in onzen tijd".
En dat is wat een oudere generatie ALTIJD voorheeft op de jongere : het is wel "onzen tijd" niet meer, maar wij weten nog wel hoe veel dingen anders gingen en konden en dat soms/dikwijls beter was.
Als je in de huidige tijd geboren wordt, zijn de dingen waar wij ons vragen bij stellen gewoon niet relevant, want je ként gewoonweg geen andere manier van doen/(be)leven/ondergaan dan degene die vandaag bestaat.
Dus ik zou onze argumentatie toch geen "anti-vooruitgangpropaganda" willen noemen ... heb verdorie een IT-carrière achter de rug : dan ben je toch niet tégen de vooruitgang hé ;)

Denk er net aan : kameraad heeft na 40 jaar z'n linkerhand te gebruiken moto's van elk pluimage, nu een AT met DCT aangeschaft.
Het eerste (langere) Ardennen-ritje viel hem naar eigen zeggen toch tegen : vooral het niet kunnen ontkoppelen speelde door z'n hoofd :arrow: : (onbedoeld) gasgeven is vooruitschieten.
Waar hij met z'n Ténéré XT 1200 vorige maand nog onbezorgd halvelings all-road stukjes meepikte, zijn we toen teruggedraaid voor een 10 meter lange plas op een Henegouws betonbaantje waar de boer wat had achtergelaten :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Lijstje

Post by Koeno »

OzzePaa wrote: 04 Aug 2023 17:35
En dan nog een supervervelend iets met die automatieken : omdat (de meesten) niet manueel (kunnen) terugschakelen : bij het minste gaan de remlichten aan, want meteen voetje op het linker pedaal. Dikwijls ben ik (bv op een ringweg met verkeerslichten in de verte) behalve de laatste 5 meter niet aan m'n rem geweest terwijl de remlichten van heel het rijtje voor mij al een kilometer vooraf constant aan het branden zijn ... dan denk ik : die moeten nogal remblokken verslijten ;) :roll:
Ik weet niet hoe hard je dan afremt op de motor,
maar theorie zegt (in mijnen tijd dan toch) eerst remmen met de remmen, dan pas terugschakelen en extra afremmen op motor.
Want anders weten ze achter jou niet dat je gaat / aan't remmen bent.

Verder ben ik niet persé voor of tegen de ene of de andere.
Op motor zal ik niet snel naar DCT gaan, auto is... afhankelijk :p

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Lijstje

Post by Jopet »

OzzePaa wrote: 04 Aug 2023 17:35
En dan nog een supervervelend iets met die automatieken : omdat (de meesten) niet manueel (kunnen) terugschakelen : bij het minste gaan de remlichten aan, want meteen voetje op het linker pedaal. Dikwijls ben ik (bv op een ringweg met verkeerslichten in de verte) behalve de laatste 5 meter niet aan m'n rem geweest terwijl de remlichten van heel het rijtje voor mij al een kilometer vooraf constant aan het branden zijn ... dan denk ik : die moeten nogal remblokken verslijten ;) :roll:
Wel dat ga je bij mij dus niet zien gebeuren, zowel de auto als de moto laat ik uitbollen en ga ook maar de laatste meters pas op de rem gaan staan. Net zoals jij dus.... Maar dat is gewoon omdat mensen niet geleerd hebben om correct te vertragen, want dat remmen heb je dus ook bij veel handgeschakelde boites, het zijn de mensen die niet teveel willen schakelen, hoeveel heb je er niet die op 50m van de lichten hun koppeling indrukken, beginnen af te remmen en dan als ze gestopt zijn van 5 naar 1 gaan, zo zijn er meer dan je denkt....

Maar hier zit er natuurlijk een heel groot verschil tussen wat jullie en ik als job hebben, als vrachtwagen chauffeur wordt je geleerd om zo zuinig mogelijk om te springen met je brandstof, één van die dingen is natuurlijk het laten uitbollen van de truck liefst zelfs zonder echt stil te staan aan de verkeerslichten. Daar we in de trucks al meer dan 20 jaar alleen nog met automaten rijden zit dat uitbollen er bij mij gewoon ingebakken, en een mens neemt dat dus over in zijn privé voertuigen :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Lijstje

Post by Blackbert »

Schussboelie wrote: 04 Aug 2023 10:24
Complottheorieën tot slot, we verschuilen ons allemaal graag achter de doelbewustheid van de grote industrieën.
Voor een deel zal dat zeker zo zijn, maar voor een ander en het grootste deel maken zij gewoon wat wij willen kopen.
Efkes in googlespeak.
Bedoelde je: Voor een groot deel zorgen ze dat wij willen kopen wat zij maken?

Ik heb niks tegen vooruitgang. Blij dat ik een laser heb en geen pasdarm meer. Die schroefmachine is de beste uitvinding in jaren. samen met die Lithiumaccu. En ik snap helemaal dat je met 50 ton onder uw kont het schakelen graag overlaat aan de automaat. 1 keer verkeerd kiezen op een echte helling en je staat stil. Afstandsbediening, programmeerbare thermostaat, de microgolf, zuinige koelkasten zonder freon. Top. Maar ik snap niet waarom dat ook allemaal aan 't internet moet hangen. Wifi kan nog altijd niet die maaltijd uit de frigo halen en in de microgolf steken. Alsof dat erg is trouwens.

Ben nog naar festivals geweest waarna je de volgende dag eerst in een emmer de meeste modder uit je broek moest wassen voor ze in de machine mocht. Vandaag wordt dat afgelast als ze denken dat het zou kunnen gaan regenen. (beetje overdrijven mag).
Speaking of which, toen Pukkelpop wegwaaide was twitter zeer snel de belangrijkste manier om te communiceren en mensen terug te vinden. Kijk waarvoor dat nu gebruikt wordt ...

Ik kijk al meer dan anderhalf jaar met bewondering naar Oekraïne. Hoe die mensen hun leven zo normaal mogelijk verderzetten, ook al worden ze in de winter zonder stroom en verwarming gezet. Naadloos overschakelen op oude vaardigheden om te overleven en intussen hightech middelen aanpassen en inzetten om die klojo's het leven zuur te maken. En dan vraag ik mij af wat wij zouden doen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Lijstje

Post by Schussboelie »

OzzePaa wrote: 04 Aug 2023 17:35 En dan nog een supervervelend iets met die automatieken : omdat (de meesten) niet manueel (kunnen) terugschakelen : bij het minste gaan de remlichten aan, want meteen voetje op het linker pedaal. Dikwijls ben ik (bv op een ringweg met verkeerslichten in de verte) behalve de laatste 5 meter niet aan m'n rem geweest terwijl de remlichten van heel het rijtje voor mij al een kilometer vooraf constant aan het branden zijn ... dan denk ik : die moeten nogal remblokken verslijten ;) :roll:
Da klopt, automaten verslijten doorgaans inderdaad meer remblokken.
Met hybride/elektrische voertuigen en de actieve remenergierecuperatie is dat probleem ook weer van de baan.
OzzePaa wrote: 04 Aug 2023 17:35heb verdorie een IT-carrière achter de rug : dan ben je toch niet tégen de vooruitgang hé ;)
Da klopt ook! :grin:
Koeno wrote: 04 Aug 2023 18:22maar theorie zegt (in mijnen tijd dan toch) eerst remmen met de remmen, dan pas terugschakelen en extra afremmen op motor.
Want anders weten ze achter jou niet dat je gaat / aan't remmen bent.
Da klopt volgens mij dan weer niet.
Eerst gas lossen en op de motor remmen, dan bijremmen met de rem en daarna pas terugschakelen als je nog meer moet vertragen.
Ik krijg het schijt van mensen die bij het minste geringste op hunne rem duwen, dat is letterlijk de bron van harmonicafiles want die achter jou gaat altijd harder remmen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Lijstje

Post by OzzePaa »

Schussboelie wrote: 05 Aug 2023 09:33 .............
Koeno wrote: 04 Aug 2023 18:22maar theorie zegt (in mijnen tijd dan toch) eerst remmen met de remmen, dan pas terugschakelen en extra afremmen op motor.
Want anders weten ze achter jou niet dat je gaat / aan't remmen bent.
Da klopt volgens mij dan weer niet.
Eerst gas lossen en op de motor remmen, dan bijremmen met de rem en daarna pas terugschakelen als je nog meer moet vertragen.
Ik krijg het schijt van mensen die bij het minste geringste op hunne rem duwen, dat is letterlijk de bron van harmonicafiles want die achter jou gaat altijd harder remmen.
Indeed :thumbsup: ... Zou dat komen omdat er sinds een paar decennia "anders" wordt aangeleerd hoe "een voertuig te besturen" :?: :dontknow:
Trouwens, ook nog : als er een achterligger niet ziet dat uwen otto vertraagt als gij uwe voet van het gas haalt, efkes later terugschakelt en dat een paar keer herhaalt, dan moetem dringend voor een (ander) brilleke ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 05 Aug 2023 09:33
Koeno wrote: 04 Aug 2023 18:22maar theorie zegt (in mijnen tijd dan toch) eerst remmen met de remmen, dan pas terugschakelen en extra afremmen op motor.
Want anders weten ze achter jou niet dat je gaat / aan't remmen bent.
Da klopt volgens mij dan weer niet.
Eerst gas lossen en op de motor remmen, dan bijremmen met de rem en daarna pas terugschakelen als je nog meer moet vertragen.
Ik krijg het schijt van mensen die bij het minste geringste op hunne rem duwen, dat is letterlijk de bron van harmonicafiles want die achter jou gaat altijd harder remmen.
Ook mijn idee. Plus, als je gas lost, dan wordt de benzinetoevoer afgesloten, dus je voertuig is dan zuiniger. Het gas lossen/terugschakelen/uitbollen concept past in het verhaal van defensief rijden, exact waarnaar Jopet verwijst eigenlijk. Ook in rijscholen is het afremmen op de motor een zeer belangrijk punt. Men zal kanditaten buizen die de hele tijd de koppeling induwen en rollend remmen. De belangrijkste reden om af te remmen is dat een wagen véél meer grip en stabiliteit heeft. Natuurlijk, er kan over gediscussieerd worden of dat nog prioritaire vereisten zijn, aangezien men tegenwoordig overal toch maar 30, 50 en 70 mag rijden. :roll: Wat is dan nog de waarde van een concept als "wegligging"? :wall:

Verder ga ik ook akkoord met de stelling dat de doorsnee-automaatrijder niks snapt van die peddels, en dus maar gewoon op de frein gaat staan. Met onze Viano hadden we een "gewone" automaatpook, en die gebruikte ik ook veelvuldig om terug te schakelen en af te remmen.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Lijstje

Post by Koeno »

Bizar dat ik dan toch geslaagd ben geraakt voor mijn rij-examen ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

Koeno wrote: 05 Aug 2023 23:27 Bizar dat ik dan toch geslaagd ben geraakt voor mijn rij-examen ;-)
Ge hebt dat dan goed kunnen wegsteken. :grin:
Ge zult wellicht remmend terug geschakeld hebben, met telkens het lossen van de koppeling, en dus ook remmend op de motor. :thumbsup:
Wie systematisch zomaar remt en niet terug schakelt tot stilstand wordt gebuisd, zeker weten.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Lijstje

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 05 Aug 2023 06:34
Schussboelie wrote: 04 Aug 2023 10:24
Complottheorieën tot slot, we verschuilen ons allemaal graag achter de doelbewustheid van de grote industrieën.
Voor een deel zal dat zeker zo zijn, maar voor een ander en het grootste deel maken zij gewoon wat wij willen kopen.
Efkes in googlespeak.
Bedoelde je: Voor een groot deel zorgen ze dat wij willen kopen wat zij maken?
Dat bedoelde ik overigens expliciet niet.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 06 Aug 2023 10:48
Blackbert wrote: 05 Aug 2023 06:34 Efkes in googlespeak.
Bedoelde je: Voor een groot deel zorgen ze dat wij willen kopen wat zij maken?
Dat bedoelde ik overigens expliciet niet.
Hehe, ik heb dat ook altijd al raar gevonden, van die consumentenorganisaties die beweren te verkopen wat de consument wil. :whistling: Gelijk dat alle fruit en groente liefst allemaal even groot zijn, en dezelfde vorm, en dezelfde kleur, etc etc etc "want de klant wil dat". :whip: Jazeker :roll:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Lijstje

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 06 Aug 2023 13:13
Schussboelie wrote: 06 Aug 2023 10:48
Dat bedoelde ik overigens expliciet niet.
Hehe, ik heb dat ook altijd al raar gevonden, van die consumentenorganisaties die beweren te verkopen wat de consument wil. :whistling: Gelijk dat alle fruit en groente liefst allemaal even groot zijn, en dezelfde vorm, en dezelfde kleur, etc etc etc "want de klant wil dat". :whip: Jazeker :roll:
Tuurlijk wil de klant dat, koop jij rechte bananen of scheve wortels?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Lijstje

Post by Koeno »

bajaat...

Maar ik kom van den boerenbuiten.
Dat helpt om niet het "perfect uitziend" voedsel te hebben... :p

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Lijstje

Post by Jopet »

Schussboelie wrote: 06 Aug 2023 13:20 Tuurlijk wil de klant dat, koop jij rechte bananen of scheve wortels?
Bwah kweet niet, misschien wel...
Maar laatst waren we bij vrienden en ik vroeg hoe het kwam dat hun tomaten in hun tuin altijd zo mooi rood waren in vergelijking met de onze...
"Wel “ zegt mijn vriend "tweemaal per dag sta ik recht in mijn tuin , helemaal naakt , en mijn tomaten worden rood van ongemak en schaamte.”
Mijn vrouw was onder de indruk van zijn methode en besloot het ook te proberen om te zien of het lukte. Dus tweemaal per dag zet ze zich naakt in onze tuin.
Helaas had totaal geen effect op de tomaten en zagen ze er nog altijd redelijk vaal uit.... maar sindsdien hebben we welke rechte komkommers :mrgreen:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Lijstje

Post by Stoffel »

Awel, das nen groeie tip, hier in de voortuin hebben we hortensia’s staan. En die blijven niet rechtstaan. :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply