R1300 GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

ja. ge hebt dat allemaal al eens betaald bij aankoop, want het zit erop.
maar als je het ook wil gebruiken moet je nog eens betalen.

past helemaal in het unrepairable vs right to repair verhaal. productiekosten minimaliseren en tegelijk zorgen dat je op tijd een nieuwe kan verkopen. probeer eens een iphone of een macbook open te krijgen en de batterij te vervangen. die is vastgelijmd. en niet alleen bij apple.
koop 2 identieke macbooks en wissel de schermen. dat werkt maar half.
overigens zal datzelfde probleem zich voordoen bij een hoop huishoudtoestellen. zo ontworpen dat ge dat niet open krijgt zonder te slopen.
ge moogt wel een recupel bijdrage betalen.

ikke dus eigenlijk verheugd dat er mensen zijn die het anders durven aanpakken: framework laptops.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: R1300 GS

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 09 Oct 2023 14:27 ikke dus eigenlijk verheugd dat er mensen zijn die het anders durven aanpakken: framework laptops.
inderdaad. Ik ben fan. Net zoals bij Fairfone die telefoons ontwikkelen specifiek om gemakkelijk te repareren en onderhouden te zijn.

ik ben bezig met het design van een herwerkte elektriek voor home automation. Belangrijkste factoren in de keuze van de devices zijn niet zozeer de features of de prijs, maar wel of ze hun werk kunnen doen zonder een online verbinding met een (chinese, russische of israelische) cloud en of ze goed samenwerken met devices van andere merken. Ik merk dat de devices die dat bieden ook opvallend beter scoren in repareerbaarheid.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

interessant!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

Bij de R1300GS moet de kardan elke 80k km op eigen kosten vervangen worden.

Bij de 1200/1250 elke 60k , maar dat is op rekening van BMW.


Goe bezig!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 19 Oct 2023 08:38 Bij de R1300GS moet de kardan elke 80k km op eigen kosten vervangen worden.
Waar heb je die informatie gevonden?
I am confused. Oh no, maybe not!


Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: R1300 GS

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 19 Oct 2023 08:38 Bij de R1300GS moet de kardan elke 80k km op eigen kosten vervangen worden.
Jawadde, deftige kost extra.... maar laten we zeggen dat voor heel veel motorrijders dit geen issue zal zijn omdat de meesten geen 80.000km met hun motorfiets rijden, wat ik vrees dat er zal gebeuren is dat wanneer ze op de occasie markt terechtkomen en niet bij een dealer of deftige garagist onderhouden worden er nadien heel wat zullen zijn die dit niet gaan laten doen....

Test-aankoop deed ooit een rondvraag bij de verschillende automerken (doorsnee merken geen Ferrari of zo) over de kostprijs van het onderhoud en vervangen van onderdelen. BMW kwam er als duurste uit, ze belden de persverantwoordelijke van BMW op om een reactie te vragen over het feit dat ze zo duur zijn, hun antwoord was als je een BMW kan kopen dan kun je het onderhoud ook betalen..... Helaas hebben ze hier wel een punt want als je 30.000 euro kunt uitgeven aan een luxe artikel zoals een GS1300 moet je dan bleiten als je na bvb 4, 6 of 8 jaar 1500€ extra betaald bij het onderhoud van 80.000km...

Om nog eens terug te komen op de occasies, op autoscout24 staan van:
GS GS/a 1200 vanaf 2004 111 stuks te koop, 16 hebben meer dan 80.000km
GS GS/a 1250 vanaf 2018 110 stuks te koop, 0 hebben meer dan 80.000km

Op 2de hands staan 247 GS/GSa alle leeftijden, alle cc vanaf 1000
247 stuks te koop, 28 hebben meer dan 80.000km

Dus zoals ik reeds zei, voor het overgrote deel zal die 80.000km cardanas vervanging totaal geen issue zijn :ricky: :dontknow:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Het zal voor de meeste nieuwkopers inderdaad weinig uitmaken. Ze verkopen dat spul toch vóór die 80.000 km. De okkaziekopers daarentegen, die toch al meer op hun centen moeten kijken, die zullen het niet zo graag zien.

Maar eigenlijk, moesten die cardans bij RTs ook vervangen worden? Ik heb 2 RTs gehad waar ik de 60.000 en 80.000 km mee ben gepasseerd. Ik kan me niet herinneren dat daar een cardan vervangen is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Ik interpreteer dat Duits als : vervangen na controle. Afhankelijk van in welke staat ze is. Onder voorbehoud maw. Maar wie ben ik. :roll:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Weinig interpreteren aan toch?

Nummerke 9: Kardanwelle ersetzen
Toevoeging D: bezogen auf die Lausfleistung des Bauteils

Ik gebruik maar google translate maar dat zegt:
Cardanas vervangen gebaseerd op de prestaties van het onderdeel.

Kortom: alsem buiten toleranties valt moet het vervangen worden...
kijk, euhm, dat lijkt mij normaal...

Maar 't is leuker om het op te blazen...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Ah, ik had weer niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Dus enkel vervangen als het nodig is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

De vertaling van Laufleistung is kilometerstand.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

bmw heeft een enorme terugroepactie lopen voor de LC GS'en, omdat er een veiligheidsrisico bestaat met dit type kardan assen. Het is m.i. niet al te moeilijk moeilijk om te begrijpen, maar als de kardanas (en/of de tandwielen erachter) tijdens het rijden vastloopt, blokkeert het achterwiel direct en word de piloot meestal in het decor gelanceerd. Hoe ver in het decor is nog afhankelijk van de snelheid. Niks aan te doen.

Dit is dus effectief gebeurd, en zeer goed gedocumenteerd. BMW heeft moeten toegeven dat er iets scheelt aan hun design, vandaar de terugroepactie en vandaar worden voortaan bij die betroffen motoren preventief elke 60k kilometer de kardanassen op kosten van BMW vervangen.


En volgens het onderhoudsboekje van de R1300GS hebben ze blijkbaar nog steeds geen afdoende oplossing gevonden voor het technische probleem, maar wel voor de economische put: want de kosten liggen vanaf nu bij de eigenaar, niet meer bij BMW.


De feiten spreken voor zich.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

De cardanassen zelf zouden schijnt nogal zeer onderhevig zijn aan roestvorming en kunnen vastlopen. De cardantunnel kan blijkbaar niet genoeg waterdicht gehouden worden waardoor het binnen onder water komt te staan. En omdat het daar blijkbaar nogal schaars van vet is voorzien durft de boel al eens roesten. Hier bij de vrienden is toch al zeker eentje (2018) onder garantie van een nieuwe cardan voorzien. Een motor die nochtans netjes wordt bereden en geen offroad gezien heeft. :dontknow: Maar bij de 1100/1150 sneuvelden ook regelmatig cardans. Alles hangt een beetje af van gebruik en rijstijl zeker, mijn cardan gaat waarschijnlijk en hopelijk wel de 200000km halen. 8-) Maar als ik zie hoe sommigen zo'n moto afbeulen is het niet moeilijk om problemen te verwachten. Maar bon, het is blijkbaar nog niet het meest duurzame/onderhoudsvriendelijke ontwerp, dus ik denk regelmatig inspecteren en/of invetten en dan moet dat wel een tijdje meekunnen... Tenzij je misschien overal en altijd alle pk's en Newtonmeters aanspreekt natuurlijk... :?

Enkele prentjes gepikt van het net van een 2014 GS.
Image
Image

Vanavond was het een preview bij de dealers, morgen gewoon in de vitrine te bekijken en vanaf volgende week zijn testritten mogelijk met de 1300.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: R1300 GS

Post by Raketman »

Door de geschiedenis heen hebben de woorden "cardan" - "versnellingsbak" - "BMW" en "kwaliteit" eigenlijk nooit in dezelfde zin kunnen staan :twisted: :mrgreen:
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Jij hebt dan net geschiedenis geschreven door ze wel in dezelfde zin te zetten ! :whip:

Ik herinner me ons bezoek aan de fabriek van BMW in Berlijn, waar ze vol lof spraken over hun kwaliteitscontrole. Er kan eigenlijk niets mis gaan met BMW-onderdelen ! :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Stefke wrote: 19 Oct 2023 23:31 De cardanassen zelf zouden schijnt nogal zeer onderhevig zijn aan roestvorming en kunnen vastlopen. De cardantunnel kan blijkbaar niet genoeg waterdicht gehouden worden waardoor het binnen onder water komt te staan. En omdat het daar blijkbaar nogal schaars van vet is voorzien durft de boel al eens roesten. Hier bij de vrienden is toch al zeker eentje (2018) onder garantie van een nieuwe cardan voorzien. Een motor die nochtans netjes wordt bereden en geen offroad gezien heeft. :dontknow:
Een paar jaar geleden op een MPR-rit is Wim met zijn GS in panne gevallen. Muug reed toen op kop, merkte niet dat hij niet meer gevolgd werd, en heeft de hele rit op zijn eentje verder gereden. Ik ben bij Wim gebleven en heb hem achterop mijn RT naar huis gebracht nadat zijn GS getakeld was. Die had dat dus ook voor. Water in de cardan gedrongen en tandwielen geroest en afgebroken. Volgens de dealer werd zijn motor te veel gekuist en konden de dichtingen het niet aan...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 20 Oct 2023 09:06 Volgens de dealer werd zijn motor te veel gekuist en konden de dichtingen het niet aan...
in dat geval zou ik geen risico lopen :w00t:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

F M wrote: 20 Oct 2023 09:06 Een paar jaar geleden op een MPR-rit is Wim met zijn GS in panne gevallen. Muug reed toen op kop, merkte niet dat hij niet meer gevolgd werd, en heeft de hele rit op zijn eentje verder gereden.
Waarvoor ik mij eeuwig zal schamen. :oops: :oops: :oops:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 19 Oct 2023 18:16 De vertaling van Laufleistung is kilometerstand.
Klopt, zowel in Google Translate en Deepl. En Tutto zal ook wel wat Duits kennen, neem ik aan. Dus toch gewoon op die kilometerstand...

Maar ik veronderstel toch dat de dealers nog de keuze zullen laten aan de eigenaars om het al dan niet uit te laten voeren?
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply