Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Blackbert »

uwe 950 kan daar tegen. als ge hem/haar niet te lang laat stilstaan ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Raketman »

Muug wrote: 09 Oct 2023 22:26 Ik wil maar zeggen, klanten/gebruikers vergeten heel gemakkelijk zo'n informatie.
Ze waren het vaneigenst al vergeten :roll: maar gelukkig moest ik het maar eens ter herinnering brengen en 't was opgelost...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Muug »

Raketman wrote: 09 Oct 2023 23:07
Muug wrote: 09 Oct 2023 22:26 Ik wil maar zeggen, klanten/gebruikers vergeten heel gemakkelijk zo'n informatie.
Ze waren het vaneigenst al vergeten :roll: maar gelukkig moest ik het maar eens ter herinnering brengen en 't was opgelost...
ah, gelukkig :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Stefke »

Raketman wrote: 09 Oct 2023 18:06 -2- Ergernis 2 : De tweede klant al die een half jaar na aflevering van een restoproject garantie komt claimen omdat zijne moto niet meer deftig rijdt. En meteen ook de tweede klant die volop euro95 getankt heeft met als gevolg dat inlaatrubbers en dichtingen van de carbu's gewoon oplossen. En meteen ook de tweede klant die geen garantie krijgt omdat er in beide gevallen op de factuur vermeld stond dat ik niet aansprakelijk ben voor schade aan rubbers bij het tanken van '95...
ha maar er bestaat van die speciale naft voor oldtimers. Ecomaxx Classic. Loodvrij zonder ethanol en 99 octaan. Hier in de buurt zit een verkooppunt. 94 euro voor 20 liter. 8-)
Ik heb weet van een vlaamse collectioneur die dat gebruikt voor zijn ganse wagenpark. Een kleine 100 auto's in nieuwstaat en altijd startklaar. Misschien krijgt die wel wat korting... 8-)

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Stoffel »

Hier gaat er altijd 98 in, of superplus van vroeger. Voor 95 past den deze… moet ik niet van hebben.
Wel raar dat iemand een resto laat uitvoeren of koopt en dan gaat besparen door 95 te gaan tanken :shock:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by petervdc »

Ik meestal ook 98, tenzij ik weet dat ik de tank ga leegrijden binnenkort, dan is het 95.
Op mijne 1190 van 2013.
Damn is die zo oud al...
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by F M »

Ook schrik dat de rubbers van de carburators gaan verduren, Peter?
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by petervdc »

F M wrote: 11 Oct 2023 12:59 Ook schrik dat de rubbers van de carburators gaan verduren, Peter?
Noop.
"ze zeggen" dat 95 een hoger verbruik geeft.
En dat de plastiek van de benzinetank daar niet goed tegen kan.
En meer afzetting whereever whatever
En nog een paar dinges
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Blackbert »

petervdc wrote: 12 Oct 2023 09:09
F M wrote: 11 Oct 2023 12:59 Ook schrik dat de rubbers van de carburators gaan verduren, Peter?
Noop.
"ze zeggen" dat 95 een hoger verbruik geeft.
En dat de plastiek van de benzinetank daar niet goed tegen kan.
En meer afzetting whereever whatever
En nog een paar dinges
"ze" hebben wetenschappelijke manieren om dat te bepalen. resultaat: 2.5 tot 5% meerverbruik, omdat die ethanol minder energie bevat dan benzine.
andere "ze" bepalen dat E5 meer dan 10% duurder is dan E10, momenteel. Levert weinig winst op denk ik.
als uw motorfabrikant toelaat E10 t gebruiken, denk ik niet dat de rubbers, kunststoffen en metalen die ermee in contact komen schade gaan oplopen.
wat je niet mag doen: hem maanden aan een stuk laten stilstaan. ethanol trek water(damp) aan, dat onderin de tank gaat zitten. verder, als de brandstof tijd krijgt om helemaal te verdampen, in de carb bvb, blijft er een zeer hardnekkig laagje residu over. kleine gaatjes zijn dan geen gaatjes en het systeem werkt niet meer.
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 12 Oct 2023 11:12 wat je niet mag doen: hem maanden aan een stuk laten stilstaan. ethanol trek water(damp) aan, dat onderin de tank gaat zitten. verder, als de brandstof tijd krijgt om helemaal te verdampen, in de carb bvb, blijft er een zeer hardnekkig laagje residu over. kleine gaatjes zijn dan geen gaatjes en het systeem werkt niet meer.
Das ook weer zoiets, heb het hier misschien al gezegd, mijne Kymco 500cc scooter (van 2011) heeft hier 5 jaar stilgestaan (van 08/2018 tot 05/2023) met 95 e10 in de tank, groot onderhoud gedaan, tank leeg gezogen, nieuwe 95 e10 erin, nieuwe batterij, een seconde of 5-6 op de startknop gedrukt en weg was hij, ondertussen zijn we maanden verder en purt het machientje als voorheen, geen lekken, geen verstoppingen, helemaal niets.... Dus veronderstel ik dat de meeste auto's moto's er toch wel gaan tegen kunnen om eens een paar maand stil te staan met 95 e10..... tenzij we het hebben over oldtimers dan wil ik het nog aannemen maar zeker niet over een moderne auto/moto of ene van 10 of 15 jaar oud....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by petervdc »

Ah ook goed om te weten
Keep going

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Schussboelie »

Jopet wrote: 12 Oct 2023 15:54
Blackbert wrote: 12 Oct 2023 11:12 wat je niet mag doen: hem maanden aan een stuk laten stilstaan. ethanol trek water(damp) aan, dat onderin de tank gaat zitten. verder, als de brandstof tijd krijgt om helemaal te verdampen, in de carb bvb, blijft er een zeer hardnekkig laagje residu over. kleine gaatjes zijn dan geen gaatjes en het systeem werkt niet meer.
Das ook weer zoiets, heb het hier misschien al gezegd, mijne Kymco 500cc scooter (van 2011) heeft hier 5 jaar stilgestaan (van 08/2018 tot 05/2023) met 95 e10 in de tank, groot onderhoud gedaan, tank leeg gezogen, nieuwe 95 e10 erin, nieuwe batterij, een seconde of 5-6 op de startknop gedrukt en weg was hij, ondertussen zijn we maanden verder en purt het machientje als voorheen, geen lekken, geen verstoppingen, helemaal niets.... Dus veronderstel ik dat de meeste auto's moto's er toch wel gaan tegen kunnen om eens een paar maand stil te staan met 95 e10..... tenzij we het hebben over oldtimers dan wil ik het nog aannemen maar zeker niet over een moderne auto/moto of ene van 10 of 15 jaar oud....
Carb vs inj zal al veel schelen denk ik.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Blackbert »

Don't know.
hier hadden ze allebei veels te lang stil gestaan.
KTM met carbs: oringetjes hard, gebroken en dus lek.
alle openingetjes in de carbs wel nog mooi vrij.
moet wel nog de vlotternaalden vervangen, maar hij haperde en bokte. 3 tankbeurten later is 't al beter, dus ik denk eerder aan water dan residuvellekes.
Husky met injectie: pomp deed niks meer. zou wel eens kunnen verlijmd zitten.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by den Bullet »

Jopet wrote: 12 Oct 2023 15:54 ...
Dus veronderstel ik dat de meeste auto's moto's er toch wel gaan tegen kunnen om eens een paar maand stil te staan met 95 e10..... tenzij we het hebben over oldtimers dan wil ik het nog aannemen maar zeker niet over een moderne auto/moto of ene van 10 of 15 jaar oud....
Och, VanVan (° 2010) staat al enkele jaren stil, geen onderhoud, geen nieuwe benzine, geen nieuw pilleke en die start met een kwart van een toer ... 8-)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 12 Oct 2023 17:10 Husky met injectie
:dontknow:

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Tom Twin »

Blackbert wrote: 12 Oct 2023 11:12
petervdc wrote: 12 Oct 2023 09:09

Noop.
"ze zeggen" dat 95 een hoger verbruik geeft.
En dat de plastiek van de benzinetank daar niet goed tegen kan.
En meer afzetting whereever whatever
En nog een paar dinges


"ze" hebben wetenschappelijke manieren om dat te bepalen. resultaat: 2.5 tot 5% meerverbruik, omdat die ethanol minder energie bevat dan benzine.
andere "ze" bepalen dat E5 meer dan 10% duurder is dan E10, momenteel. Levert weinig winst op denk ik.

als uw motorfabrikant toelaat E10 t gebruiken, denk ik niet dat de rubbers, kunststoffen en metalen die ermee in contact komen schade gaan oplopen.
wat je niet mag doen: hem maanden aan een stuk laten stilstaan. ethanol trek water(damp) aan, dat onderin de tank gaat zitten. verder, als de brandstof tijd krijgt om helemaal te verdampen, in de carb bvb, blijft er een zeer hardnekkig laagje residu over. kleine gaatjes zijn dan geen gaatjes en het systeem werkt niet meer.
De Awful Big Marine Named Camouflage had volledig verduurde rubbers aan de luchtinlaat niettegenstaande die wel E10 mocht hebben. Volgens motorman die het onderhoud deed, een regelmatig terugkerend fenomeen ten gevolge van de slechte naft...
Me gusta la moto, me gustas tú.

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Tom Twin »

Tom Twin wrote: 13 Oct 2023 17:17
Blackbert wrote: 12 Oct 2023 11:12

"ze" hebben wetenschappelijke manieren om dat te bepalen. resultaat: 2.5 tot 5% meerverbruik, omdat die ethanol minder energie bevat dan benzine.
andere "ze" bepalen dat E5 meer dan 10% duurder is dan E10, momenteel. Levert weinig winst op denk ik.[/size]
als uw motorfabrikant toelaat E10 t gebruiken, denk ik niet dat de rubbers, kunststoffen en metalen die ermee in contact komen schade gaan oplopen.
wat je niet mag doen: hem maanden aan een stuk laten stilstaan. ethanol trek water(damp) aan, dat onderin de tank gaat zitten. verder, als de brandstof tijd krijgt om helemaal te verdampen, in de carb bvb, blijft er een zeer hardnekkig laagje residu over. kleine gaatjes zijn dan geen gaatjes en het systeem werkt niet meer.
De Awful Big Marine Named Camouflage had volledig verduurde rubbers aan de luchtinlaat niettegenstaande die wel E10 mocht hebben. Volgens Motorman die het onderhoud deed, een regelmatig terugkerend fenomeen ten gevolge van de slechte naft...
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Blackbert »

ge hebt dat 2 keer voorgehad? ;)

bon, geloof niks of niemand, draag gewoon de gevolgen van wat er in uw boot gedraaid wordt.
da's een vaststelling, geen commentaar op Tom of iemand anders.
op sommige punten zal 't meevallen, op andere dik tegenvallen. niet over nadenken, niet teveel info verzamelen, gewoon betalen en hopen dat het meevalt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Stefke »

Pinkers die vergaan. Een eerdere reanimatie heeft het niet lang uitgehouden. Toch pover na 26 jaar dienst...😬. En niet eens euro95 gezien.😁. Enfin, toch nog een deftig setje kunnen scoren op ebay. 8-)

Image

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen - 2023

Post by Koeno »

12 paracetamols,
4 tramadols,
3 pandomed,
een infuus met combinatie van bovenstaande...

Kortom al sinds woensdagnacht gekluisterd aan bed & zetel met een maag/darm probleem waar hopelijk woensdag wat meer inzicht bied...
verdekke, ik heb echt het gevoel dat ik oud aan't worden ben...

enige voordeel? Vermageren gaat zo wel héél snel...
Blijkbaar weeg ik momenteel al minder als 15 jaar geleden...

Locked