Leve Europa!

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Leve Europa!

Post by Blackbert »

Wel, 't ziet er weer fraai uit, wat de arrivisten in Bxl uit hun hoed getoverd hebben.
https://www.advrider.com/dumb-idea-of-t ... torcycles/
Daar zit een link in naar het officiële document.
De mosgroene insteek straalt eraf als van een overhitte kernreactor.
zware en grote auto's zijn een enorm gevaar. lichte auto's met veel te veel pk's helemaal niet.
iemand die met een gemotoriseerde tweewieler wil rijden moet dat in stapkes doen. van brommer tot full power superbike.
iemand die met een auto wil rijden mag ineens in een pk monster stappen, als 't maar niet te zwaar is in kilo's.
met een A rijbewijs voertuig zou de maximaal toegelaten snelheid best 110 per uur zijn.
een lichte vracht/aanhanger combi mag dan weer gewoon 120 rijden.
rijbewijs met punten.
als je een rijbewijs wil halen moet je erop gewezen worden dat je u eigenlijk beter te voet of met de fiets naar 't station zou begeven.

nergens een beperking van pk's voor beginners/jonge bestuurders (behalve voor 2wielers).
nergens expliciet opname van verkeersinzicht of doorgedreven rijopleiding.
wel afnemende geldigheidsduur van je rijbewijs, met medische geschiktheidstest om het te verlengen.

raar dat ze de airbagvest en de fluohelm niet verplichten. gemiste kans imho.

tijd dat de fema eens een winterritje organiseert in bxl. op een weekdag .
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Leve Europa!

Post by Stoffel »

Wtf :evil: :evil:
Waar houden sommige mensen zich toch mee bezig???
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leve Europa!

Post by Muug »

Geld verdienen, Stoffel, véél geld verdienen, daar zijn ze mee bezig.

Verder doe ik gewoon verder gelijk ik al jaren gewoon verder doe. :thumbsup:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Leve Europa!

Post by Stoffel »

Jep, we kunnen alleen maar verder doen…
Maar pisnijdig word ik van dergelijke dingen.
Ik zou toch graag hebben dat mijn kinderen toch ook nog kunnen genieten van het motorrijden :wall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leve Europa!

Post by Muug »

Ik heb al die negatieve dingen van mij afgezet. Ik probeer dat, tenminste, en meestal lukt dat.

Zolang er in mijn moto geen real-time snelheidsregistrerend apparaat zit dat constant in verbinding staat met bepaalde servers, is het mij allemaal gelijk.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Leve Europa!

Post by Stefke »

Muug wrote: 15 Oct 2023 20:25 Zolang er in mijn moto geen real-time snelheidsregistrerend apparaat zit dat constant in verbinding staat met bepaalde servers, is het mij allemaal gelijk.
ach, hier in het pajottenland rijzen trajectcontroles uit de grond als onkruid... Ik haal tegenwoordig nog het meeste rijplezier uit mijn veloos... 8-) En dan nog het liefst ver weg van het ander verkeer.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Leve Europa!

Post by Raketman »

Gelukkig lezen de meeste trajectcontroles nog steeds de voorste nummerplaat...in een reactie op de vraag waarom motorrijders niet kunnen afgelezen worden antwoordde Madam Peeters dat ze het systeem niet gingen aanpassen voor een kleine minderheid van weggebruikers. Awel ja, ik vind dat een heel goed idee :mrgreen:
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Leve Europa!

Post by F M »

Worden trajectcontroles niet geplaatst op grote, doorgaande wegen? Als het al niet op snelwegen is?
Dan heb ik daar eigenlijk geen bezwaar tegen. Dat zijn toch wegen waar je geen motorplezier kent.
Tenzij jouw plezier is om overal snel te rijden, natuurlijk.

In Wales hebben we een trajectcontrole gezien op een weg over een heuvel. Daar mocht je maar 40 mijl/uur. Achteraf gezien zijn we stom geweest. We hebben 2 langere fotostops gehouden. We hadden daardoor gerust snel kunnen rijden ipv ons mooi aan de snelheid te houden... :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Leve Europa!

Post by duibhce Kaelann »

Op de Cat and Fiddle road in Cheshire hebben ze al 10+ jaar een trajectcontrole staan. Maar daar gebeurden ook regelmatig zware ongevallen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leve Europa!

Post by Muug »

F M wrote: 16 Oct 2023 11:36 Worden trajectcontroles niet geplaatst op grote, doorgaande wegen? Als het al niet op snelwegen is?
Dan heb ik daar eigenlijk geen bezwaar tegen. Dat zijn toch wegen waar je geen motorplezier kent.
Tenzij jouw plezier is om overal snel te rijden, natuurlijk.
FM, 't is overlaatst in de gazet gekomen: meer en meer gemeentes beginnen overal trajectcontroles neer te poten omdat ze het geld geroken hebben. Dus ze gaan dat overal gaan implementeren. Ook op kleine, doorgaande wegen.

Waarom zou je op een gewone steenweg die buiten de bebouwde kom ligt niet gewoon 90 per uur mogen rijden? :dontknow: Vergeet niet: we deden dat allemaal, totdat ze alles naar 70 verlaagden, én ook nog eens overal trajectcontroles plaatsten.

Snel rijden op steenwegen gaat mij niet over "plezier" hebben, maar gewoon om mij zo snel te kunnen verplaatsen als ik dat wil of nodig acht. Altijd rekening houdend met mijn omgeving natuurlijk. Dus als ik in alle veiligheid aan 120 over een leeg stuk steenweg tussen Massemen en Oordegem kan rijden, dan wil ik dat ook kunnen doen. Heb ik daar "plezier" in? Tuurlijk niet, maar 't is een efficiënte vorm van verplaatsing.

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Leve Europa!

Post by Stefke »

F M wrote: 16 Oct 2023 11:36 Worden trajectcontroles niet geplaatst op grote, doorgaande wegen?
Kleine wegen moeten er hier ook aan geloven... :furious3:
https://maps.app.goo.gl/mS4PD1B7aGiEK5zT7

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Leve Europa!

Post by Jopet »

Als trucker weet ik wat het is om trager te rijden dan de auto's in het verkeer, als ik de capriolen zie die auto bestuurders uithalen om toch maar voorbij te steken dan hou ik mijn hard vast voor de motorrijders.
Op alle gewone wegen buiten de bebouwde kom mogen we maar 60km/u rijden, wat dus maar 10 km/u trager is dan wat auto's en moto's mogen, wat ik dan soms zie wat ze doen om toch maar voor die camion te geraken om toch hun 70 te kunnen rijden is soms onbegrijpelijk, volle witte lijnen overschrijden, verdrijvingsvlakken gebruiken, soms ook de rijstroken om links af te slaan gebruiken.... en dan zit ik nog relatief veilig in mijn truck en twijfelen ze soms om het te doen omdat ze 16,50m moeten voorbijrijden, kun je voorstellen wat auto's dan gaan uitsteken als een motard in hun ogen te traag rijdt...
Neen dat vind ik absoluut geen veilige maatregel om in te voeren, daarmee maak je het verkeer in mijn ogen zelfs gevaarlijker omdat meer auto's gaan proberen die motorfietsen voorbij te gaan.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leve Europa!

Post by Blackbert »

stuur dat ne keer door naar die ivoren toren in bxl.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2914
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Leve Europa!

Post by Stefke »

Jopet wrote: 16 Oct 2023 22:30 kun je voorstellen wat auto's dan gaan uitsteken als een motard in hun ogen te traag rijdt...
o ja hoor al een jaar of 20... zelfs een fluo vestje van scholing doet helaas geen wonderen... :roll:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Leve Europa!

Post by Schussboelie »

Maak jullie geen illusies, dit komt niet van één of ander abstracte koker in Brussel of Straatsburg.
Iemand, en zelfs veel mensen, hebben gestemd op zij die deze ideeën propageren.
Wellicht is ook uw buurman is daarbij.

Neem niet de kortzichtige en gemakkelijke weg om alles op een verre onbereikbare entiteit te steken, zoek het korterbij.
Er zijn er meer die niet zoals ons denken dan andersom.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leve Europa!

Post by Blackbert »

Akkoord. die zitten daar omdat ze verkozen zijn. Hun taak is dan beslissingen nemen, gebaseerd op bewezen feiten en cijfers, niet op gevoel, "ik denk" of druk van buitenaf door allerlei belangengroepen.

Zo zou ik de cijfers wel eens willen zien die bewijzen dat een zware auto (zoals een Tesla) gevaarlijker is dan een minder zware.
Verder worden ongeveer alle problemen in het verkeer herleid naar "overdreven" snelheid. De "zwakke" weggebruiker zit vastgebeiteld in de slachtofferrol, de verantwoordelijkheid ligt altijd bij de ander. Dat veel van die zwakke weggebruikers (en anderen) weinig tot geen verkeersinzicht hebben of zich toch minstens voortbewegen onder het moto "ik ga ervan uit dat ik gezien ben" is geen reden tot aktie.

Neem nu dit: streetview
Tenzij die chauffeur zich bijna helemaal omdraait, ziet hij geen fietsers komen. In mijn bus zal ik niks meer zien. Maar die fietsers gaan er wel van uit dat ze gezien zijn en trappen lustig door, want het is groen.
Zoals gisteren, toen ik van de tegengestelde richting kwam en rechtsaf wilde. De 2 die stonden te wachten was geen probleem, maar terwijl ik het kruispunt oprij komen er nog 2, die volledig uit het zicht verdwijnen omdat de oversteek voor de fietsers 3 meter opschuift naar rechts. Ik had ze zien aankomen, maar je bent ze kwijt, in een bestel- of vrachtwagen. Wat ook opviel, ze waren vrolijk aan de babbel, nooit zien kijken waar ik was.

Gisteren ook, die mens van Vias op de radio over dat gedoe in Genk, auto's in beslag nemen en zo. Een hoop getater over technologie, zodat uw auto zich beter gedraagt dan jijzelf, maar niks over uw gedrag aanpassen. Zelfde met de burgemeester: we willen op termijn geen boetes meer moeten geven in Genk. Niet dat we geen ongevallen meer willen.

Van technologie gesproken. Met uw gsm in de hand achter het stuur mag niet. Ok. Met uw gsm in een houder of gelinkt aan de tablet in uw dashboard dan weer wel. Ik snap dat niet goed. In beide gevallen gaat uw blik op dat scherm gericht zijn, niet op het verkeer. Na de verplichting om alles te kunnen laden met een usb-c, misschien ook een verplichting om behalve muziek en gps alles automatisch uit te schakelen als je sneller dan stapvoets beweegt. gesprek aannemen kan alleen als het via bluetooth gaat, handsfree. Dat apparaat kan ook weten of je op een weg bent of in een trein. Kan niet zo moeilijk zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Leve Europa!

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 20 Oct 2023 11:57 Dat apparaat kan ook weten of je op een weg bent of in een trein. Kan niet zo moeilijk zijn.
Volledig akkoord met Blackbird, ergens zijn er in mijn truck al wat beperkingen, wanneer verbonden met BT hoor ik geen berichten zoals SMS, Messenger & WhatsApp binnen komen, GSM toont ook niets op scherm, pas wanneer ik scherm ontgrendel zie ik die berichten, dus moeten verdere beperkingen ook mogelijk zijn.
Alleen vrees ik dat er dan weer van die slimme mensen gaan zijn die er gaan voor zorgen dat hun GSM niet met BT verbonden is in de auto :wall:
Op wat oudere modellen na hebben alle radio's in auto's, trucks, camionettes enz BT voorziening en dan zijn er nog mensen die de moeite niet doen om hun GSM ermee te verbinden, waarom? :dontknow:

Over de veiligheid van de zwakke weggebruiker kunnen we kort zijn, zolang ze van bovenhand beschermd worden zullen ze zich er naar gedragen.
Vraag aan 100 fietsers of ze verplicht zijn hun richting aan te geven als ze bvb naar links willen afslaan, dan zeggen de meesten, neen wij zijn niet verplicht onze hand uit te steken. Wat zegt de wet, iedereen is verplicht zijn richting aan te geven... tenzij de omstandigheden het voor hun veiligheid niet toelaten, dus interpreteren de fietsers dit als niet verplicht.

Al jaren is ook het aantal ongevallen met fietsers weer aan het stijgen, dus bekijken ze overal hoe ze de snelheid van het overige verkeer kunnen doen dalen om het veiliger te maken voor de fietsers, zones 30 en fietsstraten als voorbeeld maar toch dalen de cijfers niet opnieuw. Dat deze stijging vooral te wijten is aan de steeds groter wordende groep elektrische fietsen speelt geen rol, vroeger reed enkel de geoefende fietser 25 km/u of sneller, nu kan ik zonder zware fysieke inspanning te doen deze snelheden rijden. Dus omdat de gemiddelde snelheid van de zwakke weggebruiker stijgt nemen ze maatregelen om het overige verkeer te vertragen....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Leve Europa!

Post by Koeno »

Jopet wrote: 20 Oct 2023 13:26 Op wat oudere modellen na hebben alle radio's in auto's, trucks, camionettes enz BT voorziening en dan zijn er nog mensen die de moeite niet doen om hun GSM ermee te verbinden, waarom? :dontknow:
Omdat ik daar geen nood aan heb?
Ik bel niet graag tijdens het rijden... ook niet handsfree.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Leve Europa!

Post by Jopet »

Koeno wrote: 20 Oct 2023 13:51
Jopet wrote: 20 Oct 2023 13:26 Op wat oudere modellen na hebben alle radio's in auto's, trucks, camionettes enz BT voorziening en dan zijn er nog mensen die de moeite niet doen om hun GSM ermee te verbinden, waarom? :dontknow:
Omdat ik daar geen nood aan heb?
Ik bel niet graag tijdens het rijden... ook niet handsfree.
Jamoarja Koeno, ik heb het wel op mensen die wel nood hebben aan bellen tijdens het rijden en dan hun GSM in de hand houden :wall:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Leve Europa!

Post by Koeno »

Ik zou graag eens een test doen waar mensen die aan't handsfree bellen zijn vergeleken worden met mensen die gewoon op de baan letten vergeleken worden.
Ik denk dat velen zouden verschieten hoe hard ze afgeleid zijn tijdens het bellen...

Waarom niet gewoon bezig zijn met wat er allemaal al gebeurt rondom ons?

Ik ben hier maar een jonkie he... Maar ik vrij hard hoe het verkeer & drukte al veranderd is sinds 15 jaar geleden...
ik vind al die extra afleiding echt niet nodig...

maar dat vind ik ook van al die snelheidsbordjes...
Soms is het echt een uitdaging om elk bord gezien te hebben...
Richting Gooik hebben mijn vrouw en ik het soms lastig...
daar kunt ge van 70 naar 30 naar 50, naar 30 naar terug 50 gaan op enkele kilometers...

Post Reply